image

Xbox hackers wegens aanpassen content aangeklaagd

donderdag 10 februari 2005, 08:26 door Redactie, 10 reacties

Twee webmaster en honderd bezoekers van de website ninjahacker.net, een online forum over het ontwikkelen van content en aanpassingen voor bepaalde spellen, zijn aangeklaagd door de Japanse spelontwikelaar Tecmo. Volgens Tecmo zou de kleine gemeenschap zich bezighouden met het "reverse engineeren" en aanpassen van Xbox spellen die legaal gekocht zijn. "We geloven dat het onze taak is om de integriteit van ons werk in stand te houden. Dit soort hacking wordt niet getolereerd en we zullen alle maatregelen nemen om ons intellectueel eigendom te beschermen." aldus John Inada van Tecmo. In de aanklacht wordt beweerd dat gebruikers van ninjahacker.net de code van verschillende Tecmo spellen hebben gedecompileerd om zo hun eigen "skins" voor karakters te maken, waaronder een aantal skins die de karakters naakt laten zien. De schade treft niet alleen de spellen, het gaat hier om een principe. "Als hackers wordt toegestaan om dit soort dingen te doen, dan kunnen ze straks alle spellen hacken. We geven miljoenen dollars uit om deze spellen te ontwikkelen en sommige mensen passen de code naar hun wensen aan, en dat is illegaal." zo gaat een woordvoerder van het Japanse bedrijf in dit artikel verder. Het bedrijf wil een schadevergoeding van tussen de 1000 en 100.000 dollar per skin die op de website te vinden is.

Reacties (10)
10-02-2005, 09:19 door Anoniem
behoorlijke kansloze actie. En dan ook nog eens de hoogte van de
schadevergoeding die ze denken te kunnen krijgen per skin..
10-02-2005, 09:19 door Anoniem
Wat een onzin.

Als je een auto koopt en je gaat hem tunen : chiptunen, spoiler, airbrushen
etc..etc..etc.. is er niemand die er wat van kan zeggen.

Hooguit bij het chiptunen dat je garantie vervalt.

Als ik vervolgens een chiptune setting schema/configuratie publiceer of
een airbrush template, dan kan niemand op aanspreken.

Nu probeert de software industrie al een tijdje duidelijk te maken dat je
slechts het gebruiks recht hebt, echter indien ik overstap op een andere
tekstverwerker en ik moet iets reverse engineeren om mijn eigen
woordenlijst te kunnen converteren (immers je eigendom) kan je software
leverancier er niets van zeggen.

In dit geval is het ook onzin dat een spellen producent mag/kan dicteren
wat je thuis met je spelcomputer doet en op welke manier jij een spel
speelt.
10-02-2005, 09:41 door Anoniem
In ander nieuws: Lego klaagt kinderen aan die de
bouwsteentjes niet op exact dezelfde wijze in elkaar zetten
als bij de modellen is aangegeven.
10-02-2005, 11:40 door Anoniem
Door Anoniem
In ander nieuws: Lego klaagt kinderen aan die de
bouwsteentjes niet op exact dezelfde wijze in elkaar zetten
als bij de modellen is aangegeven.
Onzinnige vergelijking. Het gaat er om dat de structuur van
het materiaal aangepast wordt terwijl dat met nadruk
verboden is omdat die structuur beschermd is. Wie Lego
stukken aanpast of reproduceert en ze vervolgens verspreid
als Lego of een product dat er naar verwijst is ook
strafbaar. Zelfs op het ontwerp zit inderdaad copyrigth,
maar dat mag je gebruiken als je het legaal aanschaft. Maar
Lego zelf is wel bedoeld om er creatief mee te spelen,
gameconsoles en andere complete systemen zijn niet bedoeld
om zelf aangepast te worden.
Het is het goed recht van een ontwerper om zijn ontwerpen te
beschermen. Ook als andere ontwerpers het niet erg vinden of
er niets tegen doen.
10-02-2005, 12:53 door Anoniem
Het hele feit van die rechtzaak maakt helemaal niets uit, je
houdt het toch niet tegen. Zelfde als met die BIG campagne
die nu loopt om illegale software te stoppen. Ze hebben
gelijk dat ze het proberen, maar je stopt het toch niet.

