Poll
image

Odido: losgeld betalen of niet?

dinsdag 24 februari 2026, 14:04 door Redactie, 29 reacties
Ja
26.93%
Nee
73.07%
Reacties (29)
24-02-2026, 14:11 door Anoniem
Nee, zou het niet doen. Niet belonen.

Ik las vandaag (op dutchitleaders) dat hackers het sowieso elder publiceren, lekken of nog een keer doorverkopen voor extra winst. Voorbeeld KNVB dataset.
24-02-2026, 14:15 door Named
Niet onderhandelen met criminelen.
Anders lok je het alleen nog maar meer uit.
24-02-2026, 14:20 door Anoniem
Wat bereikt ODIDO met wel betalen?

Wat gaan deze criminelen doen met 8 miljoen gegevens van gebruikers als ODIDO het losgeld wel/niet betaald?
24-02-2026, 14:44 door Anoniem
Neen gestemd.
Ellendig voor de benadeelden, maar criminelen zijn 100% onbetrouwbaar, en kunnen een deel publiceren en een deel achterhouden om daar weer losgeld voor te eisen, hoewel dat van hun kant weer minder sluw is, want daarmee ondergraven zij hun zieke verdienmodel.

Maar misdaad mag nooit lonen. Dus niet betalen. Zelfs als het ransomware (versleutelen van bestanden) betreft.
24-02-2026, 15:21 door Anoniem
Ja natuurlijk.

Iemand die zo slim was heeft ze zoveel geleerd dat ze nog tien jaar door kunnen.

Dus die mag best de komende tien jaar op een strand van Kreta gaan liggen. Mits ie niet gepakt wordt natuurlijk. Wat is nou een miljoen voor zo een groot bedrijf. Als het mijn bedrijf was dan zou ik er nog fooi bij geven ook.
24-02-2026, 15:37 door Anoniem
Niet reageren op de eisen van criminelen. 100% negeren en je verlies nemen.
Een goeie les voor de organisatie die is aangevallen maar ook een lesje voor de crimineel.
Beiden worden daar wijzer van.
Betalen wekt de indruk dat de zaak is afgedaan maar dat is niet zo want het tuig gaat door en de gedupeerden denken opgelucht adem te kunnen halen maar zijn dubbel de sjaak want data kwijt en geld kwijt.
24-02-2026, 15:39 door Anoniem
Van de andere kant:

De criminelen hebben een verdien model, die "geloofwaardig" moet blijven.
Door wel te betalen, is de kans groot, dat ze de data niet online zetten. Los van het feit, dat je het natuurlijk niet zeker weet.

Het is altijd weer een lastig ding dit. Welke belangen zijn er........
Criminelen heten natuurlijk niet voor niets criminelen.
Maar als ze altijd de data zouden publiceren na betaling dan wordt hun verdien-model ook een stuk kleiner. of niet.
Ook de crimineel heeft er baat bij.
Maar ja het darkweb is natuurlijk ook lekker verdienen.

Ik vind het altijd een lastig ding.
24-02-2026, 17:15 door Anoniem
Wie zegt dat als er betaald word dat ze het in de "prullenbak" gooien?

Ze kunnen het het ook gewoon aan andere hackers verkopen die er wel rottigheid mee uit gaan halen.
24-02-2026, 17:15 door Anoniem
Losgeld betalen?
Nee, nee, nee, nee, nee, nee en nee!

Beter beveiligen?
Ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja en JA.

Misschien de Odido deuren sluiten?
Goed idee, goed idee, goed idee....GOED IDEE!
24-02-2026, 17:28 door Anoniem
..maar met het in ontvangs nemen van dit losgeld verraden die criminelen toch waar ze zitten?
Dus ja, wel doen en dan de internationale recherche z'n werk laten doen.
24-02-2026, 19:45 door Anoniem
Door Anoniem: ..maar met het in ontvangs nemen van dit losgeld verraden die criminelen toch waar ze zitten?
Dus ja, wel doen en dan de internationale recherche z'n werk laten doen.

Daarom gebruiken criminelen graag Bitcoins.
Moeilijker te traceren dan echt geld.
25-02-2026, 01:54 door Anoniem
wel betalen je woon adres rekeningnummer alles word op straat gegooid door de hackers als we niet betalen. odido heeft de klanten diep beschadigd door de deur open te zetten voor de criminelen. ik zie liever dat odido 1 miljoen betaald en hopelijk dat alle gegevens terug komen dan helemaal geen actie te ondernemen. daarnaast gaat het wel om ons geld en onze klantengegevens wij betalen uit eindelijk te rekening geld zijn we toch al kwijt aan odido met een dikke winst voor het bedrijf dus dan kan odido net zo goed wel betalen en ons allen als klant veilig stellen. shinyhunters schijnt erg betrouwbaar te zijn en afspraken na te komen.

