image

Meesterbrein botnet aangeklaagd wegens misdadige software

vrijdag 29 februari 2008, 09:50 door Redactie, 10 reacties

Het 18-jarige meesterbrein achter een gigantisch botnet van 1,3 miljoen computers is vandaag voor een Nieuwe-Zeelandse rechter verschenen. De tiener is aangeklaagd wegens het toegang krijgen tot een computer voor "oneerlijke doeleinden", het beschadigen van een computersysteem, het bezitten van software om misdrijven mee te plegen en het zonder toestemming verkrijgen van toegang tot meerdere computersystemen.

Programmeur Owen Thor Walker werd eind november vorig jaar door de Nieuw-Zeelandse autoriteiten gearresteerd. Het kreeg hierbij hulp van de Nederlandse autoriteiten en de FBI. Walker, beter bekend als "AKILL", was de leider van een "elite" groep botnetprogrammeurs en ontwikkelde software voor het infecteren van Windows computers. Ook zou hij de bankrekeningen van zijn slachtoffers hebben geplunderd.

Belangrijke zaak
"We hebben tijdens dit onderzoek nauw met de Nederlandse en Amerikaanse autoriteiten samengewerkt. Deze arrestatie is niet alleen belangrijk voor Nieuw-Zeeland, maar ook voor de internationale gemeenschap. Maar weinig mensen die zich met dit soort misdrijven bezighouden worden ook vervolgd. De uitkomst van deze zaak heeft dan ook grote internationale gevolgen", aldus een woordvoerder van de Nieuw-Zeelandse politie.

Volgens de FBI heeft de bende voor meer dan 13 miljoen euro schade veroorzaakt. Walker, die het niet met justitie op een akkoordje wilde gooien, hangt een gevangenisstraf van 10 jaar boven het hoofd. Ook acht andere leden van de bende zijn sinds het onderzoek aangeklaagd of al veroordeeld.

Reacties (10)
29-02-2008, 10:59 door Anoniem
10 jaar gevangenisstraf hangt hem boven het hoofd.. Iedere keer als ik dit
soort straffen lees in verband met zo´n vergrijp word ik niet goed. Dit staat
toch in geen enkele verhouding waarin je als dader iemand bv. lichamelijk
letsel toe brengt?? En dan ben je er met veel minder straf weer van af.
Belachelijk.
29-02-2008, 12:39 door Anoniem
Door Anoniem
10 jaar gevangenisstraf hangt hem boven het hoofd.. Iedere keer als ik dit
soort straffen lees in verband met zo´n vergrijp word ik niet goed. Dit staat
toch in geen enkele verhouding waarin je als dader iemand bv. lichamelijk
letsel toe brengt?? En dan ben je er met veel minder straf weer van af.
Belachelijk.

Helemaal mee eens, dit is echt belachelijk, bovendien moeten mensen
maar eens beseffen dat ze hun meuk securen, en niet gaan janken bij
politie als ze gehackt worden.
29-02-2008, 13:21 door Anoniem
En heeft de NL justitie ook de netproviders van mogelijk
gecompromiteerde machines geïnformeerd ?

En wat deze figuren boven het hoofd hangt vindt ik niet meer
dan terecht.
Er word steeds vaker naar ITers gekeken alsof zij altijd een
dubbele agenda zouden hebben.
Het is hoog tijd dat de goeden van de kwaden worden verlost.
Puur eigenbelang van deze groep, zou het nu gaan om een
nobele strijd voor het algemene/publieke belang dan nog is
het twijfelachtig maar een stuk sympathieker dan nu het
geval is.

Er zullen wellicht 'schrijvers' bestaan die een wormpje
hebben dat naar een specifieke IP range zoekt die
bijvoorbeeld veel door overheden en/of grote ondernemingen
en hotels worden gebruikt. (spionage)
Ontdekking van deze kwaadaardige software zal dan vele malen
langer duren omdat deze 'gebruikers' hun fouten graag onder
het kleed vegen en daar niemand over zullen inlichten
waardoor anderen weer onnodig veel risico lopen.

Daarnaast is het voor een spion makkelijk om te ontkennen,
er zat een worm in het systeem en dat kon hij/zij niet
weten. Of toch wel..??

Nelis Nesquick
29-02-2008, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem
10 jaar gevangenisstraf hangt hem boven het hoofd.. Iedere keer als ik dit
soort straffen lees in verband met zo´n vergrijp word ik niet goed. Dit staat
toch in geen enkele verhouding waarin je als dader iemand bv. lichamelijk
letsel toe brengt?? En dan ben je er met veel minder straf weer van af.
Belachelijk.

Ten eerste is dat de maximumstraf die nooit gegeven wordt. En ten
tweede: je gaat uit van het verkeerde ijkpunt. Mensen die andere mensen
lichamelijk letsel toebrengen dienen veel zwaarder te worden bestraft dan
die voorwaardelijke straffen van nu.

