image

Tonino had kinderporno op PC

vrijdag 6 mei 2005, 09:08 door Redactie, 46 reacties

In een omstreden aflevering van zijn programma bracht Peter R. de Vries gisteravond het nieuws dat op de gevonden PC van officier van justitie Joost Tonino kinderporno is aangetroffen. Tonino kwam in oktober 2004 in het nieuws omdat hij een PC met vertrouwelijke informatie bij het grofvuil zette. Naar nu blijkt heeft justitie in die tijd een deal met Peter R. de Vries gemaakt, waarin werd afgesproken dat de Vries geen nieuws over de vermeende kinderporno naar buiten zou brengen. In ruil daarvoor zou de Vries inzage krijgen in de interne onderzoeksresultaten van justitie. Volgens de Vries hield justitie zich echter niet aan deze afspraak en ging hij dus gisteren alsnog tot publicatie over, nadat eerst in een kort geding werd geoordeeld dat de uitzending door mocht gaan.
Tonino blijkt zich te hebben geabonneerd op diverse nieuwsgroepen, waarvan een groot aantal betrekking heeft op jonge jongens. Volgens de advocaat van Tonino betekent het engelse woord "teen" in de naam van een nieuwsgroep echter niet dat de inhoud met tieners te maken heeft. Wat het dan wel betekent kon hij in de uitzending niet melden.
Justitie beschouwt het verboden materiaal op de PC van Tonino, wat volgens de uitzending zich grotendeels in de "temp" folders bevond, als "bijvangst" en zal niet tot strafrechtelijke vervolging overgaan.
De grote vraag blijft of Tonino, die volgens eigen zeggen geïnteresseerd is in jongerenrecht, zijn huidige positie kan blijven handhaven.

Reacties (46)
06-05-2005, 10:19 door Anoniem
Plaatjjes uit nieuwsgroepen komen niet in een temp directory.
In "temporary internet files" komen ze zeker niet te staan. Dat heeft nl. niets
met usenet (nieuwsgroepen) te maken. Misschien in drive:/temp? Dan zijn
ze toch opgeslagen? Ben bang dat Tonino's schijf alleen op zichtbaar
materiaal is gecontroleerd en dat er verder geen moeite is gedaan om
de "onzichtbare" zaken te vinden (ondanks dat de Wit verklaarde dat alle
technische mogelijkheden zijn gebruikt. Ja, ja).
06-05-2005, 10:50 door Anoniem
Het rumoer rondom de z.g. "porno met kinderen ofwel
jeugdigen" overschaduwd de werkelijke reden waarom Tonino
zou moeten aftreden; en dat is gewoon het aan de straat
zetten van een PC met bedrijfsgeheimen. Dat punt alleen
geeft voldoende reden hem laakbaar handelen te verwijten.
06-05-2005, 11:39 door Anoniem
Door Anoniem
Plaatjjes uit nieuwsgroepen komen niet in een temp directory.
In "temporary internet files" komen ze zeker niet te staan.

Dit is niet waar..Dat is geheel newsreader afhankelijk, als je b.v. een news-
bin dubbel klikt. kan de de afhandel routine van de applicatie hem best in
de temp plaatsen, omdat hij dan alleen maar voor weergaven gebruikt
word.

En wat het woord "teen" betreft.....Ik vind dat het gaat om het matriaal wat
op zijn hdd is gevonden, en of dat legit is.
06-05-2005, 11:46 door Anoniem
Veel usenet clients hebben een cache-achtig systeem, denk aan xnews,
grab-it, etc. En "teens" worden ongeveer het meest gezocht , niets
bijzonders imho. Tot een paar maanden geleden werd er trouwens wel
veel echte kinderporno gespamd op usenet.
06-05-2005, 11:51 door Anoniem
De vraag is natuurlijk of Tonino de richtlijnen heeft
overtreden, mogen er lopende zaken mee naar huis worden
genomen en zo ja onder welke voorwaarden. Indien er regels
zijn over het vernietigen van digitaal gegevens, dan was hij
waarschijnlijk wel ontslagen i.p.v. weggepromoveerd.
Kennelijk was er ook wat mis in het beleid.

Over de kinderporno...
Was het wel kinde porno? 18 is namelijk ook teen...
Zo ja:
Was Tonino de enige met toegang tot de computer?
Werkte hij aan zaken die te maken hadden met kinderporno?
06-05-2005, 12:21 door Anoniem
Jongens wat een onzin. Ik ken genoeg zaken waar mensen veroordeeld
zijn omdat er kinderporno in de temp files is gevonden. Dit is gewoon
klasse justitie, als Joost Tonino hiermee weg komt dan kunnen anderen
dat ook.
06-05-2005, 12:48 door Anoniem
Door Eygendaal
Jongens wat een onzin. Ik ken genoeg zaken waar mensen
veroordeeld
zijn omdat er kinderporno in de temp files is gevonden. Dit
is gewoon
klasse justitie, als Joost Tonino hiermee weg komt dan
kunnen anderen
dat ook.


