image

SDU stemcomputers weer afgekeurd voor verkiezingen

woensdag 17 januari 2007, 14:16 door Redactie, 9 reacties

Ondanks de hoop van Sdu-directeur Bert Jongsma dat de NewVote stemcomputers voor de komende Provinciale Statenverkiezingen van 7 maart wel goedgekeurd zou worden, laat minister Atzo Nicolaï van Bestuurlijke Vernieuwing weten dat de machines niet de keuring zijn doorgekomen.

Uit onderzoek bleek dat de Sdu-machine dermate sterke straling en signalen afgaf dat met elektronische apparatuur tot op tientallen meters afstand het stemgedrag van de kiezer kon worden gevolgd. Het was voor Sdu destijds niet mogelijk om nog met een technische oplossing te komen, waardoor er in een aantal gemeenten met het oude vertrouwde potlood gestemd moest worden.

Naar eigen zeggen zouden de stralingsproblemen nu zijn opgelost, maar daar was TNO het niet mee eens. De stemmachines zijn nog steeds over een afstand van meer dan 5 meter "af te luisteren". Hierdoor zullen 23 gemeenten net als bij de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen weer met rood potlood en papier stemmen.

Reacties (9)
17-01-2007, 14:20 door Anoniem
Hm, dat valt mee, voor de verandering dit keer eens niet een
'cover-up'...?
17-01-2007, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem
Hm, dat valt mee, voor de verandering dit keer eens niet een
'cover-up'...?
Zo wil ik het niet helemaal noemen. Het is fijn te weten dat
de stemcomputer kennelijk niet langs de zelf aangenomen
grens van de minister komt en daardoor niet ingezet zal
worden. Maar de minister gaat er nog op geen enkele manier
op in dat er nog steeds geen duidelijke controle bestaat
die veiligheid zou waarborgen. We mogen meer van geluk
spreken dat het apparaat niet mee mag doen dan dat het op
redelijke gronden van veiligheid gebaseerd is.
17-01-2007, 16:26 door http___www.sjaaklaan.nl
En hoe zit het met de immer verzwegen problem,en met de Nedap
computers? Deze systemen, waar nu bijna heel Nederland mee stemt,
bevatten legio security problemen. Zie dit artikel op mijn weblog:
http://www.sjaaklaan.nl/pivot/entry.php?id=44

Sjaak Laan, CISSP
17-01-2007, 21:21 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
18-01-2007, 09:45 door Anoniem
Door http://www.sjaaklaan.nl
En hoe zit het met de immer verzwegen problem,en met de Nedap
computers? Deze systemen, waar nu bijna heel Nederland mee stemt,
bevatten legio security problemen. Zie dit artikel op mijn weblog:
http://www.sjaaklaan.nl/pivot/entry.php?id=44

Sjaak Laan, CISSP

Wat een onzin allemaal. Je kan immers ook een camera ophangen boven
het stemhokje, als je wil weten wie wat stemt. Verder zal het aanpassen
van een stemcomputer (waarbij je dus fysieke toegang nodig hebt) van
weinig invloed zijn, aangezien er duizenden zijn. Je zal dus een flink aantal
computers moeten aanpassen en ook weer niet teveel, anders val je door
de mand, aangezien er diverse statistische cross-checks mogelijk zijn voor
de diverse kiesdistricten. Kortom een storm in een glas water.
18-01-2007, 10:47 door Anoniem
Door Huub Roem
[font=-2]Door http://www.sjaaklaan.nl
En hoe zit het met de immer verzwegen problem,en met de Nedap
computers? Deze systemen, waar nu bijna heel Nederland mee
stemt,
bevatten legio security problemen. Zie dit artikel op mijn
weblog Sjaak Laan, CISSP[/font]
Ik kan me niet herinneren dat jij ook aan het onderzoek hebt
meegewerkt Sjaak, maar in ieder geval fijn dat je het nog
onder de aandacht brengt

Zie hiervoor [url=http://www.wijvertrouwenstemcomputersniet.nl/other/es3b-
en.pdf][color=red]
de originele PDF van het rapport[/color][/url].

Huub Roem,

Detective Huub, dat is dezelfde link als die van CISSP Sjaak op zijn pagina.

Hij schrijft nergens dat hij aan het onderzoek heeft meegewerkt. Hij geeft
een leesbare samenvatting, met dezelfde link.

Kan je het soms niet hebben dat iemand net als jij hier een soort 'sluik'
reclame maakt?

Ook naar de Nedap machines is onderzoek gedaan en zijn aanvullende
maatregelen getroffen. Blijkbaar is het risico nu aanvaardbaar. Zover ik dat
kan inschatten klopt dat; echter op de langere termijn zal er een
modernisering moeten plaatsvinden met bijvoorbeeld een paper-trail.

UCTA
18-01-2007, 11:28 door Anoniem
"echter op de langere termijn zal er een
modernisering moeten plaatsvinden met bijvoorbeeld een paper-trail"

Waarom op lange termijn?

Voor ieder kauwgombal die verkocht word in Nederland moet een bonnetje
geprint worden; doe je dit niet dan moet je je verantwoorden voor de
rechter of een boete betalen. Dit omdat dan je administratie niet
controleerbaar is. Begrijpelijk!!

Zo zeg ik dus ; Als Nicolai geen bonnetjes gaat printen bij verkiezingen dan
zal hij zich voor de rechter moeten verantwoorden en zal hij beboet moeten
worden.

Met excuses dat het te kort dag is om de aanpassingen te maken aan de
machines hoeft de minister ook niet aan te komen. Hij is al lang geleden
gewezen op de tekortkomingen.

De SP zegt: "Het geklungel is schadelijk voor het vertrouwen van mensen
in de werking van de democratie"

Ik wil daar in nog een stap verder gaan:
1 De verkiezingen zijn niet te vertrouwen
2 De minister is verantwoordelijk voor het in stand houden van het corrupte
systeem
3 Ik ken niemand in mijn omgeving die er voor uit durven te komen dat ze
CDA hebben gestemd maar ik snap nu wel hoe het mogelijk is dat de
CDA nog steeds de grootste partij is.
2 Het geklungel duid op onkunde en/of onwil
3 Ik erken een regering die via dit kiessysteem gekozen is niet


Wanneer krijgt ons land weer een regering waar ik wel in kan hebben?
Vertouwen in de manier waarop ze zijn gekozen en vertouwen in hun
kennis en kunde.

Greetingz,
Jacco
18-01-2007, 11:40 door linuxpro
Heeft Rob Gongrijp in ieder geval iets bereikt. De democratie is iets waar
in nederlands veel waarde aan wordt gegeven. En dan is het, zo ver
mogelijk, uitsluiten van beinvoeding van stemmachines daar een logisch
uitvloeisel van. Niet zeuren dus SDU, doe gewoon je werk.
19-01-2007, 14:34 door Anoniem
Gewoon de stemcomputer midden in een zaal van 6x6 meter plaatsen..
Probleem opgelost.

Jr
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.