image

FBI wil bloed van "dakloze" hacker

vrijdag 19 januari 2007, 10:21 door Redactie, 12 reacties

Sinds afgelopen maandag is de "homeless hacker" Adrian Lamo weer een vrij man, maar zijn problemen zijn nog niet voorbij. De FBI wil namelijk zijn bloed en hij weigert dit te geven. In 2004 werd Lamo veroordeeld tot zes maanden huisarrest, twee jaar voorwaardelijk en een schadevergoeding van 65.000 dollar.

Hij werd bekend door het hacken van grote bedrijven, die hij daarna gratis hielp met het dichten van hun lekken. Begin 2001 hackte Lamo het netwerk van The New York Times, waar hij zijn naam en contact informatie aan de op-ed database van de krant toevoegde. De jonge hacker erkende dat door zijn inbraak, het gebruik van de LexisNexis database en toegang tot een Microsoft database, hij voor een bedrag tussen de 30.000 dollar en 70.000 dollar aan schade zou hebben veroorzaakt.

De Amerikaanse wet eist dat het DNA van criminelen die voor ernstige misdrijven zijn veroordeeld wordt opgeslagen. Uit religieuze overwegingen wil Lamo hier niet aan meewerken, waarbij hij een teskt uit de bijbel citeert. "Als Lamo zijn bloed vergiet voor een DNA test, schendt hij zijn religieuze overtuigingen en het woord waar hij in gelooft, maar zou hij ook iedereen die hier bij helpt een zonde laten begaan" aldus zijn advocate.

Lamo laat in een verklaring weten dat hij blij is om een vrij man te zijn en niet meer onder toezicht van de overheid staat: "dit kostte mijn vrijheid, privacy en waardigheid". Net als de veroordeelde hacker Kevin Mitnick wil Lamo ook een security consultancy bedrijf beginnen.

Reacties (12)
19-01-2007, 11:49 door Anoniem
Homeless hacker met huisarrest....
19-01-2007, 13:56 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-01-2007, 14:29 door Anoniem
Door rookie
Wat ik me nou af vraag..... Een hardcore hacker die heeft
toch altijd geld?
En als hij geen geld heeft, dan weet hij dat toch binnen
no-time te realiseren?

Dan zou hij een Cracker zijn...............

Hacken doet men (algemeen) uit idealistische motieven.
Cracker doet men voor financieel gewin zonder idealistiche
motieven.
(geld is geen idealistisch motief)

TT
19-01-2007, 14:47 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-01-2007, 14:59 door G-Force
Door Anoniem
Homeless hacker met huisarrest....

Viel mij ook op ja...
19-01-2007, 15:58 door Anoniem
Door Anoniem
Hacken doet men (algemeen) uit idealistische motieven.
Cracker doet men voor financieel gewin zonder idealistiche
motieven.
(geld is geen idealistisch motief)
In het nieuws valt iedereen die meer verstand van computers heeft dan de
gemiddelde systeembeheerder onder de noemer hacker. Goed of kwaad,
iedereen word hacker genoemd. Je beschrijving (hoewel ik het er wel mee
eens ben) klopt niet omdat het om de media betekenis van "hacker" gaat.
19-01-2007, 16:40 door Anoniem
En weer een sellout net als die nitwit van een mitnick ...
19-01-2007, 21:53 door SirDice
Waar iedereen ff aan voorbij gaat.. Als hij het voor elkaar
krijgt om niet z'n bloed af te laten tappen ivm religieuze
overwegingen dan schept dat een precedent.. Ongeacht
waarvoor 'ie vast gezeten heeft..
19-01-2007, 23:12 door Grudge
Door rookie
leuk al die termen. Maar een hacker is gewoon iemand die
alles wilt doorgronden en of hij vervolgens die kennis goed
of slecht gebruikt, doet er niet veel toe. Het enige
verschil is, dat wanneer hij zijn kennis gebruikt voor
illegale doeleinden, is dat hij strafbaar/crimineel is.

En idealisme of niet.... je moet toch in leven blijven :) So
LeT tHE CoInZ rOLL :P

Hacker + Crimineel = Cracker en dat antwoord geef je nu zelf alleen had je dit waarschijnlijk nog niet begrepen ;)

Cracker = geen ethiek
Hacker = ethiek als uitgangspunt

En dan heb ik even geen zin om in te gaan op white, grey en black...!
19-01-2007, 23:21 door Grudge
Door Anoniem
Door Anoniem
Hacken doet men (algemeen) uit idealistische motieven.
Cracker doet men voor financieel gewin zonder idealistiche motieven.
(geld is geen idealistisch motief)
In het nieuws valt iedereen die meer verstand van computers heeft dan de
gemiddelde systeembeheerder onder de noemer hacker. Goed of kwaad,
iedereen word hacker genoemd. Je beschrijving (hoewel ik het er wel mee
eens ben) klopt niet omdat het om de media betekenis van "hacker" gaat.

Daarom dit topic, om die 'foutieve' beeldvorming in de media naar de realiteit te brengen. ;)

De 'stemcomputer' hackers zijn bij het publiek goed ontvangen, daarmee zou de media al met een rectificatie kunnen aanvangen.

Maar ja, onafhankelijke media...... waar vind je dat nog...?
23-01-2007, 00:25 door Anoniem
Door Anoniem
Door rookie
Wat ik me nou af vraag..... Een hardcore hacker die heeft
toch altijd geld?
En als hij geen geld heeft, dan weet hij dat toch binnen
no-time te realiseren?

Dan zou hij een Cracker zijn...............

Hacken doet men (algemeen) uit idealistische motieven.
Cracker doet men voor financieel gewin zonder idealistiche
motieven.
(geld is geen idealistisch motief)
TT


De betekenis van een woord is toch waar het door de gebruikers van de
taal voor gebruikt wordt?
Volgens mij zijn er meer mensen die 'hacker' voor cybercrminelen
gebruiken dan die het voor de oorspronkelijke betekenis gebruiken, de
laatste zijn alleen de specialisten.
11-12-2009, 16:34 door Anoniem
HACK THE PLANET
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.