image

Belastingdienst stapt volgend jaar over op Microsoft365

vrijdag 12 december 2025, 15:21 door Redactie, 50 reacties

De Belastingdienst maakt volgend jaar de fel bekritiseerde overstap naar Microsoft 365. Ook neemt de fiscus AI-toepassingen in productie, zo staat in het Jaarplan 2026. "In 2026 werken we verder aan het op orde brengen en houden van de basis, met als belangrijkste speerpunten: het beschrijven, beheersen, (door)ontwikkelen en slimmer organiseren van werkprocessen, het professionaliseren van gegevensmanagement en informatiehuishouding, en het moderniseren van het ICT-landschap", zo stelt de fiscus in het Jaarplan.

Eén van de hoofdstukken in het Jaarplan gaat over het moderniseren van de ICT. "Het moderniseren van ons ICT-landschap is een continu proces. Technologie die vandaag nog state-of-the-art is, kan over enkele jaren verouderd en incourant geworden zijn. We blijven daaraan regulier aandacht besteden om achterstallig onderhoud te voorkomen." Als één van de onderdelen van deze modernisering wordt de overstap naar Microsoft365 genoemd. "We moderniseren in 2026 de digitale werkplekken van onze medewerkers door over te stappen naar Microsoft365.

Het Jaarplan bevat verder geen enkele vermelding over de migratie. De afgelopen weken reageerden politici en beveiligingsexperts verbolgen over de beslissing van de fiscus om voor Microsoft te kiezen en hiermee door te gaan. Verschillende partijen in de Tweede Kamer willen dat de migratie niet plaatsvindt. Demissionair staatssecretaris Heijnen van Financiën liet eerder weten dat erop dit moment en binnen afzienbare termijn geen geschikt alternatief beschikbaar is voor de huidige situatie waarin de Belastingdienst zich bevindt, en de fiscus zodoende wel voor Microsoft moet kiezen.

"Juist omdat in het verleden de basis niet op orde was, is het op orde brengen én houden hiervan nu één van de belangrijkste prioriteiten van de Belastingdienst. Zoals u weet komt de Belastingdienst van ver. In het verleden heeft een opeenstapeling van achterstallig onderhoud geleid tot een verouderd ICT-landschap", schrijft Heijnen in een brief over het Jaarplan aan de Tweede Kamer.

AI-toepassingen

In het Jaarplan laat de fiscus ook weten dat het volgend jaar AI-toepassingen in productie gaat nemen. "Met behulp van AI worden werkinstructies omgezet in praktische ondersteuning per fiscaal werkproces. Daardoor zijn medewerkers sneller ingewerkt, werken zij productiever en kennis blijft beter behouden bij uitstroom", aldus het Jaarplan. Volgens de fiscus is dit jaar een eerste fundament voor het gebruik van AI gelegd, met onder andere AI-geletterdheid.

"In 2026 bouwen we verder door AI-toepassingen in productie te nemen en risicogewogen keuzes te maken bij de inkoop van AI." Verder zegt de Belastingdienst het bewustzijn en kennisniveau over de kansen en risico’s van AI bij de medewerkers te vergroten. Welke toepassingen precies in gebruik zullen worden genomen laat het Jaarplan niet weten.

Reacties (50)
12-12-2025, 15:33 door majortom
Gewoon lekker schijt aan alles hebben en je zin doordrukken. Privacy van de burgers is geen issue. Afhankelijkheid van de USA is geen issue. En als het mis gaat "ich habe es nicht gewusst".
12-12-2025, 15:38 door Anoniem
En de Microsoft-lobby zag dat het goed was.

En ja, "huis op orde", "basis op orde"... het zijn kreten die ik bij ieder MT-overleg hoor, ongeacht de sector. We laten de zaken eerst uit de klauwen lopen, en maken dan een mooi jaarplan waarin we ons eigen falen proberen te herstellen. Turd polishing als managementbenadering.

Maar: gewoon doen wat je van plan was, zelfs gegeven de enorme gevaren die eraan kleven voor de continuïteit van de kritkeke informatievoorziening van Nederland, afhankelijkheid van een onbetrouwbare partner, vendor-locking, de gewijzigde geopolitieke verhoudingen, alle adviezen van professionals etc. Waarom verbaast het me allemaal niet meer.
12-12-2025, 15:59 door Anoniem
Hm. ik vind het eigenlijk wel een goed idee.
Ja, microsoft=usa=de duivel en zo, maar alle gemeenten en provincies en waterschappen en electrobedrijven en alles zitten ook al op microsoft, iedereen heeft zo'n beetje gmail of microsoft als mailpakket, en gooit zijn hele relatiebeheer in facebook&whatsapp, en die paar mensen die dat niet doen... zitten er toch in omdat heel hun familie en vrienden het ook doet.

We zitten dus al voor 99% in de handen van datahongerig Amerika, dan kan die laatste procent er ook nog wel bij.
Fijn dat de belastingdienst dan in ieder geval weer een beetje mee kan, en van al die antieke troep af komt.

