Privacy - Wat niemand over je mag weten

OV-chipaart en privacy ?

24-03-2010, 09:11 door Anoniem, 46 reacties
Hallo allemaal,
Ik lees net op http://www.ov-chipkaart.nl/faq/ dat we toch anoniem kunnen reizen met de OV chipkaart. De meeste mensen hebben allerlei bezwaren, maar nu vraag ik me af wat die zijn als we toch ook kunnen kiezen voor een anonieme kaart?

Hoofdmenu > OV-chipkaart algemeen > Privacy >

Kan ik anoniem reizen met een OV-chipkaart?

Antwoord
Ja, dat is mogelijk met een anonieme OV-chipkaart, die u kunt verkrijgen bij verkoopautomaten op het station en bij balies van de aangesloten OV-bedrijven. Persoonsgebonden reisproducten en kortingen zoals abonnementen, 65+/kinderkorting zijn alleen mogelijk op een persoonlijke OV-chipkaart. Vraag uw OV-bedrijf naar de mogelijkheden.

http://www.ov-chipkaart.nl/faq/
Reacties (46)
24-03-2010, 10:09 door Anoniem
Yeah, maar zodra je de "anonieme" OV-chipkaart oplaadt met behulp van je PIN-pas, weten ze door deze koppeling natuurlijk alsnog wie er met deze kaart reist.
24-03-2010, 10:16 door ej__
Dus je kunt NIET profiteren van kortingskaarten en dergelijke. Daarnaast is een anonieme kaart zeer veel duurder.

EJ
24-03-2010, 10:19 door Sys32
Door ej__: Dus je kunt NIET profiteren van kortingskaarten en dergelijke. Daarnaast is een anonieme kaart zeer veel duurder.

EJ
Precies, dus om anoniem te blijven moet je tegenwoordig geld voor betalen?
24-03-2010, 10:22 door Anoniem
Mee eens, maar hoe kun je dan wél korting toestaan op een anonieme kaart zónder fraude in de hand te werken?
24-03-2010, 10:23 door ej__
Door Sys32:
Door ej__: Dus je kunt NIET profiteren van kortingskaarten en dergelijke. Daarnaast is een anonieme kaart zeer veel duurder.

EJ
Precies, dus om anoniem te blijven moet je tegenwoordig geld voor betalen?

Inderdaad, de wereld op zijn kop. Idioterie.

EJ
24-03-2010, 10:53 door Anoniem
Punt is meer dat dit ook geen echte anonimiteit is. Zoals al eerder vermeld als je op een andere manier er achter kan komen wie die persoon is, dan heeft het geen enkele waarde. Dus je hoeft alleen maar te pinnen of bijvoorbeeld gezichtsherkenning met CCTV's en je kan als nog een persoon hangen aan die kaart.

Nu klinkt dit misschien redelijk paranoïde, maar ten eerste gaat het om de mogelijkheid, niet per se over het praktische gebruik, ten tweede zal het op den duur toch wel gebruikt worden bij één of ander onderzoek en dan langzaam routine worden (zoals met alles gebeurt).
24-03-2010, 10:58 door SirDice
Wat ook geinig is.. Sommige mensen bestellen zo'n anonieme kaart via Internet en laten 'm thuis bezorgen. Dan snap je het concept 'anoniem' echt niet.
24-03-2010, 10:58 door Anoniem
Door Anoniem: Yeah, maar zodra je de "anonieme" OV-chipkaart oplaadt met behulp van je PIN-pas, weten ze door deze koppeling natuurlijk alsnog wie er met deze kaart reist.

Tenzij je naar een oplaadpunt gaat waar je kunt opladen met contant geld.
Voor Rotterdam is dat op het zuidplein.
Voor zover bekend de enige in rotjeknor
24-03-2010, 11:06 door Preddie
Het lijkt wel alsof het begrip anoniem een geheel andere betekenis heeft gekregen. Zoals hiervoor al gezegd het pinnen en/of thuis bezorgen van de kaart is niet anoniem.....

Maareh een andere voorbeeld waar het begrip anoniem voor wordt gebruikt:

Het anoniem aangifte doen is ook niet zo anoniem sinds er een bewaarplicht is van de telefonie en internetgegevens.
24-03-2010, 11:26 door Anoniem
Zojuist melde ik dat je in Rotterdam alleen bij het Zuidplein je ov chipkaart contant kunt opladen.
Dit is onjuist. Het is mogelijk om bij elke bemand service station je ov chipkaart op te laden.
In Rotterdam zijn dat o.a. Centraal Station, Beursplein, en de Coolsingel

Je gezicht laten zien aan de balie en contant opladen is niet "helemaal" anoniem als er een camera ergens hangt
die de transactie filmt.

