image

Google verplicht 24 uur wachttijd voor sideloaden "ongeregistreerde Android-apps"

vrijdag 20 maart 2026, 11:20 door Redactie, 11 reacties

Android-gebruikers die in de toekomst apps willen sideloaden van ontwikkelaars die niet in het centrale register van Google staan, moeten onder andere 24 uur wachten voordat dit mogelijk is. Dat heeft het techbedrijf aangekondigd. Vorig jaar maakte Google bekend dat het alleen nog apps van geverifieerde ontwikkelaars gaat toestaan op gecertificeerde Androidtoestellen, ook wanneer gebruikers apps buiten de Play Store om willen installeren.

Ontwikkelaars van Android-apps moeten straks hun naam, adresgegevens, e-mailadres en telefoonnummer verstrekken, alsmede een kopie van hun legitimatiebewijs uploaden. Volgens Google moet de maatregel voorkomen dat kwaadwillenden malafide apps kunnen verspreiden. Op de maatregel is veel kritiek, omdat het de openheid van het Android-ecosysteem zou ondermijnen en de privacy van ontwikkelaars raakt. Appstore F-Droid vreest zelfs het einde van alternatieve Android-appstores.

Een gecentraliseerde database, beheerd door één partij, met de gegevens van iedereen die software voor Android ontwikkelt is een enorm privacyrisico, zo lieten de makers van de Brave-browser recentelijk weten. Allerlei organisaties stuurden onlangs een open brief naar Google waarin het techbedrijf wordt opgeroepen om Android open te houden en de verplichte registratie niet door te voeren. Google is nog steeds van plan hiermee door te gaan, maar heeft nu een mogelijkheid aangekondigd waardoor gebruikers apps kunnen blijven sideloaden zoals dat nu ook kan.

De optie is vooral voor "power users" bedoeld, aldus Google. Die moeten eerst de developer mode op hun Androidtelefoon inschakelen. Vervolgens moet de gebruiker bevestigen dat hij niet in opdracht van iemand anders deze handeling uitvoert. Daarna moet de gebruiker zijn telefoon herstarten. Hierna volgt een wachttijd van 24 uur en moet de gebruiker zich opnieuw authenticeren, waarna de instelling voor het sideloaden van apps van ontwikkelaars die niet in het Google-register staan permanent of tijdelijk kan worden ingeschakeld. Hierbij moet de gebruiker ook aangeven dat hij de risico's van "ongeregistreerde apps" begrijpt en accepteert.

Image

Reacties (11)
Vandaag, 12:00 door Anoniem
Ik zie hier nogal wat flaws in de denkwijze.
Coached? als ik dus mijn ouders telefonisch ga uitleggen hoe ze iets moeten installeren dan zeggen ze dus ja en stop het. en bedankt.
Hoezo na restart van mijn tablet wordt de telefoon verbinding met de scammer op mijn telefoon verbroken?
Vandaag, 12:05 door Anoniem
Hier komt z'n 'smart'phone er niet meer in. Het lijkt er daadwerkelijk op dat mijn Pixel 9 Pro de laatste smartphone gaat worden in mijn bezit. Die menen overal over te kunnen regeren. En dat stopt bij door mij betaalde hardware en in mijn woning. Als ze niet willen dat ik sideload, betalen ze mij een hi-end toestel en daar zal ik niet op sideloaden. Betalen ze die hardware niet, IS DAT VAN MIJ EN BEPAAL IK wat op dat ding draait en op wat voor manier. Wil ik dat ding vol malware hebben staan, is dat mijn keuze. Hebben anderen daar last van, gooi me van het net af. Zoals dat al jaren werkt met malware. Heb ik virussen en mijn bankapp wordt gekraakt, neem je dat op in de voorwaarden dat het je eigen risico is. Zo ligt de verantwoordelijkheid weer bij het individu, zoals het hoort. En niet bij de hele maatschappij! WTF zou ik er nog aan toe willen voegen!

Maken ze dat onmogelijk, zoals bijvoorbeeld Samsung het ONMOGELIJK maakt om een alternatief OS te installeren, hoef ik die hardware niet. Ik betaal daar in ieder geval niet voor.

En zo gaat het verdelen gewoon verder. Want mensen met een smart-phone en een standaard OS, komen er hier helemaal niet meer in. De drempel niet meer over dus. Of dat ding moet uit. En dat heeft al flinke mot opgeleverd aan mijn voordeur. Ik chat al niet meer met Windows 11 gebruikers met hun copilot en recall. Gevaarlijke mensen zijn dat.