Ik vind dat je gelijk heb als of justitie niet weet hoe
digitale gegevens te vernietegen en als hij zo dom / stom
is, betenkend dat eigenlijk onze hoge heren idioten zijn
Maar goed zal wel weer iets met de bilderbergconferentie te
maken hebben.
Oeps maak ik slapende honden wakker.
Klasse jusitie dacht dat het voorbij was .
Ik ben zeker naief te noemen, wanner ik dat dacht

Groet Burmees
06-05-2005, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem
De vraag is natuurlijk of Tonino de richtlijnen heeft
overtreden, mogen er lopende zaken mee naar huis worden
genomen en zo ja onder welke voorwaarden. /quote]
Nee, het gaat erom of lopende zaken in de openbaarheid
mogen worden gebracht. Met andere woorden: als het Openbaar
Ministerie een Google-index op hun site heeft staan die elk
document dat de medewerkers op hun prive-systemen plaatsen,
indexeert en publiekelijk maakt .... dan is Tonino niets te
verwijten.

Maar de zoektocht naar dat systeem zul je vruchteloos maken,
het bestaat niet.

Dus is hem laakbaar handelen te verwijten, en zeg ik: wippen
die man.
06-05-2005, 13:58 door G-Force
Ik heb de uitzending van Peter R de Vries gezien, maar ik ben het niet eens
met de conclusies die in deze aflevering werd gemaakt. Er werd gesteld
dat er geen sprake was van opzet van de kant van Tonino, maar er zijn een
groot aantal BETAAL-sites van porno aangeklikt. Dit betekent dat Tonino
WILLENS EN WETENS deze sites heeft opgezocht, betaald heeft met zijn
creditcard en vervolgens op deze smerige plaatjes kon inloggen.

Volgens de wet is het WILLENS en WETENS iets doen OPZET, terwijl de
hoofdofficier De Wit verklaarde dat er GEEN opzet in het spel was!

Wat de zaak nog vreemder maakt is het volgende: volgens de wet mag
men geen kinderporno BEZITTEN. En dat tegen de achtergrond dat Tonino
die WEL bezat. Plotseling komt dan de hoofdofficier met het verhaal dat er
opeens sprake moet zijn van OPZET! Wat heeft dát er nou mee te maken,
zo vraag ik me af.

En dan nog wat...

Het KLPD heeft in Driebergen een speciale afdeling die ELKE inlog van
kinderpornosites vanuit Nederland in een LOGBESTAND opslaat, waarbij
de IP-adressen worden vastgelegd. DAAROM worden mensen met
kinderporno ook zo makkelijk gegrepen. Maar in het geval Tonino
gebeurde dit niet. Noch werd de Rijksrecherche ingeschakeld.

Dit kan twee dingen betekenen: óf de KLPD keek de andere kant op
(omdat de kinderporno inlogger een officier van Justitie was), óf de KLPD
werd van hoger hand gefrustreerd in de uitoefening van hun dienst.
In beide gevallen is er dus iets zeer ernstigs aan de hand en er moet
volgens mij TOT OP DE BODEM worden uitgezocht of hier niet sprake is
van ambtelijke verzaking of corruptie bij het KLPD.


Het wetsartikel over kinderporno staat hieronder:

Art. 240b . - 1. Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die een
afbeelding - of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding - van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd
van zestien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken, verspreidt, openlijk tentoonstelt, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert of in voorraad
heeft.
- 2. Niet strafbaar is degene, die een dergelijke afbeelding in voorraad heeft waarvan vaststaat dat hij deze voor een wetenschappelijk,
educatief of therapeutisch doel gebruikt.
- 3. Met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die van het plegen van een
van de misdrijven, omschreven in het eerste lid, een beroep of een gewoonte maakt.

Kennelijk heeft Tonino volgens de gegevens van de uitzending een gewoonte gemaakt om zich met kinderporno bezig te houden. Volgens de wet staat hier al een maximale gevangenisstraf op van 6 jaar!
En zoals men in de wetstekst kan zien, wordt het woord OPZET (vaak uitgedrukt in de term; "met het oogmerk op") niet gebruikt.
06-05-2005, 14:21 door Anoniem
Wat is de rol van die taxichaffeur geweest?
06-05-2005, 14:24 door nom de plume
@Peter V.

Leg eens uit hoe de KLPD iedereen in Nederland en de ISP's realtime
aftapt? Als ze loginpogingen op kinderporno sites zouden loggen, kunnen
ze ook op andere gebieden handige informatie opvangen. Voor een aantal
bedrijven zou het ook handig zijn om de inlogpogingen op P2P-netwerken
en nieuwsservers te hebben. En worden er op dat vlak ook zoveel mensen opgepakt?


Oeps...de KLPD heeft mijn security.nl password voorbij zien komen.
06-05-2005, 14:27 door G-Force
Door TheFonz
@Peter V.

Leg eens uit hoe de KLPD iedereen in Nederland en de ISP's realtime
aftapt? Als ze loginpogingen op kinderporno sites zouden loggen, kunnen
ze ook op andere gebieden handige informatie opvangen. Voor een aantal
bedrijven zou het ook handig zijn om de inlogpogingen op P2P-netwerken
en nieuwsservers te hebben. Oeps...de KLPD heeft mijn security.nl
password.