Als een manager een bedrijf voor 13 miljoen oplicht mag je voor mij
trouwens ook wel 10 jaar de cel in. Achter het beeldscherm een stoere
jongen, in de rechtszaal ook een stoere jongen. Als 18-jarige moet je maar
nadenken over dat infantiele botnet geprogrammeer van je. En daar krijgt
hij hopelijk jarenlang de tijd voor zonder veel gestoord te worden.
29-02-2008, 13:41 door Anoniem
Wanneer je een geweldsdelict pleegt, je slaat iemand in elkaar, dan
spreek je over één slachtoffer. Wanneer je een botnet beheert en andere
systemen (welke je niet kent) functies laat uitvoeren waarvoor deze
machines niet bedoeld zijn dan spreek je over een enorm potentieel aan
slachtoffers. Je kunt als botnetbeheerder bijvoorbeeld een
verkeerscontrolecentrum, een ziekenhuis, een banksysteem , een <vul
maar in> ernstig verstoren in de werkzaamheden met potentieel
slachtoffers als gevolg.

Je bent in beide gevallen dader, niet slachtoffer, het feit dat het slachtoffer
toevallig in jouw straat loopt, of zijn beveiliging te kort schiet doet hier niks
aan af. De strafmaat wordt bepaald, en terecht, aan de omvang van de
(mogelijke) schade als gevolg van jouw handelen. Het slachtoffer valt
hooguit te verwijten dat deze onvoldoende maatregelen heeft genomen om
het delict te voorkomen. Deze nalatigheid kan op zich strafbaar zijn maar
doet niks af aan het feit dat de dader de dader is.

Zolang mensen niet kunnen begrijpen dat fout fout is ongeacht of het wel
of niet mogelijk gemaakt wordt of sterker nog, met grote regelmaat
gebeurd. Zolang is beschaving nog een te groot woord voor onze
samenleving.

En nee, ik leef niet in de wolken ik weet ook wat er op de vaste grond
gebeurd en handel daar ook naar.
29-02-2008, 17:57 door Anoniem
Misschien is het beter het brein aan te klagen achter de
fantastische software waarop 96% van al die malware het zo
goed doet.
29-02-2008, 23:08 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
01-03-2008, 06:41 door Anoniem
zeer terecht dat deze man streng wordt bestraft.
dit soort lui moet het worden verboden om ooit nog een
computer te bedienen.
Mensen die moedwillig computer systemen gaan indringen en er
misbruik van gaan maken moeten voelen wat privacy betekend,
Iedereen die moedwillig computer systemen met opzet besmet
of software gaat installeren met het opzet om gegevens te
stelen, moet worden vervolgd door Justitie.
Virus makers en trojans verspreiders moeten de strengste
straffen krijgen van minstens 20 jaren!
01-03-2008, 10:40 door Anoniem
Door Anoniem
Wanneer je een geweldsdelict pleegt, je slaat iemand in
elkaar, dan
spreek je over één slachtoffer. Wanneer je een botnet
beheert en andere
systemen (welke je niet kent) functies laat uitvoeren
waarvoor deze
machines niet bedoeld zijn dan spreek je over een enorm
potentieel aan
slachtoffers. Je kunt als botnetbeheerder bijvoorbeeld een
verkeerscontrolecentrum, een ziekenhuis, een banksysteem ,
een <vul
maar in> ernstig verstoren in de werkzaamheden met
potentieel
slachtoffers als gevolg.

Je bent in beide gevallen dader, niet slachtoffer, het feit
dat het slachtoffer
toevallig in jouw straat loopt, of zijn beveiliging te kort
schiet doet hier niks
aan af. De strafmaat wordt bepaald, en terecht, aan de
omvang van de
(mogelijke) schade als gevolg van jouw handelen. Het
slachtoffer valt
hooguit te verwijten dat deze onvoldoende maatregelen heeft
genomen om
het delict te voorkomen. Deze nalatigheid kan op zich
strafbaar zijn maar
doet niks af aan het feit dat de dader de dader is.

Zolang mensen niet kunnen begrijpen dat fout fout is
ongeacht of het wel
of niet mogelijk gemaakt wordt of sterker nog, met grote
regelmaat
gebeurd. Zolang is beschaving nog een te groot woord voor onze
samenleving.

En nee, ik leef niet in de wolken ik weet ook wat er op de
vaste grond
gebeurd en handel daar ook naar.


Helemaal mee eens!!!!!
02-03-2008, 18:54 door Anoniem
Door Anoniem
zeer terecht dat deze man streng wordt bestraft.
dit soort lui moet het worden verboden om ooit nog een
computer te bedienen.
Mensen die moedwillig computer systemen gaan indringen en er
misbruik van gaan maken moeten voelen wat privacy betekend,
Iedereen die moedwillig computer systemen met opzet besmet
of software gaat installeren met het opzet om gegevens te
stelen, moet worden vervolgd door Justitie.
Virus makers en trojans verspreiders moeten de strengste
straffen krijgen van minstens 20 jaren!
overdreven. bijzonder dat je hier altijd van die reacties
van het ene extreme naar het andere extreme ziet. er is niks
mee een normale straf van een paar jaar.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.