Iedereen zo ver mogelijk uit elkaar drijven lijkt een van de doelen. En ze slagen daar uitstekend in. Want ik doe er actief aan mee om mezelf te beschermen tegen de Bewust Ongeïnformeerde Mensen. (BOM mensen noem ik ze al jaren) Mensen die het allemaal niet willen weten hoe de maatschappij draait, zolang zij maar gelukkig zijn.
Vandaag, 12:39 door Anoniem
Dat de veiligheid van software en apps gecontroleerd wordt is goed. Alleen deze functie hoort niet door Google gedaan te worden. Zijn zelf een bedrijf die concurrenten mogen controleren of het goed gaat. Er ontstaat zo kartelvorming. Er moet gewoon een neutrale Android komen in Europa waar klanten uitmaken welke store en apps ze willen gebruiken. Dit werkt niet controle door Google wat zelf in de gaten gehouden moet worden.
Vandaag, 13:33 door Anoniem
Door Anoniem: Hier komt z'n 'smart'phone er niet meer in. Het lijkt er daadwerkelijk op dat mijn Pixel 9 Pro de laatste smartphone gaat worden in mijn bezit. Die menen overal over te kunnen regeren. En dat stopt bij door mij betaalde hardware en in mijn woning. Als ze niet willen dat ik sideload, betalen ze mij een hi-end toestel en daar zal ik niet op sideloaden. Betalen ze die hardware niet, IS DAT VAN MIJ EN BEPAAL IK wat op dat ding draait en op wat voor manier. Wil ik dat ding vol malware hebben staan, is dat mijn keuze. Hebben anderen daar last van, gooi me van het net af. Zoals dat al jaren werkt met malware. Heb ik virussen en mijn bankapp wordt gekraakt, neem je dat op in de voorwaarden dat het je eigen risico is. Zo ligt de verantwoordelijkheid weer bij het individu, zoals het hoort. En niet bij de hele maatschappij! WTF zou ik er nog aan toe willen voegen!

Maken ze dat onmogelijk, zoals bijvoorbeeld Samsung het ONMOGELIJK maakt om een alternatief OS te installeren, hoef ik die hardware niet. Ik betaal daar in ieder geval niet voor.

En zo gaat het verdelen gewoon verder. Want mensen met een smart-phone en een standaard OS, komen er hier helemaal niet meer in. De drempel niet meer over dus. Of dat ding moet uit. En dat heeft al flinke mot opgeleverd aan mijn voordeur. Ik chat al niet meer met Windows 11 gebruikers met hun copilot en recall. Gevaarlijke mensen zijn dat.

