image

"Wij doen wat terroristen willen"

donderdag 24 augustus 2006, 16:01 door Redactie, 32 reacties

Op 16 augustus werden twee mannen uit een vliegtuig gezet omdat een aantal passagiers vonden dat ze er Arabisch of Aziatisch uitzagen, leren jassen droegen en op hun horloges keken. Deze passagiers wilden niet dat de mannen mee aan boord gingen. Politie haalde de mannen uit het vliegveld en verhoorde ze een aantal uren voordat ze weer op vrije voeten gesteld werden.

Op 15 augustus werd een complete terminal ontruimd omdat iemand z'n cosmetica het bomalarm liet afgaan. Op 19 augustus maakte een Amerikaans vliegtuig een noodlanding omdat twee toiletten op slot waren. Tijdens een andere vlucht werd een man die aan een rookdetector zat vrijgesproken van terrorisme, maar pas nadat zijn huis doorzocht was.

Op 16 augustus kreeg een vrouw een paniekaanval en werd gewelddadig, waarna het vliegtuig begeleid werd door straaljagers. "De vrouw had lucifers en handcreme bij zich, maar was geen terroristische dreiging" aldus een woordvoerder van de TSA.

Gisteren keerde een vliegtuig onder begeleiding van twee F-16's terug naar Schiphol, en heeft minister Donner laten weten dat er geen terreurdreiging is geweest.

Het punt van terrorisme is het veroorzaken van terreur en wij helpen de terroristen daarbij, zo laat privacy en beveiligings goeroe Bruce Schneier weten. Het echte doel van terrorisme is niet de actie zelf, maar onze reactie erop.

En ook onze politici helpen graag, want angst wordt inmiddels stelselmatig gebruikt als campagne tactiek. De pers helpt door het schrijven van enge verhalen over plotten en dreigingen. En als we bang zijn, en we delen die angst, dan helpen ook wij de terroristen.

Laat jezelf dus niet terroriseren. Raak niet in paniek als een moslim op zijn horloge kijkt. Negeer alle belangen en mensen die terrorisme willen gebruiken om hun eigen politieke carriere te helpen of het aantal kijkers te verhogen. Het is onze taak om politici te bestrijden die angst als een excuus gebruiken om onze vrijheden weg te nemen en met security theater ons geld verspillen zonder ons veiliger te maken, zo gaat Schneier verder.

Reacties (32)
24-08-2006, 16:53 door Anoniem
Dat klinkt als iets wat een terrorist zou schrijven om de
aandacht van mensen te laten verslappen... conspiracy! :P
24-08-2006, 16:58 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
24-08-2006, 18:11 door Anoniem
Iedere keer dat (al dan niet vermeend) terrorisme het nieuws
haalt is dit reclame voor terreur, want een oude
reclame-wijsheid leert ons: het maakt niet uit HOE je naam
genoemd wordt, ALS hij maar genoemd wordt. En als er één
terroristisch merk de afgelopen jaren vakkundig in de markt
gezet is is dat wel Al Qaeda. Geen gelegenheid werd onbenut
gelaten om te benadrukken dat het om een internationaal
netwerk ging en dat terrorisme ook in Nederland verkrijgbaar
is. Omdat politici lang niet zo dom zijn als wel eens wordt
verondersteld en er zich ter dege van bewust zijn dat
herhaling de toverkracht is van reclame, doet dit de vraag
rijzen wat zij te winnen hebben bij een bange bevolking. In
ieder geval wil ik me van harte aansluiten bij de strekking
van dit stuk: laat je niet bangmaken! In de woorden van
Franklin Roosevelt: "The only thing we have to fear is fear
itself - nameless, unreasoning, unjustified terror which
paralyzes needed efforts to convert retreat into advance."
24-08-2006, 19:02 door Anoniem
Ja precies,want er is een grote pinpas controle bij de Postbank, en
4 moslim mannen komen na die check van de bali af .
Zo te zien opgelucht beginnen ze gelijk te bellen.
Ik had ze al goed opgenomen,want als er 3 van de 4 dan ook nog
een joekel van een rugzak dragen,dan ga je toch denken.
Juist omdat het gewoon eerzame mede burgers kunnen zijn
worden er veel te snel conclusies getrokken.
Een man op leeftijd zei nog"ik hoop dat er enkel kleren in die
rugzakken zitten" ja het kunnen je buren zijn.
Maar met een Arabisch uiterlijk ,ben je al snel veroordeelt !
En nog denk ik dan,waarom waren ze dan zo opgelucht.
24-08-2006, 19:09 door Anoniem
Nou ja, ik zou zeggen dat als je als terrorist amper iets
hoeft te doen, om te zorgen dat mensen zichzelf het leven
flink moeilijk maken, om de haverklap panisch reageren,
elkaar argwanen etc, dat je dan redelijk tevreden bent.
24-08-2006, 19:10 door Anoniem
Door rookie
Dus die terroristen willen dat wij in een panische conditie
onschuldige moslims gaan aanwijzen als terrorist?

