image

Ruzie Firefox NoScript en AdBlockPlus loopt uit de hand

woensdag 6 mei 2009, 16:58 door Redactie, 25 reacties

Een heftige ruzie tussen de twee populairste Firefox uitbreidingen van dit moment is helemaal uit de hand gelopen, waarbij er zelfs bewuste sabotage is gepleegd. AdBlockPlus (ABP), voor het blokkeren van banners, is samen met NoScript, de extensie voor het blokkeren van iframes, Flash en scripts, voor veel Firefox gebruikers een standaard toevoeging aan de browser. Giorgio Maone, de maker van NoScript, ontdekte dat AdBlockPlus zijn domeinen en advertenties blokkeerde. Deze domeinen waren aan de Easylist toegevoegd, die AdBlockPlus als referentie voor het blokkeren van websites gebruikt. Een bug in deze extensie zorgde ervoor dat websites toch om deze blokkade heen konden werken.

NoScript hanteert een kleine whitelist van domeinen die wel advertenties mogen laten zien, waaronder Google. Op deze manier krijgt Maone toch inkomsten voor zijn gratis extensie binnen. Gebruikers kunnen vrij eenvoudig deze lijst aanpassen, zodat de Google advertenties ook op het domein van NoScript.net niet meer werken. Voor Wladimir Palant, de maker van ABP, was dit niet voldoende. Hij gaf de beheerder van Easylist de opdracht om Maone's domeinen te blokkeren.

Maone was zo boos toen hij ontdekte dat zijn domeinen geblokkeerd waren, dat hij besloot de werking van AdBlockPlus te wijzigen. Een NoScript update zorgde ervoor dat de geblokkeerde domeinen toch weer werkte. "NoScript gedroeg zich in dit geval als malware", stelt Randy Abrams van virusbestrijder ESET. AdBlockPlus sloeg terug door de NoScript website te blokkeren, waardoor gebruikers geen beveiligingsupdates meer voor NoScript konden downloaden. "Waar de "schade" van NoScript er alleen uit bestond dat gebruikers geen advertenties te zien kregen, zorgde ABP ervoor dat gebruikers geen security updates meer kregen." Op het blog van Palant brak vervolgens een fikse "flame war" uit tussen voor- en tegenstanders.

Excuses
De Italiaanse NoScript-ontwikkelaar is op zijn eigen blog diep door het stof gegaan en biedt aan de hele gemeenschap zijn excuses aan. Ook geeft hij zijn visie op het gebeuren. Inmiddels is er ook een update uitgebracht die de gewraakte aanpassing ongedaan heeft gemaakt.

"Ik smeek jullie om mijn welgemeende excuses te accepteren. Ik weet dat ik iets verschrikkelijks heb gedaan, door een schandaal te veroorzaken waar de Mozilla gemeenschap nog nooit eerder mee te maken heeft gehad en vertrouwen van vele, vele mensen te schaden. Help me alsjeblieft de shade ter herstellen die ik door mijn fouten heb veroorzaakt." De openhartigheid van Maone zorgde niet alleen voor zeer positieve reacties, ook het aantal donaties steeg enorm. Palant daarentegen blijft gewoon achter zijn aanpak staan.

Reacties (25)
06-05-2009, 17:11 door Night
LOL

En dit zijn volwassen mensen?
06-05-2009, 17:14 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
06-05-2009, 17:27 door Anoniem
Mischien zijn er nog wel meer FF-extenties die elkaar in de weg zitten.
Het doet me een beetje denken aan dat de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet.
06-05-2009, 17:50 door Anoniem
Oud nieuws :P

Maar ik leg de schuld bij die add-block beul.
06-05-2009, 18:07 door Anoniem
Door Night: LOL

En dit zijn volwassen mensen?
Ja, en volwassen mensen doen nooooit iets doms en maken nooooit ruzie.
06-05-2009, 18:08 door Anoniem
Ik vind het überhaupt kansloze extensies. Banners filteren is gewoon voorkomen dat mensen die veel moeite in een website steken er geen geld meer aan kunnen verdienen en zo veel verdient het al niet. Als je hiervan gebruik maakt ben je echt egocentrisch bezig.
Als ik een eigen site met banners zou hebben zou ik een check erin willen hebben. Indien banners niet worden getoond wordt de toegang van de site geblokkeerd, ofzo.
06-05-2009, 18:29 door Skizmo
Door Peter V:
Door Night: LOL

En dit zijn volwassen mensen?
Ik zie echt niet in wat dit met LOL te maken heeft.
Laat staan dat jouw Rethorische vraag beantwoord zal worden.
ben je vandaag ongesteld ofzo ?
06-05-2009, 19:17 door sjonniev
ABP gaat er nu bij mij af. Die hoef ik voorlopig niet meer terug te zien.
06-05-2009, 19:59 door Obi1r
Ja, die gaat eraf.
Oh... ik had 'm niet eens
06-05-2009, 20:14 door Anoniem
Dit is werkelijk een PERFECT voorbeeld van opensource software!.
Als NoScript of AdBlockPlus van microsoft waren geweest had dit nooit gebeurd geweest, ze konden zich dit gewoon niet veroorloven.