Een ander je kaartje laten uploaden is natuurlijk een optie.
24-03-2010, 11:26 door Anoniem
"Ik lees net op http://www.ov-chipkaart.nl/faq/ dat we toch anoniem kunnen reizen met de OV chipkaart. De meeste mensen hebben allerlei bezwaren, maar nu vraag ik me af wat die zijn als we toch ook kunnen kiezen voor een anonieme kaart? "

Kennelijk wil je extra betalen voor je privacy, alsof dat een dienst is die je geleverd krijgt. Immers is zo'n anonieme kaart een stuk minder voordelig. Daarnaast geven meerdere mensen terecht aan dat je vraagtekens kunt zetten bij de veronderstelde anonimiteit.
24-03-2010, 11:36 door Anoniem
"Het maximale bedrag wat je op je ov chipkaart contant mag opladen is 150 euro" zei de telefoniste tegen me.
Ik vermoed dat ze bedoelde dat je maximaal 150 euro op je ov chipkaart mag hebben staan.
Er staat immers een klein bedrag op een anonieme ov chipkaart.
24-03-2010, 11:36 door SirDice
De enige echt anonieme kaart is het uurkaartje welke je voor 2,50 kan kopen bij de conducteur in bus of tram. Gelukkig is'ie voor mij maar een dubbeltje duurder dan het 'ouderwetse' 2 strippenkaartje. Met zo'n uurkaartje kun je een uur lang 'onbeperkt' reizen. Onbeperkt tussen aanhalingstekens want vreemd genoeg is dat uurkaartje niet geldig in de metro of de trein.
24-03-2010, 11:42 door Anoniem
Uit alle antwoorden, en een analyse van mijn eigen reisgedrag kan ik de volgende twee dingen constateren:
- het gebruiksgemak van de OV-chipkaart is lager, zeker als je met meerdere OV-leveranciers reist. Welke idioot bedenkt dat ik eerst bij de NS moet uitchecken bij een een NS-paal, en dat inchecken voor de metro bij een metro-paal?
- de prijs is fors hoger, het scheelt me gemiddeld zo'n 20% t.o.v. de strippenkaart/het papieren kaartje.
24-03-2010, 12:22 door Anoniem
En jullie hebben ongetwijfeld allemaal geen mobiele telefoon. Wat een non-discussie.
24-03-2010, 12:29 door Anoniem

Uit alle antwoorden, en een analyse van mijn eigen reisgedrag kan ik de volgende twee dingen constateren:
- het gebruiksgemak van de OV-chipkaart is lager, zeker als je met meerdere OV-leveranciers reist. Welke idioot bedenkt dat ik eerst bij de NS moet uitchecken bij een een NS-paal, en dat inchecken voor de metro bij een metro-paal?
- de prijs is fors hoger, het scheelt me gemiddeld zo'n 20% t.o.v. de strippenkaart/het papieren kaartje.
- Heb je wel eens een tourist rand zien lopen met een strippenkaart? Niemand snapt daar wat van.
- Verder heeft de prijs natuurlijk niets met de OV-chipkaart te maken. Dit zijn de vervoersbedrijven. Alhoewel het principe van kilometerprijs natuurlijk wel veel eerlijker is.

Zelf pleit ik wel voor het afschaffen van het starttarrief, en als je een OV chipkaart koopt voor bijv 10EUR, dat er dan ook 10EUR tegoed op staat. Of dat er EUR7,50 op staat en dat je bij het inleveren de overige EUR2,50 terug krijgt.

AO
24-03-2010, 13:37 door Anoniem
Ik had een anonieme. Na een maand stond ik in de tram (Rdam) en kon niet meer uit checken. Eerst enorme woorden wisseling met de conducteur want die dacht dat ik de boel flesde. Vervolgens proberen in te leveren er stond nog €8,= op. Je kan hem alleen opsturen met een formulier waar je je NAW gegevens en bankrekening nummer op moet zetten zodat ze het bedrag kunnen terug storten op je rekening (dat noemen ze anoniem?!) Ik besloten de kaart toch maar op te sturen, dat was in november 2009. Telefonisch contact opgenomen, je komt er niet door heen. Nog steeds niets teruggestort gekregen...

Ik reis nu weer met het oude vertrouwde papieren maandabonnement.
24-03-2010, 13:56 door SirDice
Door Anoniem: En jullie hebben ongetwijfeld allemaal geen mobiele telefoon. Wat een non-discussie.
Weer iemand die het duidelijk niet begrijpt. Ik heb de macht om mijn eigen telefoon uit te zetten (met de batterij er uit) of gewoon helemaal niet mee te nemen. Ik geloof niet dat we verplicht zijn om er een te hebben en 'm altijd aan en bij ons te hebben.
24-03-2010, 14:22 door Anoniem
Door Anoniem:

Uit alle antwoorden, en een analyse van mijn eigen reisgedrag kan ik de volgende twee dingen constateren:
- het gebruiksgemak van de OV-chipkaart is lager, zeker als je met meerdere OV-leveranciers reist. Welke idioot bedenkt dat ik eerst bij de NS moet uitchecken bij een een NS-paal, en dat inchecken voor de metro bij een metro-paal?
- de prijs is fors hoger, het scheelt me gemiddeld zo'n 20% t.o.v. de strippenkaart/het papieren kaartje.
- Heb je wel eens een tourist rand zien lopen met een strippenkaart? Niemand snapt daar wat van.
- Verder heeft de prijs natuurlijk niets met de OV-chipkaart te maken. Dit zijn de vervoersbedrijven. Alhoewel het principe van kilometerprijs natuurlijk wel veel eerlijker is.

