Archief - De topics van lang geleden

Informatiebeveiliging moet op politieke agenda

15-08-2006, 13:07 door Redactie, 19 reacties

Bijna alle politieke partijen in Nederland besteden aandacht aan de bestrijding van terrorisme, winkelcriminaliteit en overlast door hangjongeren. De Nederlandse overheid hamert er zelfs via verschillende campagnes op dat het bezig is om Nederland veiliger te maken.

Gaat het echter om de digitale veiligheid van de burger dan blijft het angstig stil. Geen enkele partij hoor je spreken over het aanpakken van computercriminelen, het terugdringen van spam, het opsporen van virusschrijvers of het terugdringen van incidenten waarbij vertrouwelijke gegevens gelekt worden. Toch zijn dit zaken waar veel surfende Nederlanders dagelijks mee geconfronteerd worden.

Niet alleen helpt aandacht van politieke partijen om het probleem serieuzer te nemen, het geeft de gemiddelde internettende Nederlander ook meer informatie over wat er nu precies speelt. Onze stelling luidt derhalve: Informatiebeveiliging moet op politieke agenda

Reacties (19)
15-08-2006, 13:12 door Anoniem
Ik denk eerder dat VEILIGHEID het zal halen tot de politieke
agenda's en dat INFORMATIEBEVEILIGING in de slipstream mee
zal gaan.
15-08-2006, 13:23 door Anoniem
Geheel mee eens, dan kunnen we de bevoegdheden, de bekwaamheden
en betrouwbaarheid van gelijk regelen. Op dit ogenblik kan elke crimineel
en terrorist werken als informatiebeveiliger. Dit geeft hele grote risico’s
15-08-2006, 13:30 door Willem Velt
Inderdaad, doch niet alleen om bovengenoemde.redenen. Veel fouten in
de gegevens (integriteit van de gegevens) maakt dat de internetter de
geboden informatie niet vertrouwd. Het gebrujik van internet en e-
commerce (BtoB and BtoC) is gebaseerd op vertrouwen. Dit mag nooit
beschaamd worden. niet door het lekken van gegevens noch door het
verkeerd representeren of verwerken van gegevens.
15-08-2006, 14:01 door Anoniem
Staat dit niet op de Europese agenda om op Europees niveau dit
'probleem' aan te pakken? (kan me vergissen dus ga even spitten)

B
15-08-2006, 14:08 door Anoniem
Er zijn zoveel (semi-) overheids initiatieven, (die genoeg geld hebben
gekost), maar waar niemand iets van af weet.

Zo kan je gratis brochures aanvragen over virus, phishing, spam, botnets,
dialers en spyware. Wel niet zo diepgaand, maar daarom des te meer
geschikt voor veel computergebruikers.

Het enige dat wordt gedaan is die bewaarplicht.

Ook bij Govcert.nl staan hele informatievolle documenten over cybercrime.

Er gingen toch wel stemmen op (Christenunie geloof ik) om in het
basisonderwijs 'computer en media gebruik' lessen te gaan geven? Als
dat op een goede manier gebeurt lijkt me dat wel goed. Als je alle
basisschool leerlingen bewustzijn 'security awareness' bijbrengt, want van
de meeste ouders kan je dat niet verwachten, dat die er ook maar iets
zinnig over kunnen zeggen.
15-08-2006, 14:09 door awesselius
De tendens waarmee men tegen terrorisme strijd is in schril
contrast met waar inderdaad meer mensen mee te maken
hebben/krijgen.

Enkele decennia heeft Nederland al met signalen van
terrorisme te maken gehad. Echter heeft men het nooit snel
op de politieke agenda gezet. Zelfs niet na de aanslagen
door RARA (of welke daders het ook waren). De gijzeling door
een Molukse beweging was ook al geen aanzet tot verscherping
van de alertheid.

Nee, nu men in Amerika, Spanje, Turkije en Engeland
aanslagen in rap tempo heeft voorbij zien komen en de
aanslagen op Fortuyn en Van Gogh zijn gepasseerd is het tijd
voor nationale alertheid.

Persoonlijk denk ik niet dat ik direct of indirect betrokken
zal raken bij een terroristische aanval (al dan niet
geenscenseerd). Maar ik heb inderdaad wel dagelijks te maken
met kans op identiteits-diefstal, verlies van data, inbreuk
op privacy (al dan niet door de overheid zelf) enz. Als ik
dood ben ben ik dood, dat is dramatisch. Maar het moeten
ervaren van bijv. grote schending van privacy of het
verliezen van mijn identiteit maken een grotere impact op mij.

Ik onderschrijf dan ook de stelling met sympathie.

- Unomi -
15-08-2006, 14:16 door Anoniem
Indien de overheid werkelijk online zaken gaat doen met de
burger, zal die overheid meer moeten doen aan de mate waarin
die burger zijn PC beschermd.

EENS
15-08-2006, 14:31 door Anoniem
Als je hier aandacht voor wil hebben omdat de huidige
instelling niet hoog genoeg is kan je beter eerst zorgen dat
de bevolking problemen dicht bij huis mee maakt en ze het
gevoel krijgen dat de huidige maatregelen bijna waardeloos
zijn om zich nog veilig te voelen in hun persoonlijke leven.

