Archief - De topics van lang geleden

Registratieplicht internetcafés en bibliotheken is rookgordijn

13-05-2008, 10:22 door Redactie, 22 reacties

De politie wil dat bezoekers van internetcafés, belhuizen en bibliotheken zich voortaan identificeren, omdat dit de opsporing van Nigeriaanse phishers eenvoudiger maakt. Ook moeten prepaidtelefoonkaarten niet meer anoniem zijn aan te schaffen. De aantasting van de privacy van de burger bereikt hierdoor een nieuw dieptepunt. Nigeriaanse e-mailfraudeurs zullen zich hierdoor namelijk niet laten afschrikken. Niet alleen zijn ID-bewijzen te vervalsen, er zijn voldoende gratis hotspots en open WiFi-netwerken waar men via kan e-mailen.

Het enige middel om te voorkomen dat de phishers hun geld krijgen, is ervoor te zorgen dat de burger zich niet meer zo eenvoudig laat misleiden. In plaats van zich daar op te richten, komt politie met draconische maatregelen die niet meer in verhouding staan tot het misdrijf dat men probeert te bestrijden. De volgende vraag is wat er met de gegevens van internetcafés en bibliotheken gebeurt? Nu zijn het nog alleen phishers.

De politie boekt her en der kleine successen tegen de phishers die vanuit Nederland opereren, het merendeel lijkt de dans te ontspringen. Je kunt je dan ook afvragen wat de volgende stap is als de registratieplicht niet werkt. Het installeren van keyloggers op alle publieke computers, zoals in India al het geval is? Onze stelling luidt derhalve: Registratieplicht internetcafés en bibliotheken is rookgordijn

Reacties (22)
13-05-2008, 10:28 door Anoniem
In hoeverre werkt een identificatieplicht tegen oplichters die gebruik maken
van vervalste identiteitspapieren ?
13-05-2008, 10:39 door Anoniem
Het is niet alleen een rookgordijn, de rook is ook nog eens
zwaar giftig. Bedoeld om zij die geen kwaad in de zin hebben
ook onder controle te houden.
13-05-2008, 10:44 door Anoniem
Helemaal mee eens.
De politie zoekt een IT oplossing voor wat eigenlijk een niet it-probleem is.
Namelijk het goed voorlichten van mensen.
Begin zonodig op de scholen.
13-05-2008, 11:17 door Anoniem
Oplichting is van alle tijden, en internet, of willekeurig
welke technologie dan ook, is slechts een tool die gebruikt
wordt in het proces van oplichting. De tool registreren,
verbieden of wat dan ook lost het daadwerkelijke probleem
niet op. In dit specifieke geval levert het zelfs extra werk
op, want er wordt nu voorgesteld nog een gegevensverzameling
op te zetten die doorzocht dient te worden, en waarvoor
regels en procedures opgesteld dienen te worden voor toegang
tot en bewaring en vernietiging van de gegevens in die
verzameling.

Het fundamentele probleem is dat bepaalde groepen mensen
gewoon gevoelg zijn voor dit soort verhalen. En zo lang je
mensen niet daarin opleidt, zul je oplichting nooit uit
kunnen bannen.
13-05-2008, 11:21 door Anoniem
Door QCIC
Als die Politie nu eens zou beginnen met het aannemen van hoogopgeleide
mensen, ipv al die schoolverlaters waarvan de CITO toets uitslag liet zien dat
ze geen zin hadden in zelf denken...
Als ze de criminelen echt zouden willen vangen, dan zou Dat een serieuzere
stap zijn dan het DDR registratie model blijven doorvoeren.
Conclusie is dus ....

Helemaal mee eens maar omdat die salarissen veels te laag zijn komt er
geen hond opdagen. Ik heb daar ooit eens voor de gein gesolliciteerd en dat
salaris was aanzienlijk lager dan de ww uitkering van mijn huidige functie.

Ik vind al die maatregelen tamelijk simplistisch die vooral de onschuldige
gemiddelde burger raken ipv dat het iets bijdraagt aan het doel wat ze
trachtten te bereiken
13-05-2008, 11:31 door Anoniem
Het blijft een afweging tussen privacy en veiligheid. Die
afweging moet steeds opnieuw gemaakt worden. Totale vrijheid
geeft de sterksten, slimsten, handigsten, brutaalsten altijd
te veel macht. Ook op het internet. Daartegen moet de gewone
gebruiker tot op tamelijk grote hoogte beschermd worden,
want computers zijn bedrieglijke systemen die gemakkelijk
misbruikt kunnen worden. Maar de verleiding is ook groot om
dan maar alles te registreren. Daar kan dan ook weer
gemakkelijk misbruik van gemaakt worden. Geen gemakkelijk
probleem.
13-05-2008, 11:43 door Arno Nimus
Door Anoniem
In hoeverre werkt een identificatieplicht tegen oplichters
die gebruik maken
van vervalste identiteitspapieren ?
Waarschijnlijk hoopt de politie dat er ook nog een
identificatieplicht komt voor mensen die vervalste
identiteitspapieren 'bestellen'... ;-)