als de criminelen het als nog door verkopen is in 1 keer hun hele betrouwbaarheid kwijt en gaat nooit meer een bedrijf losgeld betalen.

ik helaas als klant bij odido heb dus liever dat odido mijn geld gebruikt wat ik maandelijks betaal om mijn gegevens hopelijk terug te krijgen en weg bij de criminelen dat dat odido dit in eigen zak steekt.

daarnaast luidt het gezegde niet geschoten is altijd mis. dus odido neem je verantwoordelijkheid. het is jullie fout dus jullie mogen dit oplossen door te betalen en je eigen reputatie te redden. inplaats van al je klanten in de kou te laten staan.
25-02-2026, 05:50 door Hyper
Betalen? Natuurlijk niet. Sterker nog. Geld betalen aan criminele zou wettelijk verboden en strafbaar moeten zijn of worden. Door te betalen houd je de criminaliteit in stand.

Mijn gegevens zijn ook in handen van criminelen. Ik zie ze liever online verschijnen dan dat er geld naar de dieven gaat. Dit was trouwens niet de eerste keer dat een derde partij mijn persoonsgegevens lekt of zonder toestemming gebruikt. En het zal ook niet de laatste keer zijn. Met zoals we tegenwoordig aangeschakelde informatiesystemen gebruiken in een omgeving genaamd het internet met zowel vertrouwde gebruikers als kwaadwillenden dan zal dit op grote schaal blijven gebeuren totdat van iedereen alle gegevens openbaar zijn en dus geen meerwaarde meer hebben om te stelen.
25-02-2026, 08:29 door Anoniem
Mensen, processen en techniek, en daar is waar het fout gaat.
Er wordt veel meer data verzameld dan strikt noodzakelijk zou zijn.
Criminelen verdienen goudgeld eraan.
Minder en meer anonimiseren moet kunnen.
Maar wil "men" dat eigenlijk wel?
25-02-2026, 10:01 door Anoniem
Door Anoniem: Mensen, processen en techniek, en daar is waar het fout gaat.
Er wordt veel meer data verzameld dan strikt noodzakelijk zou zijn.
Criminelen verdienen goudgeld eraan.
Minder en meer anonimiseren moet kunnen.

Maar wil "men" dat eigenlijk wel?

De politici in ieder geval niet.
Dat zijn zelf de grootste datagraaiers en controle-freaks van de hele bubs.

Anders hadden ze al lang geleden een goede digitale "oplossing" geintroduceerd, om hackers en identiteits-criminelen een hak te zetten en burgers beter te beschermen.
25-02-2026, 10:46 door SecuMetal
In tegenstelling tot wat velen hier zeggen zijn de meeste hackersgroepen wel betrouwbaar. Als ze alsnog data zouden lekken is hun hele business model waardeloos geworden. Dat is ook de reden waarom onderhandelaars optreden die kennis hebben van deze groepen en dus kunnen adviseren in het maken van de juiste inschatting. Dan nog blijft het voor bedrijven erg lastig om een keuze te maken, aangezien je inderdaad het model niet in stand wilt houden.
25-02-2026, 16:10 door Anoniem
De enige oplossing is odildo verkopen. En met de opbrengst de slachtoffers in elk geval nieuwe papieren, rekeningnummers, telefoonnummers en een nieuw persoonsnummer geven.
Dan heb je het probleem van de adressen nog steeds niet opgelost.

Deze toko is het niet waarom klantgegevens te hebben.
25-02-2026, 16:22 door _R0N_
Nee, ook mijn gegevens zitten erbij maar misdaad mag niet lonen.

Dit soort figuren stop je alleen door niet te betalen.
26-02-2026, 08:29 door Anoniem
Laten we een ander aspect niet vergeten, namelijk dat er een belangrijk deel van de betrokkenen zal zijn die geheel vrijwillig de gegevens hebben afgestaan onder het motto dat ze "niets te verbergen hadden". Gezien er waarschuwingen te over waren dat dit soort zaken ook wel eens zouden kunnen gebeuren en genoemde groep het toch volhield, kunnen we tot de conclusie komen dat deze groep uit vrije wil een blanco volmacht heeft gegeven aan Odido en vrijwaring voor alle mogelijke gevolgen. Onder die toestemming valt ook dat de gegevens kunnen worden geopenbaard. Dus laat maar gebeuren.

