image

Typefout waarschuwingsmail Tele2 zorgt voor onrust *update*

dinsdag 13 november 2007, 16:51 door Redactie, 8 reacties

Sinds zeven november is er naar een aantal Tele2 abonnees een e-mail gestuurd waarin ontvangers werd opgeroepen om hun e-mail account te wijzigen. Zou men dit niet doen, dan werd het Versatel.nl adres uitgeschakeld. Door het overnemen van de e-mail accounts zouden criminelen bijvoorbeeld spam kunnen versturen.

Niet veel later verscheen er een waarschuwingsmail waarin de abonnees werden gewaarschuwd voor de nepmail. Deze mail zorgde bij sommige abonnees voor onrust, omdat die van de "Tele2 Kalntenservice" afkomstig zou zijn. Typefouten en onderwerpen met hoofdletters zijn vaak kenmerkend voor veel hoaxes en phishing e-mails.

De persoon die de mail naar ons stuurde zegt dat Tele2 hem bevestigde dat ook dit een hoax was, en dat de provider de e-mail niet had verstuurd. De inhoud van de mail bevat echter verschillende links naar de echte Tele2 website. De provider laat tegenover Security.NL weten dat men de phishing poging snel ontdekte, en daarop besloot haar klanten te waarschuwen. De betreffende e-mail met de typefout zou ze onderzoeken. Op moment van schrijven hadden we nog geen reactie ontvangen.

Update 14/11/07
Tele2 heeft inmiddels bevestigd dat zij de mail heeft verstuurd: "Helaas is er bij het versturen van de mail een typefout gemaakt, waardoor er kalntenservice van Tele2 is komen te staan. Wij betreuren dit zeer omdat dit de betrouwbaarheid van de mail niet ten goede komt."

Reacties (8)
13-11-2007, 17:40 door Anoniem
Simpele oplossing; raad in echte emails de gebruiker aan om
de tele2 website te controleren en zet daar ook het bericht
op. Vertel de gebruiker in iedere email om alleen berichten
te vertrouwen die ook via de tele2 website vermeld worden.
Leg de tele2 gebruiker ook uit hoe ze kunnen zien of ze de
echte tele2 website bezoeken.
13-11-2007, 17:47 door Anoniem
Hoewel de reactie op de phishing e-mail keurig en duidelijk is, is het
handmatig (en daardoor verkeerd) invullen van verzendgegevens bij zo een
belangrijke mailing toch wel knullig.
13-11-2007, 21:51 door Anoniem
ik volg 'm niet helemaal meer geloof ik. heeft tele2 nou wel
of niet het mailtje van de "Tele2 Kalntenservice" gestuurd
of niet?
13-11-2007, 23:09 door Anoniem
Door Anoniem
Simpele oplossing; raad in echte emails de gebruiker aan om
de tele2 website te controleren en zet daar ook het bericht
op. Vertel de gebruiker in iedere email om alleen berichten
te vertrouwen die ook via de tele2 website vermeld worden.
Leg de tele2 gebruiker ook uit hoe ze kunnen zien of ze de
echte tele2 website bezoeken.

Dan wel de tele2 site via https met een officieel certificaat. Anders is met
URL masquerading ook nog wel wat uit te halen.
Of je moet mensen vraag zelf 'www.tele2.nl' in te typen in de browser
14-11-2007, 01:05 door spatieman
lezen: iest hoax
14-11-2007, 07:01 door Anoniem
Geen mail gehad van de echte tele gay :)
14-11-2007, 09:26 door Anoniem
Spatieman, lezen: wordt nog onderzocht.
14-11-2007, 19:30 door Anoniem
Ik ben er maar lekker ingetuind, denk ik.
Wat doe je als je leverancier netjes vraagt om bepaalde
gegevens na te kijken?
Wat gaat er nu met mij gebeuren?
Moet ik mijn rekeningen/ telefoonnummer blokkeren? Een
nieuwe pc aanschaffen?
Vanaf nu wil ik enkel nog zaken regelen via de post.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.