image

Ouderenbond hekelt opkomst pin-only winkels: 'raakt zelfstandigheid ouderen'

dinsdag 17 februari 2026, 11:36 door Redactie, 18 reacties

Ouderenbond ANBO-PCOB hekelt de opkomst van winkels waar klanten alleen door middel van pin kunnen betalen. "Voor een groep ouderen is contant geld geen voorkeur, maar noodzaak", zegt Anneke Sipkens van de ANBO-PCOB tegenover De Telegraaf. "Als zij niet meer met cash kunnen betalen, raken ze hun zelfstandigheid kwijt. Dat is onacceptabel in een vergrijzende samenleving."

Volgens de ouderenbond is voor ruim twee miljoen Nederlandse senioren contant geld essentieel. "Zo’n dertig procent van de ouderen doet vaak betalingen met contant geld. Veel ouderen vinden het fijn om met contant geld te betalen omdat ze eraan gewend zijn. Maar niet alleen voor ouderen is het wenselijk contant te kunnen blijven betalen. Het zorgt voor veel overzicht in je huishoudboekje. Bovendien hebben mensen het gevoel dat het veiliger is om met contant geld te betalen", liet Eric Brendel van ANBO-PCOB eerder op NPO Radio 1 weten.

Sipkens stelt dat voor veel ouderen pinnen niet vanzelfsprekend is. "Sommigen hebben moeite met digitale middelen, anderen vertrouwen het niet of zijn bang om fouten te maken. Maar er is ook een grote groep die bewust kiest voor contant geld, omdat het overzicht biedt. Wat in de portemonnee zit, is wat er te besteden is. Geen onverwachte afschrijvingen, geen digitale rompslomp."

Nederland kent geen acceptatieplicht, waardoor winkeliers contant geld mogen weigeren. "Dat maakt de positie van ouderen kwetsbaar. Wie niet digitaal mee kan of wil, staat juridisch met lege handen en dat is een situatie die wij niet willen", voegt Sipkens toe. In januari maakte demissionair minister Heinen van Financiën bekend dat hij de invoering van een acceptatieplicht voor contant geld in Nederland wil uitstellen, totdat Europa een akkoord heeft bereikt over een EU-brede acceptatieplicht.

Bij de behandeling van het Wetsvoorstel plan van aanpak witwassen heeft de Tweede Kamer eind 2024 ook een amendement van de SP en SGP aangenomen voor een acceptatieplicht van contante betalingen tot drieduizend euro. Oorspronkelijk zou de Nederlandse acceptatieplicht voor contant geld in 2027 moeten ingaan. Minister Heinen was tegen het amendement zoals dat door de Tweede Kamer in 2024 werd aangenomen. In Europa wordt ook gesproken over het invoeren van een Europabrede acceptatieplicht voor contant geld. De minister wil daar nu op wachten.

Reacties (18)
Vandaag, 11:57 door majortom
Niet alleen voor senioren is contant geld essentieel. Iedereen die iets geeft om privacy wordt door deze winkels geslachtofferd. Mij zien ze niet in winkels die enkel PIN accepteren.
Vandaag, 12:09 door Anoniem
Door majortom: Niet alleen voor senioren is contant geld essentieel. Iedereen die iets geeft om privacy wordt door deze winkels geslachtofferd. Mij zien ze niet in winkels die enkel PIN accepteren.

Dus je werkgever geeft je elke maand salaris in een envelop? want je kan dan ook niet naar een pin automaat om contanten te halen. Wat een onzin om het op privacy te gooien. Net alsof je geen boodschappen doet.
Door majortom: Niet alleen voor senioren is contant geld essentieel. Iedereen die iets geeft om privacy wordt door deze winkels geslachtofferd. Mij zien ze niet in winkels die enkel PIN accepteren.
Zijn het de winkels of zijn het indirect de banken die het afstorten van contanten duur, ingewikkeld en bureaucratisch hebben gemaakt?
Sterker nog, wie te veel contanten afstort krijgt gezeik met de WWFT maffia van de banken. Vraag maar aan de seks industrie.
Vandaag, 13:01 door Anoniem
Als een winkel geen cash accepteert dan kun je er gewoon stelen. Mits je maar je cash hebt getoond en daarmee je bereidheid te betalen. Dan maken ze maar een factuur of zo. Dan ga je nog eens terug na een maand of zo om vast een stukje te geven. In cash. Weigeren ze dat weer dan is het eigenschuld dikke bult. Als je als winkel zelf het vereffenen van een schuld afwijst dan vraag je er zelf om. Het enige wat je als winkel dan nog kunt doen is mensen niet meer binnen laten.