Het is geen hot item, dus het heeft geen aandacht. Politiek
is net als de markt, politieke partijen proberen alleen te
verkopen wat hun publiek of wat zij zelf de moeite waard
vinden. Informatiebeveiliging zit daarbij voorlopig in het
verdomhoekje omdat het politieke spelletjes voor veiligheid
in de weg zit, het vooral geld en moeite kost terwijl het
publiek het een zorg zal zijn of hun gegevens veilig zijn.
Publiek en politiek zijn gevoellig en bang voor directe en
tastbare gevaren en gevolgen. Informatiebeveiliging staat te
ver van ze vandaan.
15-08-2006, 14:53 door Anoniem
Als ik zie hoeveel informatie er gelekt wordt (AIVD floppie,
Defensie USBstick), en hoe dom (Diverse gestolen laptops,
Justitie-Tonino) mensen met informatie omgaan die effect
heeft op ons leven in NL dan ben ik het volledig met de
stelling eens.
15-08-2006, 15:09 door Anoniem
Het milieu staat toch ook op de politieke agenda?
Toch is de lucht boven Nederland zo'n beetje de smerigste in
Europa...
15-08-2006, 16:54 door Anonl3m
Ik ben het eens met de stelling, informatiebeveiliging moet
op de politieke agenda. Niet alleen op Europees niveau, waar
het zelfs al op de agenda staat, maar ook landelijk,
regionaal en zelfs op plaatselijk niveau. De burgers hebben
hun eigen belang en zij zijn (door tussenkomst van de handel
en informatie-organen van de overheid, zoals de
Waarschuwingsdienst) in principe in staat een bruikbare vorm
van informatiebeveiliging (of gegevensbescherming) toe te
passen.

Op plaatselijk niveau, bij de gemeentes, wordt veel
informatie over de burgers opgeslagen. Hierdoor is dit een
goudmijn voor informatiedieven, zeker als men zich
realiseerd dat de identiteit van de burgers bij de gemeente
worden opgeslagen. Natuurlijk worden de bekende (en minder
bekende) informatiebeveiligingsmaatregelen toegepast, al was
het maar om tegen de controlerende instanties te kunnen
zeggen dat ze pogingen doen om het VIR' 94 na te leven.

Het Rijk (de departementen) worden gecontroleerd door de
Algemene Rekenkamer en zij worden de laatste jaren aardig
opgejaagd om aan het VIR te voldoen. Hetzelfde geldt –
hoewel in mindere mate – voor de Provincies.

Wel ben ik benieuwd in hoeverre al deze organisaties in
staat zijn na te gaan welke informatie er openbaar is
geworden na een inbreuk op de exclusiviteit van de gegevens
die in de databanken liggen opgeslagen. Of welke informatie
er is veranderd, dus, een inbreuk op integriteit van die
gegevens.

Een aantal studenten heeft dit jaar een serie weblogs
volgekalkt op zoek naar een registratiemethode waarmee alle
handelingen die op een informatiesysteem zijn uitgevoerd
terug te vinden zijn. Typisch ongewenst, geredeneerd vanuit
de privacy, om dit te willen. En toch is het wel prikkelend
om dit te lezen.
http://berthans.wordpress.com/
http://coengertjanmartin.wordpress.com/
http://evonneralph.wordpress.com/
15-08-2006, 23:10 door Anoniem
Hoewel ik telkens weer ga stemmen, heb ik geen hoge pet op
van politici.
Deze lieden zien de tweede kamer als springplank naar een
glanzende carriere,en vlak voor verkiezingstijd zie je ze overal om zich
nog even onder het volk te begeven.
Helaas dan is intussen de kloof met de burger niet meer te dichten!
Als je dat gehannes een beetje volgt,dan snap je er geen hout meer van.
Informatie Beveiliging op de politieke agenda?
Ja een goed plan,maar eerst moet een werkgroep de lijnen uitzetten
over de te volgen aanbevelingen.
Dus even 5 a 6 man aanstellen die een jaar de tijd krijgen om een
rapport van aanbevelingen samen te stellen.
Die personen verdienen hier duizenden euro"s per maand mee!!!!
Eind vorig jaar had de B.V.Nederland 299 van zulke commissies
aan het werk,dus reken maar uit.
Tenslotte wordt het boekwerk met veel bombarie en hapjes/borrels
gepresenteerd,en omdat niemand van onze bestuurders het ziet
zitten(Te vaag rapport) komt dit in de onderste lade te liggen waar
nooit meer iemand naar kijkt!
Vervolgens moet er nog een nieuwe kast komen,want er volgen
nog 298 van deze waardeloze stukken.
Als al het geld van deze commissies in de staatskas gebleven was,
hadden we nooit moeten bezuinigen,althans niet zoveel.
16-08-2006, 02:39 door G-Force
Ik beschouw politici in Den Haag als té ondeskundig om zich hiermee bezig te houden. Als het al op de politieke agenda komt (God verhoede het!) dan kun je er vergif op innemen dat het door amateuristische bureaucraten wordt verprutst. Ik zie meer heil in particulier initiatief van deskundigen (zoals http://www.security.nl) en anderen.