Antwoord: Hoe ze dat precies doen weet ik niet, maar ik weet wel dat er
een speciale afdeling van het KLPD zich hier mee bezighoudt. De IP-
adressen van de kinderporno-sites zijn bij hun bekend en het inloggen in
Nederland levert bij de KLPD een logbestand op van mensen die ingelogd
hebben op deze sites met kinderporno. Ik weet dat ze zo al jaren werken.

Misschien kun je die vraag zelf eens doorspelen aan het KLPD zelf.
06-05-2005, 14:33 door nom de plume
Volgens mij is het een broodje aap verhaal, net als Echelon van de
Amerikanen. Niet dat ik er tegen ben dat ze bewijs verzamelen tegen dit
soort mensen, maar ik geloof niet dat ze werkelijk al het internet verkeer in
Nederland aftappen om inlogpogingen op dit soort sites te
onderscheppen.
06-05-2005, 14:39 door G-Force
Door TheFonz
Volgens mij is het een broodje aap verhaal, net als Echelon van de
Amerikanen. Niet dat ik er tegen ben dat ze bewijs verzamelen tegen dit
soort mensen, maar ik geloof niet dat ze werkelijk al het internet verkeer in
Nederland aftappen om inlogpogingen op dit soort sites te
onderscheppen.

Nee, dit is geen broodje aap verhaal. Ik heb het betreffende team zelf bezig
gezien.
06-05-2005, 14:57 door Anoniem
Al met al is het gewoon geen zuivere vis.
Ik zou niet met die kerel in een team willen werken.
06-05-2005, 15:05 door Anoniem
ja broodje poep hoor...
06-05-2005, 15:12 door wimbo
Stel;
een kinderporno website wordt gehost op een server die
fysiek in Brazilie staat. Hoe kan de KLPD dan in hemelsnaam
zien wie daar op inlogt?? Dat kunnen ze alleen als:
a) zelf de machine in beheer hebben (tonino??).
b) de logfiles van de server in kunnen zien (en weer terug
naar a).
c) ze actief ALLE internet verkeer monitoren dat Nederland
verlaat.....

Optie c kan, maar daar is zoiezo een gerechtelijk bevel voor
nodig om die tap te krijgen en zoals we allemaal wel weten
staat internet crime nu (nog) niet echt op de prioriteiten
lijst van onze blauwe 'vrienden'.

Als er inderdaad op die manier getapt wordt, dan zou die
hele discussie over het bewaren van gegevens helemaal niet
aan de orde zijn, want dat gebeurt dan blijkbaar al (tot op
bepaalde hoogte).

Die servers verhuizen (qua IP en locatie) sneller dan dat ze
bij de politie tot 10 kunnen tellen.
06-05-2005, 15:59 door Jannie Ketelaar
Ik vind het een gemene rotstreek van Peter R de Vries om dit
openbaar te maken.
Wat Tonino ook gedaan of niet gedaan heeft, zijn carrière is kapot
en zijn goede naam is aangetast.
Voor dat aan de straat zetten van zijn computer was hij toch al uit
zijn functie ontheven en op een rustiger plek tewerkgesteld?
Nu heeft hij in het allerergste geval kinderpornofoto's bekeken, dus
niet gemaakt, ook geen kinderen aangerand, waarom moet heel
Nederland dat weten?
06-05-2005, 17:02 door Anoniem
Door Jannie Ketelaar
Ik vind het een gemene rotstreek van Peter R de Vries om dit
openbaar te maken.
Wat Tonino ook gedaan of niet gedaan heeft, zijn carrière is
kapot
en zijn goede naam is aangetast.
Voor dat aan de straat zetten van zijn computer was hij toch
al uit
zijn functie ontheven en op een rustiger plek tewerkgesteld?
Nu heeft hij in het allerergste geval kinderpornofoto's
bekeken, dus
niet gemaakt, ook geen kinderen aangerand, waarom moet heel
Nederland dat weten?

Omdat Jannie het hier een officier van justitie betrof en
die behoren zichzelf verre te houden van dit soort gedrag!
06-05-2005, 17:38 door Anoniem
Door Jannie Ketelaar
Ik vind het een gemene rotstreek van Peter R de Vries om dit
openbaar te maken.
Wat Tonino ook gedaan of niet gedaan heeft, zijn carrière is
kapot
en zijn goede naam is aangetast.
Voor dat aan de straat zetten van zijn computer was hij toch
al uit
zijn functie ontheven en op een rustiger plek tewerkgesteld?
Nu heeft hij in het allerergste geval kinderpornofoto's
bekeken, dus
niet gemaakt, ook geen kinderen aangerand, waarom moet heel
Nederland dat weten?

