Poll
image

Wat mag van jou in de zak van Sinterklaas:

maandag 1 december 2025, 14:28 door Redactie, 28 reacties
Reacties (28)
01-12-2025, 16:11 door Anoniem
All of the above!
01-12-2025, 17:02 door Anoniem
Op 1 met stip: Chatcontrolem, de bedenkers ervan en iedereen die het promote.
01-12-2025, 17:12 door Anoniem
Het nieuwe project dat ik vanaf vandaag ga maken! Zin in!!! Ook omdat ik stiekem mezelf besef dat vrijwel alle kennis die ik daarin ga stoppen door de jaren heen dankbaar en liefst gratis heb gepikt van anderen. Om dan later te doen alsof ik het allemaal zelf bedacht heb.

Maar als ik eerlijk ben kwam dat vrijwel allemaal al uit de zak van Sinterklaas!

Als Sinterklaas dat zou weten dan weet ik niet zeker of ik nog op schoot zou mogen om liedjes te zingen.
01-12-2025, 17:14 door Anoniem
Wegwezen met allemaal!
Hopelijk is de zak van sinterklaas daar groot genoeg voor, want het zijn nogal grote bubbels. Misschien eerst even lek prikken?
01-12-2025, 17:18 door Anoniem
Bedoel je dat ik het als cadeautje krijg of dat het stout is en mee wordt genomen naar Spanje?

Indien het eerste: geen van drieën.
Indien het tweede: alle drie.
In beide gevallen dus: anders.

AI:

Natuurlijk is kunstmatige intelligentie interessant en kan het nuttige toepassingen hebben. De huidige AI-hype betreft generatieve AI: ChatGPT en wat zich nog meer heeft aangediend. Men is het web leeg gaan zuigen, zich niets aantrekkend van de vraag of dat auteursrechtelijk en moreel wel in orde is, en heeft het over de wereld uitgestort. Prachtig speelgoed, maar een fors deel van de nieuwe inhoud van het web wordt nu door die systemen gegenereerd en dan ga je die systemen met hun eigen uitvoer voeden. Er is al aangetoond (en ik vind het ook heel logisch) dat dat de kwaliteit doet instorten, en er zijn al berichten geweest dat de nieuwere ChatGPT-versies aanzienlijk meer hallucineren dan daarvoor.

Dan is toch overduidelijk dat Sam Altman en dat soort figuren bezig zijn om snel, zolang het nog sensationeel is en niet door de mand valt, binnen te lopen en schijt hebben aan wat voor ravage ze achterlaten?

Cloud:

In het eerste decennium van deze eeuw, in de jaren voordat de cloud beschikbaar kwam, zag ik in automatiseringsvakbladen en managementbladen allerlei stukken staan over hoe geweldig de cloud computing wel niet was die eraan zat te komen. Ik, als relatieve techneut onder de programmeurs, vroeg me bij die juichverhalen af: ja maar, hoe dan? Omdat die stukjes op hoger management waren gericht bleef dat totaal in het midden, het was alsof er voortdurend werd beschreven hoe lekker het wel niet was zonder erbij te vertellen of het over appeltaart ging, of misschien een zakje drop, of nog wat anders, er werd eigenlijk alleen verteld dat je er enorm van ging genieten. Pas toen Amazon ermee op de markt kwam zag ik eindelijk concrete beschrijvingen van wat het inhield, iets om een oordeel op te kunnen baseren.

Maar ondertussen was overal management jarenlang lekker gemaakt door ze met die verhalen een vette kluif voor te houden over hoe lekker het allemaal zou zijn, en ik ben ervan overtuigd dat dat een belangrijke factor in de snelle acceptatie ervan is geweest. Dat is echt een indrukwekkende marketingcampagne van de techbedrijven geweest, concludeerde ik, een waarvan voor zover ik zag heel wat mensen niet eens hebben opgemerkt dat het marketing was. En dat soort beïnvloedingsspelletjes hebben op mij de uitwerking dat ik eerder mijn hakken in het zand zet, ik word niet graag gemanipuleerd.

Privé liep ik dan ook niet warm om eraan mee te gaan doen. Daar kwam bij dat ik toen druk fotografeerde, een stevige zooi raw images had (en heb, en die zijn groot). Toen cloud-backups beschikbaar kwamen voor particulieren heb ik niet alleen gekeken naar wat voor prijskaartje er voor mijn forse zooi data aan zou hangen (en de maximum opslag was vaak kleiner dan ik aan foto's had), maar ook hoeveel tijd het me zou kosten om het allemaal te downloaden over mijn (toen nog) ADSL-aansluiting. Dat zou, als alles perfect ging, een download zijn die veel meer dan een week zou duren. En de prijs van cloud-opslag zou in redelijk korte tijd al hoger uitvallen dan de aanschaf van drie backup-schijven (die ik overigens al had). Dus heb ik mijn data lokaal, met drie versleutelde backup-HDD's waarvan er altijd een buitenshuis bewaard wordt, met een dagelijkse backup-handeling die bestaat uit één commando en een wachtwoord ingeven per aangesloten backup-schijf, en dankzij de mogelijkheden van btrfs-snapshots waar ik het tegenwoordig op baseer is zo'n backup binnen een paar minuten gepiept. Dat werkt prima en ik zie geen reden om dat te veranderen.