Dikke L, drie bier. Deze opa bestelt alles online als het moet. Scheelt een hoop lopen ook.

Als je niet zo snugger bent en bij de tijd, open dan geen winkel.
Vandaag, 13:01 door Anoniem
Ik ben tegen het 'afschaffen' van betalen met cash. Maar het is 50 jaar geleden dat PIN betalingen is geïntroduceerd, zijn er dan nu nog steeds ouderen die niet weten hoe PIN betalingen werken?
Vandaag, 13:14 door Briolet
Volgens de ouderenbond is voor ruim twee miljoen Nederlandse senioren contant geld essentieel. "Zo’n dertig procent van de ouderen doet vaak betalingen met contant geld.

Ik vind dit tegenstrijdige opmerkingen. Onder ouderen worden doorgaans 65+ers verstaan en daarvan hebben we er 3.7 miljoen in Nederland (Bron CBS op jan 2025). Als 30% vaak contant betaalt, zijn dat er nog maar 1.1 miljoen. Die andere 2.6 miljoen gebruikt blijkbaar al veel de pin, dus daarvoor kan cash niet essentieel zijn.
Vandaag, 13:21 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben tegen het 'afschaffen' van betalen met cash. Maar het is 50 jaar geleden dat PIN betalingen is geïntroduceerd, zijn er dan nu nog steeds ouderen die niet weten hoe PIN betalingen werken?

Ja hoor. Wij ouwe krasse knarren hebben het zelfs destijds uitgevonden.

Het is daarom dat we het niet altijd zien zitten of gewoon onhandig vinden en ga je zuster maar beschuldigen van witwassen minister!
Vandaag, 13:24 door Anoniem
Door Drs Security en Privacy:
Door majortom: Niet alleen voor senioren is contant geld essentieel. Iedereen die iets geeft om privacy wordt door deze winkels geslachtofferd. Mij zien ze niet in winkels die enkel PIN accepteren.
Zijn het de winkels of zijn het indirect de banken die het afstorten van contanten duur, ingewikkeld en bureaucratisch hebben gemaakt?
Sterker nog, wie te veel contanten afstort krijgt gezeik met de WWFT maffia van de banken. Vraag maar aan de seks industrie.

Anti-witwasregels raken vooral gewone burgers in plaats van criminelen. Banken maken contant geld duur en lastig, waardoor pin-only winkels ontstaan. Zo verliezen we keuzevrijheid en controle over ons eigen geld. De ECB zegt dat contant een wettig betaalmiddel moet blijven, maar Nederland wacht af. Andere landen zoals Oostenrijk die hebben het al een acceptatieplicht.
Vandaag, 14:08 door Reinder
Door Briolet:
Volgens de ouderenbond is voor ruim twee miljoen Nederlandse senioren contant geld essentieel. "Zo’n dertig procent van de ouderen doet vaak betalingen met contant geld.

Ik vind dit tegenstrijdige opmerkingen. Onder ouderen worden doorgaans 65+ers verstaan en daarvan hebben we er 3.7 miljoen in Nederland (Bron CBS op jan 2025). Als 30% vaak contant betaalt, zijn dat er nog maar 1.1 miljoen. Die andere 2.6 miljoen gebruikt blijkbaar al veel de pin, dus daarvoor kan cash niet essentieel zijn.

Het kan essentieel zijn als je maar eens in de maand een enkele essentiele betaling contant moet afrekenen.
Je kan prima in veel of zelfs de meeste gevallen met pin betalen en dan nog steeds vinden dat voor sommige zaken contant essentieel is. Zo betaal ik bijvoorbeeld mijn schoonmaakster (of hoe heet dat tegenwoordig, interieurverzorger, hulp in de huishouding..) altijd contact omdat zij dat het liefste heeft. Als ik voor de rest altijd pin dan nog vind ik die ene wekelijkse betaling met contant geld essentieel.
Vandaag, 14:21 door Reinder
Door Anoniem:
Door majortom: Niet alleen voor senioren is contant geld essentieel. Iedereen die iets geeft om privacy wordt door deze winkels geslachtofferd. Mij zien ze niet in winkels die enkel PIN accepteren.