Daarna lijkt het me een prima idee om een europese cloud te omarmen, en daar zoveel mogelijk overheden op aan te sluiten. Migreert ook wel gemakkelijk, in een keer van Microsoft naar Euro-cloud of hoe ze het noemen, in plaats van 20 migratiepaden om alles vanuit Word Perfect en Cobol over te schrijven.
12-12-2025, 16:02 door Anoniem
Heeft de belastingdienst niet een verleden met vreemde en ondoorzichtige scripts, protocollen en bezems die alles wisten te voorspellen over onze landgenoten? De vorige affaire is nog steeds niet afgehandeld.

Nu gaat Copilot het de belastingdienst vertellen. Kunnen ze hun handen wassen in onschuld.
AI generaliseert, dus 5 boefjes worden 18 miljoen boefjes omdat we wel allemaal hetzelfde zullen zijn.
12-12-2025, 16:13 door Anoniem
"In 2026 werken we verder aan het op orde brengen en houden van de basis, met als belangrijkste speerpunten: het beschrijven, beheersen, (door)ontwikkelen en slimmer organiseren van werkprocessen, het professionaliseren van gegevensmanagement en informatiehuishouding, en het moderniseren van het ICT-landschap",


gewoon BS he mensen, en telkens weer laten we dit gebeuren..... duid de onkunde en incompetenties eens als je ze tegen komt anders blijft dit jaren etteren in NL!
12-12-2025, 17:08 door Anoniem
Ach ja, de belastingdienst, die met die toeslagenaffaire van ze...

Hun slogan:
"De belastingdienst; rottiger kunnen we uw gezin niet kapotmaken."

En dan de politiek ze druk hielpen alles in de doofpot te stoppen terwijl families hun kinderen verloren.

Ze hebben overigens een mooi dealtje geslagen met Microsoft. /-:
12-12-2025, 17:45 door Anoniem
Door Anoniem: Hm. ik vind het eigenlijk wel een goed idee.
Ja, microsoft=usa=de duivel en zo, maar alle gemeenten en provincies en waterschappen en electrobedrijven en alles zitten ook al op microsoft, iedereen heeft zo'n beetje gmail of microsoft als mailpakket, en gooit zijn hele relatiebeheer in facebook&whatsapp, en die paar mensen die dat niet doen... zitten er toch in omdat heel hun familie en vrienden het ook doet.

We zitten dus al voor 99% in de handen van datahongerig Amerika, dan kan die laatste procent er ook nog wel bij.
Fijn dat de belastingdienst dan in ieder geval weer een beetje mee kan, en van al die antieke troep af komt.

Daarna lijkt het me een prima idee om een europese cloud te omarmen, en daar zoveel mogelijk overheden op aan te sluiten. Migreert ook wel gemakkelijk, in een keer van Microsoft naar Euro-cloud of hoe ze het noemen, in plaats van 20 migratiepaden om alles vanuit Word Perfect en Cobol over te schrijven.


Omdat iedereen van de brug springt doe je ook maar.
Hmmm, hier ga je geen oorlog mee winnen.
12-12-2025, 18:53 door linuxpro
Hier is alles al over gezegd en dat ze er toch op overstappen zegt genoeg over de incompetentie bij de belastingdienst en ook dat is een gegeven.
12-12-2025, 20:44 door Anoniem
Door Anoniem: Ach ja, de belastingdienst, die met die toeslagenaffaire van ze...

Hun slogan:
"De belastingdienst; rottiger kunnen we uw gezin niet kapotmaken."

En dan de politiek ze druk hielpen alles in de doofpot te stoppen terwijl families hun kinderen verloren.

Ze hebben overigens een mooi dealtje geslagen met Microsoft. /-:
Over dat dealtje; Microsoft bied bedrijven inderdaad massakorting om de concurrentie te verdrijven, en de belastingdienst heeft zich mede-schuldig gemaakt aan dit anti-competitieve gedrag...
Ook op scholen worden kindjes al vroeg geindoctrineert Windows te nemen aangezien ze Windows laptips op scholen hebben dankzij dezelfde massakortingen.
Microsoft is net een soort TelSell-verkoper wat dat betreft, mooie praatjes maar gladde kruiperts dat het zijn...
13-12-2025, 01:05 door Anoniem
Ah de VS verklaart in veiligheids beleid dat Europa geen vrienden meer zijn. Dus verwacht of afpersings praktijken, dan wel uitsluitingen zoals het ICC nu ervaart.

De huidige regering is op z'n best wispelturig.

Piraterij is ook weer in caraibisch gebied geintroduceerd met kaping van een tanker.
13-12-2025, 08:22 door Anoniem
Door linuxpro: Hier is alles al over gezegd en dat ze er toch op overstappen zegt genoeg over de incompetentie bij de belastingdienst en ook dat is een gegeven.
Of over de kwaliteit van de hier geboden adviezen en oplossingen?
13-12-2025, 08:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach ja, de belastingdienst, die met die toeslagenaffaire van ze...

Hun slogan:
"De belastingdienst; rottiger kunnen we uw gezin niet kapotmaken."

En dan de politiek ze druk hielpen alles in de doofpot te stoppen terwijl families hun kinderen verloren.

