image

Microsoft's WGA vindt 60 miljoen Windows XP piraten

woensdag 19 juli 2006, 11:39 door Redactie, 20 reacties

Microsoft's Windows Genuine Advantage tool heeft inmiddels meer dan 60 miljoen illegale gebruikers van Windows XP ontmaskerd. De tool die bepaalt of gebruikers een geldige licentie hebben, heeft op 300 miljoen computers gedraaid. Daarvan wist 20% niet door de keuring heen te komen. Volgens Microsoft gaat het in deze gevallen allemaal om software piraten of slachtoffers van illegale software.

80% van de illegale Windows XP gebruikers gebruikt een gestolen licentie sleutel. De rest bestaat uit het hacken van de Windows activatie of het op een andere manier aanpassen van het besturingssysteem.

Het aantal "slachtoffers" lijkt mee te vallen, want de softwaregigant heeft pas een paar honderd Windows XP exemplaren gestuurd naar mensen die dachten over een originele licentie te beschikken terwijl dit niet zo was.

Reacties (20)
19-07-2006, 12:00 door Anoniem
"Microsoft's WGA vindt 60 miljoen Windows XP piraten" en
verderop "deze gevallen allemaal om software piraten of
slachtoffers van illegale software". Stemmingmakerij met
zo'n kop, het is zoals in de nuancering niet altijd kwade opzet.
19-07-2006, 12:04 door Anoniem
Ik draai thuis ook met een illegale sleutel maar ik heb wel degelijk een
licentie (heb een ibm laptop, in mijn geval met windows geleverd!
Bij een herinstallatie gebruik gemaakt van een warez cd omdat die gewoon
makkelijk installeren is dan de 8! herstel cd-roms van IBM.

Dus ik wordt meegeteld maar heb wel gewoon betaald! Dus die telling
klopt niet: het is in ieder geval "meer dan 60 miljoen" minus één :-)
19-07-2006, 12:33 door Anoniem
Door Anoniem
Ik draai thuis ook met een illegale sleutel maar ik heb wel degelijk een
licentie (heb een ibm laptop, in mijn geval met windows geleverd!
Bij een herinstallatie gebruik gemaakt van een warez cd omdat die gewoon
makkelijk installeren is dan de 8! herstel cd-roms van IBM.
Waarom maak je geen gebruik van de meegeleverde sleutel ?
19-07-2006, 12:57 door Anoniem
80% van de illegale Windows XP gebruikers gebruikt een gestolen
licentie sleutel. De rest bestaat uit het hacken van de Windows activatie of
het op een andere manier aanpassen van het besturingssysteem.

Nergens staat in de EULA dat je de meegeleverde licentie sleutel moet
gebruiken. Dus is het volgens de EULA niet illegaal.

Foutje, bedankt?
19-07-2006, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem op woensdag 19 juli 2006 12:04
Ik draai thuis ook met een illegale sleutel maar ik heb wel degelijk een
licentie (heb een ibm laptop, in mijn geval met windows geleverd!
Bij een herinstallatie gebruik gemaakt van een warez cd omdat die gewoon
makkelijk installeren is dan de 8! herstel cd-roms van IBM.

Dus ik wordt meegeteld maar heb wel gewoon betaald! Dus die telling
klopt niet: het is in ieder geval "meer dan 60 miljoen" minus één :-)

Betalen voor een andere versie zegt niet dat jouw versie legaal is. Dus
meer dan 60 miljoen plus één?
19-07-2006, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem
Ik draai thuis ook met een illegale sleutel maar ik heb wel degelijk een
licentie

Wat een onzinredenering... Da's hetzelfde als naar een concert van de
Rolling Stones toe gaan, je toegangskaart thuis laten liggen en vervolgens
de portier ervan proberen te overtuigen dat je toch echt wel een kaartje
hebt. Wat verwacht je nou zelf?!?!
19-07-2006, 13:27 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Ik draai thuis ook met een illegale sleutel maar ik heb wel degelijk een
licentie (heb een ibm laptop, in mijn geval met windows geleverd!
Bij een herinstallatie gebruik gemaakt van een warez cd omdat die gewoon
makkelijk installeren is dan de 8! herstel cd-roms van IBM.
Waarom maak je geen gebruik van de meegeleverde sleutel ?