Bedrijven die bijv. debian gebruiken als server OS hebben ook nooit 100% zekerheid met wat er met het besturingsysteem gebeurd. Dit is trouwens ook de reden waarom GROTE bedrijven altijd voor Microsoft Windows kiezen:)
06-05-2009, 20:21 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het überhaupt kansloze extensies. Banners filteren is gewoon voorkomen dat mensen die veel moeite in een website steken er geen geld meer aan kunnen verdienen en zo veel verdient het al niet. Als je hiervan gebruik maakt ben je echt egocentrisch bezig.
Als ik een eigen site met banners zou hebben zou ik een check erin willen hebben. Indien banners niet worden getoond wordt de toegang van de site geblokkeerd, ofzo.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens maar er zijn wel uitzonderingen, daarom heb ik de addon.
Met uitzondering doel ik dus op verschrikkelijk irritante ads die je browser resizen of als flash voor de content komen (en moeilijk weg te klikken zijn) of oplichtingspraktijken als de "1000000th visitor of the site!".

Op sites waar ik regelmatig kom staat hij gewoon disabled (er is een whitelist namelijk).
06-05-2009, 21:07 door cyberpunk
Door Anoniem: Ik vind het überhaupt kansloze extensies. Banners filteren is gewoon voorkomen dat mensen die veel moeite in een website steken er geen geld meer aan kunnen verdienen en zo veel verdient het al niet. Als je hiervan gebruik maakt ben je echt egocentrisch bezig.
Als ik een eigen site met banners zou hebben zou ik een check erin willen hebben. Indien banners niet worden getoond wordt de toegang van de site geblokkeerd, ofzo.

Er is een kansloze prutser die dit al doet (of deed). Veel navolging heeft hij niet gehad; zijn site trok dan ook op niks.

Ik blijf beide add-ons gewoon gebruiken. NoScript 1.9.2.6 is al langer dan vandaag geïnstalleerd, dus...
06-05-2009, 22:34 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het überhaupt kansloze extensies. Banners filteren is gewoon voorkomen dat mensen die veel moeite in een website steken er geen geld meer aan kunnen verdienen en zo veel verdient het al niet. Als je hiervan gebruik maakt ben je echt egocentrisch bezig.
Als ik een eigen site met banners zou hebben zou ik een check erin willen hebben. Indien banners niet worden getoond wordt de toegang van de site geblokkeerd, ofzo.

Ik had het probleem dat op een gegeven moment allerlei websites grote vertikale banners links en rechts van de tekst hadden staan, vol met animaties en geflits. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar mij lukt het dan domweg niet meer om de tekst te lezen. Dan ondersteunen de advertenties de website niet meer, ze maken hem kapot.

Dat was het punt waarop ik adblock installeerde, te veel advertenties passeerden mijn tolerantiegrens. Is het egocentrisch om de inhoud van een website te willen kunnen lezen? Dacht het niet. Is het egocentrisch van adverteerders om de website waarop ze getoond worden zodanig te overschreeuwen dat de inhoud effectief onleesbaar wordt? Ik zou zeggen van wel, ze beschadigen dan de belangen van hun klanten.
06-05-2009, 23:11 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het überhaupt kansloze extensies. Banners filteren is gewoon voorkomen dat mensen die veel moeite in een website steken er geen geld meer aan kunnen verdienen en zo veel verdient het al niet. Als je hiervan gebruik maakt ben je echt egocentrisch bezig.
Als ik een eigen site met banners zou hebben zou ik een check erin willen hebben. Indien banners niet worden getoond wordt de toegang van de site geblokkeerd, ofzo.

Jij kunt niet checken wat er bij de client op het scherm staat. En er zijn ook extensies die reclamerotzooi wel downloaden (daar is wel op te checken) maar vervolgens niet tonen.
06-05-2009, 23:42 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het überhaupt kansloze extensies. Banners filteren is gewoon voorkomen dat mensen die veel moeite in een website steken er geen geld meer aan kunnen verdienen en zo veel verdient het al niet. Als je hiervan gebruik maakt ben je echt egocentrisch bezig.
Als ik een eigen site met banners zou hebben zou ik een check erin willen hebben. Indien banners niet worden getoond wordt de toegang van de site geblokkeerd, ofzo.