Ik mag toch hopen dat je een grapje maakt
06-05-2005, 18:06 door Anoniem
Door Jannie Ketelaar
Nu heeft hij in het allerergste geval kinderpornofoto's
bekeken, dus
niet gemaakt, ook geen kinderen aangerand, waarom moet heel
Nederland dat weten?
Omdat het bezit alleen al strafbaar is, maar justitie daar
dus bij eigen (hoge)personen niet tegen optreed.
Zijn carriere is door zijn eigen schuld naar de knoppen.
Toninio heeft zelf de fouten gemaakt, nu zelfs bewust de
grenzen opgezocht, en moet daar gewoon de consequenties van
ondervinden.
Omdat er al iets gebeurt is moet van een persoon die nog
altijd behoort tot de groep die ons aan de wet moet houden
en veroordelen maar verzwegen worden als ze andere grove
overtredingen worden gepleegt? Juist niet. Justitie zou het
zelf ook niet door de vingers zien als anderen voor een
tweede of meerdere keer weer een overtreding begaat. Dan
wordt de gevraagde straf zelfs hoger. Zielig zijn is geen
excusses om ongestraft te blijven bij overtredingen.
06-05-2005, 18:08 door spatieman
proest.
26 april heeft frontpage.fok.nl een post gedaan met het
zelfde geval als pedofiel tonino.

die man is wel veroordeelt worden.
zo zie je maar weer.
de overheid dult geen concurentie met overheids pedofilie.
06-05-2005, 18:45 door Anoniem
Door Jannie Ketelaar
Ik vind het een gemene rotstreek van Peter R de Vries om dit
openbaar te maken.
Wat Tonino ook gedaan of niet gedaan heeft, zijn carrière is kapot
en zijn goede naam is aangetast.
Voor dat aan de straat zetten van zijn computer was hij toch al uit
zijn functie ontheven en op een rustiger plek tewerkgesteld?
Nu heeft hij in het allerergste geval kinderpornofoto's bekeken, dus
niet gemaakt, ook geen kinderen aangerand, waarom moet heel
Nederland dat weten?

Vanwege kijkcijfers, en dus geld. Wat maakt dan èèn persoon z'n leven uit?

PeterV: En de farao's vlogen in helikopters, Bush wist van 9/11 (hij gaf zelf
de opdracht), er liggen aliens onder het pentagon (bij de kernreactor) en er
zijn nooit mensen op de maan geweest (hooguit in een studio).
06-05-2005, 19:32 door Anoniem
Door Jannie Ketelaar
Ik vind het een gemene rotstreek van Peter R de Vries om dit
openbaar te maken.
Wat Tonino ook gedaan of niet gedaan heeft, zijn carrière is
kapot
en zijn goede naam is aangetast.
Voor dat aan de straat zetten van zijn computer was hij toch
al uit
zijn functie ontheven en op een rustiger plek tewerkgesteld?
Nu heeft hij in het allerergste geval kinderpornofoto's
bekeken, dus
niet gemaakt, ook geen kinderen aangerand, waarom moet heel
Nederland dat weten?
Er was een afspraak gemaak met P.R. de Vries, waaraan
justitie zich niet hield. Vervolgens heeft Peter zich er ook
niet aan gehouden. Dat is geen rotstreek, zo werkt het nou
eenmaal lieve Jannie.
Overigens zou de carrière van de top van OM beter ook
vroegtijdig beëindigd kunnen worden. Als je vaker naar Peter
R. de Vries kijkt, en nu het schandaal rondom Eric O., dan
snap je wel waarom.
Kijk eens hoe de politie vooral bezig lijkt met makkelijk
scoren en bonnetjes verzamelen, bekijk minister Donner en je
zou kunnen zeggen dat het hele rechtssysteem in Nederland
door en door ziek is.
Erfenis van Paars? Ik weet het niet.
06-05-2005, 19:55 door G-Force
Door wimbo
Stel;
een kinderporno website wordt gehost op een server die
fysiek in Brazilie staat. Hoe kan de KLPD dan in hemelsnaam
zien wie daar op inlogt?? Dat kunnen ze alleen als:
a) zelf de machine in beheer hebben (tonino??).
b) de logfiles van de server in kunnen zien (en weer terug
naar a).
c) ze actief ALLE internet verkeer monitoren dat Nederland
verlaat.....

Optie c kan, maar daar is zoiezo een gerechtelijk bevel voor
nodig om die tap te krijgen en zoals we allemaal wel weten
staat internet crime nu (nog) niet echt op de prioriteiten
lijst van onze blauwe 'vrienden'.

Als er inderdaad op die manier getapt wordt, dan zou die
hele discussie over het bewaren van gegevens helemaal niet
aan de orde zijn, want dat gebeurt dan blijkbaar al (tot op
bepaalde hoogte).

Die servers verhuizen (qua IP en locatie) sneller dan dat ze
bij de politie tot 10 kunnen tellen.

O, je gelooft me niet? Hieronder een berichtje van vandaag:
==============================================

PARIJS - Politieagenten in acht Europese landen, waaronder Nederland,
hebben deze week tientallen mensen gearresteerd wegens het bezit van
kinderporno en de verspreiding ervan via het internet. Dat hebben de
Franse autoriteiten gemeld.

De betrokken landen zijn Nederland, Italië, Zweden, Denemarken, Polen,
Noorwegen en Malta en Frankrijk. Het totale aantal arrestaties of details
over de politieactie in ons land zijn door Parijs niet bekendgemaakt.


Alleen in Frankrijk gaat het om zeker twintig arrestaties. Nog eens tien
mensen worden in de gaten gehouden. In Zweden loopt nog een
onderzoek naar vijftien mensen. In Denemarken zijn twee personen in
staat van beschuldiging gesteld.

=============================
Zou je me anders dan kunnen verklaren hoe de KLPD dan WEL weet dat
men naar kinderporo via het internet heeft gezocht? Toeval bestaat in het
politievak niet...!

