Archief - De topics van lang geleden

Verkiezingen moeten over wegens afkeuren stemcomputers

20-05-2008, 10:23 door Redactie, 21 reacties

Vorige week besloot het kabinet dat in Nederland voorlopig alleen nog met het rode potlood gestemd mag worden. Na problemen met de NEDAP en SDU stemcomputers blijkt uit onderzoek dat ook bij nieuw te ontwikkelen stemcomputers niet te garanderen is dat de gemaakte keuze op geen enkel moment is ‘af te luisteren’. Stemmen met stemcomputers zou namelijk niet goed te controleren zijn.

Nu het Kabinet om is, kun je je afvragen waarom de vorige verkiezingen niet worden overgedaan, aangezien er met ondeugdelijke en oncontroleerbare apparatuur is gestemd. Onze stelling luidt derhalve: Verkiezingen moeten over wegens afkeuren stemcomputers

Reacties (21)
20-05-2008, 11:13 door Anoniem
> Verkiezingen moeten over wegens afkeuren stemcomputers

De vraag is of je je hierin fundamenteel moet opstellen of
pragmatisch,
Fundamenteel gezien is het antwoord JA, pragmatisach moet je
je afvragen of er een andere uitslag zou zijn gekomen als er
handmatig was gestemd, en of je dus het risico wil nemen dat
we nu met een verkeerde regering zitten (open voor discussie
;-)
20-05-2008, 11:18 door Walter
Oeh, die vind ik eigenlijk wel goed.
Wie zegt ons dat de SP, CU of de PVV (even van links naar rechts de grote
groeiers genomen) niet stiekem onoirbare dingen hebben gedaan om aan
het aantal zetels te komen dat ze nu hebben ;-).

Als inderdaad is besloten dat de gebruikte stemcomputers niet te controleren
zijn en ook nog eens niet te garanderen is dat ze niet af te luisteren zijn, dan is
het dus niet te bewijzen dat de verkiezingen eerlijk zijn verlopen en dus
ongeldig zijn.

TIJD VOOR NIEUWE VERKIEZINGEN!!!
20-05-2008, 11:19 door fd0
eens, maar ondoenlijk.

De idee"en zijn veranderd en dus kan geen representatieve
verkiezing worden gedaan, tegen de gedachten en idee"en van
die tijd.
20-05-2008, 11:23 door wizzkizz
Nee, natuurlijk niet. Je kunt moeilijk iemand (in dit geval
het huidige kabinet) veroordelen op basis van wetgeving die
later pas gemaakt cq. ingevoerd wordt. Is een hetzelfde als
iemand veroordelen wegens (misdaad) op tijdstip (x),
terwijl (misdaad) pas op tijdstip (x+y) strafbaar werd.
Grote onzin dus.

Maar ik denk wel dat er binnen afzienbare tijd nieuwe
verkiezingen zullen komen omdat het huidige kabinet er een
behoorlijke puinhoop van aan het maken is.
20-05-2008, 11:26 door Anoniem
Ik geloof dat de heren en dames politici het nog steeds niet
begrijpen.

We willen gewoon kunnen zien dat de uitslag die wordt door
gegeven ook inderdaad de correcte uitslag is. Niet dat we
het MOETEN controleren, maar het moet gewoon wel
controleerbaar zijn.
20-05-2008, 11:32 door raboof
Jammer dat de nadruk weer zo gelegd wordt op
'afluisterbaarheid', terwijl juist de 'oncontroleerbaarheid'
het echte grote issue is...
20-05-2008, 11:59 door Anoniem
Oh jee, nou krijgen we natuurlijk meteen de "eensch"
reacties omdat iedereen zo anti-dit-kabinet is. WHOAAAAA,
onnadenkendheid heerst :(.