Maar ik ben het eens met de stelling. Het is een mooie
symbolische regel waarmee wederom een stukje privacy wordt
afgenomen. En stel dat die plicht er komt, hoe moet het er
uit komen te zien? Moet je alleen je ID laten zien, wordt
het nummer van het betreffende document opgeschreven of
wordt er een kopie gemaakt? Hoe lang blijft dit bewaard?
Wordt er ook een registratie gemaakt van wie op welk moment
welke PC gebruikt heeft? Wordt er ook meteen bijgehouden wie
welke website bezoekt?

Aan alleen de ID-plicht heb je absoluut niks.
13-05-2008, 12:00 door Anoniem
Door QCIC
Als die Politie nu eens zou beginnen met het aannemen van
hoogopgeleide
mensen, ipv al die schoolverlaters waarvan de CITO toets
uitslag liet zien dat
ze geen zin hadden in zelf denken...
Als ze de criminelen echt zouden willen vangen, dan zou Dat
een serieuzere stap zijn dan het DDR registratie model
blijven doorvoeren.
Conclusie is dus ....

Je kent de organisatie niet eens dus is je uitlating over de
kwaliteit van hun werk en kundigheid voorbarig en totaal
niet onderbouwd.

Niet dat ik een 'vriend' van de overheid ben o.i.d. maar ik
probeer mij wel te houden aan het motto: ere wie ere
toekomt......

En bij een opsporingsdienst zoekt men naar 'trouwe honden'
en niet naar populistische job-hoppers. Ook daar al
afgewezen QCIC..??


Toedeloe
13-05-2008, 12:35 door awesselius
Ik lees de stelling eerder als: "Elke maatregel die de
privacy schendt is een rookgordijn". Met als toevoeging:
"Onder het huidige moraal van de regering".

Want ze doen alsof ze hele nuttige maatregelen treffen. Dat
doen ze ook, maar dan niet onder het argument waarmee ze het
in brengen. Want de maatregelen zullen straks heel treffend
blijken, want je kunt als gewone burger geen kant meer op.

Als dat zover is, dan schroeven ze ook de wetten nog eens
verder dicht en wordt alles een misdrijf in de ogen van de
totalitaire machthebber.

Nee, Nigeriaanse oplichters zijn nog een schijntje bij wat
wij straks allemaal zullen worden in de ogen van de
wereldregering.

http://www.claimyourrights.eu/
http://www.thinkfree.ca/

- Unomi -
13-05-2008, 12:35 door Anoniem
Wie is hier nu de grootste bedrieger? De oplichter die ons geld probeert te
stelen of de poltiie die onze privacy probeer te stelen onder het mom van een
maatregel waarvan bewezen is dat hij niet of amper werkt.??
13-05-2008, 13:40 door awesselius
Voor de mensen die ooit dachten: "Hoe zou het zijn geweest
in de tijd van het IJzeren Gordijn? Hoe beleefden de
Oost-Duitsers, de Berlijners dat nou?". Geen nood,
binnenkort kunnen die vraag mooi allemaal zelf invullen.

Je wordt gemonitord, aan de tand gevoeld, betutteld,
gehersenspoeld.... Allemaal even heerlijk..... Als je ervan
houdt natuurlijk. Nou, ik geloof dat iedereen dat wel wil,
want anders hadden we toch wel wat meer protest vernomen.......

Ongelooflijk dat na zo'n 60 jaar wij dit soort dingen
meemaken waar onze voorvaderen tegen gestreden hebben. Dit
is niemands eer te na, want we doen er geen moer tegen.

http://www.claimyourrights.eu/
http://www.thinkfree.ca/

- Unomi -

PS: Sorry voor de dubbele post
13-05-2008, 14:19 door Anoniem
De politiemensen van de teams die hier om vragen lopen hier tegenaan in de
praktijk.

Verder zit er geen kwade opzet achter. Gewoon mensen die hun werk
makkelijker, doeltreffender willen doen. Geen rookgordijn dus.

Misschien is het aardig om hier op security.nl eens mee te denken hoe je
deze phisers kan opsporen in plaats van de negatieve insteek te kiezen.

Mijn insteek zou de volgende zijn: zoals bij iedere actie gaat het er om geld in
haden te krijgen; volg dus het geld. Ga een transactie aan als politie en ga
achter de inners van het geld aan.
13-05-2008, 16:02 door Anoniem
Door Anoniem
De politiemensen van de teams die hier om vragen lopen hier
tegenaan in de
praktijk.

