image

Amerika wil universele identiteitskaart

maandag 30 mei 2005, 14:56 door Redactie, 30 reacties

CVIB.nl schrijft: Het onvermijdelijke is gebeurd. De Verenigde Staten, our local super-hero, heeft het plan opgevat iedereen, wereldwijd, te beschermen tegen terroristen. Daarvoor is het nodig dat iedereen, wereldwijd, te controleren is. Om dat voor elkaar te krijgen heeft iedereen, wereldwijd, dezelfde ID kaart nodig. Tijd voor samenwerking. Een eerste verzoek is aan Engeland gericht. Rara wie het volgende land wordt..?

Nu maakt zich men in Engeland toch wel enige zorgen over deze ontwikkeling. Aangezien Amerika wil dat de chips van de Britse identiteitskaart compatible zijn met de Amerikaanse scanners, bestaat de mogelijkheid dat Amerikaanse inlichtingendiensten toegang tot de Engelse ID kaart database krijgen.

Update: typo verholpen

Reacties (30)
30-05-2005, 15:18 door Anoniem
Hoeveel mensen leven op de wereld? En hoeveel terroristen?
Wie regeert nou wie? Wordt er nu echt gedacht dat met deze
oplossing veel gewonnen wordt?
Het Goede overwint...!
30-05-2005, 15:24 door [Account Verwijderd]
Waarom doen we het dan niet helemaal anders, laten we gelijk
jaren technische vooruitgang overslaan en iedereen gewoon
een chippie in zijn nek schieten, hoef je het temminste niet
bewust mee te dragen. Ach ja onze geweldige amerikaanse
vrienden hebben zo hun eigenzinne dingen, maar dit slaat alles
30-05-2005, 15:27 door Anoniem
tijd dat mensen nu eens op staan en amerika terecht wijzen.
30-05-2005, 15:29 door Mr T
Degoutant!
30-05-2005, 15:34 door Anoniem
Ik heb liever een chippie in mijn bek dan in mijn nek.
30-05-2005, 15:56 door Anoniem
Om de 5 jaar naar het gemeentehuis voor een nieuwe chip. :)
30-05-2005, 16:04 door Anoniem
Amerika zou eens wat tegen terrorisme moeten doen, in plaats
van het in de hand te werken. Het maakt niet uit wat je
allemaal gaat verbieden, want bezoekers van een site als
deze weten als geen ander: als iets door mensen gemaakt is,
kan het door mensen gekraakt.

Alleen een zwakzinnige, die onder normale omstandigheden
toch al geen gevaar zou vormen voor de samenleving, zou in
een wereld als deze nog suf gaan zitten klooien met
bommetjes of het werpen van vliegtuigjes.

Al sinds dag 1 negeert Bush de adviezen en studies die op
een rijtje zetten hoe de voedselketen terrorist-proof
gemaakt zou kunnen worden, zodat geknoei aan 1 kleine
schakel daar nooit zal kunnen leiden tot gevolgen voor de
bevolking, maar Bush gooit liever net zo lang geld dat toch
al niet bestond in het aanwakkeren van brandhaarden en
potentiele brandhaarden, en lijkt daar mee door te willen
blijven gaan tot ieder mens op aarde in slavernij leeft.

Sigmund Freud zei het al, wat Amerika betreft: "A mistake. A
giant mistake!" - het wordt tijd dat dat mislukte experiment
eindelijk eens wordt stilgelegd.
30-05-2005, 16:19 door awesselius
Hmmm.... laten we voor de grap ook het omgekeerde
voorstellen..... wij willen dat alle Amerikanen een
Nederlandse chip ingeschoten krijgen of een andere soort
ID-techniek, moet je eens zien dat ze daar wat op tegen
hebben. En waarom?

Omdat Amerika zogenaamd het voortouw neemt in de strijd
tegen het terrorisme. Dus hebben ze zogenaamd het recht om
zulke dingen te eisen.

