Archief - De topics van lang geleden

Firewall noodzakelijk?

19-04-2006, 18:25 door Anoniem, 19 reacties
Hoi, ik had een vraagje
Ik heb op mijn pc nu antivir en microsoft anti spyware real time protector er
op staan. Momenteel heb ik ook zone alarm nog maar mijn vraag: is een
firewall echt noodzakelijk? aangezien hij mijn pc vrij traag maakt haal ik m
er liever af als dat niet al te veel kwaad kan.

Randy
Reacties (19)
20-04-2006, 11:46 door SirDice
Zit je achter een adsl of kabel router? In dat geval zou je zonder kunnen..
Zit je echter rechtstreeks aan Internet dan is een firewall echt noodzakelijk..

Maar weet je zeker dat de traagheid komt door de firewall en niet door je virusscanner? Welke virusscanner heb je? En welke versie van windows gebruik je?
21-04-2006, 16:11 door Anoniem
Zonealarm eraf gooien dan de standaart xp firewall aanzetten
en klaar,nadeel is alleen dat je niet de volledige controle
hebt over het outbound verkeer maar dat hoeft niet echt een
probleem te zijn.

Nu gaat ik er wel vanuit dat je XP gebruikt
23-04-2006, 20:17 door Anoniem
Door SirDice
Zit je achter een adsl of kabel router? In dat geval zou je zonder
kunnen..
Zit je echter rechtstreeks aan Internet dan is een firewall echt
noodzakelijk..
Niet geheel waar wat je zegt. Als je router hebt is dat alleen
beschermd voor inbound connecties, outbound niet, daarom is
het alsnog verstandig om een firewall geinstalleerd te hebben.
Behalve als je achter een pro router zit, of een pc die als router
dient (die hebben meestal ook een firewall voor beide richtingen
ingebouwd).
24-04-2006, 13:18 door Anoniem
Pak alle 'bescherming van ten hoogste 2 leveranciers. En let erop dat je
niet software installeert die 'bijna' het zelfde doet. Veel software
installeert zich als een soort transparante schil. Echter, wanneer je dus
TWEE keer dezelfde soort applicatie installeert, wordt het verkeer dus
twee keer of drie keer afgevangen. Vaak wordt dan voor (statefull)
inspection de boel danig opgehouden, en dan hebben we het nog niet
eens gehad over geheugen gebruik en CPU verbruik. Ik heb mensen
van een 8Mbit lijn terug zien vallen naar een 1Mbit link, alleen omdat ze
(in dit geval) Norton niet geheel hadden kunnen verwijderen en
vervolgens McAfee geinstalleerd hadden. Bovendien, is Microsoft AS niet
BETA? Wie gaat er nu beta software installeren als je niet een beta
tester wil zijn?
24-04-2006, 15:25 door moi
Bescherming: ja zoveel mogelijk, maar liefst op een
doordachte manier gebruiken.
Zelf heb ik een Draytek router + hardware firewall + SyGate
personal firewall (helaas niet langer supported .........
Symantec: bedankt) + SpywareBlaster + SpyBot Resident
(TeaTimer) in advanced mode + Alvast anti4us (free version)
+ regelmatig gebruik van CCleaner.
Bevalt me goed, maar of de pc 100% okselfris is en blijft ???.
Overweeg de aanschaf van Alvast Pro ........... heeft iemand
daarmee ervaring ?? Thanx
24-04-2006, 15:28 door moi
Correctie: niet aL vast maar Avast uiteraard.........
24-04-2006, 15:46 door G-Force
Beste Randy

Ja, je kunt niet zonder firewall. Doe je dat wel dan is je PC binnen een 20
tal minuten of minder overgenomen door crackers, internet wormen en
Trojaanse Paarden.

Beste configuratie is als je een hardware firewall combineert met een
software firewall. Dit geeft de beste beveiliging.
24-04-2006, 15:59 door SirDice
Overdrijven is ook een vak.... Als je achter een router zit dan gaat die vlieger echt niet op..

