Om het gebruiksgemak te vergroten, de website te kunnen analyseren en om advertenties te kunnen beheren maakt Security.NL gebruik van cookies. Door gebruik te blijven maken van deze website, of door op de akkoord button te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer weten over cookies? Bekijk dan ons cookieoverzicht.
Nieuws Achtergrond Community
Inloggen | Registreren
Nieuws
image

"Meeste virussen afkomstig van bekenden"

dinsdag 22 mei 2007, 15:09 door Redactie, 14 reacties

Maar liefst 91 procent van computergebruikers heeft eens of meerdere keren last gehad van een virus, en bij 53 procent van deze slachtoffers was het virus afkomstig van een bekende die zij vertrouwden, zo blijkt uit onderzoek. Het onderzoek laat verder zien dat virussen in de meeste gevallen weinig tot geen schade aanrichten. Bij 21 procent van de respondenten was de schade aanzienlijk, en bij vijf procent was deze zelfs onherstelbaar.

Zes procent van de door NOD32 geïnterviewde gebruikers wist niet of ze ooit met een virus geïnfecteerd zijn geweest. Daarnaast gaf 25 procent aan wel geïnfecteerd te zijn geweest, maar geen schade te hebben ondervonden.

Microsoft patcht vervelende Windows Update problemen
Onzichtbare Trojan steelt data van SSL streams
Reacties (14)
22-05-2007, 15:59 door Anoniem
Echt afkomstig van bekenden of leek dat alleen maar zo omdat
de headers een mailadres van een bekende erin hadden staan?
22-05-2007, 17:27 door Anoniem
Dat verbaast me dan weer niets.

Hoe zorgvuldig je ook met je eigen emailadres omgaat, wat
een ander er (onbewust) mee doet heb je niet in de hand. Van
de send-a-friend en importeer je contacten functies via
cc-mail naar de msn blockchecker. Het zijn allemaal plekken
waar je de controle op je email verliest.

Ik gruwel ook van de sites waar je de privacy van anderen op
het spel zet voor persoonlijk gewin.
22-05-2007, 17:32 door Anoniem
Omdat ik linix gebruik en dus onkwetsbaar ben, scan ik nooit
documenten die ik doorstuur naar bekenden. Dus het is goed
mogelijk dat veel bekenden van mij, via mij malware krijgen.
Dat hun pc daar wel gevoelig voor is, zie ik niet als mijn
probleem :)
22-05-2007, 17:35 door SirDice
Nee, meestal klopt het wel. Bedenk wie er jouw e-mail adres heeft. Hoe kan een virus aan jouw e-mail adres komen? Juist, via iemand die jouw e-mail adres heeft, ergo, een bekende (ik ga er even vanuit dat je je e-mail adres niet overal laat slingeren).
22-05-2007, 17:39 door Anoniem
Door Anoniem
Echt afkomstig van bekenden of leek dat alleen maar zo omdat
de headers een mailadres van een bekende erin hadden staan?

Zie jij een bronvermelding? Ik niet. Dit onderzoek heeft vooralsnog geen
enkele waarde.

Anti-virus test:
http://www.appscout.com/2007/05/antivirus_shootout_in_magdebur.php
22-05-2007, 20:12 door ncmain
Door SirDice
Nee, meestal klopt het wel. Bedenk wie er jouw e-mail adres
heeft. Hoe kan een virus aan jouw e-mail adres komen? Juist,
via iemand die jouw e-mail adres heeft, ergo, een bekende
(ik ga er even vanuit dat je je e-mail adres niet overal
laat slingeren).

Helaas worden door virussen ook veel mailadressen
'geharvest', zodat je ook al de klos kunt zijn als jouw
mailadres ergens op een pc te vinden is in een adresboek,
html-pagina etc. Als een mail van jou wordt geforward kun je
ook ineens de klos zijn.
Dus, net zoals met spam, hoeft het niet altijd een kwestie
van laten rondslingeren van je mailadres te zijn.
22-05-2007, 21:52 door Grudge
Door ncmain
Door SirDice
Nee, meestal klopt het wel. Bedenk wie er jouw e-mail adres
heeft. Hoe kan een virus aan jouw e-mail adres komen? Juist,
via iemand die jouw e-mail adres heeft, ergo, een bekende
(ik ga er even vanuit dat je je e-mail adres niet overal
laat slingeren).

Helaas worden door virussen ook veel mailadressen
'geharvest', zodat je ook al de klos kunt zijn als jouw
mailadres ergens op een pc te vinden is in een adresboek,
html-pagina etc. Als een mail van jou wordt geforward kun je
ook ineens de klos zijn.
Dus, net zoals met spam, hoeft het niet altijd een kwestie
van laten rondslingeren van je mailadres te zijn.

Dat harversten van mailadressen komt voornamelijk voor op
gecompromiteerde systemen, profielensites als Hyves etc.

Zoals je zelf aangaf komen ze uit een adresboek (outlook
o.i.d. op het besmette systeem) en op websites die
onbeveiligd html renderen. Een enigsinds gerespecteerd CMS
heeft ingebouwde functionaliteiten die dit kunnen. voorkomen.
23-05-2007, 07:36 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-05-2007, 08:54 door pikah
Door Iceyoung
Als ik bij kennissen kom die niets met ICT hebben zie ik vaak
virusscanners die geen updates meer draaien (nieuwe PC
gekocht met 6 maanden proef scannertje koppelverkoop en dan
geloven ze het wel)

Inderdaad kom ik ook regelmatig tegen. Iedereen ziet dat de
virusscanner geupdate moet worden (want dat geeft hij
meestal aan), maar iedereen denkt dat dit niet nodig is. Daar begint het al.