Kinderporno zat wel op de computer van J.Tonino, maar hij hoefde niet bang te zijn door zijn collega's te worden aangehouden. Men keek kennelijk de andere kant op....
06-05-2005, 20:01 door G-Force
Door Anoniem
Door Jannie Ketelaar
Ik vind het een gemene rotstreek van Peter R de Vries om dit
openbaar te maken.
Wat Tonino ook gedaan of niet gedaan heeft, zijn carrière is kapot
en zijn goede naam is aangetast.
Voor dat aan de straat zetten van zijn computer was hij toch al uit
zijn functie ontheven en op een rustiger plek tewerkgesteld?
Nu heeft hij in het allerergste geval kinderpornofoto's bekeken, dus
niet gemaakt, ook geen kinderen aangerand, waarom moet heel
Nederland dat weten?

Vanwege kijkcijfers, en dus geld. Wat maakt dan èèn persoon z'n leven uit?

PeterV: En de farao's vlogen in helikopters, Bush wist van 9/11 (hij gaf zelf
de opdracht), er liggen aliens onder het pentagon (bij de kernreactor) en er
zijn nooit mensen op de maan geweest (hooguit in een studio).

Anoniem. Durf je soms niet met je naam te ondertekenen? Ik vind je maar
een lafaard!
Groeten.
Peter Verhoeven.
Maastricht
06-05-2005, 20:36 door Anoniem
Hallo Mensen.... ,door het voetbal heb ik de aflevering
gemist. baal,baal...
weet iemand of je hem online ergens kunt zien? {streamen}
De uitzending van Peter r de Vries.
Word natuurlijk weer niet herhaald.
Groeten Willemien.
Ik kijk normaal altijd.
06-05-2005, 21:03 door Anoniem
Make love, not war :)
07-05-2005, 01:16 door Anoniem
Door wimbo
Stel;
een kinderporno website wordt gehost op een server die
fysiek in Brazilie staat. Hoe kan de KLPD dan in hemelsnaam
zien wie daar op inlogt?? Dat kunnen ze alleen als:
a) zelf de machine in beheer hebben (tonino??).
b) de logfiles van de server in kunnen zien (en weer terug
naar a).
c) ze actief ALLE internet verkeer monitoren dat Nederland
verlaat.....

Optie c kan, maar daar is zoiezo een gerechtelijk bevel voor
nodig om die tap te krijgen en zoals we allemaal wel weten
staat internet crime nu (nog) niet echt op de prioriteiten
lijst van onze blauwe 'vrienden'.

Als er inderdaad op die manier getapt wordt, dan zou die
hele discussie over het bewaren van gegevens helemaal niet
aan de orde zijn, want dat gebeurt dan blijkbaar al (tot op
bepaalde hoogte).

Die servers verhuizen (qua IP en locatie) sneller dan dat ze
bij de politie tot 10 kunnen tellen.

Optie c:
Spionage diensten mogen naar hartelust buitenlands verkeer
tappen. Waar voor denk je dat die schotels in Groningen voor
gebruikt gaan worden? Waar jij het over hebt is het
'bespioneren' van eigen burgers, door politie e.d. Dat is
aan regels gebonden.
07-05-2005, 09:42 door Anoniem
Joost moet het weten.... : )
07-05-2005, 11:51 door Anoniem
Volgens mij had Peter R nog iets af te rekenen met deze meneer.
07-05-2005, 12:54 door Jannie Ketelaar
Misschien omdat ik zelf ook nog al eens blunder voel ik een zekere
sympathie voor Mr. Tonino.
Hij moet die computer aan de straat hebben gezet omdat hij
dacht: 'Het ding heeft een virus, start niet meer op, wordt zo dadelijk
opgehaald en komt tussen een enorme berg vuil terecht, wie kijkt
daar nog naar om en zelfs als iemand ermee gaat spelen start ie
toch niet meer op.'
Een enorme blunder natuurlijk, maar hij had weinig verstand van
computers (maar wel van zijn vak, want hij was een goede officier
van justitie).

Dan loopt alles tegen, want het had tenslotte net zo goed zo kunnen
gaan als in mijn hierboven geschetste vermeende gedachtengang
van Tonino. Er komt een taxichauffeur die toevallig weet dat Tonino
woont in het huis waarvoor de computer bij het vuil staat. Hij
realiseert zich de mogelijke rampzalige gevolgen van de daad van
Tonino, springt uit zijn taxi, belt aan en wijst de allengs witter
wegtrekkende Tonino op zijn enorme stommiteit. De computer wordt
in allerijl weer naar binnen gehaald.

Onee, de taxichauffeur ruikt geld en spoedt zich met de gevonden
computer naar de hoogste bieder, en komt na wat omwegen
terecht bij onze nationale moraalridder Peter R de Vries.
Onze hoop in bange dagen geeft de man een kop koffie, trekt zich
even terug in zijn werkkamer en belt de politie, die de gevonden
computer in beslag neemt, de taxichauffeur een niet malse
uitbrander geeft en ook bij het terugbezorgen van de computer
Tonino eens flink onder handen neemt.