Wel moeten we erkennen dat een gedeelte van de mensen zich onvrijwillig bij gebruik van de gegevens heeft moeten neerleggen, omdat ze anders tot een soortement 'privacy-apartheid' zouden zijn verbannen, zouden zijn belasterd: "jij hebt zeker wat te verbergen?" of anderszins sterk benadeeld. Wat mij betreft hebben deze mensen in de situatie recht op hulp en compensatie.
27-02-2026, 07:02 door [Account Verwijderd]
Het komt juist doordat criminelen eerder betaald zijn dat ze de mankracht hadden en het risico wilde lopen om ODIDO te hacken. Want je gaat dat allemaal niet doen als je er financieel niets mee opschiet.
Dus als ODIDO criminaliteit laat lonen, krijg je vanzelf meer crimineel gedrag. En dat willen we niet.
27-02-2026, 09:17 door Anoniem
Door Anoniem: Niet reageren op de eisen van criminelen. 100% negeren en je verlies nemen.
Een goeie les voor de organisatie die is aangevallen maar ook een lesje voor de crimineel.
Beiden worden daar wijzer van.
Betalen wekt de indruk dat de zaak is afgedaan maar dat is niet zo want het tuig gaat door en de gedupeerden denken opgelucht adem te kunnen halen maar zijn dubbel de sjaak want data kwijt en geld kwijt.

Alleen verliest Odido niks, de klanten verliezen alles. Odido zal het niks uitmaken krijgen toch wel hun winst.
27-02-2026, 09:30 door Anoniem
Misdaad loont niet. Nee dus
27-02-2026, 11:35 door Anoniem
Odido verkopen en met de opbrengst de slachtoffers waar mogelijk helpen...
Hoe meer ze in kas hebben, hoe meer het op brengt. Dus nee.
27-02-2026, 13:05 door Anoniem
Door dingetje: Het komt juist doordat criminelen eerder betaald zijn dat ze de mankracht hadden en het risico wilde lopen om ODIDO te hacken. Want je gaat dat allemaal niet doen als je er financieel niets mee opschiet.
Dus als ODIDO criminaliteit laat lonen, krijg je vanzelf meer crimineel gedrag. En dat willen we niet.
Je moet je afvragen wie hier eigenlijk de crimineel is. De hackers sowieso maar ook een bedrijf dat willens en wetens de boel, zelfs niet na diverse waarschuwingen, wilde beveiligen en nu miljoenen klanten opzettelijk voor de bus gooit. Tja, mij lijkt dat ook bedrijven als Odido strafrechtelijk, als criminelen, mogen worden aangepakt.
Maar velen hier snappen niet wat mensen gaan meemaken waarvan alle gegevens gelekt zijn. Dat is ver van hun bed dus laten ze liever miljoenen Nedserlanders het slachtoffer worden. Zo kennen we de echte Nederlander weer. Zouden ze hier ook 7,50 gulden voor ontvangen?
02-03-2026, 19:06 door Anoniem
Nee niet betalen!

Wel toelichten wat er gebeurd is met een officiële Root-Cause van een gerenommeerde externe, onafhankelijke organisatie en open kaart spelen. Laat maar zien wat je pijnpunten zijn en wat je eraan gaat doen. Dan is het bedrag beter besteed.

Mijn gegevens liggen toch al op straat van een voorgaande hack....
03-03-2026, 15:23 door Anoniem
Niet de criminelen betalen, maar het losgeld distribueren onder de slachtoffers ter compensatie.
03-03-2026, 15:26 door _R0N_
Door Anoniem: Van de andere kant:

De criminelen hebben een verdien model, die "geloofwaardig" moet blijven.
Door wel te betalen, is de kans groot, dat ze de data niet online zetten. Los van het feit, dat je het natuurlijk niet zeker weet.

Het is altijd weer een lastig ding dit. Welke belangen zijn er........
Criminelen heten natuurlijk niet voor niets criminelen.
Maar als ze altijd de data zouden publiceren na betaling dan wordt hun verdien-model ook een stuk kleiner. of niet.
Ook de crimineel heeft er baat bij.
Maar ja het darkweb is natuurlijk ook lekker verdienen.

Ik vind het altijd een lastig ding.

Criminelen zijn niet betrouwbaar, dus eigenlijk is het helemaal niet lastig.
Zoals nu ook zeggen ze zelf dat ze niet alle data openbaar maken omdat ze die zelf nog willen gebruiken.
06-03-2026, 22:30 door Anoniem
Odido had de prioriteit moeten leggen bij het beschermen van mijn gegevens, dus wel betalen. Ik ga nu sowieso overstappen.
07-03-2026, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem: Odido had de prioriteit moeten leggen bij het beschermen van mijn gegevens, dus wel betalen. Ik ga nu sowieso overstappen.

Als je sowieso gaat overstappen, dan zou het betalen van het losgeld ook een toegevoegde waarde hebben.
Vanuit het bedrijf gezien, hebben ze dus een goede (financiele) beslissing genomen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.