image

Iedereen belt via VoIP, maar wat zijn de gevaren?

donderdag 26 mei 2005, 13:55 door Redactie, 14 reacties

De laatste tijd wordt er veel aandacht aan Voice over IP besteed en wordt het zelfs de nieuwste 'trend' van bellen genoemd. Volgens een onderzoek van InterNLnet overweegt de Nederlandse consument binnen twee jaar over te stappen naar internet telefonie. De helft van de ondervraagden uit het onderzoek is van mening dat vaste telefonie de komende jaren zal verdwijnen.

Afgezien van het feit dat dit boeiend is, is de veiligheid van VoIP (oftwel de telefooncentrales die deze communicatie mogelijk maken) vaak helemaal niet optimaal. Helemaal als bedrijven VoIP gebruiken is de kans groot dat data die via het netwerk gaat 'gehacked' worden. Gesprekken kunnen worden afgeluisterd en netwerksystemen staan open voor ongenode gasten.

Security.NL heeft binnenkort een interview met internet beveiligings expert en technisch manger bij Check Point, Peter Sandkuijl, over de de gevaren die aan VoIP gebruik verbonden zijn, hoe 'naief' eigenlijk de meeste gebruikers zijn en welke toekomstige ontwikkelingen ons te wachten staan.

Lezers die een vraag voor Peter Sandkuijl hebben kunnen die via een reactie achterlaten of e-mailen naar redactie@security.nl.

Reacties (14)
26-05-2005, 14:08 door Walter
Gesprekken kunnen worden afgeluisterd en
netwerksystemen staan open voor ongenode gasten.
Heeft de regering toch nog die goedkope taps :).
27-05-2005, 07:54 door nom de plume
De ervaring leert mij dat er vaker netwerkproblemen zijn bij een ISP, dan er
problemen zijn met een KPN telefooncentrale. Ik kan mij niet meer
herrinneren wanneer ik privé voor het laatst vanwege een storing niet meer
analoog heb kunnen bellen. Gisteren hebben we op de zaak wel een
netwerkstoring gehad (i.c.m. networkprovider) en toen werkte VoIP ook
weer niet. Goed voor je contuniuiteit van je bedrijf, maar niet heus.
27-05-2005, 08:25 door Anoniem
Door TheFonz
De ervaring leert mij dat er vaker netwerkproblemen zijn bij een ISP, dan
er
problemen zijn met een KPN telefooncentrale. Ik kan mij niet meer
herrinneren wanneer ik privé voor het laatst vanwege een storing niet
meer
analoog heb kunnen bellen. Gisteren hebben we op de zaak wel een
netwerkstoring gehad (i.c.m. networkprovider) en toen werkte VoIP ook
weer niet. Goed voor je contuniuiteit van je bedrijf, maar niet heus.

je vergelijkt meloenen met appels you dumnut
27-05-2005, 08:42 door Anoniem
Niet alleen de nationale regering kan dan goedkope taps
hebben, afhankelijk van de plaats waar VOIP servers staan of
je verkeer gerouteerd wordt, kunnen ook anderen meeluisteren
natuurlijk. Ik heb zo 's skype verkeer bekeken bij het
bellen tussen België en Nederland, en passeerde via Zweden,
Canada, US, Brazilië en nog wat tussenstations..
27-05-2005, 09:58 door Acumen
Door Anoniem
je vergelijkt meloenen met appels you dumnut

Zonder verdere mening, verklaar u nader.
Waarom zijn dit appels en peren, of meloenen en appels zoals
jij dat liefkozend noemt?
27-05-2005, 10:15 door [Account Verwijderd]
Analoog telefoon verkeer is inderdaad moeilijker af te
luisteren dat VoIP of VODSL aangezien die over het internet
gaan maar vergeet ook niet dat zowel VoIP als VoDSL nog
relatief in de kinderschoenen staan ik verwacht ook der er
binnen een jaar een encryptie techniek gaat uitkomen die het
dus moeilijker maakt de pakketten te sniffen en te rebuilden.
27-05-2005, 10:42 door Anoniem
Door ShadowBumble
Analoog telefoon verkeer is inderdaad moeilijker af te
luisteren dat VoIP of VODSL aangezien die over het internet
gaan
VoDSL (VoATM) gaat niet over internet :)
27-05-2005, 11:34 door bustersnyvel
Ik ben een groot voorstander van VoIP. Ik denk wel dat
adaptie van IPv6 door de Nederlandse ISP's een vereiste is
voor een goede marktpenetratie. Zonder goede end-to-end
connectivity zullen verbindingen altijd blijven afhangen van
meerdere bottlenecks.

Zo, da's wel weer genoeg buzzwords voor één post ;-)
29-05-2005, 19:40 door Anoniem
Wat als je 112 probeert te bereiken en je isp blijft in gebreke.
Blijf ik toch liever analoog bellen.
29-05-2005, 23:20 door Anoniem
Dat laatste is reeds in de USA gebeurt met 911, echtpaar werd
neergeschoten en wat bleek: ISP had geen routering voor het
noodnummer aangebracht. Dus 911 was niet te bereiken bij veel VOIP
aanbieders in de USA. Ik ben benieuwd naar de Nederlandse situatie.
30-05-2005, 00:43 door Anoniem
Door bustersnyvel
Ik denk wel dat adaptie van IPv6 door de Nederlandse ISP's
een vereiste is
voor een goede marktpenetratie.
Waarom is naar jou
idee IPv6 nodig voor een goede marktpenetratie?
30-05-2005, 14:53 door Anoniem
Heeft VoIP via de kabel(modem) hier ook last van? Of komt dit verkeer
terecht bij een centrale van de kabelboer en wordt er vanaf daar
een 'normale' verbinding opgezet met de andere kant?
31-05-2005, 12:20 door Anoniem
Stuur alles per brief? Heb geen computer ;-)
04-06-2005, 20:17 door Anoniem
Kan het intoetsen van toegangscodes naar bank/instanties via
voip telefonie ook door anderen gevolgd worden?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.