Als we de afgelopen verkiezingen terug draaien, laten we dan
ook meteen alle verkiezingen terugdraaien die ooit via een
stemcomputer zijn gehouden!. Ik ben nu 28 en sinds dat ik
stemrecht heb en ver daarvoor wanneer ik mee ging met mijn
ouders, zie ik al een stemcomputer staan......
20-05-2008, 12:21 door Anoniem
Tof hoor...nu duurt het straks weer 2 dagen voordat een uitslag bekend is.
Leve de vooruitgang! En nee, niet eens met de stelling. Wordt er al moe van
als ik denk aan die mensen die straks handmatig moeten gaan tellen.
20-05-2008, 16:23 door Anoniem
Technisch is Nederland (en de Europese Gemeenschap) al lang klaar voor
een direktere vorm van democratie - alleen de politieke elite heeft hier
moeite mee, dus spelen ze de vertragings tactiek uit...
20-05-2008, 16:38 door Anoniem
Mijn gevoel roept JA, mijn verstand zegt nee. Fouten zijn
gemaakt, hup op naar de volgende blunder.
20-05-2008, 16:38 door Anoniem
Verkiezingen moeten over wegens afkeuren
stemcomputers
Welnee, de dominante groep politiek
zwevende Nederlandse kiezers zijn net vlooien, springen van
hot naar her, naargelang de teneur van de dag, met gebrek
aan lange termijn visie.
20-05-2008, 19:23 door Anoniem

Tof hoor...nu duurt het straks weer 2 dagen voordat een
uitslag bekend is.
Leve de vooruitgang! En nee, niet eens met de stelling.
Wordt er al moe van
als ik denk aan die mensen die straks handmatig moeten gaan
tellen.
Vooruitgang is niet altijd een verbetering ... en dat ging
ook op voor de stemcomputer zelf.
Ook betwijvel ik of het nu echt langer gaat duren. Als ik
het me goed herinner (het viel me namelijk op bij de uitslag
op TV) was amsterdam een van de eerste gemeenten die met
resultaten kwamen, en volgens mij gebruikte ze geen
stemcomputers in amsterdam ...

Ik ben het overigens wel eens met de stemming. Ook tijdens
de verkiezingen waren er al twijvels en waren enkele
gemeenten al weer terug gegaan naar papier. Of nieuwe
verkiezingen ook echt haalbaar zijn met deze reden ... denk
het niet.
21-05-2008, 08:29 door Anoniem
Door Walter
Oeh, die vind ik eigenlijk wel goed.
Wie zegt ons dat de SP, CU of de PVV (even van links naar rechts de grote
groeiers genomen) niet stiekem onoirbare dingen hebben gedaan om aan
het aantal zetels te komen dat ze nu hebben ;-).

Als inderdaad is besloten dat de gebruikte stemcomputers niet te controleren
zijn en ook nog eens niet te garanderen is dat ze niet af te luisteren zijn, dan is
het dus niet te bewijzen dat de verkiezingen eerlijk zijn verlopen en dus
ongeldig zijn.

TIJD VOOR NIEUWE VERKIEZINGEN!!!
Je eigen partij heeft zeker verloren?
21-05-2008, 09:28 door Anoniem
Door raboof
Jammer dat de nadruk weer zo gelegd wordt op
'afluisterbaarheid', terwijl juist de 'oncontroleerbaarheid'
het echte grote issue is...
Beide zijn essentieel voor vrije verkiezingen. Als je stem
niet geheim is ben je vatbaar voor omkoping en druk van
buitenaf.
Het grote probleem met potloodstemmen is de grote kans op
fouten. Het is heel gemakkelijk een verkeerd rondje te
kleuren, om een rondje verkeerd te kleuren of om een
herkenbaar merkteken op het papier achter te laten.
Stemcomputers waren in dat opzicht een verbetering (hoewel
niet perfect).
21-05-2008, 10:41 door Anoniem
"Wie zegt ons dat de SP, CU of de PVV (even van links naar rechts de grote
groeiers genomen) niet stiekem onoirbare dingen hebben gedaan om aan
het aantal zetels te komen dat ze nu hebben ;-)"

Lol, hebben de oppositiepartijen dan veel in te brengen bij het organiseren
van verkiezingen, stemcomputers en dergelijke ?....

"Tof hoor...nu duurt het straks weer 2 dagen voordat een uitslag bekend is.
Leve de vooruitgang! En nee, niet eens met de stelling. Wordt er al moe van
als ik denk aan die mensen die straks handmatig moeten gaan tellen."

Hoezo dat, bij alle verkiezingen afgelopen eeuw zo'n beetje werd dat
handmatig gedaan, pas de laatste paar jaar is er sprake van stemcomputers.
Zou het nu opeens ondoenlijk worden om het te doen zoals we het altijd al
deden ?