onder andere ja, dat maakt wederzijds het onbegrip en de
haat groter.
24-08-2006, 19:17 door Sebastian
Dit lijkt op een inmiddels twee millennia oude spreuk:
divide et impera.
24-08-2006, 19:45 door Anoniem
Hear, hear
24-08-2006, 20:29 door Anoniem
Een beetje normaal en realistisch denken is er dus na de
terroristen dus ook bij de doorsnee aardbewoner niet meer
bij. Continue angst voor aanslagen laten accepteren lijkt
wel een epidemie van verslaving geworden. Mensen kunnen al
niet meer zonder om zich vervolgens weer even gerust te
kunnen stellen.
24-08-2006, 20:40 door Anoniem
Ach, leading in dit hele verhaal is Amerika. Het land waar
90% van de economie op wapens-maken-en-verkopen draait. Dat
gaat nu eenmaal beter als je mensen bang maakt. Bange mensen
kopen eerder wapens... En je laat natuurlijk de CIA hier en
daar een regering omver werpen of een burgeroorlog maken
door een lokale partij van wapens te voorzien of een
politiek leider uit zijn ambt te zetten.

Aan de grote enge russen valt geen euro meer te verdienen,
evenals communisme... Dus Bush's Amerika moest een nieuwe
'vijand' verzinnen... En dat is dus de moslim...
24-08-2006, 22:29 door Anoniem
Laten we allemaal scherp blijven en ons niet laten
verslappen door dit soort teksten. De wereld staat in brand
en ik denk niet dat het verstandig is om niet is paniek te
raken als er een verdacht persoon in onze omgeving aanwezig is.

Handel naar je eigen inzicht en laat je niet remmen door
"wat andere denken". Achteraf krijg je hier misschien spijt van.

GateHawk.
24-08-2006, 22:36 door Anoniem
Inderdaad, deze conclusie had ik ook al getrokken:
http://www.gezemel.nl/?p=95
24-08-2006, 22:55 door Blowfish
Precies wat ik dacht vanmiddag, maar ik had geen zin om alle teksten en
krantenartikelen bij elkaar te zoeken. Thanks :-). Voor wie dit artikel
aanspreekt. Moet je die 'nieuwe' film "V for Vendetta" kijken. Heeft er ook
wat van weg.
24-08-2006, 22:56 door Anoniem
Ach jah en maar lullen we hebben geleerd van onze "geschiedenis".
24-08-2006, 23:52 door Anoniem
Door Sebastián
Dit lijkt op een inmiddels twee millennia oude spreuk:
divide et impera.

VVerDeel en heers...!

Ook in het politieke bedrijf en in de oorlogvoering
wordt deze tactiek veelvuldig toegepast.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Divide_et_impera

Iedere burger is aandeelhouder in bedrijven waar de NL staat
enig belang heeft, verkoop of vermindering van staatsbelang
in bedrijven die in een eerste levensbehoefte voorzien
(water, energie), van strategies / economisch belang zijn of
op enige wijze het burgerbelang in gevaar kunnen brengen
zouden altijd via een referendum aan de burger moeten worden
voorgelegd.

Who cares........!
25-08-2006, 00:51 door Anoniem
"Het punt van terrorisme is het veroorzaken van terreur en wij helpen de
terroristen daarbij, zo laat privacy en beveiligings goeroe Bruce Schneier
weten. Het echte doel van terrorisme is niet de actie zelf, maar onze reactie
erop."