Dus je werkgever geeft je elke maand salaris in een envelop? want je kan dan ook niet naar een pin automaat om contanten te halen. Wat een onzin om het op privacy te gooien. Net alsof je geen boodschappen doet.

Wat een absurde vergelijking. Natuurlijk kan je prima salaris ontvangen op je bankrekening en dan bij een automaat contant geld pinnen om te gebruiken als je waarde hecht aan je privacy. Wat ik prive wil houden is niet hoe ik aan m'n geld kom, maar waar en aan wat ik het uitgeef. En natuurlijk kan je prima wel je boodschappen betalen met pin en dan andere zaken met contant geld om je privacy te bewaren. Privacy is niet een soort "het ene uiterste of het andere uiterste", het is niet "volkomen en totaal paranoide of iedereen mag alles van me zien". Bij sommige zaken wil ik mijn privacy meer en bewuster behouden dan bij andere zaken. Als ik boodschappen heb gehaald bij de AH dan vind ik het prima dat de bank (en Transactie Monitoring Nederland, en sommige overheidsdiensten) dat kan zien op mijn rekeningafschrift. Als ik echter een op zich volkomen legale prostituee bezoek dan houd ik dat toch liever prive.
Vandaag, 14:27 door Anoniem
Door Anoniem: Dus je werkgever geeft je elke maand salaris in een envelop? want je kan dan ook niet naar een pin automaat om contanten te halen. Wat een onzin om het op privacy te gooien. Net alsof je geen boodschappen doet.

Als je geld afhaalt bij de automaat weet de bank alleen dat je geld hebt afgehaald. Als je pint bij een winkel kan zowel de winkel als de bank je profileren.
Vandaag, 14:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Niet alleen voor senioren is contant geld essentieel. Iedereen die iets geeft om privacy wordt door deze winkels geslachtofferd. Mij zien ze niet in winkels die enkel PIN accepteren.

Dus je werkgever geeft je elke maand salaris in een envelop? want je kan dan ook niet naar een pin automaat om contanten te halen. Wat een onzin om het op privacy te gooien. Net alsof je geen boodschappen doet.
Wat een zever, je kiest er zelf voor om wel of niet contant te betalen, een werkgever heeft de keuze niet om je contant te betalen, die is wettelijk verplicht om per bank te betalen.
Vandaag, 15:54 door Anoniem
Zelf behoor ik tot de groep oudere mensen. Ik ben ruim zeventig jaar. Ik heb de introductie van de girobetaalkaart en giropas nog meegemaakt, medio zeventiger jaren vorige eeuw, evenals de pinpas omstreeks 1985, en ik vind dat de ouderenbond mijn leeftijdsgenoten niet algemeen moet gaan wegzetten als seniele mensen die niet contactloos kunnen betalen of hun viercijferige pincode niet kunnen onthouden.
Heus, er zullen zeker leeftijdsgenoten zijn van wie het memorie is afgenomen, of langzamer denken (Ik doe dat) maar, geloof me, dat is een stellige minderheid.
De (mijn) ouderenbond behoort dat te weten en moet dat bezien dus niet gaan overdrijven door te verkondigen dat wij door uitsluitend pin betalingen te kunnen doen onze zelfstandigheid verliezen. Op de lange duur gaat deze zeer te betwijfelen stelling tegen onze belangen vechten in plaats van ten gunste daarvan.
Ter vergelijking: De afname van lijnbusdiensten en de interval van ritten, dat is een harde veroorzaker van afname van onze zelfstandigheid.
Vandaag, 15:59 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben tegen het 'afschaffen' van betalen met cash. Maar het is 50 jaar geleden dat PIN betalingen is geïntroduceerd, zijn er dan nu nog steeds ouderen die niet weten hoe PIN betalingen werken?
Als dat al kon toen ik 14 was heb ik toen iets gemist. Even kijken... Nee, je zit er zo'n 10 jaar naast, het was 4 november 1985 dat de eerste pinbetaling werd gedaan.

