image

Advocaten verplicht op cursus gestuurd wegens het verkeerd gebruik van AI

maandag 23 februari 2026, 09:29 door Redactie, 20 reacties

Twee advocaten zijn verplicht op cursus gestuurd wegens het verkeerd gebruik van AI, zo laat Wouter Timmermans van de Orde van Advocaten tegenover de NOS weten. De Orde is de toezichthouder op de advocatuur. Volgens Timmermans gaan advocaten niet altijd goed om met AI. Drie advocaten hebben inmiddels wegens het verkeerd gebruik een waarschuwing gekregen, twee moesten verplicht op een AI-cursus.

De advocaten gebruiken de AI-software om hun argumenten bij de rechter te onderbouwen. In de argumenten werd verwezen naar eerdere uitspraken, maar die bleken over een ander onderwerp te gaan of zelfs helemaal niet te bestaan. "Het kwalijkste dat ik heb gezien, is dat advocaten klakkeloos overnemen wat AI produceert, en dat vervolgens indienen in de rechtszaal zonder het te controleren", aldus Timmermans. Hij voegt toe dat wat AI produceert vaak heel logisch leest, ook als het eigenlijk onzin is. "Je kunt er niet honderd procent op vertrouwen dat die informatie klopt."

Rechters in Arnhem, Rotterdam en Groningen hebben de afgelopen maanden meerdere keren het vermoeden uitgesproken dat advocaten chatbots zoals ChatGPT verkeerd gebruikten. Er werd dan verwezen naar niet relevante of niet bestaande uitspraken. "Als advocaat kun je niet zomaar bronnen noemen die niet bestaan. Dit soort AI-programma's schrijven teksten die niet altijd kloppen. Je moet dat altijd controleren. Dat niet doen is ernstig", aldus Lodewijk Smeehuijzen, hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. De Deken heeft inmiddels meer dan drie onderzoeken naar verkeerd AI-gebruik gedaan.

Reacties (20)
Vandaag, 09:45 door Anoniem
Niet alleen advocaten, ik heb onlangs een rechter gehad bij de ondernemingsrechtbank die aangaf dat er bepaalde rechtsspraak bestond, die achteraf helemaal niet juist en al helemaal niet te vinden is.
Dus rechter(s) maken er zich ook helaas schuldig aan helaas.
Vandaag, 09:56 door Anoniem
Je kunt er niet honderd procent op vertrouwen dat die informatie klopt.
Ja, dat klopt. Maar A.I. zegt dat ook van zichzelf: "ja hoor, ik kan fouten maken".
Vandaag, 09:57 door Anoniem
Je kunt chatbots niet "verkeerd gebruiken" in werk waar nauwkeurigheid is vereist. LLMs zijn non-deterministic/probabilistic en geven niet gegarandeerd correcte of zelfs consequent dezelfde antwoorden. Chatbots moet je hier dus helemaal niet gebruiken.
Vandaag, 10:36 door Anoniem
Dat 'A.I.' ook niet te vertrouwen is is omdat het niet echte A.I. is maar generative a.i. is.
Dus je stelt een vraag en ze gaan op zoek naar antwoorden in een megagrote database om best guessing antwoorden te geven.

Ik wil mijn auto wassen in de autowasstraat vijftig meter verderop. Wat is het beste manier om er te komen.
Alle modellen: 'Te voet' :):)

A.I. is (nog) een trendwoord, een hype en mensen komen er steeds vaker achter dat de huidige a.i. niet te vertrouwen is. Men probeert ons wanhopig a.i. aan te smeren overal omdat anders hun overhypte AI bubbel barst.
Vandaag, 10:36 door Anoniem
De aard van de mens: met een minimum aan inspanning een maximum aan inkomsten genereren.
Bizar hoge tarieven hanteren en te lui om zelf het denkwerk te doen.
Vandaag, 10:48 door Anoniem
Dit ga je behalve bij rechtszaken in meerdere takken van sport zien.
Vandaag, 11:05 door Anoniem
Door Anoniem: Dat 'A.I.' ook niet te vertrouwen is is omdat het niet echte A.I. is maar generative a.i. is.
Dus je stelt een vraag en ze gaan op zoek naar antwoorden in een megagrote database om best guessing antwoorden te geven.