Onee, onze Nederlandse leeuw koopt na enig gesjagger de
computer, die niet aan hem maar aan Tonino toebehoort en gaat
een sappige televisieuitzending maken, die heel wat bekijks heeft.
Maar hij houdt nog iets achter de hand. Hij moet ook een beetje aan
zijn eigen image denken, hij wil misschien de politiek in. Totnogtoe
heeft het vaderland zijn gedrag kritiekloos aanvaard, maar hoeveel
zal de stemgerechtigde burger nog meer van hem accepteren?
Als zich een doorzichtig excuus voordoet, waagt hij het erop en
ziedaar: nog steeds geen kritiek en wel weer die heerlijke hoge
kijkcijfers waar hij zo op kickt.

Zodat, terwijl zelfs van moordenaars de achternaam niet mag
worden vermeld en geen foto's mogen worden getoond, Mr. Tonino,
om een betrekkelijk onschuldig vergrijp, dat toevallig een hoge
sensatiewaarde heeft, en waarvan bovendien nog lang niet
vaststaat dat hij het heeft gepleegd, publiekelijk aan de kaak
gesteld wordt.

Als je het echt eens bent met deze gang van zaken vraag je dan
eens af of je zelf zou willen dat je blunders en pekelzonden aan het
hele land bekend werden gemaakt en hoe je je dan zou voelen.

Moest ik even kwijt.
07-05-2005, 13:39 door G-Force
Wie nog denkt dat tracking van kinderporno-bezoekers broodje-aap
verhaal is: hieronder een bericht van Webwereld.

=========================================================

Tijdens de actie, die bekend staat onder de naam Operatie Callidus, zijn
invallen gedaan op adressen in Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië,
Denemarken, Polen, Noorwegen, Malta en Zweden.

Bij de invallen zijn ongeveer honderd arrestaties verricht. Details over waar
in Nederland invallen zijn gedaan of hoeveel Nederlanders erbij betrokken
zijn, zijn er niet.

De verdachten liepen tegen de lamp door het gebruik van speciale
trackingsoftware. Interpol probeert nu de kinderen op de aangetroffen
bestanden te identificeren. De organisatie hoopt hierdoor te kunnen
voorkomen dat kinderen nog langer misbruikt worden. Voor de identificatie
wordt speciale software gebruikt. In deze Interpol-database staan meer
dan 400.000 afbeeldingen van kinderporno.


De actie is tevens een van de eerste resultaten van de in oktober 2004
opgerichte European Police Task Force. Deze samenwerking heeft als
doel de uitwisseling van kinderporno op internet terug te dringen.

========================================================
07-05-2005, 14:37 door Anoniem
Door Jannie Ketelaar
Misschien omdat ik zelf ook nog al eens blunder voel ik een
zekere
sympathie voor Mr. Tonino.
Hij moet die computer aan de straat hebben gezet omdat hij
dacht: 'Het ding heeft een virus, start niet meer op, wordt
zo dadelijk
opgehaald en komt tussen een enorme berg vuil terecht, wie
kijkt
daar nog naar om en zelfs als iemand ermee gaat spelen start ie
toch niet meer op.'
Een enorme blunder natuurlijk, maar hij had weinig verstand
van
computers (maar wel van zijn vak, want hij was een goede
officier
van justitie).
.

Als ik er even vanuit ga dat hij zelf verantwoordelijk is
voor de plaatjes op de PC dan begrijp ik jouw medeleven
absoluut niet.
Ten eerste is het bezit van kinderporno gewoon verboden. Dat
is strafbaar, punt uit. Dat had hij als officier moeten
weten. Heeft helemaal niets met computerkennis te maken.
Ten tweede is het zover als ik weet bij justitie niet
toegestaan om gevoelige data op prive PC te kopieren. En er
is beleid om oude apparatuur in te nemen zodat gevoelige
informatie niet kan lekken. Juist mensen die
verantwoordelijk zijn voor (delen van) wetshandhaving moeten
de regels ook kennen en volgen.

Iemand die de regels van de wet en zijn werkgever negeert is
niet zielig. Die is gewoon niet bijster intelligent bezig.
Zeker ook omdat hij moet weten dat hij door zijn positie een
voorbeeld functie heeft.

Jan J.
07-05-2005, 16:21 door Anoniem
Lekker verhaal weer. Zit met smart te wachten op "The End". Beetje een
trieste bedoeling om nu weer met dit verhaal te komen. Ondanks dat hij de
PC aan straat heeft gezet blijft het een Personal Computer. Waar haalt die
De Vries het lef vandaan.
08-05-2005, 04:27 door Rene V
Door toaster
Lekker verhaal weer. Zit met smart te wachten op "The End".
Beetje een
trieste bedoeling om nu weer met dit verhaal te komen.
Ondanks dat hij de
PC aan straat heeft gezet blijft het een Personal Computer.
Waar haalt die
De Vries het lef vandaan.