Zelf pleit ik wel voor het afschaffen van het starttarrief, en als je een OV chipkaart koopt voor bijv 10EUR, dat er dan ook 10EUR tegoed op staat. Of dat er EUR7,50 op staat en dat je bij het inleveren de overige EUR2,50 terug krijgt.

AO
Ik ben onmiddellijk met je eens dat het idee van de basisstrip een dom idee is geweest, maar dat staat naar mijn mening los van de discussie over het gebruiksgemak van sec de OV-chipkaart.

Wat de prijs betreft, dat heeft alles met de OV-chipkaart te maken. Dat was namelijk 1 van de redenen waarom men dat ding heeft ingevoerd. De OV-bedrijven in Nederland willen namelijk (terecht, denk ik) af van de verdeelsleutel die nu bestaat om het geld van de verkoop van strippenkaarten te verdelen.
24-03-2010, 14:40 door Anoniem
Zie wel een mogelijke oplossing. Gewoon met verre familie of kennissen regelmatig de anonieme kaart 'ruilen'. Met een goed uitgevoerde kaarten dans is heel dat fucking big brother systeem om zeep geholpen :-)
24-03-2010, 16:01 door Anoniem
Door Anoniem: Wat de prijs betreft, dat heeft alles met de OV-chipkaart te maken. Dat was namelijk 1 van de redenen waarom men dat ding heeft ingevoerd. De OV-bedrijven in Nederland willen namelijk (terecht, denk ik) af van de verdeelsleutel die nu bestaat om het geld van de verkoop van strippenkaarten te verdelen.

De OV-bedrijven willen weten wie, wanneer, waar reist. Niet voor de verdeling, want dan kun je de gegevens na een maand weggooien en is anoniem geen enkel probleem.

Nee, je betaalt extra omdat ze je persoonsgegevens niet kunnen verkopen als je anoniem reist. Je betaalt dus eigenlijk een schadevergoeding voor hun verlies aan inkomsten.

Peter
24-03-2010, 16:15 door Anoniem
Door SirDice:
Door Anoniem: En jullie hebben ongetwijfeld allemaal geen mobiele telefoon. Wat een non-discussie.
Weer iemand die het duidelijk niet begrijpt. Ik heb de macht om mijn eigen telefoon uit te zetten (met de batterij er uit) of gewoon helemaal niet mee te nemen. Ik geloof niet dat we verplicht zijn om er een te hebben en 'm altijd aan en bij ons te hebben.
En hoe vaak zet je 'm ook daadwerkelijk uit, als je met het openbaar vervoer reist?
Dat bedoel ik: theoretische non-discussie...
24-03-2010, 16:56 door SirDice
Door Anoniem:
Door SirDice:
Door Anoniem: En jullie hebben ongetwijfeld allemaal geen mobiele telefoon. Wat een non-discussie.
Weer iemand die het duidelijk niet begrijpt. Ik heb de macht om mijn eigen telefoon uit te zetten (met de batterij er uit) of gewoon helemaal niet mee te nemen. Ik geloof niet dat we verplicht zijn om er een te hebben en 'm altijd aan en bij ons te hebben.
En hoe vaak zet je 'm ook daadwerkelijk uit, als je met het openbaar vervoer reist?
Regelmatig. Prachtig hoor zo'n mobiele telefoon maar dat altijd en overal bereikbaar zijn hoeft wat mij betreft niet altijd en overal. Bovendien heb ik een gruwelijke hekel aan mensen die bellen in het OV. Je moet voor de gein eens kijken hoe men in Tokyo daar mee omgaat.

Dat bedoel ik: theoretische non-discussie...
Ah, dus jij hebt niets te verbergen en vind het klaarblijkelijk wel goed dat jouw OV reisgedrag zeven jaar lang opvraagbaar is? Zelfs jouw telefoon (bel)gegevens worden niet zo lang bewaard.
24-03-2010, 20:55 door Anoniem
Wat ik ook nog mis in deze discussie, is dat er schijnbaar geen studenten rondlopen hier.

Ik heb een studenten ov chipkaart, en deze kaart is gekoppeld aan mijn gegevens......verplicht!
Eerlijk is wel dat dit niet de schuld is van de vervoerbedrijven, maar de laksheid van de overheid die het niet opneemt voor studenten.