Iemand als Bruce Schneier die zichzelf een privacy- en
beveiligingsdeskundige noemt moet zelf schizofreen zijn om beide
belangen goed te kunnen beschermen. Dat kan hij ook niet, gelet op het
feit dat zijn reactie de nadruk legt op de privacybescherming.

Daarom is zijn boodschap: laat alle dreigingen rustig op je afkomen en
wacht af wat er gebeurd. Als de terrorist merkt dat je er geen aandacht
aan schenkt, zal hij met de staart tussen zijn benen wegkruipen !

Jammer voor hem spreken de feiten andere taal:

-De WTC-gebouwen zouden nu overeind staan als toen de huidige
maatregelen al waren genomen.
-De aanslagen op de treinen van Madrid en Mumbai en de metro van
Londen hebben plaatsgevonden omdat er geen beveiligingsmaatregelen
waren genomen.
- Als enkele weken geleden de Londense terroristen niet waren
gearresteerd, had Bruce Schneier nu anders gepiept.

Religieuze terroristen blazen zichzelf niet op midden in de Sahara.
Dat is niet heldhaftig. Ze moeten zoveel mogelijk slachtoffers maken, dat
is heldhaftig !

Daarom zijn alle maatregelen correct, die dat kan voorkomen.
25-08-2006, 05:34 door Anoniem
"Het echte doel van terrorisme is niet de actie zelf, maar onze reactie erop."

En ik maar denken dat indien de Amerikanen en de Engelsen hun
internationale beleid eens zouden aanpassen en de door hen in het zadel
geholpen regeringen zouden omvormen tot democratie de als terrorist
gekwalificeerde individu zich wel zou inzetten voor een vreedzamere wereld.

Overigens vergeet Bruce Schneier wie de daadwerkelijke terroristen zijn en
in dat kader heeft hij gelijk, want zowel Bush als Balkende ontlenen
hun "macht" aan angst die door hun gepredikt word over hun de schaapjes
waarover zij zouden dienen te hoeden.

Door polarisatie is de kloof alleen maar gegroeid en gezien de intelligentie
van de mens is het maar de vraag of rationaliteit zal overwinnen.


Blowfish, jammer dat het verhaal in V for Vendetta voor de doorsnee
filmkijker niet begrepen zal worden, door het chaotisch verloop van de film
en de te snel, te hoogdravend gesproken dialogen.
25-08-2006, 05:41 door Anoniem
ps: Weleens afgevraagd waarom ze er een gelikte show van maken (net
zoals bij laag kwartier) !??!?

Is iemand die bereid is zichzelf te doden onder de indruk van een paar
F16 ? Welke functie hebben ze? Het werkt juist averechts, want indien
een F16 een vliegtuig neerhaald dan is de dood van zo een figuur "heiliger"
dan indien hij ze eigen leven "bewust" neemt.

Dus er is geen enkele reden om en F16 op zo een vliegtuig af te sturen.

Net zo min dat er geen enkele F16 of media aandacht is bij de duizenden
bijna ongelukken op Schiphol en/of ons luchtruim waarbij men
(ogenschijnlijk) niet bewust mensen levens op het spel zet.

De bijna ongelukken worden bewust verdoezelt ivm claims en imago, het
zijn de maatschappijen zelf die dat (kunnen) verdoezelen.
Kennelijk is een commercieël belang belangrijker dan een rationeel
belang dat je het publiek ook over die ECHTE risico's informeerd.
25-08-2006, 07:36 door Walter
Door Blowfish
Precies wat ik dacht vanmiddag, maar ik had geen zin om alle
teksten en
krantenartikelen bij elkaar te zoeken. Thanks :-). Voor wie
dit artikel
aanspreekt. Moet je die 'nieuwe' film "V for Vendetta"
kijken. Heeft er ook
wat van weg.
Daar wordt het alleen nog net een stukje verder doorgevoerd,
maar geheel onvoorstelbaar is dit scenario zeker niet.

