image

Schneier: "Alleen slechte beveiligingsaanbieders overleven"

vrijdag 20 april 2007, 11:45 door Redactie, 17 reacties

Op de beveiligingsmarkt zijn tal van aanbieders actief die beweren dat hun produkt veilig is en dat ze de beste diensten leveren, maar hoe kun je dit nu als koper controleren? Volgens beveiligingsgoeroe Bruce Schneier kan de markt voor computer security worden vergeleken met de "Markt voor citroenen". Het concept van de Amerikaanse econoom George Akerlof over markten waarbij de verkoper veel meer weet dan de koper.

Voor zijn voorbeeld gebruikte Akerlof een markt voor tweedehands auto's. Hier zijn goede auto's en slechte (citroenen) te vinden. De verkoper weet welke wat is, maar voor de koper is het verschil niet duidelijk, totdat hij zijn portemonnee getrokken heeft. Waar het uiteindelijk op neerkomt, is dat de koper zijn aankoop baseert op de prijs van een auto van een gemiddelde kwaliteit.

Dit betekent dat de beste auto's niet verkocht worden omdat ze te duur zijn. Hierdoor worden goede auto's niet meer aangeboden, waardoor de gemiddelde prijs die gebruikers willen betalen ook daalt, totdat er uiteindelijk alleen maar citroenen overblijven.

"In een markt waarbij de verkoper meer informatie heeft over een produkt dan de koper, zullen de slechte produkten de goede uiteindelijk verdrijven", aldus Schneier. Met zoveel matige beveiligingsprodukten op de markt, en de moeite om kopers over de kwaliteit te informeren, hebben aanbieders geen reden om goede produkten te ontwikkelen. En de aanbieders die dit wel doen, sterven uiteindelijk een stille en eenzame dood.

Reacties (17)
20-04-2007, 12:03 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-04-2007, 12:26 door Anoniem
Dit geldt m.i. ook voor ISP's....
20-04-2007, 13:21 door Walter
Het gaat niet om het merk citroen, maar om de 'zuidvrucht' citroen.
"Life is a lemon".

Ofwel: je gaat kijken naar prijs kwaliteit, erg goede kwaliteit is (significant)
hogere prijs. Lagere prijs is kwalitatief minder goed.

Uiteindelijk koop je dus goedkoper spul, maar het eindresultaat is een
zure smoel doordat de kwaliteit knudde is.
En waar krijg je ook een zure smoel van? Precies een citroen.
20-04-2007, 14:10 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
20-04-2007, 14:39 door TheM
Lol wat een onzin zeg.

Om de vergelijking met auto's te houden zijn er altijd
mensen die kwaliteit willen hebben en dus een Mercedes of
een BMW kopen. En daarnaast heb je altijd een select groepje
dat een dure Maybach aanschaft.

Om weer terug op beveiliging te vallen. Ok inderdaad de
particulier en de klein (tot mogelijk zelfs nog het midden)
bedrijven zullen kiezen voor de goedkopere oplossingen. Maar
de grote jongens (overheden, internationale bedrijven, enz)
zullen meestal nog steeds de kwalitatief goede spullen kopen.
20-04-2007, 14:48 door Anoniem
Je kan ook zeggen,waarom koop ik nog een Virusprogramma,Firewall,
of Brouwser.
Allemaal is het gratis te krijgen.
Nou dat wordt Goedkoop in de Toekomst.
20-04-2007, 15:13 door meneer
Ligt toch niet echt voor de hand zou ik zeggen. Het zou
alleen zo zijn als 'de consumentenmarkt waar ik shop'
hetzelfde is als 'een winkel waar ik koop'.

Als ik geen keus heb uit verschillende shops, dus verplicht
advies krijg bij de door mij gekozen shop, ja dan kan ik me
de lemon situatie voorstellen. Maar we hebben hier een
marktsituatie. Volledige mededinging hebben we niet, maar er
is voldoende keus uit goed en minder goede producten. Je
kunt hier zelf kiezen uit goed en minder goed (op grond van
welk criterium dan ook). Het is heus niet zo dat alleen de
goedkoopste en dus minste producten overblijven.

Ok, als je alleen van het bestaan van een bepaalde shop op
de hoogte bent, dan heb je een probleem. De meerderheid van
de consumenten is niet op de hoogte van andere producten,
maar dat wil niet zeggen dat er dan alleen slechte producten
overblijven.

