Archief - De topics van lang geleden

Welke laptop kiezen

13-07-2007, 09:41 door Pimmetje, 14 reacties
Ik sta op het punt een laptop aan te schaffen. Ik dub tussen
twee Fujitsu modellen: Lifebook E8410 (nvidia) of Celsius
H240 beide ca. 2300 Euro ex.
Er moeten best stevige applicaties op draaien. Dus snelheid
is een item, evenals: *geen* glansscherm. Of weet iemand een
beter alternatief, wel onderbouwen natuurlijk ? Alvast bedankt.
Reacties (14)
13-07-2007, 11:08 door SirDice
Ik heb al jaren een Dell Inspiron 9100 waar ik erg tevreden mee ben. Dat is een P4-3.2Ghz, 1GB ram, 80GB hd en een 1920x1080 scherm. Gebruik 'm ook voor het VJ'en en daar heb je wel wat power voor nodig. Het enige nadeel is is dat'ie nogal zwaar is (7,5 kilo) maar met een goede rugtas is dat ook geen probleem.

Maar wat versta jij onder "stevige applicaties"?
13-07-2007, 11:51 door Pimmetje
O.a. VB.NET en MS SQL en andere ontwikkeltools die allen
gelijktijdig draaien.

Andere afwegingen bij keuzes van opties waar ik nog mee zit zijn:
Serial ATA vs Ultra DMA 100
5400 rpm HDD vs 7200 rpm (geluid, stroomverbruik)
13-07-2007, 12:59 door SirDice
S-ATA heeft een snellere data overdracht 150MB/s tegen
100MB/s voor UDMA-100.

VB.NET is niet echt heftig.. En MS-SQL valt ook wel mee. Ik
neem tenminste aan dat het voornamelijk voor ontwikkel
gebruikt wordt, niet dat er ook anderen van de SQL server
gebruik gaan maken. 2GB geheugen kan ik dan wel aanraden,
processor maakt niet zo gek veel uit, alles wat je nu nieuw
koopt staat toch voor 99% van de tijd idle te zijn.
13-07-2007, 13:33 door Pimmetje
Tja, v.w.b. 'vaak idle' heb je helemaal gelijk hoor
Het is een bekend verhaal. Maar dat idle staan wezen stoort
mij niet.
Wat me wel stoort is die momenten dat het erop aankomt.
Dan moet alles 'uit de kast', figuurlijk gesproken ;-) en
dan kan het maximum niet max genoeg zijn.

Andere zullen die SQL server niet gebruiken.
Hooguit ikzelf als simulatie van client server situaties.
Hierop is ook weer de vorige alinea van toepassing.

Is dat ultra DMA echt trager? Ik bedoel zit dat qua max
snelheid
in de buurt van zijn max. en is SATA de 'opvolger'?
13-07-2007, 13:57 door SirDice
Door Pimmetje
Dan moet alles 'uit de kast', figuurlijk gesproken ;-) en dan kan het maximum niet max genoeg zijn.
Ah.. En alles uit de kast is een ruim begrip. Een web- of database server 'verbruikt' niet veel processorkracht. Er valt meestal niet zo gek veel te berekenen. Over het algemeen is de bottlenek het geheugen en de diskaccess en staat de processor voornamelijk daarop te 'wachten'. Je kan dat goed zien met performance manager (page hits/misses, pagefile gebruik, intern geheugen verbruik, disk I/O etc).
Is dat ultra DMA echt trager? Ik bedoel zit dat qua max snelheid in de buurt van zijn max. en is SATA de 'opvolger'?
De max van UDMA-100 is 100MB/s, UDMA-133 is 133MB/s (waar zouden ze die cijfers toch vandaan halen?). S-ATA is de "opvolger" van IDE en heeft momenteel een max van 160MB/s (net nog even nagekeken, 't was iets meer).
13-07-2007, 14:10 door SirDice
Bedenk overigens ook dat een laptop eigenlijk niet gemaakt is voor dergelijke belastingen. De gebruikte systeembussen zijn meestal wat onder de maat in vergelijking met een "echte" desktop/server. Als performance echt zo belangrijk is kun je dus beter in een desktop investeren (UW-SCSI-3; 320MB/s ;) ).
13-07-2007, 14:19 door Pimmetje
Helder voor zover. Het blijft een laptop vanwege de overige
voordelen. Als was het alleen maar de maar van mijn rugzak.
13-07-2007, 15:13 door SirDice
Mee eens, een laptop sleep je wat makkelijker overal heen ;)
15-07-2007, 11:58 door Anoniem
helemaal als het een nette 12 of 13 inch is, en niet een
400" breedbeeld monster
16-07-2007, 10:03 door Anoniem
Doe gewoon eerst onderzoek. Kijk op sites als tweakers of
consumenten bond. Die doen vaak onderzoeken. Ik heb dan wel een
sony met glans scherm maar werkt echt super. Als je zware applicatie
draaid zou ik kiezen voor een intel of dual core. Hoewel dual core
enorm warm worden.