Die 20 min. is gebaseerd op een onbeschermde, ongepatchte machine die rechtstreeks aan Internet is gekoppeld....

Mijn windows XP machine heeft nog nooit een firewall gehad... Maar goed.. Ik zit dan wel achter een FreeBSD router/firewall..
24-04-2006, 18:40 door Anoniem
Door SirDice op maandag 24 april 2006 15:59

Maar goed.. Ik zit dan wel achter een FreeBSD
router/firewall.---------------
---------------------------------------------------------------------------
Dan heb je toch een firewall?
Voor de rest heb je wel gelijk sommige reakties klinken wat
overdreven.
Die van moi op maandag 24 april 2006 15:25 is ronduit
belachelijk al zijn processor kracht wordt opgevreten door
beveiliging.
25-04-2006, 08:43 door Anoniem
Door ronnii
Door SirDice op maandag 24 april 2006 15:59

Maar goed.. Ik zit dan wel achter een FreeBSD
router/firewall.---------------
---------------------------------------------------------------------------
Dan heb je toch een firewall?
Voor de rest heb je wel gelijk sommige reakties klinken wat
overdreven.
Die van moi op maandag 24 april 2006 15:25 is ronduit
belachelijk al zijn processor kracht wordt opgevreten door
beveiliging.
Nonsens: P4 met 1 G memory waarop in feite 1x anti4us + 1x
personal firewall + Spybot en SpywareBlaster performt nog
prima. Overigens is voor mij de afweging van (iets) minder
performance versus malware-ellende geen moeilijke keuze.
25-04-2006, 08:49 door moi
Door ronnii
Door SirDice op maandag 24 april 2006 15:59

Maar goed.. Ik zit dan wel achter een FreeBSD
router/firewall.---------------
---------------------------------------------------------------------------
Dan heb je toch een firewall?
Voor de rest heb je wel gelijk sommige reakties klinken wat
overdreven.
Die van moi op maandag 24 april 2006 15:25 is ronduit
belachelijk al zijn processor kracht wordt opgevreten door
beveiliging.
Nonsens: een P4 met 1G memory performt nog prima; in feite
draait daarop 1x personal firewall + 1x anti4us + 2 x
anti-spyware.
Overigens is voor mij de keuze tussen (mogelijk iets) minder
performance en malware - ellende niet moeilijk.
25-04-2006, 14:30 door chriz
... Allemaal niet helemaal waar ...

Ik zit ZONDER Firewall,
ZONDER Antivirus Alleen MET Updates.

Ik heb nooit last van malware, Heb ik dat wel los ik het zelf op.


Greetz chrizz :)
25-04-2006, 16:35 door SirDice
Als je achter een router zit zit je effectief ook achter een
firewall ;)
25-04-2006, 19:32 door Anoniem
Door Anoniem
Door ronnii
Door SirDice op maandag 24 april 2006 15:59

Maar goed.. Ik zit dan wel achter een FreeBSD
router/firewall.---------------
---------------------------------------------------------------------------
Dan heb je toch een firewall?
Voor de rest heb je wel gelijk sommige reakties klinken wat
overdreven.
Die van moi op maandag 24 april 2006 15:25 is ronduit
belachelijk al zijn processor kracht wordt opgevreten door
beveiliging.
Nonsens: P4 met 1 G memory waarop in feite 1x anti4us + 1x
personal firewall + Spybot en SpywareBlaster performt nog
prima. Overigens is voor mij de afweging van (iets) minder
performance versus malware-ellende geen moeilijke keuze.

Tuurlijk gaat de performance achteruit zeker met dat buggy
teatimer van spybot .Maar waarvoor moet een proggie je PC
in de gaten houdt als je met firefox surf en met Mozzila
thunderbird je mail leest ?

Eenmaal per maand even je PC scannen met een anti spyware
proggie is voldoende er hoeft niks op de achtergrond te
draaien .

Je hebt het over een hardwarematige firewall waarvoor dan
nog een softwarematige firewall draaien?