Ik wil mijn auto wassen in de autowasstraat vijftig meter verderop. Wat is het beste manier om er te komen.
Alle modellen: 'Te voet' :):)

A.I. is (nog) een trendwoord, een hype en mensen komen er steeds vaker achter dat de huidige a.i. niet te vertrouwen is. Men probeert ons wanhopig a.i. aan te smeren overal omdat anders hun overhypte AI bubbel barst.

Had dacht ik laatst een muziekmix op staan uit de jaren tachtig. De nummers die voorbij kwamen kende ik niet, wat zou kunnen want ken niet alle muziek die gemaakt is.

Maar na 1 nummer luisteren vroeg ik me af wie zon oppervlakkige teksten schreef zonder enige echte inhoud. Leek wel moderne muziek dacht ik. Wilde shazammen en geen enkel nummer te vinden wat mijn vermoeden dus bevestigde dat het AI muziek was.

Als dit de toekomst is van muziek dan hebben we de jeugd wel goed afgestomp als dit soort muziek aan slaat. maar van andere kant de moderne pop muziek is al net zo nikszeggend dus past wel bij deze tijd.
Vandaag, 11:21 door Anoniem
Er moet bij gezegd worden dat AI alleen kan zoeken in gedigitaliseerde bestanden die op het internet zijn gepubliceerd. Maar er is nog zoveel materiaal dat nog niet gedigitaliseerd is. Ik weet nog goed toen ik bij het Gemeente-archief mijn werkzaamheden deed, hoe met het digitaliseren en publiceren werd aangevangen. En dat is 26 jaar geleden. Ik bedoel maar.

Ik houd het er daarom op dat het in de toekomst verder zal worden verbeterd en dat er mogelijk een nieuwe revolutie zal gaan plaatsvinden.
Vandaag, 11:21 door Briolet
Er werd dan verwezen naar niet relevante of niet bestaande uitspraken.

Is zo'n advocaat dan niet te vervolgen voor meineed? Hij onderbouwd zijn zaak met verzonnen jurisprudentie.
Vandaag, 11:24 door Anoniem
Door Briolet:
Er werd dan verwezen naar niet relevante of niet bestaande uitspraken.

Is zo'n advocaat dan niet te vervolgen voor meineed? Hij onderbouwd zijn zaak met verzonnen jurisprudentie.
Meineed betekent dat iemand bewust een leugen vertelt terwijl hij of zij onder ede staat (dus officieel heeft gezworen de waarheid te spreken). Dat betekent dus opzettelijk gelogen. Maar dat zal hier niet het geval zijn.
Vandaag, 11:44 door Anoniem
Door Briolet:
Er werd dan verwezen naar niet relevante of niet bestaande uitspraken.

Is zo'n advocaat dan niet te vervolgen voor meineed? Hij onderbouwd zijn zaak met verzonnen jurisprudentie.

Meineed is het opzettelijk afleggen van een valse verklaring onder ede of belofte tijdens een gerechtelijke procedure of verhoor
. Dus nee. Dom zijn en techniek verkeerd gebruiken is niet opzettelijk een valse verklaring afleggen
Vandaag, 11:45 door Anoniem
Door Anoniem: Er moet bij gezegd worden dat AI alleen kan zoeken in gedigitaliseerde bestanden die op het internet zijn gepubliceerd. Maar er is nog zoveel materiaal dat nog niet gedigitaliseerd is. Ik weet nog goed toen ik bij het Gemeente-archief mijn werkzaamheden deed, hoe met het digitaliseren en publiceren werd aangevangen. En dat is 26 jaar geleden. Ik bedoel maar.

Ik houd het er daarom op dat het in de toekomst verder zal worden verbeterd en dat er mogelijk een nieuwe revolutie zal gaan plaatsvinden.

De wet van de afnemende meeropbrengst (diminishing returns) geldt ook voor genratieve AI (LLMs).
Er zal een punt komen, waarop extra data toevoegen alleen maar meer kosten met zich meebrengt, zonder noemenswaardige verbetering van de resultaten.
Laat staan de financiele resultaten van de bedrijven erachter.