The government should fear their people, not the other way
around.
25-08-2006, 08:17 door Anoniem
En het wordt altijd erger...
25-08-2006, 09:11 door Anoniem
Waarom zouden mensen angst moeten hebben voor iets, wat ze
zelf veroorzaken? (is nadenkertje...)

Er is in mijn ogen net zo min aan terroristische dreiging,
als voor pak m beet, 10 jaar terug. Dat op 9-11-2001 de
Twin-Tower in elkaar is gezakt, hebben de Amerikanen in mijn
ogen alleen aan hun zelf te danken!

Het is een en al een vies spel, om de machthebbers daar, nog
meer macht te geven!
25-08-2006, 11:21 door Anoniem
Wat ik me steeds weer afvraag.
Zou dit onder Clinton gebeurt zijn?
Deze ex President deed het ondanks zijn slippertjes zo gek nog niet.
Economie goed,maar vanaf Bush begon het tarten van de
arabische wereld, en het resultaat zal het zelfde zijn zoals
met de Vietnam Oorlog.
Afdruipen met de staart tussen de benen.
En wie krijgt uiteindelijk de schuld? Nee niet die hoge pieten,
maar Jan Soldaat.
Zie artikelen over mishandelingen in gevangenissen!
Ik weet van niets zegt Bush, dus slaap zacht en blijf maar dromen.
25-08-2006, 12:01 door Anoniem
25-08-2006, 12:41 door drgladius
Door Anoniem
Daarom zijn alle maatregelen correct, die dat kan voorkomen.

ALLE?
25-08-2006, 16:02 door Sebastian
Door Anoniem
http://nl.wikipedia.org/wiki/Divide_et_impera
Who cares........!
Vraag je je niet af wie er belang bij hebben en waarom?

Wie heeft er belang bij psychologische oorlogsvoering van
deze omvang?

Bruce heeft in zoverre gelijk dat het elkaar zien als bedreiging (bijvoorbeeld het laten terugvliegen van vliegtuigen omdat medepassagiers aan subjectieve vooroordelen voldoen en het beschuldigen van politici die terreur als excuus zouden gebruiken), het enorme wantrouwen jegens elkaar, precies is wat terroristen willen.
25-08-2006, 17:53 door G-Force
Belang? Welk belang?
25-08-2006, 19:24 door Sebastian
Door Peter.V
Belang? Welk belang?
Precies. Terroristen redeneren en handelen op een manier die
wij niet begrijpen.

Door Anoniem
Overigens vergeet Bruce Schneier wie de daadwerkelijke
terroristen zijn en in dat kader heeft hij gelijk, want
zowel Bush als Balkende ontlenen hun "macht" aan angst die
door hun gepredikt word over hun de schaapjes waarover zij
zouden dienen te hoeden.
De overheid heeft er
absoluut geen belang bij om haar bevolking aan zulke gevaren
of blinde angst bloot te stellen. De overheid heeft er alle
belang bij om haar bevolking zo goed mogelijk te beschermen
en de boel bij elkaar te houden. Juist omdat daar zoveel
belangen mee gemoeid zijn.
26-08-2006, 18:16 door Anoniem
haha, dat zou je inderdaad denken, maar dat is niet waar ;)
een hedendaagse overheid is gewoon een product van de
kapitalistische maatschappij, een hedendaagse overheid is
gewoon een commercieel bedrijf met miljoenen mensen.

De overheid heeft er veel belang bij dat de mensen bang zijn
voor terrorisme, zodat ze dingen er doorheen kunnen drukken
die mensen normaal nooit zouden accepteren, maar nu wel,
onder het mom anti-terreur.

