image

Security cursussen, noodzaak?

woensdag 24 augustus 2005, 08:19 door Redactie, 2 reacties

Het Internet lijkt steeds beter beveiligd te worden: bedrijven hebben firewalls, ISP's bieden anti-virus diensten aan en elke ADSL gebruiker weet dat hij een personal firewall op de thuis-PC moet hebben. Toch zijn kleine en grote incidenten aan de orde van de dag. En nog steeds wordt gewaarschuwd dat het grootste risico voor bedrijven niet vanaf het Internet komt maar van binnenuit. Vaak is de oorzaak van deze problemen geen falende techniek maar menselijk gedrag. Daarom moet niet alleen de beheerder op cursus maar iedereen.

Door Leo Wilems Chief Security Officer van TUNIX Internet Security en Opleidingen

Maar wat voor een soort cursus dan? Een PIX in-depth config-cursus of een cursus Firewall-1? Zulke cursussen zijn alleen besteedt aan experts die hun vakgebied kunnen en moeten bijhouden. Maar veel beheerders die zelf hun firewall beheren moeten zulke kennis toch in huis hebben? Tja, vergelijk dat met het hebben van een vrachtwagenrijbewijs om af en toe een boodschap te doen: ervaring krijg je niet echt, de vrachtwagen krijgt alleen onderhoud als er tijd voor is en tijdens de vakanties is er geen vervangende chauffeur. Het is daarom niet vreemd dat Internet-beveiliging meer en meer als een managed service wordt geregeld om de kwaliteit en continuïteit te waarborgen. Maar als de security is uitbesteed, dan is toch een security cursus niet meer nodig? Toch wel: als afnemer van managed security moet je wel kunnen meepraten met de aanbieder, dus daar is algemene beveiligings-kennisopbouw zeker nodig.

De cursus die iedereen moet volgen, is er op gericht mensen te trainen hoe ze moeten omgaan met informatie. Sinds de ontwikkeling van Internet en de moderne PC (Windows, WIFI, PDA, etc.) is ICT geen zaak meer van alles-controlerende beheerders:

  • Medewerkers beheren vaak hun eigen PC.
  • Workgroup software verbindt gegevens die voorheen niet beschikbaar waren.
  • Programma's zijn metaforen geworden, er is amper een beheerder die weet welke techniek onder de motorkap gebruikt wordt, laat staan een gebruiker. (Waar is mijn printjob gebleven?)
Het gevolg is dat er enorm veel informatie beschikbaar is, veel meer dan 10 jaar geleden het geval was. Maar wie is verantwoordelijk voor het beschermen van al die gegevens?

Mensen realiseren zich niet voldoende dat letterlijk alle informatie van waarde is: van jaarverslag tot telefoonlijstje. Hackers, social engineers en zelfs collega's gebruiken schijnbaar onschuldige stukjes informatie als middel om toegang te krijgen tot belangrijke informatie of systemen.

Maar zijn mensen dan alléén maar een probleem? Nee: mensen kunnen ook deel van de oplossing zijn: mensen hebben een zesde zintuig, fingerspitzengefühl en nekharen die overeind gaan staan als er iets niet klopt. Als ze die eigenschappen benutten, wordt het voor menige dief een stuk lastiger om informatie te stelen. De kunst is om die eigenschappen te activeren en aan te scherpen. Als mensen daarnaast ook nog eens regelmatig getrained worden om zorgvuldig om te gaan met informatie dan zijn ze deel van de beveiligingsoplossing geworden.

De cursus die elke medewerker van een organisatie daarom moet volgen is een regelmatig herhaalde bewustzijns-training die iedereen moet volgen van portier tot directeur.

Natuurlijk is zo'n training niet een op zichzelf staand iets: er moet een beveiligingsbeleid opgezet worden waarvan de training een terugkerend onderdeel is. Maar met een goede bewustzijns-training neemt het risico van interne en externe incidenten sterk af.

Reacties (2)
24-08-2005, 10:17 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-08-2005, 14:31 door Albert H.
Goed stuk,

Maar erg geschreven vanuit consultantsperspectief, want
bedrijven hebben wel andere zorgen dan ICT
beveiligingszorgen. Als je een commissie Cybercriminaliteit
opricht mag je ook wel eens beginnen de verantwoordelijkheid
te nemen in deze!

Stapsgewijs zullen er maatregelen moen komen om mensen
bewust te maken van de veiligheidsrisico's rond informatie.
Net als met de toegenomen kennis en wetenschap rond
beveiligingen in auto's zal iedereen in een bedrijf kennis
moeten hebben van de DO's en de DON'ts rond
informatiebeveiliging.
Met regelgeveing hieromtrent dwing je de noodzaak te
benoemen en het onvermijdelijke controleren op de
naleving. Bij 'ongevallen' zal dit niet meer onbestraft
kunnen blijven.

Jammer, ietwat kinderlijk wellicht, maar de realiteit wordt
nu uit het oog verloren door enthousiaste maar soms
onwetende verslaggevers.
En ICT deskundigen onderschatten soms de vindingrijkheid van
attackers.

Nu zijn het de grote bedrijven, maar het is meer een
algemeen probleem, en dus is een bedrijfsgerichte
aanpak goed, maar een van overheidsgestuurde
benadering is veel beter.

Uiteraard zien de 'consultants' en zich zo noemenden liever
dat ze hun 'trainings'pakket aan bedrijven mogen gaan
verkopen, maar dergelijke initiatieven zijn te vrijblijvend
en te mager. iemand die zijn password opschrijft op een
papiertje en denkt dat deze onvindbaar is ónder zijn
toetsenbord, vertrouwelijke informatie bij gewoon afval
achterlaat, en bij het verzenden van vertrouwelijke stukken
deze naar het 'verkeerde' adres gaan: allemaal mogelijke
aanleidingen tot berisping, schadevergoeding en na herhaling
[color=red]Ontslag![/color]

Als werkgevers geen mogelijkheden krijgt om incapabel gedrag
te bestraffen, dan zal er helaas weinig écht veranderen.
Tenslotte zette een openbaar aanklager van Justitie zette
zijn PC gewoon bij het afval! Uiteindelijk werd hij
overgeplaatst omdat een journalist wat bleef doordrammen
over mogelijk kinderporno en vreemde mailtje.
De essentie werd gemist: Justitie mist blijkbaar de
doortastenheid om mensen op een betrouwbare wijze thuis te
laten werken, geen encrypte mail te geven, maar gewoon
conficentiele documenten via een publiek emailadres doorsturen!

Wedden dat Joost wel een training gevolgd heeft
informatiebeveiliging?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.