image

Bodyscanner blijft vrijwillig voor vliegtuigpassagiers

dinsdag 24 mei 2011, 16:30 door Redactie, 15 reacties

Het Europees Parlement heeft dinsdag ingestemd met de plaatsing van bodyscanners op Europese luchthavens, maar de controles blijven vrijwillig. De scanners mogen volgens de Europarlementariërs geen gevaar voor de gezondheid vormen of inbreuk op de fundamentele rechten maken. Daarnaast moeten persoonlijke gegevens, waardigheid en privacy gewaarborgd zijn. Voor gezondheidsredenen mogen er ook geen röntgengebaseerde scanners op Europese luchthavens worden gebruikt.

Passagiers moeten het recht hebben om de bodyscanner te weigeren en een alternatieve screening te ondergaan, die net zo effectief is, zonder dat daarbij de rechten en waardigheid in het geding komt. "Zo'n weigering moet niet tot enige verdachtmaking van de passagier leiden", aldus het Europarlement. Dat pleit ook voor een afschaffing van het verbod op vloeistoffen. Wanneer het verbod wordt opgegeven is onduidelijk.

Vloeistoffen
De vervoerscommissie zal de komende week spreken over het uitstellen van de beslissing om het verbod op het meenemen van vloeistoffen in vliegtuigen af te schaffen. Voorzitter Brian Simpson noemt het uitstel een slechte zet. De leden van de Europese Volkspartij en de Europese Conservatieven en Hervormers zijn van mening dat het alternatief, een gedeeltelijke afschaffing van de regels, enkel voor verwarring bij de passagiers zou zorgen en het veiligheidsniveau zou verminderen.

Het Europees Parlement vroeg de Europese Commissie in 2007 om beperkingen te herzien en deze zo snel mogelijk af te schaffen, zonder de veiligheid van de passagiers te doen afnemen. Eerst zou het verbod in 2010 worden afgeschaft, maar dit werd uitgesteld tot 2013. In april 2011 zouden lidstaten de beperkingen verminderen, om belastingsvrije vloeistoffen uit derde wereldlanden toe te laten. Sommige lidstaten hielden dit echter tegen omdat de verandering voor verwarring zou kunnen zorgen bij de passagiers.

De Europese Commissie denkt dat de deadline van 2013 nog steeds gehaald kan worden aangezien er tegen die tijd apparatuur om vloeistoffen te screenen beschikbaar zou zijn op alle luchthavens.

Reacties (15)
24-05-2011, 17:09 door Anoniem
"Dat pleit ook voor een afschaffing van het verbod op vloeistoffen. Wanneer het verbod wordt opgegeven is onduidelijk. "

Waarom was vloeistof een gevaar, en waarom is het binnenkort geen gevaar meer ? Wat is er veranderd ?
24-05-2011, 18:14 door Anoniem
Stel nu dat vloeistoffen een gevaar vormen, toch zeker in flesjes van 50 cl. Dan zou het niet meer dan fair zijn om flesjes te koop aan te bieden aan amper de inkoopprijs. Nu verzevenvoudigt de prijs ervan, ik vind dat diefstal, niet minder, niet meer, en ik word niet graag bestolen.
24-05-2011, 18:16 door Anoniem
Door Anoniem: "Dat pleit ook voor een afschaffing van het verbod op vloeistoffen. Wanneer het verbod wordt opgegeven is onduidelijk. "

Waarom was vloeistof een gevaar, en waarom is het binnenkort geen gevaar meer ? Wat is er veranderd ?

aangezien er tegen die tijd apparatuur om vloeistoffen te screenen beschikbaar zou zijn op alle luchthavens.[/qoute]

Peter
24-05-2011, 19:52 door Anoniem
Door Anoniem: "Dat pleit ook voor een afschaffing van het verbod op vloeistoffen. Wanneer het verbod wordt opgegeven is onduidelijk. "

Waarom was vloeistof een gevaar, en waarom is het binnenkort geen gevaar meer ? Wat is er veranderd ?

De Europese Commissie denkt dat de deadline van 2013 nog steeds gehaald kan worden aangezien er tegen die tijd apparatuur om vloeistoffen te screenen beschikbaar zou zijn op alle luchthavens.
24-05-2011, 20:36 door Anoniem
Het is allemaal symbool politiek.

Zo is ook bewezen dat de no fly list alleen maar groter wordt met namen er op die vele malen voor komen op de planeet. Er vanaf komen is bijna onmogelijk omdat niemand het risico durft te nemen om een naam te verwijderen die 1 week later misschien op komt bij een aanslag.

Zo is het met al deze middelen, het gaat er om dat mensen zich veiligere voelen niet dat het er veiliger op wordt.
24-05-2011, 21:53 door Night
Wat heet vrijwillig? Naast die scanner staan mannen met rubberhandschoenen klaar, lekkere keuze.