De huidige AI bubbel zal barsten. :-)
Vandaag, 11:51 door Anoniem
Door Briolet:
Er werd dan verwezen naar niet relevante of niet bestaande uitspraken.

Is zo'n advocaat dan niet te vervolgen voor meineed? Hij onderbouwd zijn zaak met verzonnen jurisprudentie.

Ja precies. Dit zou strafbaar moeten zijn. Bovendien raakt men door dit soort acties het vertrouwen in de rechtspraak kwijt. Als we nu ook al de advocaat niet meer kunnen vertrouwen waar blijven we dan?
Vandaag, 11:59 door Anoniem
Door Anoniem: Niet alleen advocaten, ik heb onlangs een rechter gehad bij de ondernemingsrechtbank die aangaf dat er bepaalde rechtsspraak bestond, die achteraf helemaal niet juist en al helemaal niet te vinden is.
Dus rechter(s) maken er zich ook helaas schuldig aan helaas.

Het hele rechtssysteem is aan het perverteren: veel advocaten zijn (deeltijd)rechter of stappen over van advocatuur naar rechterlijke macht.

Voor het overige is het een kwestie van tijd: hele generatie groeit al op met AI gebruik in middelbaar onderwijs, en blijven de vruchten ervan gebruiken in vervolg opleiding en werk.
Vandaag, 12:16 door Anoniem
Waarom is er geen openbaar raadpleegbare database beschikbaar met uitspraken die op wetsartikel te doorzoeken is? Met keurige transponeringstabellen erbij en verwijzingen naar uitspraken Europees Recht.

Ook doorzoekbaar op namen die sommige arresten hebben gekregen in het juridisch onderwijs, met verwijzingen naar de docenten aan Universiteiten en beroepsopleidingen die het kennen van deze arresten tot het verplicht stellen of gesteld hebben.

Zo wordt de rechtelijke macht, het OM, de advocatuur en het Ministerie van Justitie controleerbaar, evenals het gebruik van AI.

Als er dan toch AI in het lager en middelbaar onderwijs wordt gebruikt, ontstaat er ook ruimte voor nieuwe leerdoelen die leerlingen wel uit het hoofd moeten leren. Een lijst van arresten van EU en nationale overheden misschien?

Laat leerlingen weer eens nadenken over normen, moraliteit en ethiek, en maak dit onderwijs beschikbaar voor volwassenen zodat niet dezelfde fout wordt gemaakt als met IT-ICT praktische toepassingen introduceren, zonder verplicht onderwijs over de onderliggende infra en structuur.
Vandaag, 12:26 door Anoniem
Door Briolet:
Er werd dan verwezen naar niet relevante of niet bestaande uitspraken.

Is zo'n advocaat dan niet te vervolgen voor meineed? Hij onderbouwd zijn zaak met verzonnen jurisprudentie.

Advocaat had het zelf niet verzonnen, dat deed een computerprogramma voor hem.

Er is wel meer mis in het juridisch circus. Tijd ook om advocaten, officieren, en rechters wel te mogen laten afluisteren en correspondentie te onderscheppen, en beroepsverboden in te stellen als ze het echt te bont hebben gemaakt, zou voor politici en ambtenaren ook mogen gaan gelden, wat mij betreft. Daar is aanpassing van de wet voor nodig.
Vandaag, 12:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
Er werd dan verwezen naar niet relevante of niet bestaande uitspraken.

Is zo'n advocaat dan niet te vervolgen voor meineed? Hij onderbouwd zijn zaak met verzonnen jurisprudentie.