Luiheid (tijdens de installatie is niet om een nummer gevraagd) en ik kom
er zo ook... Volgens mij is er wel een methode om achteraf de sleutel aan
te passen, moet je wel zin in hebben.
19-07-2006, 13:28 door Anoniem
Het merendeel van die 60 miljoen zullen wel gebruikers zijn met geen of
weinig kennis van zaken die geen zin hebben om te investeren in een
legale versie. Dat betekent een kwetsbaar en dus gehackt systeem, tellen
we daarbij nog eens op al degenen die geen validatie hebben gedaan
omdat ze wisten dat het een illegaal besturingssysteem hebben dan
komen we toch een aan een groot aantal computers die de oorzaak zijn
van overlast op internet oa spam, botnetwerken die voor dos aanvallen
worden gebruikt.
19-07-2006, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem op woensdag 19 juli 2006 12:04
Ik draai thuis ook met een illegale sleutel maar ik heb wel degelijk een
licentie (heb een ibm laptop, in mijn geval met windows geleverd!
Bij een herinstallatie gebruik gemaakt van een warez cd omdat die gewoon
makkelijk installeren is dan de 8! herstel cd-roms van IBM.

Dus ik wordt meegeteld maar heb wel gewoon betaald! Dus die telling
klopt niet: het is in ieder geval "meer dan 60 miljoen" minus
één :-)

Betalen voor een andere versie zegt niet dat jouw versie legaal is. Dus
meer dan 60 miljoen plus één?

MS XP Corp is MS XP Corp? Of maakt de bron uit heel veel uit. Sorry hoor
maar het wordt ook wel heel moeilijk gemaakt. Al die spastische regeltjes
en overeenkomsten maken het niet makkelijk.
Ik wil gewoon XP op mijn pc het maakt me niet uit waar vandaan, ik wil er
voor betalen en dat heb ik ook gedaan (via IBM aan MS). Je kan
tegenwoordig niet eens een cd-tje uit het hoesje halen zonder dat je
automatisch akkoord gaat met een ergens anders na te lezen
overeenkomst.
19-07-2006, 16:13 door SirDice
Door Anoniem
80% van de illegale Windows XP gebruikers gebruikt
een gestolen
licentie sleutel. De rest bestaat uit het hacken van de
Windows activatie of
het op een andere manier aanpassen van het
besturingssysteem.

Nergens staat in de EULA dat je de meegeleverde licentie
sleutel moet
gebruiken. Dus is het volgens de EULA niet illegaal.

Foutje, bedankt?

Als ik jou was zou ik de EULA toch maar eens een keertje
goed lezen.

Je bent om te beginnen al in strijd met punt 1.2:
Indien de SOFTWARE niet bij HARDWARE hoort, mag u de
SOFTWARE niet gebruiken.
19-07-2006, 20:07 door Anoniem
een OEM licentie is NIET te gebruiken met een corporate
editie licentie. maar ik begrijp het wel. als je ziet
hoeveel je OEM pc babbeltje met enge servertjes bij
HP/Compaq, IBM, Dell enz enz. en dan nog met Akamai waar het
helemaal geen duidelijkheid meer mogelijk is waarvoor en
waardoor er gebabbeld wordt, dat zelfs je PC kan Windows
updaten ZONDER ip adres te hebben enz.

Dan kan ik begrijpen dat je niet wil dat via je originele
licentienummer, welke dus te tracen valt, te achterhalen
bent wie je bent, en wat je doet, welke software je
geinstalleerd hebt (waar Billysoft helemaal NIETS mee te
maken heeft)... maarja... Het wordt wel makkelijk zo he...
Aankoopfactuur met serie-nummer, serienummer gekoppeld aan
licentiecode, geef meteen een tijdstip en lokatie af van
aankoop. Vervolgens is het mogelijk om te achterhalen bij
particulier een eventuele bankrekening, naam, woonplaats (te
achterhalen via kabel of dsl aansluiting) ISP (via ip
adres), bij de eerste de beste update wordt meteen gekeken
welke software jij nog meer geinstalleerd hebt (acrobat,
winrar, firefox enz enz) en de licenties daarvan enz enz.
Met een beetje pech neem je je PC nog mee naar het werk
(laptop) of naar een vriend, en op die manier is het
mogelijk om je kennissenkring of werkgever of klantenkring
te identificeren... Met een beetje pech heb je ook nog een
INTEL CPU in je pc zitten, met een identificatiesleutel
welke jouw PC uniek maakt, ongeacht of je nieuwe videokaart
of harddisk installeert en ze kunnen jou precies tracen waar
je overal geweest bent. MSIE slaat overigens ALLE URL's op
waar je sinds installatie geweest bent, dus je bent gewoon
zwaar de sjaak. Zet daarbij nog diverse NSA/CIA/FBI
backdoors die er gewoonweg in MOETEN zitten en je weet dat
je extreem dom bezig bent wanneer je Windows draait en je
dingen wil doen die niemand hoeft te weten... Zoals 99.9%
van mensen die privacy wel handig vinden.
19-07-2006, 20:50 door SirDice
nog maar eens gelezen.. gelukkig ben ik geen advocaat en al
helemaal niet bekend met licenties ;)
Maar als ik alles goed lees op Internet en begrijp dan maakt
het niet uit waar de software vandaan komt en kun je een
'warez' cd gebruiken mits je maar een legale sleutel gebruikt.

