Het Amerikaanse kledingconcern American Apparel geeft hackers de mogelijkheid om te ontdekken wat voor kleren haar klanten dragen. Alle Kleren in de winkels zullen namelijk van RFID-tags worden voorzien, die iedereen met een RFID-lezer kan uitlezen. In eerste instantie ging het om een pilot in New York. Dit was zo'n succes, dat het concern de tags ook in de overige 128 Amerikaanse winkels wil doorvoeren. In tegenstelling tot de pilot zal men dan de RFID-tags niet meer uitschakelen.
Het bedrijf kocht onlangs 1 miljoen RFID-tags die de bedrijfsvoering efficiënter moeten maken. De RFID-tag bestaat uit twee delen, een geïntegreerd circuit (IC) en een antenne. Het IC is verantwoordelijk voor de opslag en verwerking van de data, terwijl de antenne de signalen ontvangt en verstuurt. Als een klant een iets koopt, leest de RFID-lezer de informatie. De lezer geeft de informatie van de tag door aan een systeem dat de voorraad bijhoudt. Zo weet het magazijnpersoneel wat er gekocht is. Plaatst men een nieuw exemplaar, wordt de tag weer ingelezen en verstuurt en de voorraad bijgewerkt.
Dat de privacy hiermee in het geding komt is iets dat bijna zeker is. Een groep onderzoekers demonstreerde laatst hoe ze 256 RFID-tags tegelijkertijd kunnen uitlezen en het bedrijf Mojix lanceerde een technologie waarmee de chips op een afstand van 200 meter zijn te lezen. Voor bedrijven is er weinig reden om de RFID-tags van bijvoorbeeld encryptie te voorzien, aangezien er in tegenstelling tot creditcardgegevens geen financiële informatie op het spel staat. Dit betekent wel dat straks elke handige hobbyist kan uitzoeken welke maat en omvang iemand heeft, iets wat veel mensen liever voor zichzelf houden.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.