image

Amerikaanse bedrijven misbruiken informatie internetters

woensdag 24 augustus 2005, 14:06 door Redactie, 2 reacties

Het zal voor sommigen niet als een verrassing komen, maar onderzoek heeft aangetoond dat grote Amerikaanse ondernemingen de informatie van hun klanten, die ze via het internet verzamelen, misbruiken. De Customer Respect Group noemde de behandeling van persoonlijke gegevens voor marketing doeleinden door 72% van de 464 Amerikaanse bedrijven als "slecht". Een minderheid van 42% had policies die wel in orde waren en voorkomen dat klantgegevens in handen van andere bedrijven vallen. De grootste privacy schenders zijn pharmaceutische bedrijven en gezondheidsinstellingen. Ook verzekeringsmaatschappijen, frisdrankbedrijven en de tabaksindustrie zijn niet te vertrouwen als het op de privacy van de internetter aankomt. Luchtvaartmaatschappijen komen als beste uit de bus als het gaat om het respecteren van de privacy van hun klanten, gevolgd door computerbedrijven.

Toch was er ook goed nieuws te melden. Steeds meer bedrijven hebben "online-privacy policies" en beveiligde online formulieren in vergelijking met een jaar geleden. Hoewel er ruimte voor verbetering is, worden de privacy scores ook steeds beter, aldus het onderzoek. (Cnet)

Reacties (2)
24-08-2005, 16:17 door Anoniem
Helaas inderdaad geen schokkend nieuws. Het zal eens tijd
worden dat we hier een goed Nederlands onderzoek naar krijgen.
Er zijn zelfs zat internet ondernemingen die hun eigen
algemene voorwaarden wat betreft doorspelen van
persoonsgegevens niet eens naleven. Zo speelt een grote
Nederlandse internet veiling persoonsgegevens geheel tegen
haar eigen voorwaarden in gewoon door en weten andere
ondernemingen de verzamelde gegevens ook niet binnen de deur
te houden.
24-08-2005, 18:43 door Anoniem
Door Anoniem
Helaas inderdaad geen schokkend nieuws. Het zal eens tijd
worden dat we hier een goed Nederlands onderzoek naar krijgen.
Er zijn zelfs zat internet ondernemingen die hun eigen
algemene voorwaarden wat betreft doorspelen van
persoonsgegevens niet eens naleven. Zo speelt een grote
Nederlandse internet veiling persoonsgegevens geheel tegen
haar eigen voorwaarden in gewoon door en weten andere
ondernemingen de verzamelde gegevens ook niet binnen de deur
te houden.

Het internet is nooit bedoeld voor privacy gevoelige zaken
maar voor communicatie, en we willen allemaal weten wie er
aan de andere kant van de lijn hangt, Toch?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.