image

Bank compenseert phishing slachtoffers

woensdag 6 september 2006, 11:50 door Redactie, 3 reacties

De slachtoffers van een phishing aanval worden toch door hun bank gecompenseerd, zo meldt een Ierse krant. In eerste instantie liet de Bank of Ireland weten dat de tien getroffen klanten geen vergoeding kregen. De klanten, die 178.000 euro verloren, dreigden met een rechtszaak als ze hun geld niet terugkregen, waardoor de bank uiteindelijk overstag is gegaan. Experts zijn bang dat er veel meer zaken zullen volgen nu de bank gaat uitbetalen.

De bank laat zelf weten dat het niet van plan is om andere phishing slachtoffers te vergoeden. "De klanten zijn gecomponseerd omdat phishing nog niet erg bekend is bij de klanten, en het een relatief nieuw fenomeen in Ierland is" aldus een verklaring van de bank. (The Independent - registratie verplicht)

Reacties (3)
06-09-2006, 12:34 door e.r.
Er zou een verzekering voor moeten komen. (voor de banken dan)
Hehe, misschien eerst een ICT-test alvorens klanten toegang te gunnen
tot internetbankieren?
07-09-2006, 10:16 door Anoniem
Door e.r.
Hehe, misschien eerst een ICT-test alvorens klanten toegang
te gunnen
tot internetbankieren?
Het lijkt mij dat de banken zelf betere anti-phishing
maatregelen moeten nemen. Gebruik van one-time codes dus.
Zonder die maatregelen lijkt me het compenseren van phishing
slachtoffers terecht.
Iedereen heeft immers een bank nodig, of ze nou slim genoeg
zijn voor een ICT-test of niet.
07-09-2006, 10:46 door Anoniem
Componseren wordt het helemaal in de bankwereld.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.