image

Persoonlijke bestanden niet veilig bij computerwinkel

woensdag 21 november 2007, 16:13 door Redactie, 16 reacties

Mensen die hun computer naar de winkel voor reparatie terugbrengen lopen risico dat hun bestanden en informatie gekopieerd worden. Een Amerikaanse verslaggever bracht als test een PC, voorzien van keylogger, naar een computerwinkel. Het personeel kopieerde foto's, filmpjes en MP3-bestanden. Al eerder werd dit jaar bekend dat helpdeskers de computer van een overleden pornoster digitaal hadden "geplunderd".

Een werknemer van de computerketen Best Buy liet eerder weten dat elke aantrekkelijke vrouw ervan kan uitgaan dat haar foto's worden bekeken zodra ze haar computer afgeeft. Volgens een manager van het bedrijf heeft men inmiddels maatregelen genomen, maar blijft het risico bestaan. Het probleem wordt volgens hem ook veroorzaakt omdat mensen al hun persoonlijke informatie op de computer bewaren.

Update: tekst aangepast

Reacties (16)
21-11-2007, 16:29 door wizzkizz

Het probleem wordt volgens hem ook veroorzaakt omdat mensen
al hun persoonlijke informatie op de computer bewaren.
Yeah right. Wat een lul-smoes voor het onethisch gedrag van
werknemers. De werknemer moet ALLEEN de computer repareren,
mag zelfs niet eens overwegen om de persoonlijke bestanden
te bekijken, laat staan kopieeren.

Van te voren waarschuwen en bij overtreding asap eruit met
lui die dat doen.
21-11-2007, 16:46 door Anoniem
Soms moeten je bestanden kopieren omdat de hele windows
installatie gecrashed is(of de schijf), en er maar 1
partities/schijf is... (en mocht er een 2e partitie/schijf
zijn dan staan daar vaak niet de belangrijke Documenten).

Maar idd. moet het dan blijven bij max. copy "c:Documents
and Settings*.*"
21-11-2007, 17:40 door Anoniem
Wat een onzin. Klanten zijn juist heel blij als al hun persoonlijke informatie
teruggezet kan worden na een herinstallatie. Kopiëren om veilig te stellen
lijkt me erg gewenst.
Als er spul bij is waarvan de klant niet wil dat je het zou kunnen
tegenkomen, dan zorgt die klant er zelf maar voor dat dat niet (onbeveiligd)
op zijn of haar systeem staat.
21-11-2007, 19:15 door Anoniem
Door wizzkizz

Het probleem wordt volgens hem ook veroorzaakt omdat mensen
al hun persoonlijke informatie op de computer bewaren.
Yeah right. Wat een lul-smoes voor het onethisch gedrag van
werknemers. De werknemer moet ALLEEN de computer repareren,
mag zelfs niet eens overwegen om de persoonlijke bestanden
te bekijken, laat staan kopieeren.

Van te voren waarschuwen en bij overtreding asap eruit met
lui die dat doen.

Inderdaad, wat een gelul! Als een pc ter reparatie wordt aangeboden kan ik
me voorstellen dat diverse - standaard - bestanden gekopieerd moeten
worden, maar dan op de gebruikelijke hoofdtitels/mapnamen, níet de
inhoud nog eens gaan zitten bekijken! Euphema
21-11-2007, 22:55 door Anoniem
Persoonlijke bestanden niet veilig bij
computerwinkel

Versleutelen doet wonderen.
22-11-2007, 07:11 door Atropos
Een particulier zal dat nooit doen.
Ze weten daar absoluut niks van.
22-11-2007, 08:30 door capricornus
Dit probleem is juridisch heel eenvoudig aan te pakken: via het
beroepsgeheim, dat in alle beschaafde landen bestaat. Ik beschouw een
pc als het verlengde van het brein (met verwerkings- en
geheugenfuncties), dat is ook onderworpen aan een beroepsgeheim. En
de evaluaties van een leerkracht, dat is ook beroepsgeheim. ICT'ers als
computerdokters en -verpleegsters dus ook. Toch.
22-11-2007, 08:50 door tonvd
Door Capricornus
Dit probleem is juridisch heel eenvoudig aan te pakken: via het
beroepsgeheim, dat in alle beschaafde landen bestaat.