BTW, je gelooft toch zelf niet dat die skins inmiddels niet
over de halve wereld te vinden zijn? Kun je die site wel
offline halen, maar via P2P wordt vanalles verspreidt en
daar doe je ook niets aan.
10-02-2005, 14:02 door Anoniem
Door Anoniem
Zelfde als met die BIG campagne die nu loopt om illegale
software te stoppen. Ze hebben gelijk dat ze het proberen,
maar je stopt het toch niet.
Dat weet ik niet. Ik
denk dat de BIG campagne een deel van het volk dat dit
kennelijk op moment nog niet is bewust kan maken, dat de
economie ten goede kan komen.
BTW, je gelooft toch zelf niet dat die skins
inmiddels niet
over de halve wereld te vinden zijn? Kun je die site wel
offline halen, maar via P2P wordt vanalles verspreidt en
daar doe je ook niets aan.
Ik vraag me af wat het
bezwaar is. Mensen kopen een spel dat door een
fabrikant wordt uitgebracht en sommige mensen passen deze
privé aan naar hun wensen. Daar is toch niets mee
verloren? Het spel zal met de toegevoegde functionaliteit er
voor sommigen aantrekkelijker door worden en dus beter
verkocht, dat de fabrikant direct ten goede komt.
Nu zijn het de skins, maar had het ook een aanpassing kunnen
zijn om het geschikt te maken voor blinden en doven.
10-02-2005, 19:18 door bustersnyvel
Onzinnige vergelijking. Het gaat er om dat de
structuur van het materiaal aangepast wordt terwijl dat met
nadruk verboden is omdat die structuur beschermd is. Wie
Lego stukken aanpast of reproduceert en ze vervolgens
verspreid als Lego of een product dat er naar verwijst is
ook strafbaar

Het probleem omschreven in het artikel is dat zelfs het
aanpassen voor eigen gebruik niet mag. Als ik besluit
blokjes LEGO in de magnetron te stoppen en licht te smelten,
omdat ik dan andere dingen er mee kan bouwen, dan mag ik
dat. Ik mag ook de kennis daar over verspreiden.
11-02-2005, 13:08 door Anoniem
Door bustersnyvel
Het probleem omschreven in het artikel is dat zelfs het
aanpassen voor eigen gebruik niet mag.
Trek dat door
naar materialen die je in een bouwmarkt haalt, en het
plaatje is compleet.
Neen, die planken mag je niet op maat zagen: haar
maatvoering behoort tot het intellectueel eigendom van de
fabrikant *LOL*
12-02-2005, 20:04 door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin.

Als je een auto koopt en je gaat hem tunen : chiptunen,
spoiler, airbrushen
etc..etc..etc.. is er niemand die er wat van kan zeggen.

Hooguit bij het chiptunen dat je garantie vervalt.

Als ik vervolgens een chiptune setting schema/configuratie
publiceer of
een airbrush template, dan kan niemand op aanspreken.

Nu probeert de software industrie al een tijdje duidelijk te
maken dat je
slechts het gebruiks recht hebt, echter indien ik overstap
op een andere
tekstverwerker en ik moet iets reverse engineeren om mijn eigen
woordenlijst te kunnen converteren (immers je eigendom) kan
je software
leverancier er niets van zeggen.

In dit geval is het ook onzin dat een spellen producent
mag/kan dicteren
wat je thuis met je spelcomputer doet en op welke manier jij
een spel
speelt.


Appels met peren......
13-02-2005, 13:28 door Anoniem
Het is allebij fruit.....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.