Hiermee kweken ze natuurlijk een grote generatie jongeren/studenten die het normaal vind om zijn privacy weg te geven, voor wat extra gemak. (gemak schijnt het doel achter de 700 miljoen gekoste kaart te zijn.)
24-03-2010, 20:58 door Anoniem
Door SirDice:
Door Anoniem:
Door SirDice:
Door Anoniem: En jullie hebben ongetwijfeld allemaal geen mobiele telefoon. Wat een non-discussie.
Weer iemand die het duidelijk niet begrijpt. Ik heb de macht om mijn eigen telefoon uit te zetten (met de batterij er uit) of gewoon helemaal niet mee te nemen. Ik geloof niet dat we verplicht zijn om er een te hebben en 'm altijd aan en bij ons te hebben.
En hoe vaak zet je 'm ook daadwerkelijk uit, als je met het openbaar vervoer reist?
Regelmatig. Prachtig hoor zo'n mobiele telefoon maar dat altijd en overal bereikbaar zijn hoeft wat mij betreft niet altijd en overal. Bovendien heb ik een gruwelijke hekel aan mensen die bellen in het OV. Je moet voor de gein eens kijken hoe men in Tokyo daar mee omgaat.

Dat bedoel ik: theoretische non-discussie...
Ah, dus jij hebt niets te verbergen en vind het klaarblijkelijk wel goed dat jouw OV reisgedrag zeven jaar lang opvraagbaar is? Zelfs jouw telefoon (bel)gegevens worden niet zo lang bewaard.

Je zet 'm regelmatig uit, dus niet altijd. Dan ben je beter te volgen dan met de OV-chipkaart.
En Klopt! Ik heb inderdaad niets te verbergen, maar ik ga ook niet met het openbaar vervoer :)
Bovendien maakt het mij inderdaad geen bal uit. Lekker belangrijk.
TIP
Het lijkt mij overigens wel slim van de overheid om de reisgegevens, zowel van de mobiele telefoon als de OV-chipkaart te koppelen aan mensen met een WW uitkering. Ideaal om misbruik aan te tonen!!
24-03-2010, 23:29 door Anoniem
Reizen met het openbaar vervoer was tot op heden anoniem. Alleen voor bepaalde privileges moest je -iets- van je privacy opgeven. Nu is het andersom: je moet flink moeite doen om anoniem te zijn en blijven. Maar je een keer een 'foutje' dan is je hele verleden in feiten terug te herleiden tot de acties met je kaart.
Wil je anoniem reizen dan moet je afzien van recht op privileges, kortingen en zit je verplicht vast aan zeer strikt letten op wat je met je kaart doet. Je moet ook meer betalen, de kaar is namelijk ook nog eens duurder.
Je moet er op letten dat je de kaart alleen contant betaald, dat je elke opwaardering contant betaald. En als je kaart defect is moet je je privacy opgeven om in aanmerking te komen voor de rest van je tegoed: via een centraal inzamelpunt samen met een berg aan persoonlijke gegevens kan je misschien je geld terug krijgen.
Er zijn ook groepen die niet anoniem kunnen reizen, zoals studenten. Verplicht moeten ze bij het gebruik van het recht op gratis ov zichzelf laten volgen.
Voor de ov-bedrijven ben je eigenlijk pas een klant als ze weten wie je bent en hoe/waartussen/wanneer je reist, je pasfoto er bij zit en je het systeem niet tegen werkt. Doe je dat niet dan moet je ervoor boeten dat ze geen extra geld aan je gedrag en wie je bent kunnen verdienen.
25-03-2010, 00:57 door Rene V
Door Anoniem:
En Klopt! Ik heb inderdaad niets te verbergen *snip*
Bovendien maakt het mij inderdaad geen bal uit. Lekker belangrijk.


Weet je, vele Nederlanders zullen zoiets ook geroepen hebben vlak voor W.O. 2 toen hun persoonsgegevens (waaronder vingerafdrukken, geloofsovertuiging etc.) werden vastgelegd. Ik denk dat van die vele Nederlanders er met name heel veel joden achteraf zoiets hadden van: "shit, hadden ze dat maar nooit gedaan!"
Dat flut excuus van "ik heb niks te verbergen" word ik een beetje moe van. Als je niks te verbergen hebt, zet je laptop met je webcam maar aan in je slaapkamer dan wanneer je lekker met je vrouwtje gaat hotseflotsen. ;-)
Immers.. je hebt niks te verbergen toch? M.a.w. dat je privacy geschonden wordt maakt jou klaarblijkelijk niks uit.
25-03-2010, 10:35 door Anoniem
Door René V:
Door Anoniem:
En Klopt! Ik heb inderdaad niets te verbergen *snip*
Bovendien maakt het mij inderdaad geen bal uit. Lekker belangrijk.


Weet je, vele Nederlanders zullen zoiets ook geroepen hebben vlak voor W.O. 2 toen hun persoonsgegevens (waaronder vingerafdrukken, geloofsovertuiging etc.) werden vastgelegd. Ik denk dat van die vele Nederlanders er met name heel veel joden achteraf zoiets hadden van: "shit, hadden ze dat maar nooit gedaan!"
Dat flut excuus van "ik heb niks te verbergen" word ik een beetje moe van. Als je niks te verbergen hebt, zet je laptop met je webcam maar aan in je slaapkamer dan wanneer je lekker met je vrouwtje gaat hotseflotsen. ;-)
Immers.. je hebt niks te verbergen toch? M.a.w. dat je privacy geschonden wordt maakt jou klaarblijkelijk niks uit.
Ik zou nog verder willen gaan. Mensen die niets te verbergen hebben, hebben ook geen behoefte aan voordeuren. Ze hebben immers niets te verbergen, dus het moet toch geen probleem zijn dat wildvreemden door hun huis heen lopen en in hun sullen kijken. Toch?