Ze hebben overigens een mooi dealtje geslagen met Microsoft. /-:
Over dat dealtje; Microsoft bied bedrijven inderdaad massakorting om de concurrentie te verdrijven, en de belastingdienst heeft zich mede-schuldig gemaakt aan dit anti-competitieve gedrag...
Ook op scholen worden kindjes al vroeg geindoctrineert Windows te nemen aangezien ze Windows laptips op scholen hebben dankzij dezelfde massakortingen.
Microsoft is net een soort TelSell-verkoper wat dat betreft, mooie praatjes maar gladde kruiperts dat het zijn...
Ik zie toch ook veel ipads en chromebooks voorbij komen op scholen.

Maar misschien zou het kunnen omdat de software die de scholen gebruiken, er op draait?
13-12-2025, 08:26 door Anoniem
Door Anoniem: Hm. ik vind het eigenlijk wel een goed idee.
Ja, microsoft=usa=de duivel en zo, maar alle gemeenten en provincies en waterschappen en electrobedrijven en alles zitten ook al op microsoft, iedereen heeft zo'n beetje gmail of microsoft als mailpakket, en gooit zijn hele relatiebeheer in facebook&whatsapp, en die paar mensen die dat niet doen... zitten er toch in omdat heel hun familie en vrienden het ook doet.

We zitten dus al voor 99% in de handen van datahongerig Amerika, dan kan die laatste procent er ook nog wel bij.
Fijn dat de belastingdienst dan in ieder geval weer een beetje mee kan, en van al die antieke troep af komt.
Hint.... De zakelijke omgevingen van Microsoft en Google, zijn heel anders ingericht.

Daarna lijkt het me een prima idee om een europese cloud te omarmen, en daar zoveel mogelijk overheden op aan te sluiten. Migreert ook wel gemakkelijk, in een keer van Microsoft naar Euro-cloud of hoe ze het noemen, in plaats van 20 migratiepaden om alles vanuit Word Perfect en Cobol over te schrijven.
Klinkt erg als een vendorlockin?
13-12-2025, 09:34 door Anoniem
Dat men langs alle kanten merkt dat men die Microsoft 365 aan het opdringen is, is vrij duidelijk.

Naast dat stel ik mij de vraag, wat met die mensen die geen boodschap hebben aan Microsoft 365??

Niet iedereen heeft die software broodnodig.

Zit MicroCent alles naar zich toe te trekken? Ja
13-12-2025, 09:46 door Anoniem
Mogelijke kamervragen:

Als de Minister zo zeker is dat er geen sancties komen, hoeveel Trump-coins of aan de Trump familie gekoppolde coins bezit de Nederlandse schatkist inmiddels? Hoeveel aankopen gaan er op korte en lange termijn nog plaatsvinden?
Zijn er kortstondige posities in dergelijke coins geweest?
Heeft de belastingdienst zelfstandig dergelijke coins aangeschaft?
13-12-2025, 09:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach ja, de belastingdienst, die met die toeslagenaffaire van ze...

Hun slogan:
"De belastingdienst; rottiger kunnen we uw gezin niet kapotmaken."

En dan de politiek ze druk hielpen alles in de doofpot te stoppen terwijl families hun kinderen verloren.

Ze hebben overigens een mooi dealtje geslagen met Microsoft. /-:
Over dat dealtje; Microsoft bied bedrijven inderdaad massakorting om de concurrentie te verdrijven, en de belastingdienst heeft zich mede-schuldig gemaakt aan dit anti-competitieve gedrag...
Ook op scholen worden kindjes al vroeg geindoctrineert Windows te nemen aangezien ze Windows laptips op scholen hebben dankzij dezelfde massakortingen.
Microsoft is net een soort TelSell-verkoper wat dat betreft, mooie praatjes maar gladde kruiperts dat het zijn...

op sommige scholen zijn t google chromebooks.
13-12-2025, 12:43 door Anoniem
Door Anoniem: Hm. ik vind het eigenlijk wel een goed idee.
Ja, microsoft=usa=de duivel en zo, maar alle gemeenten en provincies en waterschappen en electrobedrijven en alles zitten ook al op microsoft, iedereen heeft zo'n beetje gmail of microsoft als mailpakket, en gooit zijn hele relatiebeheer in facebook&whatsapp, en die paar mensen die dat niet doen... zitten er toch in omdat heel hun familie en vrienden het ook doet.

We zitten dus al voor 99% in de handen van datahongerig Amerika, dan kan die laatste procent er ook nog wel bij.
Fijn dat de belastingdienst dan in ieder geval weer een beetje mee kan, en van al die antieke troep af komt.

Daarna lijkt het me een prima idee om een europese cloud te omarmen, en daar zoveel mogelijk overheden op aan te sluiten. Migreert ook wel gemakkelijk, in een keer van Microsoft naar Euro-cloud of hoe ze het noemen, in plaats van 20 migratiepaden om alles vanuit Word Perfect en Cobol over te schrijven.
De belastingdienst gebruikt ook al heel lang Redhat Linux probleemloos! maar daar zijn managers niet in geïnteresseerd.
Ambtenaren zijn verleid door het Microsoft oligopolie. Daar horen gratis reisje naar Redmond bij (doet MS niet rechtstreeks natuurlijk. Ik ben ook wel eens uitgenodigd voor een dagje zweefvliegen).
13-12-2025, 12:45 door Anoniem
Door Anoniem: Ach ja, de belastingdienst, die met die toeslagenaffaire van ze...