De cloud kan me dus gestolen worden voor persoonlijk gebruik. Doordat ik dat marketinggeweld heb doorzien heb ik ook het hardnekkige gevoel dat het bedrijfsleven en overheden er massaal zijn ingetrapt, ook al weet ik dat lang niet iedereen die opvatting met me deelt. Ik zit voor de duidelijkheid niet zelf in een positie waarin ik complete financiële plaatjes kan overzien. Wel ben ik op Amerikaanse websites de laatste paar jaar in toenemende mate commentaren tegengekomen van IT-managers die melden ze weer terug zijn gegaan naar een eigen computerzaal omdat dat voor organisaties met een redelijk voorspelbare workload beheersbaarder en goedkoper zou zijn, want de cloud zou een stuk duurder zijn uitgevallen dan was voorgespiegeld. Voor een onvoorspelbare workload, bijvoorbeeld van startups die nog niet kunnen voorzien hoe succesvol ze zullen blijken te zijn, zou de cloud wel heel toevoegen omdat je moeiteloos capaciteit bij kan toevoegen of weer verwijderen. Het kan zijn dat dat in de EU de balans anders uitvalt dan in de VS, ik heb dit beeld tegen horen spreken, maar ik heb ook vanuit Europa, spaarzaam weliswaar, dergelijke berichten gezien.

Chatcontrol:

Vertaal het eens naar het fysieke domein, dan krijg je dit: we hebben briefgeheim, maar omdat de overheid toch wil controleren of wat je verstuurt en ontvangt wel door de beugel kan gaat die bij de verzender thuis de brieven lezen voor ze de envelop in gaan en bij de ontvanger thuis als ze er weer uitkomen. Geen politicus zou het in zijn hoofd halen dat voor te stellen, het zou bij ons in NL een flagrante schending van de grondwet zijn, en op EU-niveau ongetwijfeld een schending van een mensenrechtenverdrag. Dat het in het digitale domein toch wordt voorgesteld doet vermoeden dat politici die dit nastreven niet snappen waar ze mee bezig zijn. Of, als je ze kwaadaardiger inschat, dat ze denken dat te kunnen flikken omdat een groot deel van de bevolking niet snapt dat dit hetzelfde is. Ik denk eerder het eerste, omdat de incompetentie op IT-gebied niet alleen bij de bevolking maar ook onder politici groot is. Maar hoe dan ook is het volstrekt onacceptabel.
01-12-2025, 17:36 door Anoniem
Onduidelijke vraagstelling. Wil je iets in de zak van Sinterklaas om het cadeau te krijgen of om ervan af te wezen?
01-12-2025, 17:47 door Anoniem
SLOP en totalitaire surveillance vallen met de klaut. Dus, klaut.
01-12-2025, 19:20 door Anoniem
Anders: want inderdaad all of the above.
01-12-2025, 20:06 door Anoniem
Door Anoniem: All of the above!

Precies.... Alle drie..
02-12-2025, 00:21 door Anoniem
Door Anoniem: Onduidelijke vraagstelling. Wil je iets in de zak van Sinterklaas om het cadeau te krijgen of om ervan af te wezen?

Dit is de poll!

Sommigen willen iets uit de zak van Sinterklaas, anderen erin -zodat het afgevoerd wordt vanwege niet braaf zijn- en weer anderen vinden het een hele vervelende sociale verplichting. Dat met die surprises.
02-12-2025, 09:39 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem: All of the above!

Precies.... Alle drie..
Exact
02-12-2025, 10:24 door Anoniem
Sinterklaas heeft het maar wat zwaar deze komende dagen.

Niet alleen wordt het zwaar om de pakjes bij de mensen te bezorgen, maar ook om die stoute (chat control) kinderen in de zak af te voeren naar Spanje.

Nu maar hopen dat de wegwijspiet de weg niet kwijt raakt.
02-12-2025, 10:40 door Anoniem
Sinterklaas zag Denen juichen voor chatcontrol,
“Alles scannen, niets privé!” riepen ze vol jol.

De Sint zei kort: “Dat pik ik niet!”
pak de zak, Piet!”

Hup, de voorstemmers erin, zak weer dicht, boot op stoom,
nu zitten ze in Spanje zonder server en zonder stroom.

"Ja, dat komt ervan" zegt Piet
Moet je maar niet stout zijn, dan zie ik je ook in het Grote Boek niet.
02-12-2025, 11:23 door Anoniem
In de zak van Sinterklaas betekent dat het als presentje/kado wordt uitgegeven.
Dus niet in de zak, maar in de prullenbak.
02-12-2025, 13:07 door Anoniem
Door Anoniem: In de zak van Sinterklaas betekent dat het als presentje/kado wordt uitgegeven.
Dus niet in de zak, maar in de prullenbak.
In de zak van Sinterklaas belanden als vijand van de Sint betekent juist dat het de prullenbak is. Waarom denk je dat die zak dan wordt meegenomen naar Spanje?
02-12-2025, 21:52 door Anoniem
Cloud!