Oh, en die mensen zetten ook hun bankafschriften en emails online. Ze hebben niets te verbergen, toch?
25-03-2010, 12:13 door Anoniem
Door SirDice:
Door Anoniem: En jullie hebben ongetwijfeld allemaal geen mobiele telefoon. Wat een non-discussie.
Weer iemand die het duidelijk niet begrijpt. Ik heb de macht om mijn eigen telefoon uit te zetten (met de batterij er uit) of gewoon helemaal niet mee te nemen. Ik geloof niet dat we verplicht zijn om er een te hebben en 'm altijd aan en bij ons te hebben.

En welk deel van tijd staat jouw telefoon dan uit?
0.1% of zo? Dus 99.9% van de tijd traceerbaar?
25-03-2010, 12:25 door spatieman
weet je wat ik nu de verneuqeratieviteid vind van dit alles.
er staan nergens globale tarieven bij wat je kan gaan betalen per KM.

zo lees ik, dat als je moet overstappen, en de 1e rit langer duurt als 35 minuten, mag je weer het instaptarief betalen.
dus nog eens 78 cent, en daarboven op weer het uitstap tarief.

ik betaal nu 3.05 pleuro aan strippenkaarten als ik naar mijn zus ga, rijdtijd, tot ik moet overstappen, 38 minuten gemiddeld, bij een gemiddelde prijs van b.v 15 cent per KM (Bus, trein zal zeker weer een ander tarief hebben) ben ik aan echte reiskosten dus 3 euro kwijt, en daar komt dan nog eens 3.12 teuro boven op voor het in/uitchecken.
25-03-2010, 13:06 door Anoniem
Waarbij aangetekend dat - paradoxaal genoeg - ook de persoonlijke kaart in hoge mate anoniem is. Zo bevat het chipgeheugen alleen functionele informatie en geen identificerende informatie zoals NAW-gegevens. Het is nog maar zeer de vraag of 'dieper in het netwerk' koppelingen worden gemaakt die privacyimpact hebben. De OV-bedrijven zijn hier gehouden aan de Gedragscode OV-chipkaart van Koninklijk Vervoer Nederland. Reizigers zijn in belangrijke mate ook zélf in control, via de instelling van hun persoonlijke privacyvoorkeuren (zie voor NS: 'mijn NS' via www.ns.nl). De geanonimiseerde gegevensverwerking waar ik op doel, staat in vakkringen bekend als Privacy by Design.

Met vriendelijke groet,


Sergej Katus
Privacy compliance officer NS
25-03-2010, 13:12 door Anoniem
"Verder heeft de prijs natuurlijk niets met de OV-chipkaart te maken. Dit zijn de vervoersbedrijven. Alhoewel het principe van kilometerprijs natuurlijk wel veel eerlijker is."

Hoezo natuurlijk ? Ik vind je logica eerder vrij bizar. Indien de vervoersbedrijven bijvoorbeeld 100 miljoen investeren in de OV-chipkaart, denk je dat die investeringen dan niet in de prijs die de klant betaald worden doorberekend ofzo ? Uiteindelijk betaal je dat als klant altijd, en deze investeringen drijven de prijs wel degelijk omhoog.
25-03-2010, 13:16 door Anoniem
"En welk deel van tijd staat jouw telefoon dan uit?
0.1% of zo? Dus 99.9% van de tijd traceerbaar?"

Dat maakt niets uit, immers bepaal je dat zelf. Daarnaast mag de lokatie van je telefoon niet voortdurend getraceerd worden; de lokatie mag enkel worden opgeslagen op het moment dat er daadwerkelijk een telefoontje wordt gepleegd tenzij er een expliciete toestemming voor wordt gegeven door een rechter-commissaris, bijvoorbeeld in het kader van een observatie operatie. Het feit dat jij je telefoon bij je hebt wil dus helemaal niet zeggen dat je lokatie wordt geregistreerd, zolang je niet belt met je toestel.

