image

Meer kans op spyware met gesponsorde zoekresultaten

maandag 4 juni 2007, 13:24 door Redactie, 1 reacties

Ondanks maatregelen van Google om de veiligheid van betaalde zoekresultaten te verbeteren, bevatten dien nog altijd 2,4 keer zoveel riskante sites als ‘organische’, niet-gesponsorde lijsten. In totaal wijst 4% van alle zoekresultaten naar riskante websites, die adware, spyware en virussen verspreiden, gebruikers spammen en pop-ups excessief gebruiken. Volgens onderzoek van McAfee levert AOL de veiligste resultaten, met 2,9% van de sites, waar dat in mei 2006 nog 5,3% was. Yahoo scoort is met 5,4% het gevaarlijkst.

Termen in de categorie muziek en technologie blijven tot de meest risicovolle zoektermen behoren. "Digital music" levert met 19,1% het hoogste percentage verwijzingen naar riskante sites, gevolgd door "tech toys" en andere populaire trefwoorden als "chat" en "wallpaper."

De namen van programma's en sites voor bestandsuitwisseling zijn ook prominent vertegenwoordigd onder de meest riskante zoektermen. Voorbeelden zijn "Bearshare" (45,9% riskante resultaten), "limewire" (37,1%), "kazaa" (34,9%) en "winmix" (32%).

"We constateren dit jaar een lichte verbetering in de veiligheid van zoekmachines en dat op zich is natuurlijk positief. Maar als je bedenkt dat vier van elke vijf bezoeken aan een website tot stand komt op grond van een zoekopdracht in een zoekmachine, dan zijn er elk jaar nog altijd honderden miljoenen zoekopdrachten met riskante resultaten. Een actieve zoekmachinegebruiker, iemand die per dag meer dan tien zoekopdrachten intypt, loopt grote kans elke dag op een onveilige site terecht te komen," zegt Tim Dowling van McAfee's SiteAdvisor.

Reacties (1)
04-06-2007, 17:14 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.