Ik wist dat het zover zou komen.....

- Unomi -
30-05-2005, 16:31 door Anoniem
lees
http://www.heraldtribune.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050530/NEWS/505300326/1018/NEWS02

daar zie je hoe de amerikanen een dubbele moraal hanteren
tegenover terroristen.
Amerika is de grootste schurkenstaat van de wereld naar mijn
mening. Onze regering zou de innige samewerking met deze
schurken op moeten zeggen en zou moeten stoppen de aars van
George War Bush te likken.
Wereldwijde sollidariteit met de strijd tegen het
amerikaanse fascisme is meer nodig dan ooit.
30-05-2005, 16:48 door Anoniem
Door root
Ik heb liever een chippie in mijn bek dan in mijn nek.

helemaal mee eens... geen privacy gevoelig spul in m'n lijf...
30-05-2005, 16:54 door Roeland H.
Een erg overtrokken idee lijkt me dit, een doel van
terroristen is volgens mij het zaaien van angst onder de
bevolking. Wanneer je iedereen dwingt om dezelfde kaart te
gebruiken en dus weer wijst op identificatie begint het een
beetje te lijken op een samenleving waar je tenzij je
bewijst dat het niet zo is verdacht wordt.

Bovendien vraag ik me af hoe het zit met de technische
haalbaarheid van een project als dit, in genoeg 3e wereld
landen is de organisatie van wie wie is slecht regeleld laat
staan dat er goede duidelijke geboorteregisters zijn op het
platteland van verschillende afgelegen landen, en dan wel
vragen dat deze mensen geld wat ze niet hebben uitgeven voor
een project uit amerika waar zij niet voor kiezen?

Onrealistish lijkt me dit
30-05-2005, 19:09 door Mr Wizard
Ach kwestie van tijd denk ik ......

Brave Balkenende gaat toch wel overstag.......en
Nederlanders zijn te laf om er echt tegen in te gaan.
30-05-2005, 19:14 door Anoniem
Tja, zo heel vreemd vind ik het niet. Iedereen loopt wel
altijd te zeiken op Amerika, maar dit idee vind ik toch niet
zo heel erg slecht. Het gaat helemaal niet om een chip in je
nek ofzo. Het gaat om een universele manier van
identificeren. Of nu het Nederlands paspoort (lijkt me een
slecht idee, is al te vaak door de mand gevallen), een Brits
of een Amerikaans paspoort gebruitk wordt. Ik zie Europa
binnen enkele jaren toch wel die kant op gaan, en eigenlijk
gaan we al die kant op.

Mij zal het een worst zijn of ik een Nerderlands of
Amerikaans model paspoort/id-card krijg. Globaal gezien zal
het internationaal reizen er alleen maar eenvoudiger en
sneller op worden tussen de betrokken landen. Of het
haalbaar is is een andere zaak.

Als de betrokken landen voor een gezamelijk systeem kiezen
dan zal dat in ieder geval de kosten zwaar kunnen drukken;
momenteel houden erg veel landen zich namelijk bezig met het
ontwikkelen van een soortgelijk systeem als wat Engeland of
Amerika hebben. Allemaal verschillende systemen die hun
eigen kostenplaatje meebrengen. Tevens voorkom je dat er een
stuk bagger afgeleverd wordt (zijn wij Hollanders nogal goed
in wanneer het op paspoorten aankomt) aangezien betrokken
overheden toch willen weten hoe een dergelijk syteem werkt
en of het wel veilig is.