Oh dus volgens jou mag een medewerker van het OM dan maar
ongestraft kinderporno op zijn PC hebben (al dan wel of niet
met de intentie om het daar op te slaan. Ik las een paar
weken terug dat iemand nog is veroordeeld omdat hij per
ongeluk kinderporno op zijn pc had staan welke een klein
percentage was van de vele "normale" porno. Desondanks het
feit dat het aannemelijk was dat het per ongeluk kon zijn
gebeurd werd hij er wel voor veroordeeld)??? Iemand met een
voorbeeld functie en die de wet dient te handhaven moeten we
maar ontzien?? Peter R. heeft het in eerste instantie toch
niet eens bekend gemaakt? Maar afspraken zijn afspraken en
dus ook het OM dient gemaakte afspraken na te komen, indien
ze dat niet doen heeft Peter R. zeker mijn zegen om ook zijn
afspraken niet na te komen. Het is al erg genoeg dat een
Officier van Justitie een PC aan de straat zet met gevoelige
informatie, maar als er dan ook nog kinderporno op blijkt te
staan dan is het niet meer dan terecht dat zo iemand aan de
schandpaal genageld wordt!
08-05-2005, 13:19 door DoubleXX
Tonino heeft de wet overtreden en moet daarvoor worden
bestraft. Punt uit. Niet zielig doen over die man. Niets
zeggen over onkunde. Niet roepen of hij dat nodig had voor
zijn werk. Allemaal onzin.

Wat hier gebeurt, zien we wel vaker gebeuren. Justitie die
zijn gezicht probeert te redden en die keer op keer
blundert. Een stelletje loosers zijn het. Thats all.

Ontheffen uit zijn functie als ambtenaar bij de overheid
vanwege onverantwoord gedrag met betrekking tot
(staats)geheimen.

De gevangenis in vanwege het in bezit hebben van kinderporno.

Geen uitzonderingen maken.
08-05-2005, 15:14 door Anoniem
@Peter Verhoeven uit Maastricht:
Natuurlijk worden pedo's en pedo-sites in de gaten gehouden.
Alleen niet op een dusdanig spannende manier zoals jij die
voorstelt. Interpol is niet de KLPD. Over het algemeen is de
hele KLPD onkunde, en krijgen zij hun materiaal via Interpol
of andere organisaties aangereikt.

@Jannie Ketelaar:
Je hebt wel een punt dat de commercie er van top tot teen
uitgezogen wordt, maar moet niet vergeten dat Tonino een
voorbeeldfunctie had. Hetzelfde geldt voor jouw huisarts die
vanmiddag nog bij jou een uitstrijkje maakte, en zich
vanavond gaat aftrekken op 'illegale' foto's van jonge meisjes.
09-05-2005, 12:39 door Anoniem
Door Anoniem
@Peter Verhoeven uit Maastricht:
Natuurlijk worden pedo's en pedo-sites in de gaten gehouden.
Alleen niet op een dusdanig spannende manier zoals jij die
voorstelt. Interpol is niet de KLPD. Over het algemeen is de
hele KLPD onkunde, en krijgen zij hun materiaal via Interpol
of andere organisaties aangereikt.

Exact, mocht er iets zijn dat lijkt het met het FBI
Carnivore project dat toegepast zou moeten zijn door een
andere instantie (Interpol?)
Meer info over Carnivore:
http://www.vjolt.net/vol6/issue2/v6i2-a10-Jennings.html

Het realtime monitoren hoeft eigenlijk voor dit soort dingen
niet eens, doe gewoon een inval bij een paar random
kinderporno websites, zorg dat je alle access logs krijgt en
je kan (met medewerking van je ISP, want daar hebben ze in
toegestemt een paar weken terug. Alleen de kwaliteit ISP's
zoals xs4all zijn er nog niet mee akkoord gegaan) zo alle
gegevens van desbetreffende 'klanten' (IP -> whois -> bel
ISP -> opvragen gegevens) opvragen.
09-05-2005, 13:09 door Anoniem
Hey, als Peter R. de Vries die PC heeft "gekocht", dan is
hij nu toch in bezit van kinderporno en dus strafbaar!