Er zijn heel wat ouderen die op een gegeven moment dingen niet meer goed kunnen die ze eerst wel goed konden. Dat kan omdat ze cognitief achteruit gaan, omdat ze moeite krijgen met het onthouden van dingen, waaronder hun pincode, of bijvoorbeeld omdat hun ogen sterk achteruit gaan en ze een hoop niet meer goed kunnen zien. Om wat voor reden dan ook, ik heb in mijn leven heel wat ouderen gezien, en nog steeds, die in de supermarkt afrekenen door hun portemonnee aan de kassabediende te geven. Die haalt er dan geld uit en stopt er wisselgeld in. Er zijn dus mensen die zelfs hun eigen portemonnee niet meer goed kunnen bedienen. Dat kan je aan de kassabediende uitbesteden, maar met pinnen wordt dat lastiger.
Vandaag, 16:09 door Anoniem
Ik ken genoeg jongere mensen waarvan je zou denken dat ze wel wat kunnen in de digitale wereld maar zulke digibeten zijn dat ook voor die mensen het wenselijk zou zijn om cash te blijven houden.
Als ze het hier gaan weghalen dan maar boodschappen doen in Duitsland, het nur cash land.
Vandaag, 17:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik ben tegen het 'afschaffen' van betalen met cash. Maar het is 50 jaar geleden dat PIN betalingen is geïntroduceerd, zijn er dan nu nog steeds ouderen die niet weten hoe PIN betalingen werken?
Als dat al kon toen ik 14 was heb ik toen iets gemist. Even kijken... Nee, je zit er zo'n 10 jaar naast, het was 4 november 1985 dat de eerste pinbetaling werd gedaan.

Er zijn heel wat ouderen die op een gegeven moment dingen niet meer goed kunnen die ze eerst wel goed konden. Dat kan omdat ze cognitief achteruit gaan, omdat ze moeite krijgen met het onthouden van dingen, waaronder hun pincode, of bijvoorbeeld omdat hun ogen sterk achteruit gaan en ze een hoop niet meer goed kunnen zien. Om wat voor reden dan ook, ik heb in mijn leven heel wat ouderen gezien, en nog steeds, die in de supermarkt afrekenen door hun portemonnee aan de kassabediende te geven. Die haalt er dan geld uit en stopt er wisselgeld in. Er zijn dus mensen die zelfs hun eigen portemonnee niet meer goed kunnen bedienen. Dat kan je aan de kassabediende uitbesteden, maar met pinnen wordt dat lastiger.
Contactloos kan ook, met de PIN-pas. Dat is zelfs makkelijker dan contant en wisselgeld teruggeven.
Vandaag, 17:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Niet alleen voor senioren is contant geld essentieel. Iedereen die iets geeft om privacy wordt door deze winkels geslachtofferd. Mij zien ze niet in winkels die enkel PIN accepteren.

Dus je werkgever geeft je elke maand salaris in een envelop? want je kan dan ook niet naar een pin automaat om contanten te halen. Wat een onzin om het op privacy te gooien. Net alsof je geen boodschappen doet.
Het was de Belastingdienst juist om de privacy te doen, zodat ze al het loon konden controleren! Waarom zouden werkgevers anders verplicht zijn gemaakt?!

En dan nog iets, je moet het niet op 'dood hout' gooien dat niet met internet om kan gaan, dat is niet politiek genoeg.
Je moet het op de veiligheid en weerbaarheid gooien, dat we ook in tijden van calamiteiten kunnen winkelen, dat die toko's ook cash geld moeten accepteren. Anders heeft de verplichting van de overheid om cash geld in huis te hebben geen zin.
Vandaag, 19:27 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben tegen het 'afschaffen' van betalen met cash. Maar het is 50 jaar geleden dat PIN betalingen is geïntroduceerd, zijn er dan nu nog steeds ouderen die niet weten hoe PIN betalingen werken?

Niet alleen niet weten hoe het werkt. Het kan ook weleens voorkomen dat er even niet voldoende geld op de rekening staat maar dat er nog wel cash geld in huis is of dat je contant geld van een goede vriend mag lenen. In dat geval kan je nog boodschappen doen zonder te pinnen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.