image

ENISA: Online games gevaar voor privacy en portemonnee

woensdag 5 november 2008, 14:47 door Redactie, 2 reacties

Mensen die veel online games (MMO’s) spelen, zoals World of Warcraft, lopen risico slachtoffer van identiteitsdiefstal of creditcardfraude te worden. Dat blijkt uit een onderzoek van de ENISA (European Network and Information Security Agency), ook bekend als de Europese cyberpolitie. Door het gebruik van malware werd er in 2007 enorm veel fraude gepleegd. Er kwamen 30.000 nieuwe programma’s bij die er onder andere voor zorgde dat gebruikersaccounts gestolen werden om ze vervolgens te verkopen voor echt geld. Aangezien er vorig jaar 217 miljoen mensen dagelijks online games speelden en de verkoop van virtuele objecten 2 miljard dollar opbracht, is dit een ernstig probleem. “Een ander punt is het veilig houden van de persoonlijke gegevens“, aldus de ENISA.

Één van de grootste risico’s volgens de cyberpolitie is een creditcardterugboeking. Wanneer een gebruiker een aankoop in het spel doet met een online betaalservice zoals Paypal, kan de koper er voor kiezen het bedrag binnen een maand terug te boeken. De handelaar verliest zijn geld, ook al heeft de koper al volledig van het product gebruik gemaakt. Wat ook een gevaar vormt, zijn malafide servers die op zo’n manier geprogrammeerd zijn dat ze persoonlijke gegevens van
gebruikers kunnen stelen. Zelfs het hacken van computers kan voorkomen wanneer de client van het spel lekken bevat.

De ENISA raadt overheden en de Europese Commissie onder andere aan om een wereldwijd informatiepunt op te zetten voor MMO providers, zodat zij informatie over eventuele lekken kunnen uitwisselen. Voor de meer beveiligingsbewuste gebruiker, adviseert ENISA een bootable CD image (Live CD) aan met de benodigde software. “Dit is al een bekende maatregel om de beveiliging van belangrijke online zaken zoals internetbankieren te beveiligen.”

Als laatste zegt ENISA, dat gebruikers zelf oren en ogen open moeten houden, wat nog altijd de beste beveiliging is. “Probeer zaken als identiteitsdiefstal, hackpogingen en ongepast gedrag tijdig te herkennen”, zegt het agentschap. Het volledige onderzoek is hier te vinden.

Reacties (2)
05-11-2008, 23:38 door Anoniem
Opzienbarende vaststelling! Wie vaak naar een markt gaat, loopt meer kans om zijn portemonnee te verliezen, inclusief alle persoonlijke zaken daarin. Wie vaak door rood rijdt, loopt meer kans op een aanrijding.
Deze club die u en mij ongetwijfeld de nodige belastingcenten kost, is in staat gebleken iets te bedenken dat elke boerelul kan bedenken. Ik hoop dat de dames en heren van Enisa ook nog echt zinnige taken uitvoeren. Want als ik straks na gemeente- en rijksbelasting ook nog provinciale en Europeesche belasting moet gaat betalen, wil ik wel graag zeker weten dat dat ook enig nut heeft.
06-11-2008, 13:59 door Anoniem
"Aangezien er vorig jaar 217 miljoen mensen dagelijks online games speelden en de verkoop van virtuele objecten 2 miljard dollar opbracht, is dit een ernstig probleem."

Behalve dan dat de impact van een gestolen virtueel object nihiel te noemen is. Natuurlijk is dit vervelend, en het is volstrekt begrijpelijk dat men wil dat hiertegen wordt opgetreden. Toch zou ik diefstal van virtuele objecten, zelfs als hier een financiele kant aan zit, niet direct als zeer ernstig classificeren.....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.