image

"Nederlanders zijn angsthazen" (Podcast)

vrijdag 17 april 2009, 17:20 door Redactie, 21 reacties

Volgens Lord Eroll verschijnen er steeds meer procedures en processen in naam van veiligheid en terreurbestrijding, maar dragen die hier helemaal niet aan bij. Tijdens de podcast van deze week geeft hij duidelijk aan waar het in Europa in het algemeen en het Verenigd Koninkrijk in het bijzonder verkeerd gaat. Aangezien systemen nooit perfect zullen zijn, moeten we er ook niet teveel geld aan verspillen, aldus de Britse Lord. Die vindt verder dat we in Europa teveel door angst beheerst worden, terwijl er zelden zo weinig te vrezen is geweest.

"We hebben niet meer criminelen en pedofielen, we zijn er alleen banger voor geworden. Als je te voorzichtig wordt, weet je niet hoe je er in het echt mee moet omgaan. In het verleden leerden mensen wel om met dreigingen en gevaar om te gaan, op een persoonlijke manier, we moeten weer verantwoordelijke individuen worden. Het doel van het leven is niet om 90 jaar te bestaan, maar om een beetje lol te hebben."

Luister het hele interview met Lord Eroll, inclusief Segway race, in de podcast van deze week. Verder komen ook nog Dirk Blok en Bert van Koelen van NEC Philips aan het woord over het afluisteren van DECT-gesprekken.

Reacties (21)
17-04-2009, 17:51 door Anoniem
Helemaal mee eens!
17-04-2009, 18:30 door Eerde
Duhhh.
Tsja, dat roep ik al jaren.
De miljarden die naar deze schijnveiligheid industrie gaan, zijn wel weer goed voor de werkgelegenheid, maar denk nu niet dat er, door alle inperkingen van de privacy (bv de 'ausweis wet') ooit een terroristische aanslag minder is geweest in NL.
Oeps we hebben nog helemaal geen aanslag gehad .....
17-04-2009, 19:44 door Anoniem
@ redactie:

De titel sluit niet echt aan op de rest van het artikel. Het is nu als een tang op een varken.
In welke context is de zin in de titel geuit in de podcast (en door wie).

En ik heb niet echt zin om naar een hele podcast te luisteren om een antwoord op deze vragen te krijgen. ;->
Als jullie zo'n smaakmakende titel gebruiken, is het niet meer dan normaal dat je dit in het artikel behandelt.
Bedenk anders een andere titel.
17-04-2009, 20:01 door spatieman
tja.
Daarom hebben we hier in nederland de boete politie..
aangiftes verdwijnen in het ronde archief, want boetes uitdelen, uit naam van de furher en veiligheid..
18-04-2009, 17:45 door Paultje
Door Anoniem: Helemaal mee eens!

Tjonge, wat een oppervlakkige opmerking is dit. Kun je zelf wel nadenken?
19-04-2009, 11:05 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
19-04-2009, 22:51 door Anoniem
Mensen hebben van nature een angst mechaniek die ze beschermt in gevaarlijke situaties. Vroeger waren dat bijvoorbeeld de wilde dieren, tegenwoordig kun je denken aan het verkeer. Er is dan ook niets verkeerd aan een beetje angsthaas.

Tegenwoordig worden mensen echter bang gemaakt. De angst wordt ze door de overheid, de media en door het bedrijfsleven aangepraat. Die angst heeft niet tot doel jezelf (ofwel de mens) te beschermen, maar dient enkel het belang van diezelfde overheid/media/bedrijsleven.
20-04-2009, 03:04 door Anoniem
Door rookie: Niet alleen Nederlanders zijn angsthazen, maar de mens in het algemeen.
Dat valt wel mee. In de middeleeuwen konden gemeenschappen nog hysterisch worden van iets vreselijk triviaals als een zwarte kat die de dorpsweg overstak. Hekserij!!! Of paniek wanneer de haan eens een ochtend niet van zich heeft laten horen. Die mensen kon je nog simpel bang maken met vampiers, weerwolven, spoken en van al dat soort verzinsels. En iemand waarvan de kraag niet recht zat werd dat jaren nadien nog om den oren gesmeten. Zo simpel was het leven, meer nieuws was er ogenschijnlijk niet. Heden ten dagen is niet meer bij te houden wat er allemaal is gebeurd in de wereld die nu het dorp is en waarin werkelijk elke scheet wordt bericht. Wat moet je ermee? In plaats van angstiger zijn we selectiever en in zekere zin harder geworden. We weten na het zien van het journaal of reportages en door het lezen van kranten, nieuwssite's en blogs dat het vervelend of gruwelijk is wat er nu allemaal weer is gebeurd en gaan weer verder met ons leven.
Die paniek rond om het Global Warming hoort er trouwens ook bij.
Global Warning is slechts de naamgever van een geheel ander probleem, wat het makkelijker maakt mensen warm te laten lopen voor de oplossing ervan.
20-04-2009, 10:22 door MarkII
i'm not a chicken....