Hun slogan:
"De belastingdienst; rottiger kunnen we uw gezin niet kapotmaken."

En dan de politiek ze druk hielpen alles in de doofpot te stoppen terwijl families hun kinderen verloren.

Ze hebben overigens een mooi dealtje geslagen met Microsoft. /-:
Dat kan alleen omdat het een corrupte rechtse bende is. Daar gaan onze belastingcenten dus naar toe.
13-12-2025, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach ja, de belastingdienst, die met die toeslagenaffaire van ze...

Hun slogan:
"De belastingdienst; rottiger kunnen we uw gezin niet kapotmaken."

En dan de politiek ze druk hielpen alles in de doofpot te stoppen terwijl families hun kinderen verloren.

Ze hebben overigens een mooi dealtje geslagen met Microsoft. /-:
Over dat dealtje; Microsoft bied bedrijven inderdaad massakorting om de concurrentie te verdrijven, en de belastingdienst heeft zich mede-schuldig gemaakt aan dit anti-competitieve gedrag...
Ook op scholen worden kindjes al vroeg geindoctrineert Windows te nemen aangezien ze Windows laptips op scholen hebben dankzij dezelfde massakortingen.
Microsoft is net een soort TelSell-verkoper wat dat betreft, mooie praatjes maar gladde kruiperts dat het zijn...
En anders zorgden applicaties zoals Magister daar wel voor. Mijn kinderen moesten een windows laptop kopen terwijl ze al een Chromebook hadden.
13-12-2025, 12:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach ja, de belastingdienst, die met die toeslagenaffaire van ze...

Hun slogan:
"De belastingdienst; rottiger kunnen we uw gezin niet kapotmaken."

En dan de politiek ze druk hielpen alles in de doofpot te stoppen terwijl families hun kinderen verloren.

Ze hebben overigens een mooi dealtje geslagen met Microsoft. /-:
Over dat dealtje; Microsoft bied bedrijven inderdaad massakorting om de concurrentie te verdrijven, en de belastingdienst heeft zich mede-schuldig gemaakt aan dit anti-competitieve gedrag...
Ook op scholen worden kindjes al vroeg geindoctrineert Windows te nemen aangezien ze Windows laptips op scholen hebben dankzij dezelfde massakortingen.
Microsoft is net een soort TelSell-verkoper wat dat betreft, mooie praatjes maar gladde kruiperts dat het zijn...

op sommige scholen zijn t google chromebooks.
Een chromebook is geen vendor lock. Deze cb werkt met open standaarden en is 10x zo goedkoop x een miljoen ambtenaren is een flinke kostenbesparing (miljarden op lange termijn).
Google apps is niet verplicht.
13-12-2025, 13:01 door Anoniem
Ik hoop en verwacht dat ransomware hier snel een einde aan maakt. Het OM is nu nog steeds aan het herstellen. Mocht een departement hieraan ontsnapt zijn, dan hoop ik dat Trump ons land blokkeert net als bij ICC account omdat wij niet aardig zijn geworden tegen bigtech. Waarschijnlijk hebben ze het advies van onze veiligheidsdiensten ook niet opgevolgd.
13-12-2025, 13:04 door Anoniem
Ik vind dat er een referendum moet komen. Wij gaan over waar belastingcenten aan worden uitgegeven. Wat het bedrijfsleven doet moeten ze uiteraard zelf weten.
13-12-2025, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hm. ik vind het eigenlijk wel een goed idee.
Ja, microsoft=usa=de duivel en zo, maar alle gemeenten en provincies en waterschappen en electrobedrijven en alles zitten ook al op microsoft, iedereen heeft zo'n beetje gmail of microsoft als mailpakket, en gooit zijn hele relatiebeheer in facebook&whatsapp, en die paar mensen die dat niet doen... zitten er toch in omdat heel hun familie en vrienden het ook doet.

We zitten dus al voor 99% in de handen van datahongerig Amerika, dan kan die laatste procent er ook nog wel bij.
Fijn dat de belastingdienst dan in ieder geval weer een beetje mee kan, en van al die antieke troep af komt.

Daarna lijkt het me een prima idee om een europese cloud te omarmen, en daar zoveel mogelijk overheden op aan te sluiten. Migreert ook wel gemakkelijk, in een keer van Microsoft naar Euro-cloud of hoe ze het noemen, in plaats van 20 migratiepaden om alles vanuit Word Perfect en Cobol over te schrijven.
De belastingdienst gebruikt ook al heel lang Redhat Linux probleemloos! maar daar zijn managers niet in geïnteresseerd.
Ambtenaren zijn verleid door het Microsoft oligopolie. Daar horen gratis reisje naar Redmond bij (doet MS niet rechtstreeks natuurlijk. Ik ben ook wel eens uitgenodigd voor een dagje zweefvliegen).
Dus ze gebruiken een bepaald type OS, precies waar het goed in is?