De enige kanttekening blijft (voor mij) dan ook de
veiligheid van de persoonlijke gegevens. Als dat goed
verzorgd is dan zie ik geen bezwaren. Ik zal hier wel vrij
eenzaam in staan gezien de eerder geposte reakties met een
verhoogd anti-Amerika gehalte. Het is immers een
modeverschijnsel om "NEE" te schreeuwen zodra je Amerika
leest of hoort, dat blijkt ook wel uit sommige reakties
waarvan de submitters blijkbaar het artikel gemakshalve maar
niet hebben gelezen en alleen het gekleurde 'commentaar' van
cvib.nl tot zich hebben genomen. Het is leuk dat je kunt
posten, maar zorg dan wel dat je weet waarover je post.
30-05-2005, 21:41 door Anoniem
Een onhaalbaar voorstel.
- Niet iedereen werkt mee (Wereldwijde samenwerking is onhaalbaar)

- Een chip of ID-kaart is ook te kraken en na te maken.. Dwz een centrale
DB of een decentraal DB systeem zal moeten worden opgezet.

- Ook een geidentificeerd persoon kan een bom plaatsen. Je kan niet het
gedrag van een persoon doorzien doordat deze geidentificeerd is.
30-05-2005, 22:12 door Anoniem
een standaard ID kaart... er is tochal zoiets als een paspoort of
ligt dat aan mij... en wat maakt het uit of die groen rood of blauw
is? het ziet er al hetzelfde uit...
30-05-2005, 23:29 door Anoniem
tsja het viel te verwachten, ze gaan nu zo hard richting een
totalitair amerika dat ze de rest van de wereld ook maar
meteen even mee willen pakken.
31-05-2005, 01:31 door Anoniem
*zucht*, eerst de europese grondwet... nu dit weer...
31-05-2005, 08:07 door Anoniem
De Americanen zijn duidelijk niet zo slim. Behalve dat thuis
niet eens de boel op orde hebben met duizenden verschillende
id kaarten gaan ze eerst naar het buitenland om daar te
zorgen dat ze daar 'hun' universele gedachte wel gebruiken.
Geeft al geen goede indruk over de plannen. Ook doen ze dat
verzoek voor een standaard niet via een reguliere weg maar
per land waardoor je je kan afvragen of ze wel een standaard
willen.
31-05-2005, 08:45 door Anoniem
Door Unomi
Hmmm.... laten we voor de grap ook het omgekeerde
voorstellen..... wij willen dat alle Amerikanen een
Nederlandse chip ingeschoten krijgen of een andere soort
ID-techniek, moet je eens zien dat ze daar wat op tegen
hebben. En waarom?

Omdat Amerika zogenaamd het voortouw neemt in de strijd
tegen het terrorisme. Dus hebben ze zogenaamd het recht om
zulke dingen te eisen.

Ik wist dat het zover zou komen.....

- Unomi -


maar wij zitten met die sh-it-head balkenende & slaafjes
geen ruggegraat, alleen bukken zodra bush wil beuken
31-05-2005, 09:07 door Anoniem
Volgens Schneier:

The United States is getting a national ID card. The
REAL ID Act (text of the bill and the Congressional Research
Services analysis of the bill) establishes uniform standards
for state driver's licenses, effectively creating a national
ID card. It's a bad idea, and is going to make us all less
safe. It's also very expensive. And it's all happening
without any serious debate in Congress.

I've already written about national IDs. I've written about
the fallacies of identification as a security tool. I'm not
going to repeat myself here, and I urge everyone who is
interested to read those two essays (and even this older
essay). A national ID is a lousy security trade-off, and
everyone needs to understand why.

Aside from those generalities, there are specifics about
REAL ID that make for bad security.

The REAL ID Act requires driver's licenses to include a
"common machine-readable technology." This will, of course,
make identity theft easier. Assume that this information
will be collected by bars and other businesses, and that it
will be resold to companies like ChoicePoint and Acxiom. It
actually doesn't matter how well the states and federal
government protect the data on driver's licenses, as there
will be parallel commercial databases with the same information.

Even worse, the same specification for RFID chips embedded
in passports includes details about embedding RFID chips in
driver's licenses. I expect the federal government will
require states to do this, with all of the associated
security problems (e.g., surreptitious access).