Te kort door de bocht die stelling.
20-04-2007, 15:48 door koekblik
Door Iceyoung
ergo:
DUS WE ZITTEN VOOR ALTIJD AAN MICROSOFT VAST

Helaas... Er is nog één hoop: de analyse gaat er van uit dat
slechte kwaliteit goedkoop is, en goede kwaliteit duur. Dit
is gelukkig met software niet het geval.
20-04-2007, 20:38 door the virusman
Ik informeer me atijd voor ik iets koop, en meestal weet ik meer over het
product dan de verkoper.

Ik koop dan ook bijna nooit citroenen
20-04-2007, 23:23 door Anoniem
Door the virusman
Ik informeer me atijd voor ik iets koop, en meestal weet ik meer over het
product dan de verkoper.

Ik koop dan ook bijna nooit citroenen
Alleen slechte beveiligings aanbieders overleven,the virusman.
Dus het ziet er slecht uit voor dure en goede producten
Het maakt niet meer uit of we Appels met Peren vergelijken.
Die slechte Citoenen winnen toch.
Wat een onzin kraamt die Scheier uit.
Het beste drijft altijd boven,nog nooit anders geweest.
En daarom heeft the virusman helemaal gelijk.
Als voorbeeld kun je Scannertesten nemen,En de beste verkoopt
het meeste.
Hoe lang loopt hier het Topic "wat is de beste Firewall" al.
Een koper is niet gek,en meestal weet ik meer van een Product dan
een verkoper,
Want die houdt mooie praatjes,tot je iets vraagt over een technisch
detail,nou dan zijn we toch klaar?
21-04-2007, 09:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-04-2007, 10:37 door Anoniem
De beveiligingsmarkt is altijd al die van bekende namen en
prijs geweest.
In mijn werk (particuliere systeembeheerder) merk dat merk
voor gaat, tot je uitlegt dat goedkopere merken net zo goed
en niet zo zwaar voor het systeem is.
Dan is er een omslag.
Dan kan er veranderd worden. (mits het simpel blijft in de
bediening - zeker van belang!-)

Voor de gemiddelde gebruiker zal het tzt beveiliging zeker
een prijs verhaal worden.
70 tot 80 euro voor beveiliging dat je dan nog zelf moet
beheren vinden de meeste te veel.
Dan is 20 tot 30 euro ook goed.
Als men maar de middelen heeft.
21-04-2007, 20:33 door euphema
Door the virusman
Ik informeer me atijd voor ik iets koop, en meestal weet ik meer over het
product dan de verkoper.

Ik koop dan ook bijna nooit citroenen
Knollen dan?!...;))
21-04-2007, 20:38 door euphema
Door the virusman
Ik informeer me atijd voor ik iets koop, en meestal weet ik meer over het
product dan de verkoper.

Ik koop dan ook bijna nooit citroenen
Knollen dan??!;))
22-04-2007, 11:37 door Anoniem
Klinkt een beetje als het aloude commerciele software
verhaal met een nieuw sausje.

Kort door de bocht zou commerciele software (volgens het
verhaal) nooit helemaal perfect zijn, omdat anders niemand
de nieuwere en betere versie zou kopen. Misschien niet
helemaal waar, maar een kern van waarheid is er zeker wel
volgens mij.
24-04-2007, 07:36 door Anoniem
Het gaat er in deze vergelijking, welke overigens niet door
Schneier bedacht is maar door George Akerlof, niet alleen
over beveiligings producten, maar ook over veilige produkten.
Natuurlijk is er een deel van de markt dat weet wat goed is
en wat niet. Zo zal iemand die veel verstand van auto's
heeft ook een goede tweedehands auto weten te vinden.
Op deze site komen mensen die geintreseerd zijn in security,
waaruit voortvloeit dat er (al is het maar een beetje) enige
kennis over security is. Het overgrote gedeelte van de
markt echter echter, heeft geen verstand van security en
koopt dus van het bedrijf dat het beste verkooppraatje naast
een goede prijs weet neer te zetten. Ik kom dit dagelijks
tegen in mijn werk. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar
over het algemeen zie ik de vergelijking bevestigd.
24-04-2007, 13:42 door jjge
inderdaad de particulier en de klein (tot mogelijk
zelfs nog het midden)
bedrijven zullen kiezen voor de goedkopere oplossingen. Maar
de grote jongens (overheden, internationale bedrijven, enz)
zullen meestal nog steeds de kwalitatief goede spullen
kopen.
Nee hoor, de overheid en de grote jongens kopen massaal
Microsoft.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.