Wie had dat nu kunnen bedenken....


Misschien omdat er eigenlijk voor de desktop geen alternatief is?
13-12-2025, 15:00 door Anoniem
Door Anoniem: Ik hoop en verwacht dat ransomware hier snel een einde aan maakt. Het OM is nu nog steeds aan het herstellen. Mocht een departement hieraan ontsnapt zijn, dan hoop ik dat Trump ons land blokkeert net als bij ICC account omdat wij niet aardig zijn geworden tegen bigtech. Waarschijnlijk hebben ze het advies van onze veiligheidsdiensten ook niet opgevolgd.
Klein Feitje:L Het OM is toevallig gehacked op een applicatie die op FreeBSD draait.

OM heeft ook heel veel legacy draaien, en vast heel veel onsupported Windows EN linux versies. Immers oude applicaties updaten is eng,
13-12-2025, 15:01 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind dat er een referendum moet komen. Wij gaan over waar belastingcenten aan worden uitgegeven. Wat het bedrijfsleven doet moeten ze uiteraard zelf weten.
Dus tussen niet kunnen werken en wel (goed/samen) kunnen werken?

referendum werkt goed bij populisme.
13-12-2025, 15:01 door Anoniem
Door Anoniem: Dat men langs alle kanten merkt dat men die Microsoft 365 aan het opdringen is, is vrij duidelijk.

Naast dat stel ik mij de vraag, wat met die mensen die geen boodschap hebben aan Microsoft 365??

Niet iedereen heeft die software broodnodig.

Zit MicroCent alles naar zich toe te trekken? Ja
Google Apps?

Maar voor Office en alles wat daarmee samen werkt, is Microsoft heer en meester.
13-12-2025, 15:53 door Anoniem
Kunnen we niet gewoon met z'n alleen een zaak tegen de belastingdienst starten?
13-12-2025, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach ja, de belastingdienst, die met die toeslagenaffaire van ze...

Hun slogan:
"De belastingdienst; rottiger kunnen we uw gezin niet kapotmaken."

En dan de politiek ze druk hielpen alles in de doofpot te stoppen terwijl families hun kinderen verloren.

Ze hebben overigens een mooi dealtje geslagen met Microsoft. /-:
Over dat dealtje; Microsoft bied bedrijven inderdaad massakorting om de concurrentie te verdrijven, en de belastingdienst heeft zich mede-schuldig gemaakt aan dit anti-competitieve gedrag...
Ook op scholen worden kindjes al vroeg geindoctrineert Windows te nemen aangezien ze Windows laptips op scholen hebben dankzij dezelfde massakortingen.
Microsoft is net een soort TelSell-verkoper wat dat betreft, mooie praatjes maar gladde kruiperts dat het zijn...
En anders zorgden applicaties zoals Magister daar wel voor. Mijn kinderen moesten een windows laptop kopen terwijl ze al een Chromebook hadden.
Ondanks alle visies over open standaarden en digital autonomie word dus juist alles richting 1 levenciier gepushed, wat zou daarachter zitten?
13-12-2025, 17:25 door Anoniem
Door linuxpro: Hier is alles al over gezegd en dat ze er toch op overstappen zegt genoeg over de incompetentie bij de belastingdienst en ook dat is een gegeven.
Dat krijg je als 'bestuurders' alleen maar naar lobyisten luisteren en cadeautjes hebben aangenomen en nu dus moeten 'leveren' omdat er anders iets dreigt.
14-12-2025, 01:59 door Anoniem
De meeste IT-ers en security specialisten bij de belastingdienst zijn kneitergoed in hun vak. Die adviseren juist tegen deze stap of op zijn minst te wachten. Maar ja, bestuurders en politici hebben anders besloten.
En voor Office wordt al jaren Microsoft gebruikt. Dus de enige verandering is dat gebruikers een nieuwe versie krijgen en OneDrive.
Ondertussen komt er een mechanisme om data ook buiten Microsoft beschikbaar te hebben. En dit gaat dus om Office toepassingen. Niet over de fiscale systemen.

Feit: De bd is één van de weinige binnen overheidsland met een eigen SOC. En vooralsnog zijn ze (itt de meeste bedrijven waar veel van de reageerders hier werkzaam zijn), nog niet (grootschalig) gehackt. Legacy heeft ook zo zijn voordelen.
14-12-2025, 09:52 door Anoniem
Moet je als je zo grote stap doet ook niet kijken hoe integer het bedrijf en zijn bestuurders en oprichter zijn?
14-12-2025, 22:41 door Rubbertje
Gaan ze dan ook gelijk in zee met Kaspersky Labs om het boeltje te beveiligen?
15-12-2025, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hm. ik vind het eigenlijk wel een goed idee.
Ja, microsoft=usa=de duivel en zo, maar alle gemeenten en provincies en waterschappen en electrobedrijven en alles zitten ook al op microsoft, iedereen heeft zo'n beetje gmail of microsoft als mailpakket, en gooit zijn hele relatiebeheer in facebook&whatsapp, en die paar mensen die dat niet doen... zitten er toch in omdat heel hun familie en vrienden het ook doet.