De overheid is gewoon de Grote (klungel)Smurf.
16-08-2006, 11:57 door drgladius
Om nou te zeggen dat we dagelijks met genoemde problemen
geconfronteerd worden is misschien wat te kort door de
bocht.. hoewel de overheid nog een schone taak voor zich
heeft liggen om te zorgen dat dit ook niet zo zal worden.

Maarreh.. als we dan toch informatie beveiliging op de
agenda zetten, kijken we dan ook even naar de
verantwoordelijkheid voor t eea?

En dat is waarom t dus niet op de agenda staat :)
16-08-2006, 12:15 door Anoniem
Als je ziet wat er mis is in dit kleine landje,dan vraag ik mij af,
komt dit nog goed?
Ze slaan je dood voor een goed bedoeld woord.
Gegevens van Justitie liggen op straat,zo ook van ziekenhuizen,
banken enz.
En dan die zware criminaliteit met al die afrekeningen, geven aan
dat ons land een Paradijs is voor dat tuig.
En dan zitten er een paar zware jongens vast,maar niet voor lang,
want gelijk hebben die lui de beste advocaten die er zijn.
Zelfs als je geld aan het pinnen bent,kun je doelwit zijn van een bende.
Hoe is dit nog recht te breien?
Wie de oplossing hier op weet te vinden,verdiend een standbeeld.
21-08-2006, 11:45 door Anoniem
En dan nog even een politicus vinden die begrijpt wat informatiebeveiliging
is.

...zucht.
21-08-2006, 13:46 door Anoniem
Helemaal eens met de stelling. Het is al weer 12 jaar geleden dat de
tweede kamer het VIR heeft vastgesteld, wordt in 2007 opgevolgd door een
herziene.
Ik vind het bizar om vervolgens te moeten constateren dat die zelfde
overheid er totaal geen toezicht op houdt dat het VIR ook wordt
nageleefd/uitgevoerd. Oh ja, de rekenkamer komt jaarlijks met een
negatief rapport maar daar wordt de onderste bureaula mee gevuld.

Zelf probeer ik binnen de overheid het bewustzijn wat betreft
informatiebeveiliging te vergroten en werkbare voorstellen te doen om de
organisatie veilig met haar informatie om te laten te gaan. Helaas stelt de
gehele organisatie (vanaf het ministerie) er weinig prioriteit bij om hier ook
daadwerkelijk mee aan de gang te gaan.
Op dit moemnt wordt het VIR eigenlijk alleen gebruikt als het al te laat is,
men slaat Torino er mee om de oren om een AIVD medewerker of iemand
bij defensie.
21-08-2006, 16:13 door Lenin2
Computercriminaliteit zie ik niet als een gevaar voor de maatschappij
nadat ze een beetje kennis hebben ingewonnen van de illegale activiteiten
die ze hebben uitgevoerd kunnen het computer experts worden en zelf voor
de overheid kunnen werken

Trouwens als je een vakman wilt zijn op de computer technologie moet je
alles kunnen beheersen, als je niet als een hacker kunt denken kun je je
systeem ook niet beveiligen.

Ik ben trots op de computercriminelen (beveiligingslek onderzoekers die af
en toe uit testen of het werkt maar verder geen misbruik van maken, dus
geen carders of botnet herders defacers etc....)

In Nederland ben je ook een computercrimineel als je kwetsbare pc's
exploit en het patched....
17-09-2006, 06:14 door Anoniem
Door Anoniem
Als je ziet wat er mis is in dit kleine landje,dan vraag ik mij af,
komt dit nog goed?
Ze slaan je dood voor een goed bedoeld woord.
Gegevens van Justitie liggen op straat,zo ook van ziekenhuizen,
banken enz.
En dan die zware criminaliteit met al die afrekeningen, geven aan
dat ons land een Paradijs is voor dat tuig.
En dan zitten er een paar zware jongens vast,maar niet voor lang,
want gelijk hebben die lui de beste advocaten die er zijn.
Zelfs als je geld aan het pinnen bent,kun je doelwit zijn van een bende.
Hoe is dit nog recht te breien?
Wie de oplossing hier op weet te vinden,verdiend een standbeeld.

Tja, met al die regels toezicht deskundigheid etc. mag je aannemen dat
heel veel foute zaken bekend zijn geweest, maar ja wiens brood men eet
etc. tis toch gvd. van de zotte al vele jaren op alle gebied en maar
zwammen en maar leuteren en de omroep dat zooitje ook nog steeds
serieus benaderen, zodat het volk denkt, dat er iets gezegd of bedoeld
wordt/ Velen stemden op Pim fortuin als uiting van de waanzin die gaande
was, helaas na zijn dood ging die verder en zagen de Rovers (staat
nederland om bekent zie geschiedenis) kans koloniale tijden weer in te
voeren, kots en met mij velen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.