image

Logo voor RFID-producten moet vertrouwen geven

vrijdag 6 februari 2009, 11:56 door Redactie, 7 reacties

"RFID is een veelbelovende technologie die de potentie heeft om ons leven veiliger, makkelijker en aangenamer te maken", zo luidt een rapport over de invoering van een logo voor RFID-producten dat het Ministerie van Economische Zaken gisteren ontving. Nederlanders weten weinig af van de technologie, maar willen wel weten als die ergens in verwerkt zit. Daarom moet er een logo komen dat duidelijk maakt als een product een RFID-tag bevat. "Zichtbaarheid draagt daarmee bij aan het vergroten van de controle over de technologie en het vertrouwen erin. Controle en vertrouwen zijn cruciale factoren voor de acceptatie en het gebruik van nieuwe technologieën."

Privacy
RFID kan verstrekkende gevolgen voor de privacy hebben, wat volgens de onderzoekers primair afhangt van de keuzes die in de achterliggende infrastructuur (databases) worden gemaakt. "Dit betekent ook dat de uiteindelijke omgang met persoonsgegevens niet noodzakelijkerwijs 1-op-1 gerelateerd is aan het moment van verzamelen of aan de toepassing van RFID. Het gaat dus niet zozeer om de technologie maar om de toepassing in zijn geheel."

Opt-out
Naast de eisen en het nut van een eventueel logo, die van een "grootschalige media campagne" moet worden voorzien, spreekt het rapport ook over het onklaar maken van RFID-chips. Een belangrijk deel van de discussie rondom RFID en privacy concentreert zich op de vraag of een RFID-systeem moet uitgaan van het opt-in of het opt-out principe. Bij opt-in staat de RFID-tag standaard uit, of wordt standaard bij het point-of-sale (kassa) gedeactiveerd. De klant kan er vervolgens voor kiezen de RFID-tag te activeren bij het point-of-sale. Bij opt-out staat de RFID-tag standaard aan, maar kan de klant kiezen de RFID-tag uit te schakelen.

Op dit moment zijn leveranciers of verkopers nog niet wettelijk verplicht om de chips na de verkooptransacties onklaar te maken. De wet stelt dat de functionaliteit van de RFID-chip ook na de aanschaf van een product voor betrokkenen reden kan zijn om de chip niet onklaar te maken, bijvoorbeeld als de chip informatie bevat die de moeite waard is thuis uit te lezen. "Nu vooralsnog geen opt-in regime wordt overwogen is het zaak om aan de betrokkene duidelijk te maken dat een product RFID bevat. Hier kan een logo systeem aan bijdragen."

Reacties (7)
06-02-2009, 12:13 door Sheriffnl
Op één of andere manier moest ik ineens denken aan de Joden tijdens de 2de Wereld oorlog. Die moesten ook een 'logo' dragen.

Gezien RFID vrij makkelijk gekraakt kan worden is het voor mij sowieso zo duidelijk als iets. Ik bewaar mijn toekomstig bankpasje dat met RFID wordt voorzien, in mijn binnenzak... die gevuld is met lood.

Ik zie dit echt als een enorm groot privacy risico hoor.
06-02-2009, 13:27 door Anoniem
Men kan het nog zo mooi verkopen, echter elke RFID chip heeft een volledig uniek nummer waardoor het iedereen met rfid lezer traceerbaar is. Hoeveel mensen zijn bereidt om het Burger Service Nummer op de jas spelden... ?
06-02-2009, 13:53 door Anoniem
Door Anoniemechter elke RFID chip heeft een volledig uniek nummer waardoor het iedereen met rfid lezer traceerbaar is.

Dat is niet waar. Bijvoorbeeld paspoorten geven een (pseudo) random ID terug (08 xx xx xx xx) zoals beschreven in ISO-14443 deel 3. Dit kan op alle ISO-14443-kaarten worden toegepast.
06-02-2009, 20:49 door Anoniem
Ik denk dat het logo rechts boven het best geslaagd is.
Een rode i lijkt het meest op een LETOP uitroepteken, Terwijl het formaat van ID aangeeft dat het (jouw) identiteit betreft.

RFID Inside, slaat echt nergens op. Alsof consumenten juist dat product zullen kopen vanwege een stukje ingebouwde techniek.
Maar ik kan mij vergissen. Tegenwoordig dragen alle koeien gelaten hun gele oorhangers. En ik zie weinig verschil met de melkkoeien die destijds naar de winkel renden om PC met X inside te kopen.

BOEHHHHH
06-02-2009, 22:14 door Anoniem
Zucht... Hebben ze bij EZ geen mensen die het nieuws een beetje volgen...? Hoe zo RFID kan ons leven veiliger maken...?!
06-02-2009, 23:48 door Anoniem
Dat is niet waar. Bijvoorbeeld paspoorten geven een (pseudo) random ID terug (08 xx xx xx xx) zoals beschreven in ISO-14443 deel 3. Dit kan op alle ISO-14443-kaarten worden toegepast.
[/quote]
Zou kennen, de essentie blijft hetzelfde en geld zeker voor de goedkope chips in consumenten producten...

Anticollision methods to detect and communicate with one particular card when
several cards are presented to the same reader. Anticollision methods rely on a
unique ID per card; however, depending on the communication type (A or B), the
anticollision method is different.
07-02-2009, 03:06 door Anoniem
Door AnoniemMen kan het nog zo mooi verkopen, echter elke RFID chip heeft een volledig uniek nummer waardoor het iedereen met rfid lezer traceerbaar is. Hoeveel mensen zijn bereidt om het Burger Service Nummer op de jas spelden... ?

Ik denk dat hier weinig mensen bij stil staan een het gewoon maar nemen zoals het is zonder er ook maar een seconde over na te denken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.