We zitten dus al voor 99% in de handen van datahongerig Amerika, dan kan die laatste procent er ook nog wel bij.
Fijn dat de belastingdienst dan in ieder geval weer een beetje mee kan, en van al die antieke troep af komt.

Daarna lijkt het me een prima idee om een europese cloud te omarmen, en daar zoveel mogelijk overheden op aan te sluiten. Migreert ook wel gemakkelijk, in een keer van Microsoft naar Euro-cloud of hoe ze het noemen, in plaats van 20 migratiepaden om alles vanuit Word Perfect en Cobol over te schrijven.
De belastingdienst gebruikt ook al heel lang Redhat Linux probleemloos! maar daar zijn managers niet in geïnteresseerd.
Ambtenaren zijn verleid door het Microsoft oligopolie. Daar horen gratis reisje naar Redmond bij (doet MS niet rechtstreeks natuurlijk. Ik ben ook wel eens uitgenodigd voor een dagje zweefvliegen).
Dus ze gebruiken een bepaald type OS, precies waar het goed in is?

Wie had dat nu kunnen bedenken....


Misschien omdat er eigenlijk voor de desktop geen alternatief is?
De huidige desktop is bagger, hangt,crasht, corrumpeert of versleuteld je bestanden, voldoet niet aan de moderne GUI eisen en bevat meer reclame dan programma's. Zeer inflexibel omdat het niet in laagjes is opgebouwd. In de volksmond heet dat spaghetti. Als je iets hebt gefixt ontstaat er aan de andere kant weer een probleem en dan hebben we het nog niet over de resourcevreterij.
Mensen klagen er altijd over i.t.t. de mobiele devices.
Desktop applicatie voorbeelden voor gewone gebruikers, want voor ontwikkelaars is het al lang beslist:
https://www.opendesktop.org/
https://www.freedesktop.org/wiki/
15-12-2025, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik hoop en verwacht dat ransomware hier snel een einde aan maakt. Het OM is nu nog steeds aan het herstellen. Mocht een departement hieraan ontsnapt zijn, dan hoop ik dat Trump ons land blokkeert net als bij ICC account omdat wij niet aardig zijn geworden tegen bigtech. Waarschijnlijk hebben ze het advies van onze veiligheidsdiensten ook niet opgevolgd.
Klein Feitje:L Het OM is toevallig gehacked op een applicatie die op FreeBSD draait.

OM heeft ook heel veel legacy draaien, en vast heel veel onsupported Windows EN linux versies. Immers oude applicaties updaten is eng,
FreeBSD is niet gehackt. De closed source applicatie er op wel. Dat ligt niet aan FreeBSD. Men is trouwens binnen gekomen via een driveby infectie op een windows laptop en kon doorstoten naar die Citrix server ivm gehackt AD account die toegang had.
15-12-2025, 12:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat men langs alle kanten merkt dat men die Microsoft 365 aan het opdringen is, is vrij duidelijk.

Naast dat stel ik mij de vraag, wat met die mensen die geen boodschap hebben aan Microsoft 365??

Niet iedereen heeft die software broodnodig.

Zit MicroCent alles naar zich toe te trekken? Ja
Google Apps?

Maar voor Office en alles wat daarmee samen werkt, is Microsoft heer en meester.
Onzin. 365 draait ook op Linux of Apple. Het zijn webapps. Dus windows is niet vereist.
15-12-2025, 12:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vind dat er een referendum moet komen. Wij gaan over waar belastingcenten aan worden uitgegeven. Wat het bedrijfsleven doet moeten ze uiteraard zelf weten.
Dus tussen niet kunnen werken en wel (goed/samen) kunnen werken?

referendum werkt goed bij populisme.
Men kon inderdaad een hele tijd niet werken met deze windows desktop en nog is alles niet hersteld. Tijd voor wat anders dus.
15-12-2025, 12:28 door Anoniem
Door Anoniem: Kunnen we niet gewoon met z'n alleen een zaak tegen de belastingdienst starten?
Niet rechts stemmen.
15-12-2025, 12:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ach ja, de belastingdienst, die met die toeslagenaffaire van ze...

Hun slogan:
"De belastingdienst; rottiger kunnen we uw gezin niet kapotmaken."

En dan de politiek ze druk hielpen alles in de doofpot te stoppen terwijl families hun kinderen verloren.