REAL ID requires that driver's licenses contain actual
addresses, and no post office boxes. There are no exceptions
made for judges or police -- even undercover police
officers. This seems like a major unnecessary security risk.

REAL ID also prohibits states from issuing driver's licenses
to illegal aliens. This makes no sense, and will only result
in these illegal aliens driving without licenses -- which
isn't going to help anyone's security. (This is an
interesting insecurity, and is a direct result of trying to
take a document that is a specific permission to drive an
automobile, and turning it into a general identification
device.)

REAL ID is expensive. It's an unfunded mandate: the federal
government is forcing the states to spend their own money to
comply with the act. I've seen estimates that the cost to
the states of complying with REAL ID will be $120 million.
That's $120 million that can't be spent on actual security.

And the wackiest thing is that none of this is required. In
October 2004, the Intelligence Reform and Terrorism
Prevention Act of 2004 was signed into law. That law
included stronger security measures for driver's licenses,
the security measures recommended by the 9/11 Commission
Report. That's already done. It's already law.

REAL ID goes way beyond that. It's a huge power-grab by the
federal government over the states' systems for issuing
driver's licenses.

REAL ID doesn't go into effect until three years after it
becomes law, but I expect things to be much worse by then.
One of my fears is that this new uniform driver's license
will bring a new level of "show me your papers" checks by
the government. Already you can't fly without an ID, even
though no one has ever explained how that ID check makes
airplane terrorism any harder. I have previously written
about Secure Flight, another lousy security system that
tries to match airline passengers against terrorist watch
lists. I've already heard rumblings about requiring states
to check identities against "government databases" before
issuing driver's licenses. I'm sure Secure Flight will be
used for cruise ships, trains, and possibly even subways.
Combine REAL ID with Secure Flight and you have an
unprecedented system for broad surveillance of the population.

Is there anyone who would feel safer under this kind of
police state?


Americans overwhelmingly reject national IDs in general, and
there's an enormous amount of opposition to the REAL ID Act.
This is from the EPIC page on REAL ID and National IDs:

More than 600 organizations have expressed opposition to
the Real ID Act. Only two groups--Coalition for a Secure
Driver's License and Numbers USA--support the controversial
national ID plan. Organizations such as the American
Association of Motor Vehicle Administrators, National
Association of Evangelicals, American Library Association,
Association for Computing Machinery (pdf), National Council
of State Legislatures, American Immigration Lawyers
Association (pdf), and National Governors Association are
among those against the legislation.

And this site is trying to coordinate individual action
against the REAL ID Act, although time is running short.
It's already passed in the House, and the Senate votes tomorrow.

If you haven't heard much about REAL ID in the newspapers,
that's not an accident. The politics of REAL ID is almost
surreal. It was voted down last fall, but has been
reintroduced and attached to legislation that funds military
actions in Iraq. This is a "must-pass" piece of legislation,
which means that there has been no debate on REAL ID. No
hearings, no debates in committees, no debates on the floor.
Nothing.

Near as I can tell, this whole thing is being pushed by
Wisconsin Rep. Sensenbrenner primarily as an
anti-immigration measure. The huge insecurities this will
cause to everyone else in the United States seem to be
collateral damage.

Unfortunately, I think this is a done deal. The legislation
REAL ID is attached to must pass, and it will pass. Which
means REAL ID will become law. But it can be fought in other
ways: via funding, in the courts, etc. Those seriously
interested in this issue are invited to attend an
EPIC-sponsored event in Washington, DC, on the topic on June
6th. I'll be there.