Verder begrijp ik ook dat je ook op meerdere computers mag
installeren maar dan niet tegelijk gebruiken. Maar 1
computer meerdere tegelijk, bijv. vmware/virtual pc met xp
als host en 1 of meerder xp guests allemaal met dezelfde
(legale) licentie, is me niet duidelijk.

Er is ook nog iets met "vorige" versies van de software die
je mag gebruiken. Het is me niet helemaal duidelijk of je
dan windows 2000 mag installeren met een xp sleutel. Maar
ja, die xp sleutel werkt natuurlijk niet op 2k. Of zouden
ze, met "vorige" versies, dan bijv. xp-sp0 bedoelen als je
een xp-sp2 sleutel hebt?

Lastig, lastig, lastig..
19-07-2006, 21:33 door Anoniem
Ag ja gelukkig draai ik een legale sleutel.
En ik gebruik hem alleen als ik wil gamen en af en toe het net op...
voor de rest doe ik alles met suse.
En als de tijd echt rijp is schop ik windows xp gewoon het huis uit!
Ze treiteren nu iedereen al,lijkt msn wel,al de hele tijd krijg mijn vrouw er
een irritante pop up voor,van dat er een nieuwe versie is,of ze kan
zogenaamd niet online komen omdat de server het niet doet en dan log je
in via mercury en is er niks aan de hand zulk soort grappen allemaal..
Ja M$ is zo lief nog niet...het is echt aan alles te merken dat ze hun
zogenaamde monopoly niet willen verliezen aan in mijn ogen een
superieure Opertatingg Systems.
19-07-2006, 22:02 door Anoniem
Zelf gebruik ik ook vaak de corp cd ipv de oem die bij het
systeem zit. Trouwens, hoe leg je een klant uit dat hij
systemen koopt met een oem licentie en daarnaast een vlk
moet aanschaffen omdat hij gaag RIS wil?
19-07-2006, 23:04 door Anoniem
Microsoft zijn de grootste zuigers ooit!

Iedereen die een normaal upgradepath volgt wordt door
Microsoft genaaid!
- Een upgrade van Windows 98 naar Windows XP was 120,- euro.
- Een upgrade kopen in combinatie met een stuk willekeurig
hardware (videokaart, processor, moederbord) is het 90,-
euro. Wat heeft Microsoft met hardware te doen?
- En hoeveel krijg je terug voor een Windows licentie die je
niet wilt gebruiken? Een 10 euro?

Neemt niet weg dat je illegaal dingen moet gaan doen. Wat
niet mag, dat mag niet. Maar de licentie van Microsoft heeft
telkens een andere waarde?
19-07-2006, 23:08 door Anoniem
ik heb een laptop maar de bijbehorende (pre-install) CD is zoek
heb getracht Windows te herinstalleren nadat het apparaat
stijf onder de virussen en spyware zat. dat kan dus alleen
met die ene unieke CD!
de originele sleutel is niet meer te achterhalen, werkgever
is failliet maar voor de herinstallatie was ie legaal.
als dat prutspakket niet zo virus en spywaregevoelig was had
ik nu nog met een legale versie gewerkt!
19-07-2006, 23:59 door Anoniem
Who cares; google op 'WgaRemove.exe'.

Btw heb zelf officiele WinXP, maar gebruik al maanden Debian
Linux voor professionele doeleinden (Ph.D. opleiding in
natuurkunde), en dat is meer dan alleen Word of Excell en ik
vaar daar zeer (beter) goed bij (dan met WinXP). (Wat een
'relief' dat ik niet meer virusupdates hoef te doen elke
keer dat ik mijn computer opstart en supersloom wordt elke
keer als ik een bestand aanklik).
20-07-2006, 10:39 door Anoniem
Door Anoniem
Microsoft zijn de grootste zuigers ooit!

