image

Franse toezichthouder vreest grootschalige surveillance door camerabrillen

maandag 18 mei 2026, 15:01 door Redactie, 15 reacties

De Franse privacytoezichthouder CNIL vreest dat de opkomst van camerabrillen tot grootschalige surveillance en de normalisering hiervan kan leiden, alsmede voor ernstige privacyrisico's en massale zelfcensuur kan zorgen. De toezichthouder roept op tot waakzaamheid. Camerabrillen verwerken allerlei soorten persoonlijke gegevens en vallen daarmee onder de AVG. In tegenstelling tot een smartphone, dat mensen specifiek op iets moeten richten om te filmen, nemen camerabrillen alles op wat de drager ziet. De apparaten zijn dan ook zeer invasief, aldus CNIL.

De toezichthouder liet onderzoek onder de Franse bevolking doen en tweederde stelt dat camerabrillen een bedreiging voor de privacy van burgers zijn. Een ander risico is dat camerabrillen tot grootschalige surveillance kunnen leiden en de normalisering hiervan. Iedereen met een camerabril kan filmen wat er in de publieke ruimte en privéruimten gebeurt. "De relatief lage kosten van deze apparaten kunnen leiden tot een overvloeg van sensoren in maatschappelijke ruimtes", waarschuwt de Franse privacytoezichthouder.

Als camerabrillen straks overal aanwezig zijn zullen mensen er rekening mee houden dat ze overal en op elk moment kunnen worden gefilmd. Dat geeft mensen volgens CNIL het gevoel dat ze continu in de gaten worden gehouden, wat uiteindelijk leidt tot een vorm van zelfcensuur. "Het uitoefenen van individuele vrijheden (vrijheid van meningsuiting, vereniging en demonstratie) worden direct bedreigd."

Camerabrillen zijn geen gewone technologische tools, aldus de toezichthouder. "De mogelijkheid om data in real-time te verzamelen, verwerken en interpreteren, zonder dat de mensen in de omgeving dit weten, vormt een groot privacyrisico." CNIL gaat samen met andere Europese privacytoezichthouders de juridische en technische vraagstukken rond camerabrillen onderzoeken.

Daarnaast worden eigenaren van camerabrillen door de toezichthouder opgeroepen om mensen in de omgeving te informeren, de opnamefunctie uit te schakelen zodra die niet langer nodig is, camerabrillen uit te schakelen als het verzoek wordt gedaan om smartphones uit te zetten, camerabrillen niet te gebruiken in ruimtes waar mensen ze niet verwachten en het verkrijgen van toestemming om foto's en video's van gefilmde mensen online te plaatsen.

Reacties (15)
18-05-2026, 16:45 door Anoniem
Oekraïne is 24/7 bezig om de Russen van zich af te houden.
Amerika investeert miljarden in een oorlog om Iran op de knieën te krijgen.
De aarde dreigt aan opwarming, ontbossing en vervuiling ten onder te gaan.
En waar zijn wij mee bezig? Het zoveelste nutteloze speeltje dat ook nog eens onze vrijheid inperkt.
Gaan we ooit nog eens beseffen dat we bezig zijn ons eigen graf te graven?
18-05-2026, 16:49 door Anoniem
Verzet je tegen de #Gluurbril! Check https://banray.eu/en/index.html
18-05-2026, 18:20 door Anoniem
Als ik over straat loop, dan loopt de helft alleen nog maar met de telefoon bezig te zijn. Sommigen ook nog met een koptelefoon op. Ze zien me niet eens meer aankomen.

Dus het gevaar van zo een bril is ook betrekkelijk.

Men trekt zich toch geen reedt meer van hun omgeving aan.
18-05-2026, 19:25 door johanw
Die brillen zijn gewoonlijk onbruikbaar als je al eengewone bril draagt dus ik zie mezelf zoiets niet gebruiken. Misschien is een opzetstukje voor een gewone bril een gat in de markt?

Verder is dit al een paar keer geprobeerd en mislukt. We kennen de term "glasshole" vast nog wel.
18-05-2026, 21:04 door Anoniem
Meta - facebook en al zijn producten
dat is de grootste verslaving.
19-05-2026, 06:46 door Anoniem
de vraag die gesteld moet worden (zeker als 2/3 denkt dit is niet fijn) laten we dit soort producten toe op de markt?

ik zeg nee, dit soort producten is onzin en niet nodig en zeker het niet waard. gewoon verbieden klaar.