Iedereen zo ver mogelijk uit elkaar drijven lijkt een van de doelen. En ze slagen daar uitstekend in. Want ik doe er actief aan mee om mezelf te beschermen tegen de Bewust Ongeïnformeerde Mensen. (BOM mensen noem ik ze al jaren) Mensen die het allemaal niet willen weten hoe de maatschappij draait, zolang zij maar gelukkig zijn.
Mee eens!
Ik neem ook een portable Linux apparaat in gebruik. (Anders dan Android)
Vergeet "smart" phones...
Het is minder veilig, maar dan heb ik tenminste een beetje behoorlijke vrijheid en anonimiteit.
Er gewoon voor zorgen dat je apparaat niet gestolen wordt en dat belangrijke/gevoelige bestanden versleuteld worden is erg belangrijk.
Vandaag, 13:39 door Anoniem
Googles manier om iedereen aan te sluiten op hun massasurveillancenetwerk om meer geld te "verdienen" (ze verdienen het niet) met de gedwongen aanr@nding van uw privacy.
Daarnaast is Google aangesloten op Palentir en dus ook het sleepnet.
Deze advanced workflow is bedoeld om mensen van hun privacy af te houden en ze zijn illegaal anti-competitief bezig door alternatieve appstores buiten te sluiten, maar overheden zullen dit toestaan door de macht, lobbyen en geld van big-tech zoals Google, Apple, Meta, Microsoft en meer.
En ontwikkelaarsmodus inschakeld houden is niet veilig.
Als het betkeend dat ik ooit niet meer zou kunnen chatten en een huis te hebben zonder mee te dingen aan adverteerders en dergelijk walchelijke troep, then so be it!!! Ik overleef het wel.
Ik ben liever dakloos dan een digitale gevangene met enkelband.
Vrijheid, daar hebben we met z'n allen zo hard voor gevochten in de tweede wereldoorlog, nu wordt het kapotgemaakt door een overgroeide T@llSell.
Vandaag, 13:49 door Anoniem
Oeh, dit maakt me kwaad jongens en meiden, en moderators bij security.nl!! (-:
Dit is een vorm van surveillancekapitalisme, waarbij angst wordt gebruikt om bij u proprietaire diensten af te dwingen. " Het is voor uw veiligheid" Ja, doei! Daar zorg ik zelf wel voor, of wil daar een keuze in hebben, r@t toch op Google, stom slangentongenbedrijf!!!
Ook die Ring cameratroep die waarbij men wordt aangepraat waar ze bang voor moeten zijn, terwijl deze troep helemaal niet werkt, een hoodie en 60 seconden is al dat een inbreker nodig heeft.
Kertrekken en uw twee sterrek SKG-cylinder is weg in luttele seconden, of een breekijzer en ze zijn binnen.
Er zijn alternatieve methoden zoals secustrips en gehard stalen 3-sterren cylinders die ook echt werken, maar bedrijven zoals Google maakt alternatieven onmogelijk net zoals in de fysieke wereld met die strips en betere cylinders, ze ruimen gewoin de concurrentie aan de kant of kopen ze op, smerig bedrijf.
Weigeren mensen!
Weiger Google, weiger Apple, Microsoft en Meta!
Weiger en verzet u zich tegen overheden die niet bijdragen aan uw grondrechten!
Weiger "smart"-devices.
We moeten samen een digitaal verzet vormen, geef het door!
Vandaag, 13:57 door Anoniem
Door Anoniem: Dat de veiligheid van software en apps gecontroleerd wordt is goed. Alleen deze functie hoort niet door Google gedaan te worden. Zijn zelf een bedrijf die concurrenten mogen controleren of het goed gaat. Er ontstaat zo kartelvorming. Er moet gewoon een neutrale Android komen in Europa waar klanten uitmaken welke store en apps ze willen gebruiken. Dit werkt niet controle door Google wat zelf in de gaten gehouden moet worden.
Klopt, big tech heeft de macht grondwetten te omzeilen en overheden om te kopen, dat maakt ze gevaarlijk!!! (Gevaarlijk voor onze democratie, autonomie, vrijheid en privacy)
Hier moet wat aan gedaan worden, dit kan zo niet langer.
Hopelijk doet de overheid hier wat aan in plaats van als een baby betutteld te worden door big tech via lobbygroepen en dealtjes.
Maar ik vrees dat we er alleen voor staan als volk, maar de tijd zal het zeggen...
Vandaag, 14:08 door Anoniem
Door Anoniem: Dat de veiligheid van software en apps gecontroleerd wordt is goed. Alleen deze functie hoort niet door Google gedaan te worden. Zijn zelf een bedrijf die concurrenten mogen controleren of het goed gaat. Er ontstaat zo kartelvorming. Er moet gewoon een neutrale Android komen in Europa waar klanten uitmaken welke store en apps ze willen gebruiken. Dit werkt niet controle door Google wat zelf in de gaten gehouden moet worden.
Inderdaad, over tien jaar heeft big-tech de overheid in hun macht alsof het een Mexicaans kartel is.
Nu al worden politici beïnvloed en omgekocht, en iedereen in de overheid laat het maar gebeuren, (belangenverstrengeling) er komt steeds meer massasurveillance, allemaal ondersteund via lobbies van big tech. Denk hierbij aan Palentir, de sleepwet, chatcontrole, de bewaarplicht en Meta heeft in overheden gelobbyd voor wereldwijde leeftijdsverificatie, daar hebben ze een hoop geld aan uitgegeven om de COPPA-wet te kunnen omzeilen en nog meer geld te kunnen vergaren.
Dit niemt men een infiltratie, overheden zijn geïnfiltreerd, straks hebben ze geen macht meer, maar bepaald big tech alles voor ons.
Zie deze video van SomeOrdinairyGamers en Mental Outlaw over de lobby van Meta ivm. leeftijdsverificatie:
https://youtu.be/luZndxSzomU
https://youtu.be/4KyiLyOxux8
Daarnaast zaaien big tech een hoop angst en onrust (terreur) onder het volk met deze wetten en hun redenen. (Uw kinderen zouden niet veilig zijn, of uw apps zijn onveilig, etc)
Allemaal om hun eigen zakken te vullen, het harde "zaken" doen. Is dit nog wel zakendoen of regelrecht crimineel gedrag?
Vandaag, 15:00 door Anoniem
GrapheneOS zal app installaties blijven toestaan zonder Google.
App ontwikkelaars zullen nog steeds hun apps aanbieden op stores zoals Fdroid en source repos zoals GitHub.
Als men vrijheid wilt kan men kiezen voor GrapheneOS, ook kzij willen minder afhankelijk zijn van Google, maar het draagt kosten met zich mee, en het is een non-profit organisatie.
Men kan eventueel een vrijwillige donatie doen als men dat wil.
https://grapheneos.org/donate
Ze krijgen volgend jaar ook ondersteuning voor een andere OEM om eventuele Google Pixel bootloader-lockouts in de toekomst te voorkomen en dan hoeft men niet persé een Pixel telefoon te kopen.
Daarnaast zijn ze dan niet meer aanhankelijk van de gebrekkige Pixel-sources die Google tegenwoordig levert maar hebben volledige medewerking van de OEM waardoor ontwikkeling sneller en soepeler verloopt. (Ze hoeven niet meer van AOSP te bouwen zonder de beste hardware ondersteuning die de Pixel bronnen wel bevatte)
Vandaag, 15:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hier komt z'n 'smart'phone er niet meer in. Het lijkt er daadwerkelijk op dat mijn Pixel 9 Pro de laatste smartphone gaat worden in mijn bezit. Die menen overal over te kunnen regeren. En dat stopt bij door mij betaalde hardware en in mijn woning. Als ze niet willen dat ik sideload, betalen ze mij een hi-end toestel en daar zal ik niet op sideloaden. Betalen ze die hardware niet, IS DAT VAN MIJ EN BEPAAL IK wat op dat ding draait en op wat voor manier. Wil ik dat ding vol malware hebben staan, is dat mijn keuze. Hebben anderen daar last van, gooi me van het net af. Zoals dat al jaren werkt met malware. Heb ik virussen en mijn bankapp wordt gekraakt, neem je dat op in de voorwaarden dat het je eigen risico is. Zo ligt de verantwoordelijkheid weer bij het individu, zoals het hoort. En niet bij de hele maatschappij! WTF zou ik er nog aan toe willen voegen!