Maar de overheid wel. Wat een labiele zooi in Den haag. Wanneer gaan ze nou echt wat doen?

uitzetten van die rampfiguren ofzo. Zelfde als die piraten, ze worden gewoon weer vrij gelaten... kielhalen die idioten...
20-04-2009, 10:22 door MarkII
i'm not a chicken....

Maar de overheid wel. Wat een labiele zooi in Den haag. Wanneer gaan ze nou echt wat doen?

uitzetten van die rampfiguren ofzo. Zelfde als die piraten, ze worden gewoon weer vrij gelaten... kielhalen die idioten...
20-04-2009, 14:02 door Anoniem
De Nederlanders mogen al niet dan angsthazen zijn, uit een aantal van bovenstaande reacties blijkt dat we ook uitstekend maar wat in het wilde weg kunnen roepen zonder dat we eigen weten waarover we praten. Niet gehinderd door enige kennis van zaken dus!
21-04-2009, 05:49 door Anoniem
Door Anoniem: Mensen hebben van nature een angst mechaniek die ze beschermt in gevaarlijke situaties. Vroeger waren dat bijvoorbeeld de wilde dieren, tegenwoordig kun je denken aan het verkeer.
Je bent te bescheiden. Wat heden bedreigend is voor de mens is zijn eigen soort gevolgd door spelingen der natuur.
Het zou op zich niet zo verwonderlijk zijn wanneer de mens zichzelf eerder ten gronde richt dan door een meteorietinslag.
21-04-2009, 07:30 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
21-04-2009, 12:52 door Anoniem
Door rookie:
Door Anoniem:
Door rookie: Niet alleen Nederlanders zijn angsthazen, maar de mens in het algemeen.
Dat valt wel mee. In de middeleeuwen konden gemeenschappen nog hysterisch worden van iets vreselijk triviaals als een zwarte kat die de dorpsweg overstak. Hekserij!!! Of paniek wanneer de haan eens een ochtend niet van zich heeft laten horen. Die mensen kon je nog simpel bang maken met vampiers, weerwolven, spoken en van al dat soort verzinsels. En iemand waarvan de kraag niet recht zat werd dat jaren nadien nog om den oren gesmeten. Zo simpel was het leven, meer nieuws was er ogenschijnlijk niet. Heden ten dagen is niet meer bij te houden wat er allemaal is gebeurd in de wereld die nu het dorp is en waarin werkelijk elke scheet wordt bericht. Wat moet je ermee? In plaats van angstiger zijn we selectiever en in zekere zin harder geworden. We weten na het zien van het journaal of reportages en door het lezen van kranten, nieuwssite's en blogs dat het vervelend of gruwelijk is wat er nu allemaal weer is gebeurd en gaan weer verder met ons leven.
Die paniek rond om het Global Warming hoort er trouwens ook bij.
Global Warning is slechts de naamgever van een geheel ander probleem, wat het makkelijker maakt mensen warm te laten lopen voor de oplossing ervan.

Kort samen gevat: de mens was vroeger een angsthaas, is nu angsthaas en zal altijd een angsthaas blijven.

Ach... ff relativeren... ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat Rookie er NIET bij was, in de middeleeuwen en als je wat genuanceerder onderzoek zou doen, zal je zien dat die hysterische maatschappij wel meeviel.

Natuurlijk, overal waar religie de boventoon voert, staat de (collectieve) waanzin op de stoep, maar het gaat hier om aangeleerde angstreactie(s)
Dierproeven hebben aangetoond dat een neutrale prikkel door associatie met een schadelijke prikkel ook angst kan opwekken.
Hetzelfde principe blijkt ook voor mensen op te gaan.
Er zijn ook lichamelijke symptomen: afkoeling, klamme handen, hyperactiviteit, moeite met slikken, problemen met het maag-darmkanaal, diarree, schrikachtigheid, spierspanning, Concentratie- of geheugenproblemen, misselijkheid en zweten. De getroffene wordt bovendien snel moe en heeft slaapproblemen (moeite om in te slapen of te blijven slapen of rusteloze niet-verkwikkende slaap), men is vaak snel geïrriteerd en klaagt over een gespannen gevoel.
De diagnose is zeker niet eenvoudig.

Al met al dus een zegen voor onze moderne angst-cultuur waar de wapen en farmaceutische industrie hand in hand gaan en iedere vorm van 'puinhoop' rendabel is.