maar ja wie ben ik gewoon iemand die zonder naar bekeken gevoel op straat wil kunnen lopen
19-05-2026, 07:25 door Anoniem
En veel en veel groter probleem: surveillance door de staat.
En we zijn hard bezig dat verder op te bouwen.
19-05-2026, 08:07 door Anoniem
In Oostenrijk staat hier gewoon 4.000 Euro boeter voor en 10.000 Euro bij het tweede vergrijp.
19-05-2026, 09:54 door Anoniem
Ik heb zelf een xreal, dat zijn voornamelijk videobrillen, de camera neemt hooguit 60 seconde video op als je de camera er apart bij wilt kopen. Ik gebruik het zonder camera en voornamelijk als HUD met behulp van een speciale app, en voor videos en games. Daarnaast werkt mijn bril onafhankeljk zonder apps, je plugt het in en je hebt beeld zonder social media of spionage.
De camera (los verkrijgbaar) heeft ledjes en kan ten hoogstens een minuut per keer opnemen en heeft maar 2GB opslag, de camera is eerder bedoeld voor 6DoF sensor mogelijkheid, zo kun je een beeld stilzetten en er bijvoorbeeld langslopen en er zelfs achter kijken, best gaaf! Ook bepaalde games werken zo, met Bubble pop of de Maze game kun je er omheen lopen of erin kijken, en het mooie van alles is dat je het beeld geprojecteerd ziet op de echte wereld in plaats van via een camera zoals met VR glasses dankzij de microLED projectoren. Mooi spul zonder spionage.
Maar die Meta brillen, dat is een ander verhaal, en die geven ook niet zo'n mooi beeld, dat is meer bedoeld om info weer te geben en ja, dingen op camera op te nemen.
Er zijn dus twee kanten aan dit verhaal en niet alles is zo zwart-wit als het lijkt.
Meta doet helaas Meta en laat bedrijven die gewoon hun best doen er wat moois van te maken zonder er een politiestaat van te maken er slecht uitzien. Ik ben zelf ook fel tegen die Meta brillen, maar heb zelf een xreal voor entertainment, zo heb ik altijd mijn favo films en games bij me in bioscoopformaat. Het zou zeer jammer zijn als er een boos persoon op me afkomt met allemaal verwijten die helemaal niet oo mijn bril zitten, daar ben ik altijd een beetje huiverig voor, maar ik kan ze het niet kwalijk nemen en probeer het gewoon uit te leggen zolang ze geen geweld gebruiken want de zorgen begrijp ik wel.
19-05-2026, 11:04 door Anoniem
Ik las recent dat er al 7 miljoen zijn verkocht, dus het toestaan is achterhaald, zoals altijd loopt (mogelijke) wetgeving achter. De grote ketens (pearl / hans anders) verkopen ze al.
19-05-2026, 11:51 door Anoniem
De EU loopt weer eens hopeloos achter waar het gaat om beleid mbt technologische ontwikkelingen. Hoe moeilijk is het om zo'n ding gewoon te verbieden? Ja je mag filmen in de openbare ruimte maar daar zitten wel grenzen aan. Je mag bijvoorbeeld niet iemand expliciet (duidelijk expres diegene) filmen zonder toestemming. En daar zit je met zo'n bril wel aan want zodra je iemand aankijkt dan ligt alle focus op die persoon.

Dus het wetboek voorziet hier al in alleen verzuimt de politiek hier een duidelijk standpunt in te nemen om diens burgers te beschermen.
19-05-2026, 21:28 door Anoniem
Je moet de surveillance niet vrezen, dit soort producten is bedoeld als extra voeding voor het meta data monster.
19-05-2026, 21:32 door Anoniem
Door Anoniem: De EU loopt weer eens hopeloos achter waar het gaat om beleid mbt technologische ontwikkelingen. Hoe moeilijk is het om zo'n ding gewoon te verbieden? Ja je mag filmen in de openbare ruimte maar daar zitten wel grenzen aan. Je mag bijvoorbeeld niet iemand expliciet (duidelijk expres diegene) filmen zonder toestemming. En daar zit je met zo'n bril wel aan want zodra je iemand aankijkt dan ligt alle focus op die persoon.

Dus het wetboek voorziet hier al in alleen verzuimt de politiek hier een duidelijk standpunt in te nemen om diens burgers te beschermen.
Niet de EU loopt achter, minister in NL kan dit geheel zelfstandig voorstellen in de 2e kamer...
voor zover het niet al is geregeld.

Maar politie en justitie zijn best happig op de data dus handhaving van regels gaat m niet worden.
21-05-2026, 06:45 door Anoniem
ik mag het hier niet roepen maar de eerste de beste die ik met zon camera een bril naar mij zie gluren die heeft een probleem.
die ga ik vragen waar hij mee bezig is en afhankelijk van dat gesprekkan de stoom in mij afnemen of oplopen.

moet ik gaan wachten of een systeem die niet functioneert en mij gaat beschermen?????
22-05-2026, 11:05 door Anoniem
Volgens mij is dit de zoveelste accepatie-drempel waar we overheen moeten; over een paar jaar is dit ook genomaliseerd (denk ik)

Eerst hadden we de situatie waarbij iedereen een smartphones met camera heeft die op elk moment uit de broekzak kon worden gehaald om te filmen. Vervolgens kregen we de RING deurbellen (en alle andere merken) die niet alleen het eigen pad naar de voordeur filmen, maar ook iedereen die langs loopt over de openbare stoep. Welke auto heeft tegenwoordig geen dashcam meer? Sporters met een GoPro kijken we ook niet vreemd meer van op. Dus die camera-bril... ook dat wordt den kik de normaalste zaak van de wereld.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.