Iedereen die een normaal upgradepath volgt wordt door
Microsoft genaaid!
- Een upgrade van Windows 98 naar Windows XP was 120,- euro.
- Een upgrade kopen in combinatie met een stuk willekeurig
hardware (videokaart, processor, moederbord) is het 90,-
euro. Wat heeft Microsoft met hardware te doen?
- En hoeveel krijg je terug voor een Windows licentie die je
niet wilt gebruiken? Een 10 euro?

Neemt niet weg dat je illegaal dingen moet gaan doen. Wat
niet mag, dat mag niet. Maar de licentie van Microsoft heeft
telkens een andere waarde?

Wat je waarde wil noemen,mensen die jarenlang met heel veel plezier
windows 98/se en ME hebben gebruikt zijn nu gedoemd om over te
stappen. naar Tot mischien volgend jaar XP en daarna moeten hun ook
zien om iets anders..en meetsal zijn dat de mensen die een al aardige
oude pc hebben en of haast geen geld hebben voor een nieuwe pc..En tja
dat is ook niks lijkt mij.

dus ik snap die hele redenering van M$ gewoon niet.
Ik heb hun 1 keer gebeld met die myDoom gedonder ik kon helemaal niks
meer met mijn xp niet eens in veilig niet eens her installeren of wat dan
maar ook.
Ik daarheen gebeld ik meende dat het mij iets koste van 25 euro om hun
aan de telefoon te krijgen en dan nog de rest.
en ik kan je zeggen ik ben er niks wijzer uit was geworden toendertijd met
hun aan de telefoon :-(

via de pc van de buren kon ik verwijder tools en informatie vinden...en daar
betaal je normaal los sik 400 euro voor :-S
Ik zie dat ik een beetje offtopic raak hier.
Ik hoop dat M$ binnenkort alle rechtzaken verliezen (Y)
Dan zou het er een stuk beter aan toegaan in pc land.
positiefe concurentie daar gaan we in 2006/2007 en de jaren die volgen
voor.
20-07-2006, 11:07 door Anoniem
Door Anoniem
Microsoft zijn de grootste zuigers ooit!

Iedereen die een normaal upgradepath volgt wordt door
Microsoft genaaid!
- Een upgrade van Windows 98 naar Windows XP was 120,- euro.
- Een upgrade kopen in combinatie met een stuk willekeurig
hardware (videokaart, processor, moederbord) is het 90,-
euro. Wat heeft Microsoft met hardware te doen?
- En hoeveel krijg je terug voor een Windows licentie die je
niet wilt gebruiken? Een 10 euro?

Neemt niet weg dat je illegaal dingen moet gaan doen. Wat
niet mag, dat mag niet. Maar de licentie van Microsoft heeft
telkens een andere waarde?

Een upgrade met een stuk "essentiele" hardware is geen upgrade maar
een OEM-licentie. In dat geval valt de gebruiker onder de OEM-licentie-
regels van MS dwz : geen support van MS en ook niet meer van de
fabrikant van zijn toestel. Simpel uitgedrukt : je wordt zelf fabrikant .:-)De
enige wijze om toch met een OEM-licentie te upgraden is een repair-
install. Dit lukt helaas niet altijd omdat deze functie tussen 2001 en 2004
(sp2) nooit heeft gewerkt op nederlandstalige OEM-versies.

Intussen laat WPA - en waarschijnlijk bewust - meer en meer - ondanks
gewijzigde hardware , installs mogelijk. In de strijd tegen de piraterij haalt
WGA duidelijk de overhand op WPA.

WPA heb je natuurlijk niet in VL's maar WGA zit wel degelijk in VL's en edu-
licenties.
23-07-2006, 17:23 door Anoniem
Ik zit met 2 orginele computers,met legale versie van
windows (met gebruiksaanwijzingen, stickers en de hele boel)
die niet als legaal worden aangemetkt. De Microsoft helpdesk
helpt niet, en zegt dat ik naar de dealer moet, die weet
niet hoe het op te lossen, en Microsoft geeft niet thuis.
Trek er maar de helft of meer van die 60 miljoen af!! IMO
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.