image

"Werknemer meer verstand van IT dan werkgever"

maandag 14 januari 2008, 11:50 door Redactie, 7 reacties

Werknemers zijn vandaag de dag technischer dan de bedrijven waar ze voor werken, en raken steeds vaker gefrustreerd omdat hun werkgever traag is met aanpassen van deze situatie. Uit Amerikaans onderzoek zou blijken dat de meest geavanceerde apparaten en oplossingen niet meer in het kantoor, maar in huis staan.

"Als een resultaat hiervan, eisen werknemers steeds meer omdat ze bekender met technologie zijn en hier mee omgaan. Het is een opkomend fenomeen genaamd "user-determined computing". Ondanks het plafond waar de werknemer tegen aanloopt, worden er meestal oppervlakkige aanpassingen aan de ICT-voorziening uitgevoerd. Bedrijven die nieuwe technologieën uitrollen zullen daarom in de toekomst ook beter presteren, aldus het onderzoek van Accenture.

"Ik weet dat er beveiligings- en juridische issues spelen, maar wees eerlijk, welke werknemer gebruikt geen instant messaging programma, logt vanaf de werkcomputer in op Gmail en doet andere "illegale" zaken binnen de onderneming. Het is tijd om personeel te laten werken zoals ze dat willen", reageert Jeremy Wagstaff op het onderzoek dat later deze week verschijnt.

Reacties (7)
14-01-2008, 12:06 door Anoniem
Nou, ik kan op de laatste alinea een ontkennend antwoord geven, ik
gebruik het niet op het werk.

Met de rest kan ik het enigszins eens zijn. Los van het feit dat aanpassen
van de werkplek ook te maken heeft met afschrijvingen, beleid en planning
(laatste altijd achteraf). is de tijd dat de ICT sector het alleenrecht heeft op
kennis allang niet meer het geval.
14-01-2008, 12:48 door Anoniem
Dit werd al duidelijk n.a.v. het artikel;
http://www.security.nl/article/17803/1/Toename_FTP-gebruik_binnen_bedrijven.html

Het enige wat je daaruit kan opmaken is dat het dus ruim 10
jaar duurt voor signalen van de werkvloer (systeembeheer),
het managment kunnen overtuigen....
14-01-2008, 13:49 door Anoniem
Beetje vreemde titel, een werkgever kan een bewuste keuze maken geen
IM in te zetten omdat dat het bedrijf niet dient. Dat is dan een afweging. Dat
een werknemer verwacht dat het bedrijf zijn thuissituatie kopieert ligt meer
aan de werknemer dan aan het bedrijf. Een bedrijf is er om winst te
maken, niet om het de gebruiker naar de zin te maken. En met Google
Earth, wifi, IM en wat al niet meer zij wordt het bedrijfsresltaat vaak niet
beter.

Ik vind het getuigen van gezond verstand van een bedrijf om geen state-of-
the-art ICT te gebruiken maar om een beetje achter te lopen. Dat is
namelijk veel kosteneffectiever. Natuurlijk is het wel een vereiste dat de
werknemer zijn werk efficient kan uitvoeren.
14-01-2008, 14:28 door Anoniem
Door Anoniem
Beetje vreemde titel, een werkgever kan een bewuste keuze
maken geen
IM in te zetten omdat dat het bedrijf niet dient. [...]
Ik vind het getuigen van gezond verstand van een bedrijf om
geen state-of-
the-art ICT te gebruiken maar om een beetje achter te lopen.
Dat is
namelijk veel kosteneffectiever. Natuurlijk is het wel een
vereiste dat de
werknemer zijn werk efficient kan uitvoeren.

Ik kan hier een heel eind in mee gaan. Echter is het vaak zo
dat de werkgever geen BEWUSTE keuzes maakt.

Als ik naar mijn bedrijf kijk, dan snapt het management
weinig van van ICT, maar is wel in staat om (ondoordachte)
keuzes te maken die de efficiency van het bedrijf niet
altijd ten goede komen.
De blunders worden vervolgens op de uitvoerder of
leverancier geschoven, niet op de manager die de (slechte)
keuze gemaakt heeft.
14-01-2008, 23:22 door Anoniem
Leuk commercieel geblaat van Accenture. Zeker weer wat
verkopen nodig nu de beurzen dalen. De meeste gebruikers en
managers bij ondernemingen weten totaal niet hoe complex een
grote beheerde omgeving bestaande uit allerlei heterogene
omgevingen eigenlijk is. Een ICT-er is af en toe net een
boswachter die verbaast toekijkt wat er nu weer is gegroeid
in het bos...
15-01-2008, 12:00 door Anoniem
Hoe kan het dat werknemers bij hun baas zoveel tijd hebben voor dit soort
zaken? Als je genoeg te doen hebt, en afgerekend wordt op je prestatie,
dan heb je bijna geen tijd voor prive zaken en handel je die vanzelf thuis af.
15-01-2008, 12:09 door Anoniem
Door Anoniem
Ik kan hier een heel eind in mee gaan. Echter is het vaak zo
dat de werkgever geen BEWUSTE keuzes ...

Ik zou juist het tegendeel willen stellen, de meeste
gebruikers willen wel de meest moderne technologie
gebruiken, maar hebben geen benul wat de impact van een
massale uitrol kan hebben.

Trouwens, de meeste van die 'spitstechnologie' is dan niet
eens voor het werk bedoeld. (digicams, smartphones,
mp3phones, camphones, laptops, IM, Internet access)

Door Anoniem
Een ICT-er is af en toe net een
boswachter die verbaast toekijkt wat er nu weer is gegroeid
in het bos...

De nagel op de kop :o)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.