Als een bekende, of geinfecteerde bekende dan een mail
stuurt wordt hij zonder te kijken geopend. Als het dan een
virus is hebben ze het vaak niet in de gaten omdat de
virusscanner het niet detecteerd.
23-05-2007, 09:33 door Anoniem
Wat ik heel vaak zie zijn 'doorgestuurde' mailtjes... E-mail met zaken
als 'leuke/grappige' plaatjes, stukken tekst... Zo'n mailtje kan wel door 50
verschillende mensen doorgestuurd worden. En vaak zijn die mutsen dan
zo slim om de forward te doen met volledige headers, zodat al die 50
mensen de volledig voorafgaande TO/CC velden kan zien. Dus een
besmette PC van 50 kennissen verderop kan nog steeds een E-mail
sturen met JOUW E-mail adres, terwijl je die mensen helemaal niet kent.

Ik vind dit dan ook weer een slecht onderzoek dat uit het interviewen van
GEBRUIKERS conclusies getrokken worden. Zijn het forensische
experts ? Nee ? Dan heb je aan hun verklaringen net zoveel als een
gemiddeld glossy waar een of andere BN-er 'betrapt' is met een andere
vrouw.
23-05-2007, 09:35 door Anoniem
"Maar liefst 91 procent van computergebruikers heeft eens of meerdere
keren last gehad van een virus"....

Gevolgd door:

"Zes procent van de door NOD32 geïnterviewde gebruikers wist niet of ze
ooit met een virus geïnfecteerd zijn geweest."

Moet dan een ECHTE conclusie niet zijn "91 tot 97% is besmet geweest?
23-05-2007, 09:59 door Anoniem
Door Anoniem
Omdat ik linix gebruik en dus onkwetsbaar ben, scan ik nooit
documenten die ik doorstuur naar bekenden. Dus het is goed
mogelijk dat veel bekenden van mij, via mij malware krijgen.
Dat hun pc daar wel gevoelig voor is, zie ik niet als mijn
probleem :)


Hoera, deze instelling gaat de wereld redden!

En alle spam die je van deze mensen terugkrijgt, zie je dat
ook niet als jouw probleem?
23-05-2007, 10:48 door SirDice
Door Anoniem
Omdat ik linix gebruik en dus onkwetsbaar ben, {...}
Ik heb niet verder kunnen lezen door het lachen... Keep on dreaming... Dan ben ik voorlopig verzekerd van werk.
24-05-2007, 07:43 door spatieman
idd ,sirdic.
een beetje virus stuurt emails vanuit het adressenboek..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.

Zoeken
search

Digitaal monitoren van werknemers op de werkvloer:

16 reacties
Aantal stemmen: 1052
Certified Secure
Edward Snowden: How Your Cell Phone Spies on You
01-12-2019 door donderslag

Hij zegt echt een hele hoop, maar er zijn een tweetal punten die ik er uit wil halen: 1. Je telefoon staat pas echt uit als de ...

36 reacties
Lees meer
Juridische vraag: Is de norm 'goed werknemerschap' aan de orde wanneer een werkgever een 2FA-app op de privételefoon verplicht?
27-11-2019 door Arnoud Engelfriet

Als werkgever in een gebied waar met gevoelige persoonsgegevens wordt gewerkt, zie ik mezelf verplicht om 2factor authenticatie ...

49 reacties
Lees meer
Nieuwe provider Freedom Internet zet in op privacy en veiligheid
11-11-2019 door Redactie

Nederland is vandaag een nieuwe internetprovider rijker die zegt zich te zullen inzetten voor privacy, veiligheid en vrijheid. ...

47 reacties
Lees meer
Vacature
Image

CTF/Challenge Developer

Wil jij ook werken bij het leukste securitybedrijf van Nederland en je coding skills in te zetten voor het ontwikkelen van de nieuwste security challenges voor onze klanten en evenementen zoals bijvoorbeeld #CTC2019 en #ECSC2019?

Lees meer
'Ransomware komt voornamelijk binnen via Office-macro'
11-11-2019 door Redactie

Wanneer het over cyberaanvallen gaat worden vaak termen als geavanceerd of geraffineerd gebruikt, maar in de praktijk blijkt ...

30 reacties
Lees meer
Security.NL Twitter
04-11-2016 door Redactie

Altijd meteen op de hoogte van het laatste security nieuws? Volg ons nu ook op Twitter!

Lees meer
Nieuwe Huisregels en Privacy Policy

Op 5 december 2017 hebben we een nieuwe versie van onze huisregels en privacy policy ingevoerd. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de nieuwe huisregels van Security.NL.

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Privacy Policy

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Inloggen

Bedankt! Je kunt nu inloggen op je account.

Wachtwoord vergeten?
Nieuwe code captcha
Inloggen

Wachtwoord Vergeten

Wanneer je hieronder het e-mailadres van je account opgeeft wordt er een nieuwe activatielink naar je gestuurd. Deze link kun je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Nieuwe code captcha
Stuur link

Password Reset

Wanneer je het juiste e-mailadres hebt opgegeven ontvang je automatisch een nieuwe activatielink. Deze link kan je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Sluiten
Registreren bij Security.NL

Geef je e-mailadres op en kies een alias van maximaal 30 karakters.

Nieuwe code captcha
Verzenden

Registreren

Je hebt je succesvol aangemeld. Voordat je je account kunt gebruiken moet deze eerst geactiveerd worden. Dit kan je zelf doen middels de activatielink die naar het opgegeven e-mailadres is verstuurd.

Sluiten
Over Security.NL
Huisregels
Privacy Policy
Adverteren
© 2001-2019 Security.nl - The Security Council
RSS Twitter