Archief - De topics van lang geleden

Is dit normaal?

07-12-2004, 15:42 door Anoniem, 7 reacties
Dit bericht krijg ik binnen van iemand die zegt dat ie van systeembeheer
is:

Beste collega's,

Zoals jullie weten komt er binnenkort een nieuwer, sneller systeem aan.
Hiervoor moeten we iedereen overzetten.
Daarvoor hebben we de huidige wachtwoorden nodig van iedereen.
Dus van iedereen zouden we graag een mailtje zien met
gebruikersnaam en wachtwoord van Citrix, dit is dus de eerste keer dat je
je gebruikersnaam en wachtwoord mag invullen.

Met vriendelijke groet,

Rxxxxx van Bxxxxx

Is dit zo hebben ze dit echt nodig. Lijkt mij van niet.
Hoe hier juist op te reageren?
Reacties (7)
07-12-2004, 16:11 door Anoniem
NOOIT aan NIEMAND je wachtwoord geven.

Tenzij je aan de hemelpoort staat, en je moet em iets geven
om binnen te komen. ZEKER bedrijven die daarin
gespecialiseerd zijn zullen nooit om die info vragen. Zelfde
als je bank om je pincode vraagt.

Juiste manier van reageren; niet reageren. Lijkt me stug dat
de mail van de echte sysop is, en als je terug mailt weten
ze in elk geval dat je mailadres in gebruik is, wat weer
resulteert in een extra hoeveelheid spam en troep.

In het vervolg hou je de volgende regel aan;
Niemand mag je wachtwoord krijgen!

Gr.

T
07-12-2004, 16:19 door Anoniem
nou dacht het niet
08-12-2004, 12:39 door awesselius
Er was (ik meen) vorige week ook een waarschuwing uitgegaan over
dit soort mailtjes. Ik dacht persoonlijk dat het om Engelstalige hoaxen
ging (valt dat nog onder hoax?). Kennelijk heeft iemand het dunnetjes
overgedaan in het Nederland.

Zoals men al opmerkt:

NOOIT je wachtwoord opgeven. Zeker als je diegene niet kent en zich
ineens voordoet als systeembeheerder.

Specialisten, systeembeheerders die een goed beleid hebben, zullen
zelf nooit die wachtwoorden weten en nooit willen weten ook. Dit om
zelfs maar enige verleiding te voorkomen.

Als een wachtwoord kwijt raakt, dan reset je dat gewoon en laat je de
gebruiker een nieuw wachtwoord verzinnen en invoeren.

Een systeembeheerder die van het hele bedrijf hun wachtwoord
opvraagt......Duh...... die heeft het recht niet eens die functie te vervullen.
Je bent "root" of "administrator" of je bent het niet. Zo'n power-user
heeft echt geen wachtwoorden van anderen nodig.

Ik ken Citrix dan niet ( wel mee gewerkt, maar nooit beheerd ), dus ik
weet niet hoe die authorisatie-hierarchie in elkaar zit.

Als je het echt ver wilt trekken is dit een scam. Een Nederlandstalige
scam en moet je dit zelfs rapporteren aan je meerdere of zelf aan de
politie meedelen (niet dat die veel doet volgens mij).

- Unomi -
08-12-2004, 12:42 door awesselius
Door Anoniem
NOOIT aan NIEMAND je wachtwoord geven.

Gr.

T

Hahahahahahaha...... In het zuiden des lands hebben ze nog wel eens
de neiging dubbele ontkenning te gebruiken als extra kracht. Maar
zoals we uit de wiskunde weten is twee x negatief, positief.

Zo bepaald, lezen we hier:

ALTIJD aan IEDEREEN je wachtwoord geven.

Ik geloof niet dat dat het juiste advies is. ;-)

- Unomi -
08-12-2004, 13:18 door Anoniem
Ik gebruik nooit geen dubbele ontkenning.
08-12-2004, 13:55 door Anoniem
je moet gebruikers eens horen zeiken als ze een nieuwe
wachtwoord moeten verzinnen. en ze mogen ook niet gestoord
worden bij hun werk, je mag niet overwerken, dus moet en de
gebruikers maar overdag overgezet worden en dan moeten ze
daarna hun wachtwoord maar veranderen.

Tja, het gebeurt., maar het moest niet mogen.
08-12-2004, 16:24 door Zarco.nl
Door _stuffie_
Ik gebruik nooit geen dubbele ontkenning.
Klopt, het zijn er drie :P

Maar ontopic:
Beheerders hebben meer rechten dan gebruikers dus waarom zouden ze dan de wachtwoorden van alle gebruikers nodig hebben???
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.