Het aloude en simpele principe; Divide et impera (Verdeel & heers), werkt dus nog steeds.
Dat zegt helemaal niets over onze angsten, respectievelijk ons angst-niveau maar alles over onze persoonlijke ontwikkeling in de afgelopen, pak 'm beet, 2000 jaar.
En daarvoor is er maar 1 verantwoordelijk ..... wij zelf !
In dat opzicht zijn we inderdaad nog steeds middeleeuwers en dan beledig ik voor als nog, hele hordes van deze oldtimers.... ;)

If terror is defined as the use of fear to spread influence and intimidation, then George W. Bush and his cronies can be rightly called terrorists.
Spreading Terror: The Woolsey World Tour; John Horvath 12.06.2003
21-04-2009, 14:47 door Anoniem
Door Anoniem:
(...) maar het gaat hier om aangeleerde angstreactie(s)
De Lord vreest dat menselijke aspecten uit het oog worden verloren bij onze hang naar controle waarvan hij zich afvraagt of deze wel effectief en in proportie is.
22-04-2009, 09:16 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-04-2009, 14:11 door Anoniem
Door rookie: @ Anoniem (12:52)
Wat betreft de middeleeuwen is er geen verschil omtrent angst,
Dat denk ik niet omdat mensen gemiddeld slimmer worden. Ik denk dat tegen de tijd dat ik vader wordt kinderen ook op een gegeven moment mij gaan vertellen wat en hoe ik iets moet doen. Want die gekke pappa weet het niet. En zo hoort het ook, prachtig! Elke nieuwe generatie krijgt de inzichten van de vorigen cadeau en voegt daar nieuwe aan toe, wat mede van invloed is op angstbeleving.
want vroeger was het religie
Godvrezend, angst voor de duvel en het kwaad. Als er iets inbreuk maakte op de persoonlijke privacy dan was Hij het wel, want Hij zag immers alles! :) Je was dus bewuster van wat je precies deed omdat je je later na de dood bij Hem moest verantwoorden.
De poort zou maar gesloten blijven, dan zou je niet naar de hemel mogen en in de hel belanden. Dat wilde men natuurlijk voorkomen door een goed en keurig mens te zijn. Dat vind ik eerlijk gezegd nog steeds een van de mooiste elementen van religie: mensen zijn meer zelfbewust.
, de aarde die volgens de elite plat was, terwijl er legio mensen zeiden dat de aarde rond was.
De angst van zeevaarders om van de aarde af te vallen wanneer ze te ver door zouden varen. Een reële angst, als je niet beter weet. Aangezien we tegenwoordig beter weten irreëel.
Maar wat een elite ermee te maken heeft kan ik niet plaatsen. Heb je last van elitevrees?
En dat zag je in de afgelopen tijd met de koude oorlog
Een reële angst door de kernwapenwedloop. De mensheid als geheel is in die tijd door het oog van de naald gekropen met die twee kemphanen. Restanten uit die tijd zijn nog altijd meer dan voldoende om al het leven op aarde te vernietigen. Dat is de mens, gewoon omdat het mogelijk is. Geniaal en tegelijkertijd ondoordacht.
zure regen
Reële dreiging die goeddeels is opgelost dankzij maatregelen.
22-04-2009, 14:47 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-04-2009, 15:19 door Anoniem
Door rookie:
(...)
Dus nogmaals: ik vind het prima dat de mensheid wordt dom gehouden, maar ik erger me soms wel aan die domme hoog opgeleide schapen die denken dat ze zelfstandig kunnen denken, maar zich onbewust laten beïnvloeden door de televisie.
Het is jammer dat je een dergelijke mening bent toegedaan ondanks de zeer open maatschappij waarin alle mogelijkheden geboden worden om je te informeren.

De zure regen is bijvoorbeeld een van de succes verhalen.
Door een groot aantal technische maatregelen en door het stoken van aardgas in plaats van vieze stookolie is die sterk verminderd.
Dat blijkt zowel uit metingen als uit het terugkomen van gevoelige soorten zoals korstmossen. Zure regen komt echter in bepaalde delen van de wereld nog wel voor en is een aandachtspunt voor opkomende economieën.

Eveneens uit metingen blijkt Global Warming en klimaatverandering, maar niet iedereen leest een blad als bijvoorbeeld [url=http://www.nature.com/]Nature[/url].
22-04-2009, 16:04 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
22-04-2009, 17:41 door Anoniem
Door rookie:
Vroeger waren er genoeg mensen die gewoon zeiden dat de aarde rond was (...)
Een Euromunt is ook rond en plat :)
Slechts enkelen in die tijd stelden zich de aarde voor als een bol, een theorie die juist is gebleken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.