http://www.schneier.com/blog/archives/2005/05/real_id.html

http://www.epic.org/events/id/savethedate.html
31-05-2005, 09:11 door Anoniem
If Governments really want us to behave like civilized human
beings, they should give serious consideration towards
setting a better example: Ruling by force, rather than
consensus; the unrestrained application of unjust laws
(which the victim-populations were never allowed input on in
the first place); the State policy of justice only for the
rich and elected; the intentional abuse and occassionally
destruction of entire populations merely to distract an
already apathetic and numb electorate...
This type of demogoguery must surely wipe out a fascist
United States as surely as it wiped out the fascist Union of
Soviet Socialist Republics.
31-05-2005, 09:24 door bustersnyvel
En als we dan iedereen die niet zo'n chip in z'n nek heeft
een gele sticker op z'n jas naaien zijn we weer helemaal
compleet.
31-05-2005, 10:29 door Anoniem
Door Anoniem
Door root
Ik heb liever een chippie in mijn bek dan in mijn nek.

helemaal mee eens... geen privacy gevoelig spul in m'n lijf...

Nee, maar dan wil ik nu ook geen DNA meer</sarcasme>

DNA levert toch een eenduidige identificatie, dus nu nog alleen een snelle
manier om DNA te lezen...
31-05-2005, 10:43 door Anoniem
Een standaard kaart is toch zo gek niet? Binnen Amerika zijn er nog staten
waar geen foto op je rijbewijs staat.

In Europa hebben we allemaal hetzelfde formaat rijbewijs, wereldwijd
eenzelfde paspoortboekje, creditcard formaat.

Een standaard kaart kan mooi alles vervangen... of niet?
31-05-2005, 10:55 door Peter_
Ik weet 100% zeker dat dit niet gaat lukken. Maar het idee is op zich niet
negatief. Maar als IEDEREEN een ID-card heeft is het nut van deze card
niets meer. En dus overbodig geworden.

Komt dan ook mijn Microsoft Passport ook op de ID-card. lijkt me handig.
31-05-2005, 12:26 door Anoniem
Staat weer eens in een schril contrast met de werkelijke cijfers: 90% van
de Amerikanen heeft geen paspoort.
01-06-2005, 14:27 door Anoniem
Nu komt Openbaring 13 wel erg dichtbij, alleen zie ik de anti-Christ nog
niet.
01-06-2005, 16:42 door Anoniem
Door Anoniem
Een standaard kaart is toch zo gek niet? Binnen Amerika zijn er nog staten
waar geen foto op je rijbewijs staat.

In Europa hebben we allemaal hetzelfde formaat rijbewijs, wereldwijd
eenzelfde paspoortboekje, creditcard formaat.

Een standaard kaart kan mooi alles vervangen... of niet?


Kan iemand hier niet een mooie open standaard voor verzinnen?
01-06-2005, 18:44 door awesselius
Door Anoniem
Nu komt Openbaring 13 wel erg dichtbij, alleen zie ik de
anti-Christ nog
niet.

De Anti-Christ is de mens die denkt zelf onsterfelijk te
worden (tegen 2050 las ik laatst), de mens die denkt zonder
een God te kunnen leven en de mens die denkt dat de mensheid
zelf wereldvrede kan bewerkstelligen dat duurt tot in de
eeuwigheid. Heej, oorlog is ooit ontstaan, zou het nu ineens
ophouden voor altijd? Tuurlijk niet, daar heb je een Koning
voor nodig die regeert vanuit Liefde en niet vanuit lust
naar macht en onder het mom van leugens.

Maar ja, je ziet nu dus een schril contrast met de huidige
situatie en de situatie die hierna komen gaat, wanneer die
Koning terugkomt.

- Unomi -
04-06-2005, 21:17 door Anoniem
New world Order NWO. Dit alles is deel van een heel oud plan.
Men gebruikt het z.g. terrorisme, (9-11 is door de US gepland) om
de mensen verregaande maatregelen op te leggen. Een
totalitaire wereldregering is het doel. Totale controle over het
"vee" als slaaf voor deze z.g Elite. Leg dat Harry potter maar
eens uit. P.s. de EU grondwet maakt ook deel van het plan uit.
Zou me niks verbazen als het toch wordt doorgeduwd.
Dag boompje, dag huisje, dag beestje, dag vrijheid!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.