Je hebt een klacht over de onderstaande posting:
Vier arrestaties in één keer, maar geen details van het NCA. Toch weten we al genoeg: ransomware, data-exfiltratie en social engineering als aanvalsvector. De gebruikelijke cocktail dus. Interessant is vooral dat M&S de schade op 355 miljoen euro schat. Dat is geen “IT-incidentje”, dat is een jaarrekening-impact. En het begon allemaal met social engineering – oftewel iemand die een telefoon opneemt en denkt: “Natuurlijk, ik help je wel even inloggen.” Bij Co-op hadden we lege schappen, wat nog maar eens laat zien dat ransomware niet alleen een IT-probleem is, maar ook een supply chain-killer. En Harrods? Waarschijnlijk geluk gehad of snel containment gedaan. De naam Scattered Spider komt ook niet als verrassing; deze groep is berucht om SIM-swapping en helpdesk-bellen. Met andere woorden: niet eens hypergeavanceerde exploits, maar psychologie op zijn best (of slechtst). De vraag is: leren organisaties hier eindelijk van? MFA, training, en vooral: helpdesks die niet zomaar wachtwoorden ...
Beschrijf je klacht (Optioneel):