Ze hebben overigens een mooi dealtje geslagen met Microsoft. /-:
Over dat dealtje; Microsoft bied bedrijven inderdaad massakorting om de concurrentie te verdrijven, en de belastingdienst heeft zich mede-schuldig gemaakt aan dit anti-competitieve gedrag...
Ook op scholen worden kindjes al vroeg geindoctrineert Windows te nemen aangezien ze Windows laptips op scholen hebben dankzij dezelfde massakortingen.
Microsoft is net een soort TelSell-verkoper wat dat betreft, mooie praatjes maar gladde kruiperts dat het zijn...
En anders zorgden applicaties zoals Magister daar wel voor. Mijn kinderen moesten een windows laptop kopen terwijl ze al een Chromebook hadden.
Ondanks alle visies over open standaarden en digital autonomie word dus juist alles richting 1 levenciier gepushed, wat zou daarachter zitten?
Wel eens van corruptie gehoord? Meetings zijn besloten en agenda geheim.
15-12-2025, 12:41 door Anoniem
Door Anoniem: De meeste IT-ers en security specialisten bij de belastingdienst zijn kneitergoed in hun vak. Die adviseren juist tegen deze stap of op zijn minst te wachten. Maar ja, bestuurders en politici hebben anders besloten.
En voor Office wordt al jaren Microsoft gebruikt. Dus de enige verandering is dat gebruikers een nieuwe versie krijgen en OneDrive.
Ondertussen komt er een mechanisme om data ook buiten Microsoft beschikbaar te hebben. En dit gaat dus om Office toepassingen. Niet over de fiscale systemen.

Feit: De bd is één van de weinige binnen overheidsland met een eigen SOC. En vooralsnog zijn ze (itt de meeste bedrijven waar veel van de reageerders hier werkzaam zijn), nog niet (grootschalig) gehackt. Legacy heeft ook zo zijn voordelen.
Informatie uit de fiscale systemen worden bewerkt met office en ook in deze systemen (onedrive) tijdelijk opgeslagen en dus voor Amerikanen toegankelijk. Dit is een hele foute keuze, te meer omdat men al RH Linux gebruikt en Linux voor al haar webservices. Men had AD ook al lang kunnen vervangen door IPA https://www.freeipa.org/ of desnoods gekoppeld. Dan had het touwtje met een strik kunnen worden doorgeknipt na de laatste desktop migratie.
15-12-2025, 12:46 door Anoniem
Verschillende partijen in de Tweede Kamer willen dat de migratie niet plaatsvindt. Demissionair staatssecretaris Heijnen van Financiën liet eerder weten dat erop dit moment en binnen afzienbare termijn geen geschikt alternatief beschikbaar is voor de huidige situatie waarin de Belastingdienst zich bevindt, en de fiscus zodoende wel voor Microsoft moet kiezen.
Waar zijn de documenten die dat bewijzen? Ik weet nog dat er een document jaren geleden was dat liet zien dat er miljarden op Microsoft/Citrix etc bezuinigd kon worden. Mocht niet worden gepubliceerd van minister Donner.
15-12-2025, 13:20 door Anoniem
In het jaarplan staat ook:
Het systeem van de omzetbelasting (OB) wordt vervangen. Hiervoor hebben we in 2025 na
een aanbesteding een softwarepakket aangeschaft.
Weet iemand ook welke software men heeft gekocht?

We moderniseren in 2026 de digitale werkplekken van onze medewerkers door over te
stappen naar Microsoft365.
Er is dus helemaal geen alternatief onderzocht. Men noemt het moderniseren!
Overstappen suggereert ook iets totaal anders. Wat gebruikt men nu dan?

We zijn echter nog niet klaar. We gaan komende jaren oude toepassingen vervangen
door moderne rijksbrede oplossingen, zodat we straks een modern en toekomstvast
ERP-landschap hebben
Modern en toekomstvast. Wat zou dat zijn? Staat dat nog ergens uitgelegd?

Ze zijn trots te voldoen aan wet- en regelgeving maar "pas toe of leg uit" zijn ze vergeten. Het zit dus niet tussen de oren.

We versterken de informatiebeveiligingsorganisatie met het inrichten van een CISO-team
(Chief Information Security Officer) ter versterking van de controlfunctie, en een team ter
ondersteuning van de ketens bij het uitvoeren van risicoanalyses.

Hallo he, ze hebben niet eens een CISO. Dan kan je ook geen alternatieven beoordelen.

We inventariseren afwijkingen in ons applicatielandschap in relatie tot het generieke basis
beveiligingsniveau, waardoor we in control komen ten aanzien van de BIO en periodieke
monitoring kunnen gaan organiseren.
Ze hebben dus ook nog helemaal geen monitoring systeem (ala checkmk of zo iets) ingericht. De belastingdienst is blind.