Overigens snap ik de relevantie van je vraag niet; kennelijk mag iedere beweging van de burger worden opgeslagen onder het mom van 'je hebt toch een mobieltje'. Je reactie lijkt een beetje naief.
25-03-2010, 14:11 door Anoniem
Reizen was tot nu toe in zoverre anoniem alleen voor mensen die zonder korting reisden ikzelf gebruik al jaren de voordeel urenkaart waarmee je 40% korting krijgt en dus omdat die kaart geregistreerd stond/staat bij Ns ook niet geheel anoniem dus. Eigenlijk kun je op het moment alleen echt anoniem reizen als je een treinkaartje koopt bij een NS automaat met muntgeld want als je hem pint met je bankpas, juist ja. Maar de mensen komen ook niet meer genoeg in opstand tegen dit soort gelegaliseerde maffiapraktijken van de vervoersbedrijven,want je bent stukken duurder uit plus je bent nu al grotendeels maar in de toekomst zeker je privacy kwijt. En dat alles te danken aan de steeds grotere groep asocialen en agressievelingen die het openbaarvervoer en de veiligheid van de vervoerders en reizigers kapot gemaakt hebben. En ja door onze regering [vooral de linkse partijen] het ongeloofelijke slappe beleid wat vaak de daders meer beschermd als de slachtoffers. Waar zijn beveiligers,de MP en millitaire apparaat anders voor, ik zou zeggen zet ze in op gevaarlijke reislijnen en pak het tuig gewoon keihard aan,zodat de gewone man niet altijd de dupe hoeft te worden van de kwaadwillenden,maar nee hier naaien ze liever de grote massa. 1. het is gemakkelijker 2. het levert ze veel meer geld op !
25-03-2010, 15:23 door Anoniem
Met 'anoniem' wordt in dit geval niet bedoeld dat je gegevens niet te traceren zijn.
Met anoniem wordt bedoeld dat de OV-chipkaart niet aan één specifiek persoon gekoppeld is.
Dit heeft als voordeel dat deze kaart door meerdere personen te gebruiken is.

Als je hooguit 5 á 6 keer per jaar gebruik maakt van het OV, dan is het wel handig dattie op andere momenten door andere huisgenoten ook te gebruiken is. Zo hoeft niet iedereen een paar euro uit te geven voor de aanschaf van die kaart.
25-03-2010, 16:38 door SirDice
Door Anoniem: Waarbij aangetekend dat - paradoxaal genoeg - ook de persoonlijke kaart in hoge mate anoniem is. Zo bevat het chipgeheugen alleen functionele informatie en geen identificerende informatie zoals NAW-gegevens. Het is nog maar zeer de vraag of 'dieper in het netwerk' koppelingen worden gemaakt die privacyimpact hebben.
Wat niet uitsluit dat die koppeling in de toekomst wel gemaakt wordt. De mogelijkheden zijn er, de data is er.

De OV-bedrijven zijn hier gehouden aan de Gedragscode OV-chipkaart van Koninklijk Vervoer Nederland.
Een gedragscode is geen wet. Een gedragscode is simpeler aan te passen dan een wet.

Reizigers zijn in belangrijke mate ook zélf in control, via de instelling van hun persoonlijke privacyvoorkeuren (zie voor NS: 'mijn NS' via www.ns.nl). De geanonimiseerde gegevensverwerking waar ik op doel, staat in vakkringen bekend als Privacy by Design.
Waar kan ik instellen dat mijn gegevens niet zeven jaar opgeslagen worden?
25-03-2010, 18:09 door Anoniem
Door Anoniem: Reizen met het openbaar vervoer was tot op heden anoniem. Alleen voor bepaalde privileges moest je -iets- van je privacy opgeven. Nu is het andersom: je moet flink moeite doen om anoniem te zijn en blijven. .

Dit is natuurlijk onzin. Een anonieme kaart is veel makkelijker te krijgen. gewoon uit de automaat.
25-03-2010, 21:09 door Anoniem
Door Anoniem: En jullie hebben ongetwijfeld allemaal geen mobiele telefoon. Wat een non-discussie.

Jawel, maar ik kan kiezen om die telefoon uit te zetten. Als ik anoniem wil reizen kan dat tegenwoordig alleen nog met de fiets of benenwagen. Dat is het probleem.
25-03-2010, 21:15 door Anoniem
Door SirDice:
Door Anoniem: Waarbij aangetekend dat - paradoxaal genoeg - ook de persoonlijke kaart in hoge mate anoniem is. Zo bevat het chipgeheugen alleen functionele informatie en geen identificerende informatie zoals NAW-gegevens. Het is nog maar zeer de vraag of 'dieper in het netwerk' koppelingen worden gemaakt die privacyimpact hebben.
Wat niet uitsluit dat die koppeling in de toekomst wel gemaakt wordt. De mogelijkheden zijn er, de data is er.

De OV-bedrijven zijn hier gehouden aan de Gedragscode OV-chipkaart van Koninklijk Vervoer Nederland.
Een gedragscode is geen wet. Een gedragscode is simpeler aan te passen dan een wet.

Reizigers zijn in belangrijke mate ook zélf in control, via de instelling van hun persoonlijke privacyvoorkeuren (zie voor NS: 'mijn NS' via www.ns.nl). De geanonimiseerde gegevensverwerking waar ik op doel, staat in vakkringen bekend als Privacy by Design.
Waar kan ik instellen dat mijn gegevens niet zeven jaar opgeslagen worden?

