Het gisteren gepubliceerde "anti-spam onderzoek" waaruit zou blijken dat de meeste consumenten en bedrijven niet tevreden zijn over hun spamfilters, en alleen challenge response oplossingen voor blijde gebruikers zorgen, is in werkelijkheid een verkapte reclame voor de laatste genoemde systemen. Niet alleen heeft onderzoeker Peter Brockmann een relatie met challenge response aanbieder Sendio, de gebruikte methode voor de "spam index" klopt van geen kant.
De spam index ziet false negatives en false positves als even belangrijk, terwijl in werkelijkheid het missen van legitieme e-mail door een spamfilter veel erger is. Een ander probleem wat vergeten wordt, is het gebruik van vervalste afzenders. Challenge response systemen genereren een gigantische hoeveelheid ongewenst verkeer, en kosten gebruikers veel tijd omdat ze responses krijgen op berichten die ze niet verstuurd hebben.
Daar komt bij dat voor sommige spammers het bevestigen van de berichten geen probleem is, en gebruikers die de responses ontvangen die als spam kunnen aanmerken, wat door Spamcop ook wordt goedgekeurd. Toch worden al deze minpunten van challenge response systemen niet meegenomen, waardoor het niet vreemd is dat deze oplossing zo goed scoort, aldus deze analyse. In een reactie laat Brockmann weten blij te zijn met de feedback, maar blijft hij bij zijn bevindingen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.