image

'Media bevuilen werkelijke betekenis hacker'

maandag 22 maart 2010, 13:48 door Redactie, 28 reacties

De media gebruiken te pas en te onpas het woord hacker en dat moet stoppen, aldus een Belgische beveiligingsexpert. Benny van Security4all stoort zich aan het artikel over een 'hacker' die meer dan honderd auto's op afstand uitschakelde. "Hoe zou je een ex-werknemer omschrijven die een wachtwoord van een voormalige medewerker raadt of steelt en vervolgens uit wraak met het systeem rotzooit. Een cybercrimineel? Een hacker? Nee, het is een insider dreiging", aldus de beveiligingsexpert.

Misverstand
Het wijdverbreide gebruik van het woord hacker zorgt volgens hem voor allerlei misverstanden. Soms gebruikt Benny op zijn blog zelf ook het woord hacker in de context van cybercrimineel. "Ook al weet ik beter." Hacking draait om het uit elkaar halen van dingen, te begrijpen hoe ze werken en ze verder te verbeteren. Deze nieuwsgierigheid is de basis van de originele betekenis van hacking en geldt ook voor niet computer-gerelateerde onderwerpen.

"We proberen mensen de schoonheid van technologie te laten zien, en hoe opwindend het is om nieuwe dingen te ontdekken en daar goede dingen mee te doen", aldus Frank Rieger van de Chaos Computer Club. Hij hoopt zo de term van alle negatieve betekenissen te ontdoen. Een definitie en motivatie waar Benny zich helemaal in kan vinden. "Is het tijd om de media en anderen te onderwijzen wat het woord hacker werkelijk betekent? Misschien wel!"

Reacties (28)
22-03-2010, 13:55 door Anoniem
ik dacht dat hacke brabants was:
brabants:
Zo hacker toch ook nix an
ABN:
Zo heb ik er toch ook niets aan

:P
22-03-2010, 13:56 door Anoniem
Hoezo oud nieuws?
22-03-2010, 13:57 door Anoniem
Ach, dat proberen we al jaren, maar het 'bekt' nu eenmaal zo lekker. Het kan natuurlijk nooit kwaad om te proberen, maar zolang het publiek er ook niet aan wil, wens ik je veel suc6 met je inspanningen.
22-03-2010, 14:03 door Anoniem
Das mooi, mar de van Dale zegt het volgende:

hac·ker [hekker] de; m,v -s iem die inbreekt in computers
22-03-2010, 14:03 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-03-2010, 14:03 door Thasaidon
Door Anoniem: ik dacht dat hacke brabants was:
brabants:
Zo hacker toch ook nix an
ABN:
Zo heb ik er toch ook niets aan

:P
ROTFLMAO :)

Maar inderdaad... Hacker klinkt nou eenmaal "dreigender" als "script-kiddie", dus ja... ik ben bang dat dit niet zal veranderen.
22-03-2010, 14:06 door SirDice
Door Thasaidon: Maar inderdaad... Hacker klinkt nou eenmaal "dreigender" als "script-kiddie", dus ja... ik ben bang dat dit niet zal veranderen.
Deze actie was zelfs voor een scriptkiddie nog te simpel. Hij heeft een account met wachtwoord van een voormalige collega 'geleend'. Daar hoef je niet eens computerkennis voor te hebben.
22-03-2010, 14:10 door Anoniem
Waar security.nl vrolijk mee doet met het vervuilen. ;)
22-03-2010, 14:12 door Anoniem
hacken = inbreken in een computersysteem

als je de sleutel van een huis vindt en je gebruikt hem om binnen te gaan ben je nog steeds een inbreker en een crimineel. Als je een wachtwoord steelt ben je dus een hacker en een cybercrimineel.
22-03-2010, 14:18 door Thasaidon
Door SirDice:
Deze actie was zelfs voor een scriptkiddie nog te simpel. Hij heeft een account met wachtwoord van een voormalige collega 'geleend'. Daar hoef je niet eens computerkennis voor te hebben.
Klopt, maar ik doelde meer op het verkeerd gebruiken van het woord Hacker in het algemeen en niet zo zeer dit voorbeeld.
22-03-2010, 14:19 door Anoniem
Pfff, verspilde moeite. Sinds Kevin Mitnick's arrestatie gebruikt de media het woord hacker al voor computer gerelateerde criminele activiteiten en dat gaat echt niet meer veranderen.
22-03-2010, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem: hacken = inbreken in een computersysteem

als je de sleutel van een huis vindt en je gebruikt hem om binnen te gaan ben je nog steeds een inbreker en een crimineel. Als je een wachtwoord steelt ben je dus een hacker en een cybercrimineel.

