image

Symantec: Security zit niet in Microsoft's DNA

zondag 23 november 2008, 10:32 door Redactie, 8 reacties

De grote anti-virusbedrijven zijn helemaal niet bang voor de gratis virusscanner die Microsoft deze week aankondigde, ze zien het verdwijnen van Windows OneCare zelfs als een overwinning. "We zien deze aankondiging als een capitulatie van Microsoft en een onderstreping van het feit dat het gewoon niet in Microsoft's DNA zit om hoogwaardige beveiliging aan te bieden", aldus een strijdlustige Rowan Trollope, vice-president consumentenproducten bij Symantec. Volgens hem weigerden consumenten Microsoft's virusscanner omdat "zowel de beveiliging als de prestaties die OneCare bood benedenmaats waren." Trollope is dan ook helemaal niet bang voor "Morro", de gratis anti-virus oplossing die Microsoft wil lanceren. "Het gratis aanbieden van een gestripte versie van dezelfde benedenmaatse beveiligingstechnologie zal daar geen verandering in brengen."

Core business
Ook McAfee ziet in de "capitulatie" van Microsoft het bewijs dat security niet de basis van de softwaregigant is. "Met OneCare's aandeel beneden de twee procent, begrijpen we Microsoft's beslissing om de aandacht naar hun core business te verplaatsen", zegt Todd Gebhart, vice-president consumentenproducten bij McAfee.

Security suites
Carol Carpenter, die dezelfde functie bij concurrent Trend Micro vervult, merkt op het bedrijf al jaren met gratis virusscanners concurreert. "Er is altijd een gedeelte van de consumenten die voor gratis kiezen. Ondanks al die kosteloze oplossingen zijn we toch gegroeid. De waarde zit in meerlaagse, uitgebreide beveiligingsoplossingen. De markt gaat deze richting op. Ik ben dan ook niet bang voor een zoveelste gratis product." De beveiligingsaanbieders geven wel toe dat de gratis software op de lange termijn, in het kader van de krimpende economie en IT-budgetten, aantrekkelijk kan zijn.

Reacties (8)
23-11-2008, 11:01 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-11-2008, 11:03 door Lamaar
Slimme jongens, die twee. Vooral omdat ze het zelf zo "goed" doen op dat gebied. Laat me niet lachen, dit is echt een wc-eend verhaal. Ze zijn gewoon bang dat ze minder gaan verdienen. Kijk maar naar het andere bericht hier: hun aandelen zakken door de gratis aanbieding van Microsoft. En kijk gelijk eens naar Avira. Kan je ook gratis krijgen en staat regelmatig in de top drie.

Nee, als er iets in de DNA van McAfee en Symantec zit, dan zijn het dollartekens.
23-11-2008, 11:16 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-11-2008, 13:31 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
23-11-2008, 13:52 door Anoniem
Als trouwen klant van Symantec voel ik me bedrogen en ben ik erg teleurgesteld over gedrag van Norton 360.
Als weblogger moet je eerst drie keer nadenken voor dat je Norton 360 gaat installeren! Het is zeker oppassen met Symantec die je continue monitor en informatie over u verzameld. U internet gedrag en privacy kunnen lijnrecht tegen u keren en Symantec stuurt een klacht naar de Administatoren die u weer blokkeerd op internet forms met ip address,
U als trouwen gebruiker heeft niets door wat gebeurd achter u rug om in een Netwerk van beveiligings software.
23-11-2008, 18:35 door Anoniem
Tja, dan ben je misschien de Vista marketing-flop van MS met Jerry Seinfeld vergeten ?
23-11-2008, 21:37 door Anoniem
Het is wel verbazingwekkend dat de alle AV leveranciers samen na al die jaren nog niet gelukt is om meer dan de helft van de PC's te laten voorzien van Antimalware software. Ze doen duidelijk iets verkeerd.

Als het Microsoft lukt om de overige 50% van de desktops te penetreren met Anti Malware dan zijn we eindelijk op een punt dat het voor de malwareschrijver minder aantrekkelijk begint te worden, dus voor mij mogen ze een poging wagen met kosteloze Morro.

De AV tests zullen wel uitwijzen wie er goed is en wie niet, vooralsnog scoort de MS engine over het algemeen niet slecht (jazeker, in het begin hadden ze serieuze missers!). Met ondermeer Vinny en Jimmy in het team heb ik wel vertrouwen in de kwaliteit van die engine. McAfee is tenslotte ook geen slecht product.
25-11-2008, 00:52 door Anoniem
Ahh, de grote kwade eend heeft 'n slimme re-mark.. "beveiliging zit niet in Microsoft"??
Nee, maar wel in de bedrijfjes die ze hebben opgekocht..
Slim & vooruit denken zit er bij microsoft weer goed ingebakken If you ask me.. (web 3.0 principe hebben ze ook maar serieus genomen.)
De beste ideeën verzin je immers niet in je eentje, die steel je van verschillende anderen; en je blend daar iets leuks van. (zonder diegene(n) daadwerkelijk voor de patentkosten te betalen/in de winst te laten meedelen, hoewel dit 'n aardig begin is..)
Concurrentie microsoft na jaren monopolisme:
- google (flink & arrogant)
- Apple (nog zo'n geval dat nog lang niet in de regio van Google komt)
- Open-source/gratis alternatieven. (als geheel ook geen slechte competitie, en dat beginnen ze te merken)
- op hardware vlak ook competitie genoeg & zo kan ik voorlopig blijven opsommen..

Microsoft zit immers op cash.. (en is op 'n vrij effectieve wijze bezig die cash-flow te verlagen maar wel stabieler te krijgen.)
- winddoos 7 wordt - hopelijk voor ons & henzelf - 'n beter & lichter systeem. (niet te vergeten, veiliger, mooi & toch zèèr veel-zijdig)
- Office 2007 & 2009 (verniewing onder 7?); nog zo'n prachtige cash-cow.
- live (diensten) is/zijn geen kleintje meer. (met 2 accounts heb je inmiddels zo'n 80~90GB opslag online & gratis, maar niet echt privacy-veilig, maar wie begon er over privacy-regels breken?)
- sysinternals heeft 'n mooie bundel gratis software waarmee je zat kunt analyseren en tevens gebruiks gegevens kunt achter halen. (niet direct vanaf de cliënt zelf wellicht)
- zal wel ff ophouden :P
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.