Maken ze dat onmogelijk, zoals bijvoorbeeld Samsung het ONMOGELIJK maakt om een alternatief OS te installeren, hoef ik die hardware niet. Ik betaal daar in ieder geval niet voor.

En zo gaat het verdelen gewoon verder. Want mensen met een smart-phone en een standaard OS, komen er hier helemaal niet meer in. De drempel niet meer over dus. Of dat ding moet uit. En dat heeft al flinke mot opgeleverd aan mijn voordeur. Ik chat al niet meer met Windows 11 gebruikers met hun copilot en recall. Gevaarlijke mensen zijn dat.

Iedereen zo ver mogelijk uit elkaar drijven lijkt een van de doelen. En ze slagen daar uitstekend in. Want ik doe er actief aan mee om mezelf te beschermen tegen de Bewust Ongeïnformeerde Mensen. (BOM mensen noem ik ze al jaren) Mensen die het allemaal niet willen weten hoe de maatschappij draait, zolang zij maar gelukkig zijn.
Mee eens!
Ik neem ook een portable Linux apparaat in gebruik. (Anders dan Android)
Vergeet "smart" phones...
Het is minder veilig, maar dan heb ik tenminste een beetje behoorlijke vrijheid en anonimiteit.
Er gewoon voor zorgen dat je apparaat niet gestolen wordt en dat belangrijke/gevoelige bestanden versleuteld worden is erg belangrijk.
Er is nog steeds GrapheneOS, die staan deze vorm van mishandeling niet toe op hun OS. (-;
Vandaag, 15:14 door johanw
Gelukkig wel eenmalig zo te zien, niet een keer per installatie.

Ontwikkelaats van apps als Newpipe, die het downloaden van Youtube mogelijk maken, zullen zich vast niet registreren en zo risico lopen op juridisch geweld van Google.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.