image

Panda beste proactieve virusscanner van 2007

woensdag 9 januari 2008, 11:52 door Redactie, 16 reacties

Het Duitse testorgaan AV-test.org heeft bekeken hoe goed virusscanners proactief malware herkennen, en hoelang het duurt voordat ze een update tegen nieuwe malware uitbrengen, met zeer schokkende resultaten. Zo had Microsoft bijna 400 uur per maand nodig om gebruikers tegen nieuwe malware exemplaren van de Wildlist te beschermen, en deed McAfee het met 343 uur niet veel beter.

Bijna onderaan staat het zeer populaire ClamAV, dat zo'n 600 uur nodig heeft. Absolute winnaar is Ikarus, dat per maand iets meer dan 3 uur nodig heeft om haar gebruikers te beschermen.

Een ander interessant aspect bij het kiezen van een virusscanner is hoe goed die proactief nieuwe malware kan herkennen. Komt bij het Oostenrijkse testorgaan AV-comparatives NOD32 vaak goed uit de bus, bij AV-test claimt het Spaanse Panda de eerste plek, met een score van 91%. Ook hier scoren ClamAV en Microsoft slecht, met respectievelijk 42% en 48% als gemiddelde van 2007.

Sommige virusbestrijders gaan creatief met de resultaten om. Zo laat Sophos in haar eeuwig durende smeercampagne tegen Symantec en McAfee de winnaars in het overzicht weg, zodat het zelf als beste uit de bus komt. Hieronder de volledige resultaten:

Update 11/01/08
De resultaten zijn verwijderd omdat die niet compleet zijn en daardoor een verkeerd beeld geven. De volledige test is te vinden in het januari exemplaar van het Duitse c't magazine.

Reacties (16)
09-01-2008, 12:41 door the virusman
Bei uns im deutsland da war fruher alles viel besser, ja auch die Prüfung
von virusscanners ist uns früher besser vergangen.
09-01-2008, 13:15 door Anoniem
Zo....Panda....meteen kopen!
09-01-2008, 13:21 door Anoniem
En morgen staat weer een ander bedrijf bovenaan.

Persoonlijk ben ik van mening dat je dan ook de complete functionaliteit en
eventuele andere zaken moet meenemen (zoals belangen etc).

Het blijven beperkte testen waarbij slechts enkele (weliswaar belangrijke)
aandachtspunten boven komen.

Een bedrijf zal b.v. ook op andere facetten selecteren zoals b.v.
beheersbaarheid, beheerkosten, scalability, kans op fouten, wijze van
testen, support etc.. .

Ik zie liever een test waarbij alle functionaliteit wordt opgesomd en dan een
waarderingscijfer wordt gegeven per functionaliteit.

En dit weer opgedeeld in virusscanners bedoeld voor grote omgevingen
en voor home users.

Je levenspartner heb je toch ook niet geselecteerd vanwege dr mooie
ogen... of wel natuurlijk :)
09-01-2008, 14:32 door Anoniem
Door the virusman
Bei uns im deutsland da war fruher alles viel besser, ja
auch die Prüfung
von virusscanners ist uns früher besser vergangen.

Ja, alle WC-eenden sint groser und besser im Deutchland,
09-01-2008, 14:41 door ctrlaltdelete
Vreemde resultaten van AV-test.org

Ik test zeer regelmatig nieuwe malware op http://www.virustotal.com en de
resultaten komen dan redelijk overeen met de resultaten zoals op AV-
comparatives staan vermeld en echt niet met de resultaten van AV-test.org.

Panda... hahahaha
09-01-2008, 14:54 door the virusman
Door X-2
Door the virusman
Bei uns im deutsland da war fruher alles viel besser, ja
auch die Prüfung
von virusscanners ist uns früher besser vergangen.

Ja, alle WC-eenden sint groser und besser im Deutchland,


nein größer oder grosser.

Maar even zonder gekheid, ik kan ook niet heel veel waarde hechten aan deze uitslag.
09-01-2008, 15:46 door Anoniem
Mij valt op dat antivir/avira toch vaak goed uit de bus komt.
Er van uit gaande dat de engine van de gratis en betaalde versie evengoed
zijn, heb je met de gratis versie best goede bescherming.
09-01-2008, 15:49 door Anoniem
Andreas Marx en zijn av-test.org doen er goed aan het
volledige testbed te publiceren bij hun tests. Het zou niet
de eerste keer zijn dat er stapels damaged malware samples
worden opgenomen die dus volstrekt geen kwaad (meer) kunnen.