Een ander alternatief zou zijn nu gewoon een simpele van 400e te
kiezen ofzo en pas over 1 jaar te kiezen voor een dual core. Maar neem
de tijd en beslis niet te snel.
16-07-2007, 13:49 door Anoniem
Wij gebruiken hier de HP NX9440 EY612EA
• Intel Core™2 Duo Processor T7400,• 2,16 GHz , 2G,100G sata
17" 1920 x 1200 WUXGA+ WVA brede inkijkhoeken (niet glans)
NVIDIA Quadro FX 1500M grafische controller.
of HP NX9420 RH457EA, zelfde maar dan 120gb ,1G met 17"
1680 x 1050+ WVA brede inkijkhoeken glans. ATI Mobility
Radeon X1600 Zeer goed buiten te lezen. Deze is een stuk
goedkoper.
Het zijn stille notebooks met een fantastisch scherm , accu
ruim 3uur
FSC notebook maken steeds meer herrie
17-07-2007, 13:15 door Anoniem
Een laptop is niet bedoeld voor rugzak vervoer, hoe gek het ook klinkt.
De moederboarden trekken krom als de behuizing niet stevig genoeg
is. Bij ons vallen b.v. bepaalde typen Toshiba's uit de lucht na een jaar
of 2 omdat de behuizing te zwak is. Als je hem toch vervoert in een
rugzak kies dan vooral voor een machine die voldoet aan je specs
maar ook een stevige behuizing heeft. En dat uit zich meestal door een
hoger gewicht. Je schrikt er soms van hoe gammel die dingen in
elkaar zitten als je ze open maakt.
17-07-2007, 13:48 door SirDice
Koop ook een speciale laptop rugtas. De mijne heeft een
speciaal beschermvak voor m'n laptop. Een rugtas heeft m.i.
wel een paar belangrijke voordelen. Ten eerste draagt het
makkelijker (wat zeker in mijn geval op gaat met 7,5 kilo).
Ten tweede, bij een standaard laptop tas is het nogal....
ehm. heeeel erg.... duidelijk dat het om een laptop tas gaat.
17-07-2007, 16:23 door Anoniem
Ik zeg alijd "Voel de laptop", de specs zijn maar zozo en elk bekend
merk kan een laptop leveren welke aan je systeem vereisten voldoet.
met voel de laptop bedoel ik dat je er even mee speelt, slaan de
toetsen plezierig aan, kijk het scherm plezierig, zijn er voldoende
randapparaten (CD/Diskette etc.) aanwezig in het systeem of heb je
deze overvloed niet nodig (veel wisselen met losse periferie vind ik
persoonlijk erg vervelend).

Daarnaast is de keuze van de batterij erg bepalend, ook in de prijs, stel
jezelf de vraag of je een laptop nodig hebt die een duurdere batterij (Li-
ion) voor langere werktijd of een goedkopere (NiCad) en vaak
zwaardere batterij gebruikt. De huidige stand van zaken in batterijland
heb ik niet paraat maar het is en blijft nog steeds een aandachtspunt.
J.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.