image

Junk-e-mails kosten een vermogen aan tikken

vrijdag 2 februari 2001, 20:36 door Redactie, 0 reacties

BRUSSEL (ANP) - De stroom e-mails met reclame die internetabonnees ongevraagd ontvangen, kost een vermogen aan telefoontikken. De rekening loopt volgens een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie in de Verenigde Staten en de Europese Unie op tot 10 miljard euro (22 miljard gulden) per jaar.
Volgens EU-commissaris Bolkestein (Interne Markt) stelt de
huidige technologie een enkel bedrijf in staat dagelijks een half
miljard reclameboodschappen via het web te versturen. Hij
waarschuwde vrijdag dat de regels inzake privacy en
gegevensbescherming wel moeten worden nageleefd. ,,Tenzij
consumenten weten dat hun privacy voldoende wordt beschermd, zullen
onlinediensten die zo belangrijk zijn voor de welvaart en de
werkgelegenheid in Europa niet echt een bloeiend bestaan kunnen
leiden.''
De privacywetgeving loopt op het ogenblik uiteen in de EU.
Computergebruikers geven aan of ze zulke ongewenste reclame
('spam') niet willen, de zogenoemde opt-out. De andere mogelijkheid
is dat ze een hokje aanvinken om zulke e-mails te krijgen
('opt-in'). In enkele lidstaten, zoals Duitsland en Italië, geldt
de tweede mogelijkheid.
De Commissie deed vorig jaar zomer een voorstel om in de hele
Unie opt-in-wetgeving in te voeren. Voor de industrie is 'reclame
met toestemming' de meest effectieve manier om
consumenteninformatie in te zamelen. De opt-in-aanpak zal daarnaast
het consumentenvertrouwen vergroten, is de redenering van Brussel.

Nog geen reacties
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.