Ik vond de maatregelen destijds nogal ad-hoc en willekeurig, voor wie het echt wil is het plegen van een aanslag nog steeds mogelijk. Dus met zinloze investeringen creëer je schijnveiligheid, en dan praat je ook nog over een risico wat objectief gezien verwaarloosbaar klein is.
De kans dat je omkomt door van een keukentrapje te vallen is duizend keren groter dan de kans om om te komen door terrorisme. Door wereldwijd de kwalitiet van trapjes te verbeteren red je vele malen meer mensenlevens, maar dat is geen spectaculair nieuws en de keukentrapjes slaan als FUD niet echt aan.
24-05-2011, 22:10 door Skizmo
Ik hoop dat echt IEDEREEN weigert zodat ze die dingen weer snel weghalen.
24-05-2011, 22:42 door Anoniem
vloeistof kan wel een gevaar vormen in het bagageruim,stel je hebt parfum bij je dat is een daar zit altijd alcohol in en dus brandbaar.
Mocht er wat met het vliegtuig gebeuren,dan kan dat gevaarlijk zijn en komt de evacuatie in gevaar.
24-05-2011, 23:22 door Anoniem
Wat is er mis met die bodyscanners? Ik ben er de afgelopen maand al 4 keer doorheen geweest en vind het een prima apparaat! Je kan jezelf ook op het schermpje zien nadat je gescanned bent en dat zag er heel normaal uit, geen foto van mij naakt ofzo.
25-05-2011, 08:52 door Anoniem
wel leuk aparaat voor exhibitionisten
25-05-2011, 09:18 door Anoniem
Door Skizmo: Ik hoop dat echt IEDEREEN weigert zodat ze die dingen weer snel weghalen.
Helemaal mee eens , maar de meeste mensen zijn te gemakzuchtig en kiezen altijd de makkelijkste weg en geven weinig tot niets om privacy. En voor alle dommerikken die niets te verbergen hebben en dat zometeen weer hardop gaan verkondigen. Daar gaat het niet om, als je niets te verbergen hebt hoort er geen inbreuk te zijn!
25-05-2011, 10:22 door Skizmo
Door Anoniem:
Door Skizmo: Ik hoop dat echt IEDEREEN weigert zodat ze die dingen weer snel weghalen.
Helemaal mee eens , maar de meeste mensen zijn te gemakzuchtig en kiezen altijd de makkelijkste weg en geven weinig tot niets om privacy. En voor alle dommerikken die niets te verbergen hebben en dat zometeen weer hardop gaan verkondigen. Daar gaat het niet om, als je niets te verbergen hebt hoort er geen inbreuk te zijn!
Ik heb een heleboel te verbergen ;)
25-05-2011, 11:37 door Preddie
Door Anoniem: Wat is er mis met die bodyscanners? Ik ben er de afgelopen maand al 4 keer doorheen geweest en vind het een prima apparaat! Je kan jezelf ook op het schermpje zien nadat je gescanned bent en dat zag er heel normaal uit, geen foto van mij naakt ofzo.

Wat er mis is met een bodyscanner? Je kant de vraag ook andersstellen, wat wil je tegen gaan met een bodyscanner? vloeistoffen zie je er niet op en de kans dat je getroffen wordt door een aanslag in het vliegtuig is kleiner dat het winnen van de staatsloterij. Maar als jij een lot koopt, ga je dan ook alvast een villa uitzoeken van het geld dat je nog niet gewonnen hebt ?

Voor de rest is er weinig mis met een bodyscanner behalve het feit waarvoor deze gebruikt wordt en de straling die een dergelijk apparaat afgeeft. Asbest was ook mooi spul, roken was in 1945 ook nog gezond, en bodyscanner geven alá 2011 misschien nog geen aantoonbare schade, maar zoals we gezien hebben bij asbest en roken kom je er na een tijd achter dat het meer schade geeft dan we dachten en als jij er dan 4 keer per week door heen gaan/moet dan is het aannemelijk dat de kans dat jij kanker krijgt groter is dan bij andere (afgezien van alle andere kankerwaarschuwingen)

Afgezien van het feit dat schade nog niet bewezen kan worden kan even min bewezen worden dat het goed voor je is. En zolang iets niet goed voor je is en je er geen problemen mee oplost waarom zou je er dan toch investeren, hestel; waaorm zouden onze belastingcenten naar dergelijk prutstoplossingen gaan?
Volgens mij hebben de mensen die hierover beslissen en belang bij het plaatsen van deze scanner, misschein hebben ze vrienden of kennissen die een bedrijf hebben die dergelijke apparaten plaatst, dit zien we vaak genoeg ....
25-05-2011, 12:40 door Anoniem
Door Skizmo: Ik hoop dat echt IEDEREEN weigert zodat ze die dingen weer snel weghalen.
Dat zullen ze niet snel doen. Als ze miljarden geinvesteerd hebben in bodyscanners dan gaan ze ze niet weghalen omdat iedereen weigerd.
Nu kan je nog 'kiezen' door welke methode je gecontroleerd wil worden (bodyscanner of rubber handschoenen) maar een paar jaar later wordt je toch verplicht.

Net als de parkeergarage die vroeger altijd gratis was, en daarna was alleen de eerste 90 minuten gratis en tegenwoordig betaal je al 50 cent per half uur.
25-05-2011, 14:50 door Anoniem
Ik heb toch liever dat ik even de scanner in stap dan een paar handen tussen je kruis. Je kan op het schermpje jezelf zien maar veel minder gedetailleerd dan bijvoorbeeld een röntgenfoto. De software van de scanner laat echt alleen de dingen zien die relevant zijn en eventueel een gevaar opleveren voor de veiligheid.

De kans is wel groot dat deze politiek correcte blur niet in het buitenland wordt toegepast, dus het zou goed kunnen dat ze dan wel een mooi plaatje van je krijgen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.