Chatcontrol is onmogelijk zonder cloud en AI is ook onmogelijk door cloud. Dan heb je ze gelijk alle 3 te pakken.

Cloud = iemand anders infrastructuur
03-12-2025, 10:39 door Anoniem
Door Anoniem: Cloud!

Chatcontrol is onmogelijk zonder cloud en AI is ook onmogelijk door cloud. Dan heb je ze gelijk alle 3 te pakken.

Cloud = iemand anders infrastructuur
Voor alle duidelijkheid: AI is geen chatcontrol.
Dus om het hele woud maar te kappen, gaat nogal ver.
03-12-2025, 15:41 door Anoniem
Anders: alle bovenstaande
03-12-2025, 16:01 door Anoniem
Er was eens een wolkje, lief en klein,
dat dacht dat het dienstverlener kon zijn.
Dat kon het inderdaad wel,
maar dan trekt security aan de bel.
"Is het daar allemaal wel veilig?",
"Ik denk het wel", zei het wolkje heilig.
De Sint gelooft het voor geen meter,
want hij vind zelf hosten echt veel beter.
Dus mee ging het wolkje in de zak,
en in Spanje in de vuilnisbak.

AI wacht dan een zelfde lot,
want een computer die kan dichten dat is zot.
Dat laat hij liever over aan de dicht-piet,
die soms betere rijm mogelijkheden ziet.
Echte intelligentie is toch veel beter,
antwoorden van AI vertrouwt hij voor geen meter.

Chatcontrol moest er ook doorheen komen,
want ze willen wel zien waar wij over bomen.
Nou, vind Sint ook veel te ver gaan,
want dat gaat ze echt niets aan.
Maar ja, wat kan je daar aan doen?
een Enigma past niet in je schoen.
Te duur is hij dan ook nog eens misschien,
en al jaren lang geleden gekraakt bovendien.

Sint neemt ze dus allemaal maar mee,
en spoelt ze in Spanje door de ...

:-)
03-12-2025, 21:11 door root
Ik heb geen idee wat er nou gevraagd wordt.
04-12-2025, 15:53 door Anoniem
Door Anoniem: In de zak van Sinterklaas betekent dat het als presentje/kado wordt uitgegeven.
Dus niet in de zak, maar in de prullenbak.

Huh nee, vroeger moesten stoute kindertjes mee in de zak terug naar Spanje. Weet niet wat ze tegenwoordig verkopen als straf voor stoute kindertjes... beleggingsfondsje? nieuwe fatbike?
05-12-2025, 09:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: In de zak van Sinterklaas betekent dat het als presentje/kado wordt uitgegeven.
Dus niet in de zak, maar in de prullenbak.

Huh nee, vroeger moesten stoute kindertjes mee in de zak terug naar Spanje. Weet niet wat ze tegenwoordig verkopen als straf voor stoute kindertjes... beleggingsfondsje? nieuwe fatbike?

(Bij)baantjes in de BigPharma en aanverwante sectoren die (te-)veel lobbyen in Brussel.
05-12-2025, 09:55 door Anoniem
Volgens mij heeft iemand cloudflare in de zak van sinterklaas gestopt :)
05-12-2025, 10:38 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij heeft iemand cloudflare in de zak van sinterklaas gestopt :)

Is Cloudflare niet zelf een single point of failure aan het worden?
(Of "too big too fail")
05-12-2025, 11:07 door Anoniem
Yesilgöz voor haar "werk" als minister van justitie en voor de blokkade van de formatie.
06-12-2025, 01:31 door Anoniem
In de zak mee naar Myra (Turkije) de privacy omnibus van de EU.
06-12-2025, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem: In de zak mee naar Myra (Turkije) de privacy omnibus van de EU.

Grijze wolf gespot! (voor wie is deze surprise, staat geen naam op, wie heeft deze gemaakt, voor wie heb je die gemaakt?)

https://www.mensenrechten.nl/actueel/nieuws/2025/11/19/eu-wetswijzingen-digitale-omnibus-zorgelijk-voor-grondrechten
08-12-2025, 12:15 door Anoniem
Ach, het valt allemaal wel mee hoir, het is goed bedoeld allemaal...

- AI; Wie wil er nou niet dat zijn of haar werk vervangen worden en je zelf lekker de hele dag kan luieren op straat en lekker slpen in de open lucht, heel gezond.

- De cloud; Je helpt die arme big tech nóg neer te verdienen met de vrijwillige bijdrage door onbetaald je metadata te doneren aan dit goede doel; the trillion dollar tech industry, de arme stakkers.

- Chatcontrole; de overheid wil graag willen meekijken met onze privéberichtjes, gewoon puur uit interesse en niet uit wantrouwen, maar omdat de overheid zo om ons geeft, en we delen onze meest intieme berichtjes maar graag want wie houd er nou niet van een beetje exhibitionisme om onze politici te verblijden?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.