En dan schuiven we de ruim 200 agenten die het dossier van
Van Persie inkeken en dokters die ongevraagd het medisch
dossier van familieleden bekijken ook maar onder beroepsgeheim?

Dit heeft niks met beroepsgeheim te maken, maar is gewoon
inbreuk op privacy.
22-11-2007, 09:42 door Anoniem
Door X-2
Persoonlijke bestanden niet veilig bij
computerwinkel

Versleutelen doet wonderen.
Maar hoe leer je een (blonde) pornoster hoe ze moet versleutelen...?
Hier loop je tegen een fundamentele natuurwet aan.
22-11-2007, 10:38 door Anoniem
Het is wel een feit dat mannen zich dommer gaan gedragen als ze een
blondje zien.
22-11-2007, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin. Klanten zijn juist heel blij als al hun persoonlijke informatie
teruggezet kan worden na een herinstallatie. Kopiëren om veilig te stellen
lijkt me erg gewenst.
Als er spul bij is waarvan de klant niet wil dat je het zou kunnen
tegenkomen, dan zorgt die klant er zelf maar voor dat dat niet (onbeveiligd)
op zijn of haar systeem staat.

Je schrijft zelf al, "om het veilig te stellen", dat betekend nog niet dat ze al
die 'veilig te stellen bestanden' dan ook maar meteen maar
moeten 'controleren' op bestands niveau.

Dit is een reden waarom mijn PC niet naar de reperateur gaat. Ik ga er
namelijk vanuit dat dit in Nederland ook heel 'normaal' is.
22-11-2007, 14:45 door Anoniem
ik lees:

Het probleem wordt volgens hem ook veroorzaakt omdat mensen al hun
persoonlijke informatie op de computer bewaren.

Ik wist niet dat dat niet mocht als je je computer laat repareren?

Blond meisje
23-11-2007, 09:54 door Anoniem
Is in Nederland ook zo er zit iemand bij mij in de klas die op stage een
game computer heeft leeggeplundert aan serials van spellen ;)

Nielsk
23-11-2007, 09:59 door spatieman
een maat van mij hebt ooit eens zijn pc gebracht naar een
zaak ,zal geen naam noemen.

de pc kreeg een andere CDrom speler, of zo iets.
nou, standaard deden ze daar alle HD's formateren, ongevraagt
dit om virus infecties tegen tegaan.

backups?, tja, daar moest de klant maar zelf aan doen.
deden ze niet.

wel op die manier alles kwijt..

maar dit is een hammer, de zooi leeg plunderen..
27-11-2007, 20:23 door Anoniem
Door Anoniem
Het is wel een feit dat mannen zich dommer gaan gedragen als ze een
blondje zien.
Omdat ze nog altijd in de prehistorie zijn blijven 'hangen' met hun idee over
blond; dat is nu eenmaal een fundamentele natuurwet. Euphema
29-11-2007, 10:46 door Anoniem
Door spatieman
een maat van mij hebt ooit eens zijn pc gebracht naar een
zaak ,zal geen naam noemen.

de pc kreeg een andere CDrom speler, of zo iets.
nou, standaard deden ze daar alle HD's formateren, ongevraagt
dit om virus infecties tegen tegaan.

backups?, tja, daar moest de klant maar zelf aan doen.
deden ze niet.
wel op die manier alles kwijt..
maar dit is een hammer, de zooi leeg plunderen..

8-[ Vraag me toch af hoe ze dachten dat ie backups kon maken met een
kapotte cdbrander? - Zelf met DVDbrander download ik nou al sneller dan
dat ik het kan wechbranden :-P

Door X-2
Versleutelen doet wonderen.

Kun je versleutelde informatie eigenlijk ook eenvoudig recoveren als de
schijf crasht?


MBB
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.