Koers houden
In 2025 zijn we gestart met een aantal activiteiten die we ook in 2026 doorzetten om de
koers uit de Meerjarenstrategie voort te zetten
Volgens mij past meer bescheidenheid dan koers houden na al die ellende voor burgers.
Wat wordt onder activiteiten verstaan? Nog meer Microsoft en Citrix?
15-12-2025, 13:25 door Anoniem
We moderniseren in 2026 de digitale werkplekken van onze medewerkers door over te
stappen naar Microsoft365.
Schandalig om in je jaarplan reclame voor Microsoft te maken. Hoeveel "korting" zouden de bestuurders hebben gekregen?
Andere leveranciers worden niet genoemd, zoals de leverancier voor de omzetbelasting. Open source misschien?
15-12-2025, 15:25 door Anoniem
Best wel handig van de belastingdienst.
Kunnen de vele 3-letterige usa-diensten de belastingdienst ondersteuning in het opsporen van belasting fraudeurs.
HO-HO-HO prettige kerst en in het voorjaar alle info verplicht uploaden naar de usa-diensten.
15-12-2025, 22:08 door Anoniem
Tekst van het bericht is ronkend met AI geschreven.
Handige overgang: de Balstinmgdienst is het bedrijf met de "grootste" inkomsten en ook uitgaven.
Even een DJT boertje en scholen hebben geen geld, overheidsuitkeringen vallen stil ..,
Tje, dan had Nederland maar een sterke leider moeten hebben die vriendjes is en blijft met DJT.
15-12-2025, 23:30 door Xavier Ohole
Door Anoniem:
Door linuxpro: Hier is alles al over gezegd en dat ze er toch op overstappen zegt genoeg over de incompetentie bij de belastingdienst en ook dat is een gegeven.
Of over de kwaliteit van de hier geboden adviezen en oplossingen?

Nee, die is in het geval van dit commentaar helemaal prima op orde! Ten eerste wordt Micro$oft-software gekenmerkt door de abominabele kwaliteit – spaghettisoftware-bouwconstructies – ten tweede beland je in een vendor-lock-in van heb ik jou daar, en ten derde zou ik alle data maar versleutelen, want anders liggen de privégegevens ook nog op straat.
16-12-2025, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem: De meeste IT-ers en security specialisten bij de belastingdienst zijn kneitergoed in hun vak.
Klopt.
Die adviseren juist tegen deze stap of op zijn minst te wachten.
Ik hoor andere geluiden uit mijn kringen daar.
Maar ja, bestuurders en politici hebben anders besloten.
Ze moeten ook zorgen dat de problemen opgelost worden en dat de gebruikers weer effectief kunnen werken.

Feit: De bd is één van de weinige binnen overheidsland met een eigen SOC. En vooralsnog zijn ze (itt de meeste bedrijven waar veel van de reageerders hier werkzaam zijn), nog niet (grootschalig) gehackt. Legacy heeft ook zo zijn voordelen.
Er zijn er meer. Veel meer overheidsinstellingen dat een SOC hebben. Sommige al meer dan 10 jaar geleden.
16-12-2025, 19:36 door Anoniem
1 juli 2026, dank komt er weer een fikse prijsverhoging bij Mico$oft, meer dan 16% erbij. kassa voor ze want niemand kan er meer weg, je data is gegijzeld. Het werkt zo goed samen zeggen de fans dan, met wat andere ms diensten misschien. Want met programma's van andere leveranciers werkt het dus belabberd samen, daar zorgen ze wel voor.
17-12-2025, 07:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat men langs alle kanten merkt dat men die Microsoft 365 aan het opdringen is, is vrij duidelijk.

Naast dat stel ik mij de vraag, wat met die mensen die geen boodschap hebben aan Microsoft 365??

Niet iedereen heeft die software broodnodig.

Zit MicroCent alles naar zich toe te trekken? Ja
Google Apps?

Maar voor Office en alles wat daarmee samen werkt, is Microsoft heer en meester.
Onzin. 365 draait ook op Linux of Apple. Het zijn webapps. Dus windows is niet vereist.

U heeft duidelijk Word of Excel in een browser nog nooit (echt) gebruikt. Dat is onwerkbaar, er vallen zaken weg, sommige functies zijn er niet of werken niet zoals op de desktop app. Overgens heeft de desktop Windows versie ook meer functionaliteit dan de MacOS versie.
17-12-2025, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat men langs alle kanten merkt dat men die Microsoft 365 aan het opdringen is, is vrij duidelijk.

Naast dat stel ik mij de vraag, wat met die mensen die geen boodschap hebben aan Microsoft 365??

Niet iedereen heeft die software broodnodig.

Zit MicroCent alles naar zich toe te trekken? Ja
Google Apps?

Maar voor Office en alles wat daarmee samen werkt, is Microsoft heer en meester.
Onzin. 365 draait ook op Linux of Apple. Het zijn webapps. Dus windows is niet vereist.

U heeft duidelijk Word of Excel in een browser nog nooit (echt) gebruikt. Dat is onwerkbaar, er vallen zaken weg, sommige functies zijn er niet of werken niet zoals op de desktop app. Overgens heeft de desktop Windows versie ook meer functionaliteit dan de MacOS versie.
Dus office365 is onwerkbaar! Waarom zou de belastingdienst dan overstappen?
Gisteren, 16:17 door Anoniem
Belastingdienst, Microsoft en politie genomineerd voor Big Brother Award
vrijdag 19 december 2025, 15:43 door Redactie

De Belastingdienst, Microsoft, de politie, Clinical Diagnostics en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn genomineerd voor een Big Brother Award, de prijs voor de grootste privacyschender van Nederland, georganiseerd door burgerrechtenbeweging Bits of Freedom (BoF). Vorig jaar ging de prijs naar DPG Media en minister Heinen van Financiën.

https://www.security.nl/posting/918096/Belastingdienst%2C+Microsoft+genomineerd+voor+Big+Brother+Award
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.