"Je kunt moeilijk iemand (in dit geval
het huidige kabinet) veroordelen op basis van wetgeving die
later pas gemaakt cq. ingevoerd wordt. Is een hetzelfde als
iemand veroordelen wegens (misdaad) op tijdstip (x),
terwijl (misdaad) pas op tijdstip (x+y) strafbaar werd."

Een beetje onzinnige opmerking, aangezien er op dat gebied sinds de
verkiezingen helemaal niets is verandert. Er is geen sprake van nieuwe
wettelijke regels die destijds nog niet van toepassing waren.
21-05-2008, 15:50 door Walter
Door Anoniem
Je eigen partij heeft zeker verloren?
Nee eigenlijk niet. Helaas hebben ze alleen niet gekregen waar ze wellicht
recht op hadden.

Ik kan je echter wel verklappen dat ikzelf niet blij ben met de regering in zijn
huidige vorm. De PvdA is nou niet echt een partij te noemen die de punten uit
de verkiezingscampagne waar maakt en ik ben geen voorstander van partijen
die een geloof als basis voor hun politieke stroming hebben.
De partij waar ikzelf op gestemd heb is in ieder geval wel gegroeid tijdens de
verkiezingen. Ook denk/hoop ik dat deze partij bij nieuwe verkiezingen
(hopelijk pas over 3 jaar, want het kabinet is de afgelopen 10 jaar vaak
genoeg gevallen) ook weer wat groeit.
21-05-2008, 16:16 door Anoniem
Confidentality kan niet gegarandeerd worden (afluisteren),
maar dit zegt nog niet veel over de Integrity...
22-05-2008, 11:26 door Anoniem
Door Anoniem
Confidentality kan niet gegarandeerd worden (afluisteren),
maar dit zegt nog niet veel over de Integrity...

Wat is de overeenkomst tussen een IT'er en een ambtenaar?
Dat beiden spreken in voorgestructureerde, officiële,
goedgekeurde termen. Van ambtenaren noem je dat "ambtelijk
taalgebruik".

Ik wil hiermee de IT'ers niet kritiseren, maar juist zeggen
dat ambtelijk taalgebruik blijkbaar onmisbaar is. En ook dat
IT blijkbaar bijdraagt aan een nog verdere bureaucratisering
van onze samenleving.

Wisten we al, maar hier zie je het weer eens voor je
gebeuren. Ik geloof niet dat ik de enige ben die daardoor
steeds rebelser neigingen krijgt: "weg met ov-chipkaart,
rekeningrijden-kaart, RFID, pinpas, en alles wat je volledig
controleerbaar maakt en afhankelijk van techneuten" ...
Terug naar de middeleeuwen? Een beetje wel, graag.
22-05-2008, 11:47 door TheTeek
volgens mij moet er eerst nog bewezen worden dat er
daadwerkelijk gefraudeerd is en of gebruik is gemaakt van de
"lekken" van het systeem.

nee laten we terug keren naar de middeleeuwen met onze rode
potloden..., gelukkig zijn wij mensen niet foutgevoelig voor
het met de hand tellen van stemmen, of laten we dat tellen
ook over aan machines.

Wat een ophef allemaal, zorg gewoon dat het huidige stem
systeem wel veilig is en goed werkt bij de volgende
verkiezingen. ieder nieuw systeem heeft zo z'n "bugs" werk
die uit de wereld maar ga niet meteen alle stemcomputers aan
de kant schuiven...
22-05-2008, 15:40 door Anoniem
Door TheTeek ga niet meteen alle stemcomputers
aan de kant schuiven...

Soms word ik weemoedig* en denk zelfs; "hadden we maar niet
meteen het telraam aan de kant geschoven," dat was wel
betrouwbaar en (is nog steeds) sneller !

* "The IT industry in the United States has single-handedly
wrecked the world economy over the last couple of years,"
Commonwealt Bank managing director David Murray.
29-05-2008, 11:29 door clouseau
Jammer dat het gros nog steeds niet door heeft dat het hele
systeem al jaren gehijacked is. Het stemmen tellen op zich
zal best *eerlijk* gaan, maar de nwo marionetten waar uit we
onze keuze moeten maken gaan allemaal voor hetzelfde doel.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.