Verder zit er geen kwade opzet achter. Gewoon mensen die hun
werk
makkelijker, doeltreffender willen doen. Geen rookgordijn dus.

Misschien is het aardig om hier op security.nl eens mee te
denken hoe je
deze phisers kan opsporen in plaats van de negatieve insteek
te kiezen.

Mijn insteek zou de volgende zijn: zoals bij iedere actie
gaat het er om geld in
haden te krijgen; volg dus het geld. Ga een transactie aan
als politie en ga
achter de inners van het geld aan.

Mischien geen kwade opzet maar hoe groot is de populatie van
phisers in een internetcafe t.o.v. de totale populatie? 1 %
of zoiets? Daarnaast doe je nog steeds niets tegen valse
identiteitsbewijzen, alhoewel er nu verplicht wordt om er
een goede foto op te zetten.

Daarnaast is het volgen van transacties ook niet zo
eenvoudig door het gebruik van 'katvangers' mensen die hun
bankrekening ter beschikking stellen tegen een kleine
vergoeding. Het volgen van zo'n spoor kan heel bewerkelijk
worden als er tussen verschillende landen met verschillende
rechtsystemen wordt geschoven. Als er tenminste een verdrag
is voor het uitwisselen van gegevens.

Zodra de transactie is geweest wordt het moeilijk om het
geld nog te achterhalen. Zoals gebruikelijk is voorkomen
beter dan genezen...
13-05-2008, 19:15 door Anoniem
De terroristen hebben dus gewonnen, wij zijn onze vrijheid
kwijt ..
13-05-2008, 23:38 door Anoniem
1. ID plicht + camera toezicht binnen het publieke domein
2. ID plicht + camera toezicht binnen de horeca
3. ID plicht voor tabakswaren + camera toezicht tbv 'dader
registratie'
4. ID plicht + camera toezicht binnen het OV
5. ID plicht + camera toezicht bij legale toegang tot bank
tegoeden
6. ID plicht + camera toezicht voor creditcard gebruik
7. ID plicht + camera toezicht bij trajectcontrole
8. ID plicht + camera toezicht bij het betreden van een
rechtbank (ook publiek)
9. ID plicht + camera toezicht voor publieke bezoekers van
kamer debatten
10. ID plicht + camera toezicht (voor vertrek) om op
vakantie te mogen naar het buitenland

2011. ID plicht (+ webcam toezicht) voor gebruikers van MSN,
MySpace, Hyves etc.....

http://www.newtechspy.com/may06/may24c.html
13-05-2008, 23:39 door Anoniem
Door Anoniem
Door QCIC
Als die Politie nu eens zou beginnen met het aannemen van
hoogopgeleide
mensen, ipv al die schoolverlaters waarvan de CITO toets
uitslag liet zien dat
ze geen zin hadden in zelf denken...
Als ze de criminelen echt zouden willen vangen, dan zou Dat
een serieuzere
stap zijn dan het DDR registratie model blijven doorvoeren.
Conclusie is dus ....

Helemaal mee eens maar omdat die salarissen veels te laag
zijn komt er
geen hond opdagen. Ik heb daar ooit eens voor de gein
gesolliciteerd en dat
salaris was aanzienlijk lager dan de ww uitkering van mijn
huidige functie.

Ik vind al die maatregelen tamelijk simplistisch die vooral
de onschuldige
gemiddelde burger raken ipv dat het iets bijdraagt aan het
doel wat ze
trachtten te bereiken

En welk doel tracht men te bereiken..?

Toedeloe
14-05-2008, 00:34 door Anoniem
Door Anoniem op dinsdag 13 mei 2008 16:02

quote:Door Anoniem
De politiemensen van de teams die hier om vragen lopen hier
tegenaan in de
praktijk.

Verder zit er geen kwade opzet achter. Gewoon mensen die hun
werk
makkelijker, doeltreffender willen doen. Geen
rookgordijn dus.

Misschien is het aardig om hier op security.nl eens mee te
denken hoe je
deze phisers kan opsporen in plaats van de negatieve insteek
te kiezen.

Mijn insteek zou de volgende zijn: zoals bij iedere actie
gaat het er om geld in
haden te krijgen; volg dus het geld. Ga een transactie aan
als politie en ga
achter de inners van het geld aan.


Mischien geen kwade opzet maar hoe groot is de populatie van
phisers in een internetcafe t.o.v. de totale populatie? 1 %
of zoiets? Daarnaast doe je nog steeds niets tegen valse
identiteitsbewijzen, alhoewel er nu verplicht wordt om er
een goede foto op te zetten.