Jij moet dringend eens de verschillende betekenissen lezen
http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker
22-03-2010, 14:55 door Anoniem
Dit is geen nieuws. Dit is ouds.

bl33p
22-03-2010, 14:56 door Anoniem
Hacker is al een oud woord en bestond al voor dat er computers bestonden. Een Hacker is letterlijk iemand die iets gebruikt waar deze in eerste instantie niet voor bedoelt is, al dan niet an aan passing. Als je een fiets ombouwt tot bijzet tafeltje ben je dus aan het hacken.
volgens WiKi

een persoon die geniet van de intellectuele uitdaging om op een creatieve, onorthodoxe manier aan technische beperkingen te ontsnappen.

Een hacker is dus geen inbreker.
22-03-2010, 16:13 door Anoniem
Het is van alle tijden. Het woord boulevard is een verbastering van het Nederlandse woord bolwerk, met een andere betekenis dan de oorspronkelijke. Kennelijk dachten de Fransen dat het woord niet op het verdedigingswerk als zodanig sloeg maar op het mogelijkheid om er een aangename wandeling op te maken.

Enerzijds leidt onnauwkeurig taalgebruik tot misverstanden, en is dat een reden om er wat van te zeggen; anderzijds leeft taal en zijn dit soort betekenisveranderingen gewoon onderdeel van hoe die zich ontwikkelt, en dat komt ongetwijfeld vaak voort uit onnauwkeurig taalgebruik.

In dit geval maak ik me er niet zo vreselijk druk om, ik denk dat het niet te stuiten is dus moet ik er maar mee leven. Ik ken beide betekenissen en ben in ieder geval verdacht op mogelijke misverstanden. Ik ben me trouwens niet bewust van een exact Nederlands equivalent van het woord 'hacker' in de oorspronkelijke betekenis, dus kennelijk hebben we het niet echt nodig.

Als ik me niet vergis is computerinbraak volgens de wet het zonder toestemming iemands computer binnendringen. Dat suggereert dat de wet geen duidelijk onderscheid maakt tussen het gebruiken van een geraden of gestolen wachtwoord en het misbruiken van technische beveiligingslekken. Dan is het ook niet echt gek dat het onderscheid ook in de opvatting van wat 'hacker' betekent aan het slijten is.
22-03-2010, 16:49 door Sys32
Het is inderdaad jammer en treurig, is alleen niets aan te doen ;-)
22-03-2010, 16:53 door Anoniem
Door Anoniem: Hacker is al een oud woord en bestond al voor dat er computers bestonden. Een Hacker is letterlijk iemand die iets gebruikt waar deze in eerste instantie niet voor bedoelt is, al dan niet an aan passing. Als je een fiets ombouwt tot bijzet tafeltje ben je dus aan het hacken.
volgens WiKi

een persoon die geniet van de intellectuele uitdaging om op een creatieve, onorthodoxe manier aan technische beperkingen te ontsnappen.

Een hacker is dus geen inbreker.

Je hebt gelijk tot aan de laatste zin. Een hacked is een inbreker in een computer. De betekenis hangt af van de context. Het is dus niet zo dat woorden maar 1 ding kunnen of mogen betekenen. Nogal wat woorden hebben meerdere betekenissen.
22-03-2010, 16:58 door Anoniem
The terms "hack" and "hacking" are also used to refer to a modification of a program or device to give the user access to features that were otherwise unavailable, such as DIY circuit bending. It is from this usage that the term "hacking" is often incorrectly used to refer to more nefarious criminal uses such as identity theft, credit card fraud or other actions categorized as computer crime; there being a distinction between security breaking and hacking, a better term for security breaking would be "cracking".

http://en.wikipedia.org/wiki/Hack_%28technology%29
22-03-2010, 20:12 door Bill Torvalds
Aha, een hacker is dus gewoon iemand die van een bril een racefiets maakt.
22-03-2010, 20:47 door Anoniem
Dit is al zo lang dat ik me er niet meer echt druk over kan maken. De term hacker is nu al zo'n 20 jaar compleet door de media gedemoniseerd dat je het met de grootste moeite niet meer positief kan laten klinken bij de massa.
22-03-2010, 23:02 door Anoniem
cracker is the right word you crackheads;-)

from a old hacker
23-03-2010, 09:26 door Anoniem
volgens WiKi

een persoon die geniet van de intellectuele uitdaging om op een creatieve, onorthodoxe manier aan technische beperkingen te ontsnappen.