KLPD, op naar Peter R. de Vries!
09-05-2005, 13:53 door Anoniem
Van mij mogen ze iedereen aan de schandpaal knopen met kinderporno in
huis. Eerst is het plaatjes kijken, maar hoe groot is dan nog de stap naar
een video kijken, en het vervolgens in de praktijk te brengen? Preventief
castreren, dat zouden ze moeten invoeren in nederland.
09-05-2005, 13:59 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-05-2005, 19:36 door Anoniem
zolang er mensen zijn die bereid zijn om voor kinder porno
te betallen, zolang zullen er mensen zijn die het gaan
maken, en dus kinderen misbruiken. je zult de opdrachtgevers
moeten uitroeien. en dit zijn dus mensen als joost t. als
er geen opdrachtgevers meer zijn zal er ook geen kinderporno
meer gemaakt worden. alles draaid om geld. dus mijn idee
castreer alle pedos, met joost t aan de hoogste tak. en voor
de gene met symphatie voor joost t. het zou jou kind maar
zijn die voor die porno gebruikt wordt. ik heb meer te doen
met de kinderen die misleid, en gedwongen worden. hoe durf
je symphatie te hebben met pedos!!!! met dat stelletje
egoisten die alleen maar rekening houden met hun eigen
plezier, en niet met wat ze anderen aandoen. opsluiten deze
pedos, en van mij mogen ze verkracht worden in de bak keer
op keer.
mijn naam
marco vet
14-05-2005, 10:15 door Anoniem
joost tonino moet gewoon hangen en zijn verantwoordelijkheden
nemen.laat ie maar voorkomen bij de rechter en worden veroordeeld voor
het in het bezit hebben van kinderporno. overigens is er een anonieme lijn
waar je kan melden dat er kinderporno ongewenst op je computer staat..
Het is natuurlijk compleet idioot dat het OM hem een andere functie wil
aanbieden misschien zelfs wel op de Antillen!!! Waarom, om jonge
jongetjes in zwembroek rond te zien lopen??? Deze man moet gewoon
een 'vent' zijn en zijn verantwoordelijkheden nemen, baan opzeggen en iets
anders gaan doen, misschien lekker prikken langs de weg. Hij is niet zielig
en weet precies wat hij verkeert heeft gedaan. Hij heeft de computer niet
per ongeluk bij het vuil gezet. Hij wilde natuurlijk voorkomen dat hij de
computer zou inleveren bij het OM, wat hij volgens de regels had moeten
doen, omdat hijzelf ook wist wat er op de computer gedownload was. Hij
heeft ook niet voor niks deze tv uitzending proberen tegen te houden. Het
OM heeft 6 maanden de tijd gehad van P.R.D.V om zichzelf schoon te
vegen, en ze hebben gehoopt dat het wel over zal waaien. Stelletje
arrogante mannetjes!!! ik ben blij dat PRDV dit in het openbaar heeft
gebracht. Stel je voor die Tonino heeft nog gesoliciteerd bij jeugdzaken. Zal
je maart gebeuren dat je een zoon hebt van 14 die toevallig in de handen
van onze Joost tercht komt. En dan maar zeggen dat het niet waar is en dat
deze jongen niet te vertrouwen is. Want zo gaat het in deze maatschappij,
helaas. Nu nog een officier van justitie vinden die het DURFT om zijn
vroegere maatje aan te klagen. Het kan toch niet 'oude jongens
krentenbrood'blijven tot in de eeuwigheid bij dit OPENBAAR MINISTERIE
want zo OPENBAAR zijn ze niet.
18-05-2005, 17:25 door Anoniem
Door Jannie Ketelaar
Ik vind het een gemene rotstreek van Peter R de Vries om dit
openbaar te maken.
Wat Tonino ook gedaan of niet gedaan heeft, zijn carrière is kapot
en zijn goede naam is aangetast.
Voor dat aan de straat zetten van zijn computer was hij toch al uit
zijn functie ontheven en op een rustiger plek tewerkgesteld?
Nu heeft hij in het allerergste geval kinderpornofoto's bekeken, dus
niet gemaakt, ook geen kinderen aangerand, waarom moet heel
Nederland dat weten?
14-06-2005, 19:16 door Anoniem
http://www.nu.nl/news/541069/15/
Geen_maatregelen_tegen_officier_Tonino.html

Geen maatregelen tegen officier Tonino
Uitgegeven: 14 juni 2005 18:29

DEN HAAG - Er zullen geen maatregelen worden getroffen tegen officier van
justitie J. Tonino, ondanks het feit dat op zijn privé-computer
kinderpornografisch materiaal is aangetroffen.
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft geen door Tonino gepleegd strafbaar
gedrag vastgesteld. De top van het OM, het college van procureurs-
generaal, heeft besloten dat Tonino kan aanblijven bij het functioneel parket.

Kinderporno

Dat schrijft minister Donner van Justitie dinsdag in een brief, in antwoord op
vragen van het voormalige VVD-Kamerlid Griffith. Al eerder werd bekend dat
tegen Tonino geen strafrechtelijke stappen zouden worden genomen, omdat
hij de kinderporno niet bewust zou hebben gedownload. Het materiaal zou
op Tonino's computer zijn terechtgekomen tijdens het surfen naar op zichzelf
legale pornosites.

Integriteit

Griffith, die haar Kamerzetel onlangs verruilde voor de positie van
wethouder van Financiën en Economische Zaken in Amsterdam, vond dat
Tonino's integriteit dusdanig was aangetast dat hij niet meer te handhaven
was bij het OM.

Peter R. de Vries

Misdaadverslaggever Peter R. de Vries bracht de affaire-Tonino vorig jaar
aan het rollen. Hij had de door Tonino aan de straat gezette computer in
handen gekregen en onderzocht. In uitzendingen van De Vries' programma
kwam een gevoelig deel van Tonino's privé-leven op straat te liggen. Tonino
vertrok daarop van het Amsterdamse parket naar het functioneel parket.

Ook het OM zelf onderzocht de inhoud van Tonino's computer, nadat deze
door De Vries was terugbezorgd aan justitie. Volgens Donner is "een zeer
kleine minderheid" van het gevonden beeldmateriaal te kwalificeren als
kinderporno.

Voorbeeldfunctie

In zijn brief onderstreept de bewindsman dat een officier van justitie "in het
algemeen, gelet op de aard van zijn ambt, een voorbeeldfunctie in de
samenleving" heeft. Hij wijst er echter op dat na uitvoerig onderzoek is
gebleken dat Tonino niets strafbaars heeft gedaan. Volgens het college van
procureurs-generaal heeft het gedrag van Tonino, die niet meer als officier
in het openbaar optreedt, "ook anderszins" geen aanleiding gegeven tot het
treffen van disciplinaire maatregelen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.