Daarnaast werkt av-org in betaalde opdracht.
av-comparatives.org kan nimmer het woord spreken van die
instantie wiens brood gegeten wordt....
09-01-2008, 16:15 door Anoniem
Ik geloof het wel, Panda gebruikt zo vreselijk veel resources op je PC dat er
gewoon geen meer vrij zijn voor malware ;-)
09-01-2008, 16:56 door Anoniem
Deze test werd mede mogelijk gemaakt door Panda software....................
09-01-2008, 19:30 door Anoniem
Dit klopt niet mensen.
Vorige maand nog laatst,en nu eerst.
Dan mag Panda ze herkennen,tegenhouden is weer wat anders.
Wat NOD32 betreft,daar komt geen Stofmijt door,nee die stoot alles af voor
ze ergens kans voor krijgen.
09-01-2008, 22:09 door Anoniem
ik ben erg tevreden met antivir, voor mijn gevoel weinig
resources en de bescherming is goed genoeg om totale rampen
te voorkomen. in ieder geval niet slecht voor een gratis scanner
09-01-2008, 22:53 door Anoniem
Komt min of meer overeen met hetgeen iedereen reeds weet. Tenminste
iedereen die er wat koek van gegeten heeft.

Ben zelf een tijd geleden afgestapt van Symantec, best move ever.

Panda maakt idd wel betere technologie, maar weet niet hoe goed ze
vertegenwoordigd zijn in de busuniss markt. Als het a la Kaspersky is, die
voor meer ongein zorgen en duidelijk niet klaar zijn voor de markt, dan
liever niet. Maar zelf gebruik ik panda vooral in m'n privé, en kan wel
beamen dat hun technologie wel effectief meer detecteert en soepeler
werkt.

Ikarus is flink bezig de laatste tijd. Als ze hun producten wat professioneler
kunnen opbouwen dan vallen ze zeker binnen de scope in de toekomst.
09-01-2008, 23:02 door Bitwiper
Op vrijdag 21 december 2007 [url=http://www.security.nl/article/17688/1/Virusscanners_bieden_minder_bescherming_dan_jaar_geleden.html] schreef SirDice[/url]:
En malware stoppen is kinderlijk eenvoudig.. Haal de administrator rechten van je account en 99.999% van de bestaande malware maakt geen kans meer.
Inderdaad, echter bij Panda antivirus is die kans lager.

Volgens de test van nieuwe AV programma's in de Duitse c't nummer 1 van dit jaar (zie ook het artikel boven de oorspronkelijke post van SirDice) is Panda een redelijke scanner met plussen en minnen; bijv. slechte heuristiek (is dat hetzelfde als pro-aktief!?) doch goede rootkitherkenning.

Echter: het zet (volgens c't) schrijfrechten voor Everyone op de installatiedirectory (onder Program Files).Toen c't Panda hierover benaderde kregen ze een programma dat dit repareert onder XP, maar het bleef bij 99% hangen onder Vista. Als die rechten niet nodig zijn, waarom voegt het Panda installatieprogramma die Everyone-ACL dan toe? Prullenbakware wat mij betreft.

Aanvulling, nog even gegoogled: die hotfix (die volgens de ervaringen van c't niet werkt onder Vista) staat [url=http://www.pandasecurity.com/homeusers/support/card?id=41111&idIdioma=2&ref=PAV08Dev]hier[/url] ([url=http://www.securiteam.com/windowsntfocus/5HP0E2KMKQ.html]bron[/url]).
10-01-2008, 09:30 door Anoniem
Door Anoniem
Dit klopt niet mensen.
Vorige maand nog laatst,en nu eerst.
Dan mag Panda ze herkennen,tegenhouden is weer wat anders.
Wat NOD32 betreft,daar komt geen Stofmijt door,nee die stoot
alles af voor
ze ergens kans voor krijgen.
hoezo laatst, in de gedachten van bepaalde mensen hier ja,
maar volgens mij zijn ze echt niet regelmatig of uberhaupt
als laatste uit een bekende test gekomen. en NOD32 komt er
niet altijd als beste uit, dus dan zit er toch iets fout in
jouw belevenis.
10-01-2008, 14:54 door Anoniem
De beste staan bovenaan. Top test.

Het enige is dat je als IT'er geen 2 linkerhanden moet hebben om het juist
in te stellen.
Het gros van IT'ers denkt dat het kunnen configureren van een windows pc
alles is... iemand met wat verstand kan de top 3 in deze test zeker laten
werken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.