CCleaner is een leuk proggie maar dat hoeft je echt niet
elke week te draaien de meeste vervuiling van de browser is
in firefox met 1 druk op de knop te verwijderen .
De temp folder kan je zelf ook weggooien het enigste wat
Ccleaner aardig doet is je registersleutels controleren en
eventueel verwijderen.(niet zonder risico)

Ik bedoel maar een pc veilig en schoon houden hoeft niet met
allerlei programaas soms werkt dat juist je stabiliteit en
snelheid tegen kijk maar naar die hele meuk van Symantec.

Het enigste wat echt op de achtergrond moet draaien is een
virusscanner en eventueel een firewall voor de rest zeg ik
uit die meuk en je gezond verstand gebruiken.Af en toe een
antispyware scanner opstarten kan geen kwaad maar hoeft
volgens mijn bescheiden mening niet op de achtergrond te
draaien.
27-04-2006, 13:55 door Dabien
Door chriz
... Allemaal niet helemaal waar ...

Ik zit ZONDER Firewall,
ZONDER Antivirus Alleen MET Updates.

Ik heb nooit last van malware, Heb ik dat wel los ik het
zelf op.


Greetz chrizz :)
Heel behulpzaam. Helaas gaat dit verhaal maar voor weinig
mensen op.
Toegegeven, als je let op wat je doet, heb je in principe
geen behoefte aan antivirus en antispyware, maar voor de
doorsnee gebruiker is het gewoon verstandig om deze
waarschuwings-systemen te hebben.

Het nut van een firewall ontgaat mij echter tot de dag van
vandaag. De kans dat een willekeurige thuis-internetter
zomaar gehackt wordt, is gewoon te verwaarlozen in mijn
optiek. Het enige waarvoor een firewall bij mensen thuis nut
zou hebben, is in het geval van besmetting met een keylogger
of trojan horse. Je moet dan echter wel een firewall hebben,
die uitgaand verkeer tegen kan houden. Dit is echter
allemaal symptoombestrijding. Als je de virussen en trojans
gewoon buiten de deur houdt, is een firewall overbodig.
27-04-2006, 16:07 door SirDice
Door Dabien
De kans dat een willekeurige thuis-internetter zomaar
gehackt wordt, is gewoon te verwaarlozen in mijn optiek.
Juist de thuis-gebruikers hebben tegenwoordig bijna allemaal een breedband Internet verbinding. De data die op die machine staat is misschien niet zo interessant maar een dergelijke machine kan wel prima misbruikt worden als
springplank om andere systemen aan te vallen (DDoS zombie bijv). Om nog maar te zwijgen over de risico's van identiteitsdiefstal.

Ik zou zeggen: zet eens een goede sniffer aan op je Internet verbinding. Ik denk dat je optiek dan vrij snel veranderd.

Het enige waarvoor een firewall bij mensen thuis nut zou hebben, is in het geval van besmetting met een keylogger of trojan horse. Als je de virussen en trojans gewoon buiten de deur houdt, is een firewall overbodig.
Contradictio in terminus?!? Een firewall houdt virussen en wormen tegen die over het netwerk je machine binnendringen.. Virussen en wormen verspreiden zich niet altijd alleen maar via e-mail namelijk.
27-04-2006, 20:36 door L.L. Bowen
Contradictio in terminus
[size=-2]SirDice, no offence I hope & off topic I know, maar
't is volgens mij: contradictio in terminis.
Toch?[/size]

Maar inderdaad: breedband zonder firewall is als een bad
zonder plug: dweilen met de kraan open. Zeker voor de
gemiddelde computergebruiker.
28-04-2006, 10:24 door SirDice
Door L.L. Bowen
Contradictio in terminus
[size=-2]SirDice, no offence I hope & off topic I know, maar
't is volgens mij: contradictio in terminis.
Toch?[/size]
Je hebt gelijk.. No offence taken.. :)
28-04-2006, 20:58 door L.L. Bowen
Overigens: ik help -in mijn omgeving- nogal wat mensen met
hun pc, software en hardware. Tegenwoordig hebben de meesten
van hen breedband. En zodra ze breedband nemen maak ik ze
duidelijk dat ik ze alleen nog maar wil helpen als ze een
firewall, virus- en spywarescanner (laten) installeren.
Simpelweg omdat ik er genoeg van kreeg steeds puin te mogen
ruimen ("de computer is zo traag de laatste tijd") na enkele
weken of maanden van onveilig internetverkeer.