En dan gaan mopperen als een ander op creatieve, onorthodoxe manier het woord hacker gebruikt? Koekje van eigen deeg lijkt me. Je kunt niet zelf supercreatief en -innovatief willen zijn en van de rest van de wereld eisen dat ze jouw conventies respecteert ;-).
23-03-2010, 09:53 door awesselius
Ik zou denken aan de cowboy periode. Ik hoor die cowboys ook niet klagen over het imago van in het wilde weg schietende hufters die de hele dag alleen maar pokeren.

M.a.w. het blijft relativeren. Wat een ander van je denkt is nimmer bepalend voor de bezigheden die je werkelijk doet. Ook niet als het een naam heeft gekregen.

- Unomi -
23-03-2010, 10:05 door Anoniem
Door Anoniem: een persoon die geniet van de intellectuele uitdaging om op een creatieve, onorthodoxe manier aan technische beperkingen te ontsnappen.

Een hacker is dus geen inbreker.

Hoeft niet, maar kan wel. Iemand die op een creatieve, onorthodoxe manier een beveiliging weet te omzeilen (een technische beperking op het binnenkomen in een computersysteem) is dus ook een hacker.

@Un0mi, die cowboy legenden stammen van lang nad het "wilde westen". Degenen die zich er aan zouden kunnen ergeren leefden toen meestal al niet meer.
23-03-2010, 12:37 door carolined
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Een hacker is dus geen inbreker.

Je hebt gelijk tot aan de laatste zin. Een hacked is een inbreker in een computer. De betekenis hangt af van de context. Het is dus niet zo dat woorden maar 1 ding kunnen of mogen betekenen. Nogal wat woorden hebben meerdere betekenissen.

En zelfs dát klopt niet echt.
Immers als ik tegen een blue screen of death aanloop in een windows installatie (ze komen nog steeds voor als wordt het minder vaak) en ik "hack" mijn weg terug in mijn computer (of die van mijn buurman) m.b.v. b.v. een linux distrib, dan ben ik volgens mij wél aan het "hacken". Immers ik omzeil de beveiliging op een (creative) manier, maar ik ben géén inbreker.
23-03-2010, 14:15 door Anoniem
Als een hacker iets met telefoons of computers doet heeft dit te maken met toegang, wachtwoorden, gratis gebruik, achterhalen geheime sleutels. En zelden mag dit. Het koppelen van hacker aan cybercrime is dan ook niet zo gek.
Ik kan even geen voorbeelden van hacken bedenken die legaal zijn. Tweaken, dat is weer wat anders. Schrijven van netwerksniffer, grijs gebied, maar niet hacken maar programmeren.
23-03-2010, 15:34 door Anoniem
'Media bevuilen werkelijke betekenis hacker'

Zelfs ITers bevuilen de werkelijke betekenis van hacking.
Zolang dit gebeurd hoeven wij niet te klagen dat de media het verkeerd gebruikt.

Ik zeg: "Als dit het grootste probleem is....waar maken wij ons dan druk om".???? Precies. Het gaat weer eens nergens over!
23-03-2010, 18:25 door awesselius
Door Anoniem: Ik kan even geen voorbeelden van hacken bedenken die legaal zijn.

Dat is niet opmerkelijk als je niet verder dan je wieg kijkt:

http://www.hackaday.com/

En er zijn nog wel meer van dat soort sites te vinden. Noem het tinker, hacking, making etc. In elk geval creatief en out of the box bezig zijn met alles wat los en vast zit. Vaak op basis van techniek. De technische universiteiten zitten vol met hackers. Anders zou de innovatie morgen dood zijn.

- Unomi -
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.