image

Tien stappen voor uitbesteding

dinsdag 11 december 2007, 13:00 door Redactie, 5 reacties

Wie besluit te kiezen voor outsourcing moet een aantal kritische vragen durven te stellen. Deze vallen te relateren aan een aantal simpele stappen. Kijk uzelf in de spiegel: bent u klaar voor outsourcing? De stappen zullen niet alomvattend zijn en niet volledig op iedere situatie passen, maar het is wel een steun in de rug om helderheid te krijgen rond een eventuele uitbesteding:

  1. Bepaal het doel van de uitbesteding. Waarom wordt het traject overwogen? Hoe stel ik het behalen van die doelen vast?
  2. Bepaal de grenzen van controle die de onderneming nog wenst te behouden. Geef ik niet teveel controle uit handen? Blijft mijn organisatie uiteindelijk niet alsnog al het werk doen?
  3. Kijk of u klaar bent voor outsourcing. Heeft u de processen goed lopen en is het mogelijk voor een derde partij om dit goed uit handen te nemen?
  4. Zorg ervoor dat in een later stadium flexibiliteit nog steeds mogelijk is. Wat als ik strategische wijzigingen in mijn organisatie wil doorvoeren? Wat als de markt andere dingen van mij vraagt? Wat als regelgeving of inzichten veranderen? Kan ik nog van mijn dienstverlener af als het moet?
  5. Bepaal of het werk binnen of buiten de organisatie moet plaats vinden. Mag of kan het werk buiten het gezichtsveld van de onderneming plaatsvinden?
  6. Kies de juiste vorm van uitbesteding uit en selecteer de geschikte marktpartij. Is deze partij in staat de taken goed uit te voeren? Is de continuïteit gewaarborgd? Zijn er harde, concrete afspraken te maken?
  7. Wordt in de nieuwe situatie voldaan aan bestaande regelgeving en worden er geen nieuwe problemen geïntroduceerd?
  8. Documenteer alles goed. Is duidelijk wie in welke situatie verantwoordelijk is? Zijn de afspraken helder vastgelegd? Is de communicatie met de leverancier goed geregeld, zodat de noodzakelijk operationele informatie goed tussen de partijen kan worden uitgewisseld?
  9. Bij het nemen van de definitieve beslissing: Is de offerte een antwoord op de gestelde vraag? Worden de gestelde doelen werkelijk bereikt? Hoe kan ik controle houden op het succes van de outsourcing? Zijn er uitzonderingen of situaties waardoor de kosten hoger kunnen uitvallen?
  10. Maak een concreet plan hoe de overgang naar de situatie goed wordt gemaakt. In veel gevallen hebben we het hier over een reorganisatie, waarbij u aan allerhande regels moet voldoen. Om onrust te
    voorkomen is het noodzakelijk helder en goed te communiceren.
Brenno de Winter is freelance ict-journalist, de man achter de podcasts van ICT Roddels en runt zijn eigen bedrijf, De Winter Information Solutions
Reacties (5)
11-12-2007, 20:45 door Anoniem
handig lijstje om eens tegen dergelijke processen aan te houden
11-12-2007, 22:02 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
12-12-2007, 00:21 door Anoniem
@Jos Visser
Hehehe :)
12-12-2007, 15:56 door Anoniem
meeste MSSPs hebben ook hun eigen manier van werken: dus ook
van wat wel en niet kan en daar vergissen veel bedrijven
zich in... het is geen wondermiddel tegen alles.
14-12-2007, 13:07 door Constant
Ik lees in het artikel de eeuwige paradox tussen de directie motieven voor
uitbesteding en de eisen van auditors (met name punt 3 wordt vaak
genoemd door auditors).

Uitbesteding wordt meestal geinitieerd als de directie ontevreden is over
de prestaties van de IT afdeling en van auditors/consultants mag je
alleen uitbesteden als de IT afdeling goed draait. Maar dan is het motief
om uit te besteden verdwenen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.