Meineed is het opzettelijk afleggen van een valse verklaring onder ede of belofte tijdens een gerechtelijke procedure of verhoor
. Dus nee. Dom zijn en techniek verkeerd gebruiken is niet opzettelijk een valse verklaring afleggen

Andere anoniem: maar als je je betoog dat door AI is opgesteld niet op juistheid controleert dan ben je op z’n minst opzettelijk nalatig.
Vandaag, 12:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Je kunt er niet honderd procent op vertrouwen dat die informatie klopt.
Ja, dat klopt. Maar A.I. zegt dat ook van zichzelf: "ja hoor, ik kan fouten maken".
Allemaal best, maar die dan ook uitspraak die extra herroepbaar is bij A.I. fouten.
Oh, en geen consequenties aan adres bij de rechter; een ouderwetsch "foutje van de computer" is menselijk, nietwaar?
Vandaag, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom is er geen openbaar raadpleegbare database beschikbaar met uitspraken die op wetsartikel te doorzoeken is? Met keurige transponeringstabellen erbij en verwijzingen naar uitspraken Europees Recht.

Ook doorzoekbaar op namen die sommige arresten hebben gekregen in het juridisch onderwijs, met verwijzingen naar de docenten aan Universiteiten en beroepsopleidingen die het kennen van deze arresten tot het verplicht stellen of gesteld hebben.

Zo wordt de rechtelijke macht, het OM, de advocatuur en het Ministerie van Justitie controleerbaar, evenals het gebruik van AI.

Als er dan toch AI in het lager en middelbaar onderwijs wordt gebruikt, ontstaat er ook ruimte voor nieuwe leerdoelen die leerlingen wel uit het hoofd moeten leren. Een lijst van arresten van EU en nationale overheden misschien?

Laat leerlingen weer eens nadenken over normen, moraliteit en ethiek, en maak dit onderwijs beschikbaar voor volwassenen zodat niet dezelfde fout wordt gemaakt als met IT-ICT praktische toepassingen introduceren, zonder verplicht onderwijs over de onderliggende infra en structuur.

Heb je zelf al een keer gezocht (bij Google, DuckDuckGo, etc) op logische steekwoorden?

Dan kom je uit op:

http://www.wetboek-online.nl/site/home.html
https://uitspraken.rechtspraak.nl/


En een library guide van de univerisiteit Utrecht:

https://libguides.library.uu.nl/jurisprudentie/nederlandserechtspraak
Vandaag, 17:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom is er geen openbaar raadpleegbare database beschikbaar met uitspraken die op wetsartikel te doorzoeken is? Met keurige transponeringstabellen erbij en verwijzingen naar uitspraken Europees Recht.

Ook doorzoekbaar op namen die sommige arresten hebben gekregen in het juridisch onderwijs, met verwijzingen naar de docenten aan Universiteiten en beroepsopleidingen die het kennen van deze arresten tot het verplicht stellen of gesteld hebben.

Zo wordt de rechtelijke macht, het OM, de advocatuur en het Ministerie van Justitie controleerbaar, evenals het gebruik van AI.

Als er dan toch AI in het lager en middelbaar onderwijs wordt gebruikt, ontstaat er ook ruimte voor nieuwe leerdoelen die leerlingen wel uit het hoofd moeten leren. Een lijst van arresten van EU en nationale overheden misschien?

Laat leerlingen weer eens nadenken over normen, moraliteit en ethiek, en maak dit onderwijs beschikbaar voor volwassenen zodat niet dezelfde fout wordt gemaakt als met IT-ICT praktische toepassingen introduceren, zonder verplicht onderwijs over de onderliggende infra en structuur.

Heb je zelf al een keer gezocht (bij Google, DuckDuckGo, etc) op logische steekwoorden?

Dan kom je uit op:

http://www.wetboek-online.nl/site/home.html
https://uitspraken.rechtspraak.nl/


En een library guide van de univerisiteit Utrecht:

https://libguides.library.uu.nl/jurisprudentie/nederlandserechtspraak

Ik had het over (of ik bedoelde, al schreef ik dat niet zo) een overzichtelijke database met meerdere zoekmogelijkheden en commentaren op de uitspraak in leerboeken of collegedictaten waarbij dus ook de oudere versies van wetten en uitspraken terug te vinden zijn. Inclusief bij belangrijke leerstukken de beraadslagingen bij de wetgever of de teksten. Gaat lastig worden, als het om de EU gaat, maar dan wordt dat ook maar meteen duidelijk en een verrijking voor vakken als Maatschappijleer en Burgerschapskunde.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.