Daarnaast is het volgen van transacties ook niet zo
eenvoudig door het gebruik van 'katvangers' mensen die hun
bankrekening ter beschikking stellen tegen een kleine
vergoeding. Het volgen van zo'n spoor kan heel bewerkelijk
worden als er tussen verschillende landen met verschillende
rechtsystemen wordt geschoven. Als er tenminste een verdrag
is voor het uitwisselen van gegevens.

Zodra de transactie is geweest wordt het moeilijk om het
geld nog te achterhalen. Zoals gebruikelijk is voorkomen
beter dan genezen...

Hoe zou 'MEN' het dan hebben gedaan om de financiële
transacties van mogelijk 'terroristische' organisaties te
volgen, identificeren en te blokkeren.
En dat kan niet met andere financiele delicten....??
RAARRRR...!!

IK!, ik ga Verdonk oplichten want aangifte doet ze toch
niet............!!
14-05-2008, 02:12 door Rotkop
Anoniem communiceren is al jaren een doorn in het oog van
inlichtingenorganisaties en justitie. Nu worden de
Nigeriaanse scammers ingezet om een groter achterliggend
probleem op te lossen. Dit is een steeds gebruikelijkere
leugen geworden sinds de ``10.000 illegale Ghanezen in de
Bijlmer´´.

Lang leve de politiestaat....
14-05-2008, 09:33 door Anoniem
Hoe zou 'MEN' het dan hebben gedaan om de financiële
transacties van mogelijk 'terroristische' organisaties te
volgen, identificeren en te blokkeren.
En dat kan niet met andere financiele delicten....??
RAARRRR...!!

IK!, ik ga Verdonk oplichten want aangifte doet ze toch
niet............!!

Met veel moeite worden dergelijke transacties gevolgd en
uitgeplozen. Om een compleet beeld te krijgen wordt soms een
aantal jaren onderzoek gedaan. Dit houdt ondermeer in dat er
een kostenbate analyse gedaan kan worden. Nu zijn de kosten
die voor terroristis onderzoek gemaakt mogen worden
beduidend hoger dan voor 'gewone' financiele misdrijven.
Bij kleine bedragen wegen de kosten in individuele gevallen
niet op tegen de opbrengsten. Oplichting op grote schaal en
bij grote bedragen wordt meer moeite gedaan. Dan gaat het
ook om grotere bedragen he ;-).

Wat Verdonk betreft degene die haar nog geld schuldig is
heeft nog niet gezegd dat er niet betaald wordt. Alleen maar
dat het geld eraan komt zonder een termijn af te spreken.
14-05-2008, 12:25 door Anoniem
Maatregel die het probleem niet oplost, maar wel gehele monitoring van de
Nederlandse bevolking een stapje dichterbij brengt. Lekker bezig.
14-05-2008, 14:01 door Anoniem
"Misschien geen kwade opzet maar hoe groot is de populatie van
phisers in een internetcafe t.o.v. de totale populatie? 1 %
of zoiets? Daarnaast doe je nog steeds niets tegen valse
identiteitsbewijzen, alhoewel er nu verplicht wordt om er
een goede foto op te zetten."

Het moet toch een peuleschil zijn voor de oplichters om een internet cafe te
vinden waarbij de eigenaar tegen betaling wel een oogje dicht wil knijpen, en
waarbij de foto op een ID dus niet uitmaakt, doordat de eigenaar ofwel het
gebruik niet registreert, ofwel het gebruik op de naam van een ander zet
(i.e. een toerist die eerder in de zaak was) ?

Overigens vraag ik mij af hoeveel internet cafe's misbruik zullen maken van
persoonsgegevens van klanten die gebruik maken van hun computers. Er zijn
zeer veel internet cafe's die ik absoluut niet zou vertrouwen met mijn
persoonsgegevens.

Misschien overigens ook een leuke nieuwe business voor die Nigerianen om
internet cafe's op te gaan zetten, kennelijk is het weer een nieuwe methode
om snel veel persoonsgegevens te kunnen verzamelen ;)
19-05-2008, 10:37 door Anoniem
Ach... Ook boeven worden steeds slimmer en breken zelfs door
versleutelingen heen. Het is nooit uit te roeien, maar het geeft in ieder geval
wel werkgelegenheid...haahahahha... Ik doe ook aan zelfstudie, omdat ik
begrijp hoe encryptie werk. Als je verkeerd gebruikt ben je de pineut.
Spammers en boeven gaan steeds meer die richting op. Bijna 77%
spammers gebruiken encryptie, daardoor moeilijk te stoppen en op te pakken.
Geen wonder dat de maatregelen steeds scherper moerten worden. Of dat
helpt? Ik denk het niet! Ik volg het al jaren..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.