Exactly SirDice, helemaal mee eens. En die man durft zich dan nog "Privacy compliance officer" te noemen. Whahahah!!!
25-03-2010, 21:33 door Anoniem
Door Sergej Katus, Privacy compliance officer NS: Waarbij aangetekend dat - paradoxaal genoeg - ook de persoonlijke kaart in hoge mate anoniem is. Zo bevat het chipgeheugen alleen functionele informatie en geen identificerende informatie zoals NAW-gegevens.
Het gaat er bij privacy niet om wat je allemaal kan opnoemen waar je privacy op zichzelf nog zou kunnen bestaan. Het gaat om de punten waar miljoenen geen controle meer hebben over hun privacy omdat men geen echte invloed, laat staan inzicht, heeft op de verwerking. De chip mag dan geen gegevens bevatten, maar het is wel de link die gekoppeld is aan persoon en gedrag. Van miljoenen personen. Een koppeling die er voorheen niet was in deze mate van aantasting en inzicht in personen.

Het is nog maar zeer de vraag of 'dieper in het netwerk' koppelingen worden gemaakt die privacyimpact hebben.
En dat hoort dus geen enkele vraag te zijn. Privacy is een groot goed en dat mag niet opzij geschoven worden voor winstbelang van bedrijven en al wat meer mogelijk is. Er moet noodzaak zijn om met persoonsgegevens te werken. Die is er niet en al helemaal niet op het niveau dat je in feiten reisgedrag direct aan personen kan koppelen. Alleen de mogelijkheid al is verwerpelijk.

De OV-bedrijven zijn hier gehouden aan de Gedragscode OV-chipkaart van Koninklijk Vervoer Nederland.
Alleen kan de burger dat niet controlere, die moet maar op blauwe oogjes vertrouwen.

Reizigers zijn in belangrijke mate ook zélf in control, via de instelling van hun persoonlijke privacyvoorkeuren (zie voor NS: 'mijn NS' via www.ns.nl).
Nee, een persoon is verre van zelf in control. Het enige waar deze controle over heeft is de mate van vertrouwen die hij/zij in de verwerkers heeft. Verder moeten miljoenen personen 'by design' zich houden aan de regeltjes en implementaties die de verwerkers standaard hanteren.

De geanonimiseerde gegevensverwerking waar ik op doel, staat in vakkringen bekend als Privacy by Design.
En wie de term goed kent weet dat Privacy by Design enkel een benadering is om voor privacy te zorgen. Maar in een systeem als de ov-chipkaart staat als doel en promotie voorop dat je eerst alle persoonsgegevens tot en met pasfoto en rekeningnummers aan toe aan het systeem geeft. Wie dat niet doet wordt beboet door vergaande beperking van mogelijkheden, kortingen, betaalwijze en moet veel meer betalen voor het vervoersbewijs. Dat je vervolgens wat als klant zou kunnen aanpassen aan anonimiseren is qua privacy een enorme aanfluiting in het systeem. Het is en blijft er op gericht om zo veel mogelijk over de reizigers aan informatie te verzamelen en te kunnen verwerken. Als houder van de persoonsgegevens kan je enkel hopen dat dat goed en met nog wat respect voor privacy wordt gebruikt. Maar aan respect heb je met dat soort privacy by design i de praktijk niets. Privacy hoort namelijk volledig in handen en onder controle van de eigenaar van de handelingen te liggen en niet in handen van bedrijven of andere organisaties. Dat is echte controle over privacy.
25-03-2010, 23:42 door Anoniem

Dat maakt niets uit, immers bepaal je dat zelf. Daarnaast mag de lokatie van je telefoon niet voortdurend getraceerd worden; de lokatie mag enkel worden opgeslagen op het moment dat er daadwerkelijk een telefoontje wordt gepleegd tenzij er een expliciete toestemming voor wordt gegeven door een rechter-commissaris, bijvoorbeeld in het kader van een observatie operatie. Het feit dat jij je telefoon bij je hebt wil dus helemaal niet zeggen dat je lokatie wordt geregistreerd, zolang je niet belt met je toestel.

Overigens snap ik de relevantie van je vraag niet; kennelijk mag iedere beweging van de burger worden opgeslagen onder het mom van 'je hebt toch een mobieltje'. Je reactie lijkt een beetje naief.


Niet helemaal...
Bedrijven als TomTom registreren (weliswaar nog anoniem) al continu de lokatie van mobiele telefoons (ook die van jou en mij) voor HD traffic information. Verder wordt de druk van het aanbieden van lokatiegebonden diensten steeds groter. Ook is er een tendens gaande dat de rechter-commissaris er steeds minder bij wordt gehaald en de grens om "even wat op te vragen" steeds verder wordt verlaagd.

Artikel 126 na van het wetboek van strafvordering luidt bijvoorbeeld alsvolgt:
"In geval van verdenking van een misdrijf kan de opsporingsambtenaar in het belang van het onderzoek een vordering doen gegevens te verstrekken terzake van naam, adres, postcode, woonplaats, nummer en soort dienst van een gebruiker van een communicatiedienst."

"de opsporingsambtenaar" = oom agent.

In 2009 werd het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT) 3 miljoen keer door oom agent geraadpleegd en het aantal bevragingen stijgt jaarlijks met 33%. Met andere woorden: In Nederland zijn per jaar dus 3 miljoen verdenkingen van misdrijven met een jaarlijkse stijging van 33%.
Dat is nogal wat.