Waar Dabien zegt:
"De kans dat een willekeurige thuis-internetter zomaar
gehackt wordt, is gewoon te verwaarlozen in mijn optiek."

zou ik willen verwijzen naar de log van bijvoorbeeld mijn
router. Zie hieronder.
Misschien is het allemaal onschuldig wat er hier gelogd is,
maar ik ben blij dat mijn router het tegenhoudt.
Omdat geen van mijn 'klanten' achter een router zit, wil ik
dat ze een firewall, virus- en spywarescanner installeren.
Better safe than sorry.

En tenslotte:
De kans dat er in mijn huis wordt ingebroken is, denk ik,
relatief klein. Toch doe ik altijd de deur op slot als ik
het pand verlaat.
Dabien waarschijnlijk ook.

----------------------------------------------------------------------------------------------
vrijdag 28 april 2006 14:18:10 Unrecognized attempt blocked
from 204.16.208.110:36613 to 99.99.99.99 UDP:1026
vrijdag 28 april 2006 14:18:10 Unrecognized attempt blocked
from 204.16.208.110:36613 to 99.99.99.99 UDP:1027
vrijdag 28 april 2006 14:31:57 Unrecognized attempt blocked
from 3.29.210.172:0 to 99.99.99.99 UDP:1025
vrijdag 28 april 2006 14:31:57 Unrecognized attempt blocked
from 3.29.210.172:0 to 99.99.99.99 UDP:1026
vrijdag 28 april 2006 14:35:48 Unrecognized attempt blocked
from 221.203.145.73:50723 to 99.99.99.99 UDP:1030
vrijdag 28 april 2006 14:35:48 Unrecognized attempt blocked
from 221.203.145.73:50726 to 99.99.99.99 UDP:1033
vrijdag 28 april 2006 14:43:57 Unrecognized attempt blocked
from 24.41.60.59:4212 to 99.99.99.99 TCP:4899
vrijdag 28 april 2006 14:48:41 Unrecognized attempt blocked
from 133.57.225.55:0 to 99.99.99.99 UDP:1025
vrijdag 28 april 2006 14:48:41 Unrecognized attempt blocked
from 133.57.225.55:0 to 99.99.99.99 UDP:1026
vrijdag 28 april 2006 14:50:46 Unrecognized attempt blocked
from 55.218.50.152:30926 to 99.99.99.99 UDP:1026
vrijdag 28 april 2006 14:54:52 Unrecognized attempt blocked
from 57.14.157.213:0 to 99.99.99.99 UDP:1026
vrijdag 28 april 2006 14:54:52 Unrecognized attempt blocked
from 57.14.157.213:0 to 99.99.99.99 UDP:1025
vrijdag 28 april 2006 14:54:52 Unrecognized attempt blocked
from 57.14.157.213:0 to 99.99.99.99 UDP:1026
vrijdag 28 april 2006 14:54:52 Unrecognized attempt blocked
from 57.14.157.213:0 to 99.99.99.99 UDP:1025
vrijdag 28 april 2006 15:04:43 Unrecognized attempt blocked
from 204.16.208.110:36613 to 99.99.99.99 UDP:1026
vrijdag 28 april 2006 15:05:10 Unrecognized attempt blocked
from 204.16.208.104:50435 to 99.99.99.99 UDP:1026
vrijdag 28 april 2006 15:05:10 Unrecognized attempt blocked ...
---------------------------------------------------------------------------------------
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.