Btw, het gaat terroristen wel om de angstreactie. Terreur
betekent angst, als terroristen het daadwerkelijk om de
destructie zelf deden, zouden ze wel destructeurs heten ofzo.
27-08-2006, 11:44 door Anoniem
Wat is dat toch precies? Ik hoor dat steeds vaker, met
"terroristen" en moslims enzo. Apart verhaal, misschien 's
wat research doen.
27-08-2006, 16:11 door Sebastian
Door Anoniem
De overheid heeft er veel belang bij dat de mensen bang zijn
voor terrorisme, zodat ze dingen er doorheen kunnen drukken
die mensen normaal nooit zouden accepteren, maar nu wel,
onder het mom anti-terreur.
Het is jammer dat je het probleem onderschat omdat de wetten
zoals we deze oorspronkelijk kennen ontoereikend zijn om de
bevolking tegen terreur te beschermen. Bij terreur hebben we
te maken met heel gevaarlijk gestoorde mensen die vele
slachtoffers in een keer maken en nadat zij hun daad hebben
begaan veelal niet te straffen zijn omdat zij hun eigen
lichaam oneerbiedig verwoest hebben.
Je voelt ongetwijfeld aan: het 'normale' strafrecht voldoet
niet waarbij eerst sprake moet zijn van een geconstateerd
vergrijp (het misdrijf heeft al plaatsgevonden).
In andere woorden kun je niet vooraf een bekeuring ontvangen
omdat je dadelijk een snelheidsovertreding zal begaan. Je
kunt pas worden bekeurd wanneer de snelheidsovertreding
feitelijk geconstateerd is.
Deze manier van werken is inzake terreur bepaald niet handig.
Om de bevolking tegen terreur te beschermen zul je vooraf in
moeten kunnen grijpen, bij voorkeur ruim voordat het
misdrijf (de terreurdaad) wordt begaan. En voor dat doel
moesten een aantal wetten worden aangepast om dit (beter)
mogelijk te maken.
28-08-2006, 13:04 door kriensec
Door Anoniem
Ach, leading in dit hele verhaal is Amerika. Het land waar
90% van de economie op wapens-maken-en-verkopen draait. Dat
gaat nu eenmaal beter als je mensen bang maakt. Bange mensen
kopen eerder wapens... En je laat natuurlijk de CIA hier en
daar een regering omver werpen of een burgeroorlog maken
door een lokale partij van wapens te voorzien of een
politiek leider uit zijn ambt te zetten.

Aan de grote enge russen valt geen euro meer te verdienen,
evenals communisme... Dus Bush's Amerika moest een nieuwe
'vijand' verzinnen... En dat is dus de moslim...
Heel goed opgemerkt ,laten we deze terreurgekte vooral niet importeren
van dit dollarland met zijn fundementalistische regering die achter iedere
niet amerikaanse eik een vijand menen te ontwaren omdat ze geen
andere soort kennen.Overigens hebben de Israelieérs ,die te midden van
de moslims etc. wonen dit aardig van hen overgenomen.Die gooien de
laatste tijd ook mijnen,granaten en bommen naar alles wat zich rondom
hen beweegt tot aan baby's toe. Zulke mensen zullen zich noooit ergens
meer veilig voelen, ook niet achter de hekken of muren die ze
optrekken .Ze hebben een ingebouwde achterdocht naar alles wat niet van
hun ras soort of snit is ,immers hebben zij het recht van hun (de enige
echte en ware) god gekregen.
29-08-2006, 20:42 door Leopard
je kunt ook van de andere kant bekijken sebastian: 2 Britse
spionnen die als Irakezen vermomd zijn en waarbij hun auto
vol is van explosieven wordt door de Iraakse politie
aangehouden. de 2 spionnen gaan de cel in. Wanneer de Britse
troepen het horen van het gevangenname sturen ze het leger
af naar de gevangenis. Ze maken de hele gevangenis kapot om
2 spionnen eruit te halen. wat doen 2 Engelsen die eruitzien
als Sunni moslims op het gebied van Sii met een auto vol met
explosieven? Precies!

2de voorbeeld: Na Abu Graib scandaal was de publieke opinie
zeer negatief over de bezetting. (wat goed is voor de
moslims, toch?) precies daarna zien we de zogenaamde
terroristen (met tatoeage en een gouden ring! dingen die
volgens Islam verboden is) die een Amerikaanse soldaat
onthoofden. En gelijk is de publieke opinie hersteld.

3de voorbeeld: Toen Israel Libanon aanviel was er weer veel
negatieve publiciteit. Kinderen gingen dood door de
aanvallen van Israel. Precies daarna horen we over een
mislukte aanval van terroristen in Groot-Brittanie van
Pakistaanse afkomst.

die laatste konden we al zien aankomen, omdat het een steeds
terugkerende scenario is geworden. we kennen de acteurs, we
kennen de script.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.