Dus òf we zijn met zijn allen verschrikkelijk misdadig òf er zijn veel "pretbevragingen" òf ik ben gek.
Ik hoop dat het laatste waar is.

En wie weet is er over een paar jaar wel een Centraal Informatiepunt Reisgedrag (CIR). Makkelijk toch?
26-03-2010, 09:42 door Anoniem
Een anonieme OV chip is anoniem, je kunt met contant geld betalen, met handschoenen aan en een bivakmuts op, en het reizen ermee is NIET duurder dan met een niet anonieme kaart. Eenmalig 7 euro, kun je 4 jaar ofzo reizen. Als je korting wil kun je niet meer anoniem zijn om duidelijke redenen. Volgens mij kun je trouwens ook abonnementen op een anonieme kaart zetten. En bij de NS kun je gewoon een kaartje van papier kopen.
27-03-2010, 13:37 door Anoniem
Hmmm... zelfs in de metro in Moskou (toch niet bepaald in een land waar je privacy verwacht) is het beter.
Je koopt eenmalig een kartonnen kaartje met chip, je haalt hem over de reader om binnen te komen, vervolgens kun je gaan en staan waar je wilt en daarna gooi je het weg.
Zelf de abonnementen checken alleen maar waar je instapt, niet waar je uitstapt.
29-03-2010, 11:29 door Anoniem
Beste Mensen,

Ik lees boeiende reacties op mijn eerdere aantekening. Toch zijn vervoerders méér met privacy bezig dan de meesten kennelijk denken. Zie http://weblogs.nrc.nl/opklaringen/2009/12/10/privacy-ns-antwoordt/ voor een uitgebreidere uiteenzetting.

Inderdaad, de KNV-gedragscode is geen wet. Het wettelijk kader is uiteraard de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP), die de vervoerders met hun code nog eens hebben aangescherpt. Overigens worden reisgegevens (Privacy by Design) bij NS anoniem opgeslagen voor servicedoeleinden, fraudebestrijding, marketing en logistiek, en na 18 maanden verwijderd. Waar komt die 7 jaar vandaan?

Over het opvragen van gegevens door opsporingsinstanties: vervoerders hebben niet een generieke bewaarplicht zoals de telecomsector. En áls gegevens op ad hoc basis worden opgevraagd, controleren we goed of we eigenlijk wel verstrekkingsplichtig zijn. Zie bijvoorbeeld deze hele recente uitspraak van de Hoge Raad: http://www.rechtspraak.nl/Gerechten/HogeRaad/Actualiteiten/Beschikking+Hoge+Raad+over+afgifte+gegevens+van+openbaar+vervoer+bewijzen+aan+OM.htm

Wie artikelen 6-15 erop naslaat, ziet dat de WBP gegevensverwerking door bedrijven en overheden *legitimeert* en tegelijkertijd 'Key Performance Indicators' geeft voor rechtmatige gegevensverwerking (titel van dat hoofdstuk). De wetgever zocht naar balans. Niet naar anonimiteit. Balans kom je verderop ook tegen in ieder's recht op informatie, inzage, correctie en - afhankelijk van de situatie - verzet en klachten ('consumer empowerment') .

Of de WBP nog wel van deze tijd is, is een actuele vraag in Brussel en Den Haag. De WBP wordt momenteel geëvalueerd. Met de verkiezingen voor de deur, heeft iedere kiezer de mogelijkheid om dat te beïnvloeden.

Vriendelijke groet,

Sergej Katus
Privacy Officer NS
29-03-2010, 13:22 door Anoniem
Ik vind het de grootste idioterie die OV chip kaart. Ik bezit een OV jaarkaart (geen studenten kaart maar een echte). En ik kreeg vanochtend gelazer en een felle discussie met een controleur die vond dat ik een boete verdient had aangezien ik domweg vergeten was in te checken.

Ik heb me er wel uit kunnen kletsen. Hij werd toch wel zenuwachtig toen ik zijn naam, legitimatie, naam van zijn direct leidinggevende en het adres waar ik over hem kon klagen vroeg. Omdat ik veel geld neer leg voor een ov jaarkaart en deze nu gewijgerd werd.

Kunnen ze trouwens zijn waar je inchecked? Anders check ik die kaart gewoon 1 keer in ergens en ben ik klaar.
29-03-2010, 17:54 door Erwtensoep
Door Anoniem: Overigens worden reisgegevens (Privacy by Design) bij NS anoniem opgeslagen voor servicedoeleinden, fraudebestrijding, marketing en logistiek, en na 18 maanden verwijderd. Waar komt die 7 jaar vandaan?

Uit de 2e kamer bijvoorbeeld. Quote van een artikel van Brenno de Winter:
"Aptroot zegt zich van harte aan te sluiten bij zijn SP-collega Emile Roemer, die van plan is vragen aan de staatssecretaris te stellen. “Mocht dat niet duidelijk worden dan moet er in een debat maar opheldering komen”, vertelt hij aan Webwereld. Beide politici zeggen ook niet in te zien, waarom die informatie zeven jaar bewaard moet blijven."
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.