Wat is dit nou weer een nonsens ! Iemand die zich wil beschermen en daarom banners e.d. blokkeert , is egocentrisch bezig ?
Ik geloof dat je de betekenis van 'eogocentrisch' niet echt begrijpt. Mijn advies: gebruik geen termen die je niet begrijpt.
Ik kan mij overigens niet aan de indruk onttrekken dat je een "banner-boer" bent en kennelijk gefrustreerd bent over het gegeven dat vele internetgebruikers niet overspoelt wensen te worden met waardeloze reclame-uitingen en andere troep. Als dat zo is, heb ik slecht nieuws voor je: het aantal mensen dat banners e.d. filtert zal alleen maar toenemen, al was het maar omdat banners e.d. zelden of nooit een toegevoegde waarde hebben.
07-05-2009, 00:10 door Anoniem
ik heb geen medelijden met de site beheerders die hun website, om mijn internet verbinding traag met die onzin!!!dus lang leven NoScript en AdBlockPlus !
07-05-2009, 08:44 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind het überhaupt kansloze extensies. Banners filteren is gewoon voorkomen dat mensen die veel moeite in een website steken er geen geld meer aan kunnen verdienen en zo veel verdient het al niet. Als je hiervan gebruik maakt ben je echt egocentrisch bezig.
Als ik een eigen site met banners zou hebben zou ik een check erin willen hebben. Indien banners niet worden getoond wordt de toegang van de site geblokkeerd, ofzo.

Oh...ik zie een analogie naar de nee-nee sticker op mijn brievenbus.
En wat wil je dan met mijn brievenbus/voordeur doen?

Iedereen mag toch zelf weten wat ie wenst te ontvangen cq wenst te aanschouwen.
Dat staat los van het werk wat ermee gemoeid was.

Als ik in een museum loop en wil een zaal overslaan wordt ik straks door de suppoost naar binnen gesleurd omdat de kunstenaar of schilder er zoveel tijd in heeft gestoken. Rare gedachtengang...
07-05-2009, 09:18 door Kukel
Door Anoniem: Mischien zijn er nog wel meer FF-extenties die elkaar in de weg zitten.
Het doet me een beetje denken aan dat de linkerhand niet weet wat de rechterhand doet.

Hmm.... beide projecten staan los van Mozilla (die jij blijkbaar als het 'lichaam' ziet) dus de vergelijking gaat in het geheel niet op.

Door Anoniem: Dit is werkelijk een PERFECT voorbeeld van opensource software!.
Als NoScript of AdBlockPlus van microsoft waren geweest had dit nooit gebeurd geweest, ze konden zich dit gewoon niet veroorloven.

Nee, dan hadden we nu nog allemaal op IE4 gezeten. Je bedoelt waarschijnlijjk dat dit een PERFECT voorbeeld is van wat er kan gebeuren als een bepaald product plugin/uitbreidings mogelijkheden heeft en 2 totaal losstaande plugins niet met elkaar kunnen (willen?) samenwerken. Geen idee hoe lang je mee loopt in de IT, maar dit heeft zich veel eerder ook voorgedaan met echte plugins voor Netscape (pre-mozilla), IE, maar zelfs producten als Autocad en wat te denken van de DLL hel in Windows zelf als je twee verschillende programma's installeerde. Die zaten elkaar net zo goed in de weg.

Door Anoniem: Bedrijven die bijv. debian gebruiken als server OS hebben ook nooit 100% zekerheid met wat er met het
besturingsysteem gebeurd. Dit is trouwens ook de reden waarom GROTE bedrijven altijd voor Microsoft Windows kiezen:)

Wie hapt? Op de voorgaande kon/wilide ik nog inhoudelijk reageren, maar met de smile aan het einde weet ik niet helemaal zeker of deze al dan niet sarkastisch bedoel is...

ABP is er bij mij al lange tijd af. De meeste sites waar ik op kom hebben 'gematigde' reklame die ik accepteer omdat partijen idd inkomsten moeten hebben

edit: quoting gecorrigeerd
07-05-2009, 10:17 door Anoniem
dit soort dingen zijn standaard in de commerciele wereld. concurrentie heet het daar (met een kleine voetnoot over aandeelhouders). in de open wereld van tegenwoordig is het zeldzaam, en daarom valt het zo op.
07-05-2009, 13:14 door Anoniem
ABP is een vod. Ik heb het een tijd geleden eens geprobeerd en het veroorzaakte allerlei problemen. Komt er hier niet meer in.
07-05-2009, 16:06 door spatieman
zielig gewoon..
die gasten moeten gewoon samen werken.
want bijde extenties zijn gewoon perfect voor iedere firefox gebruiker..
07-05-2009, 21:48 door Anoniem
Wagelijk dat twee popularen plugin makers elkaar het leven gaan zuur maken. De fout licht echter bij AdBlockPlus, deze blockeerd de toegang naar NoScript. Wie ga je nou het recht geven om via de updates in Firefox elkaar zo te bestoken. Ik denk dat AdBlockPlus en NoScript de voorwaard hebben geschenist.
07-05-2009, 22:47 door Anoniem
Ik block advertenties met noscript. Lullig voor die mensen die geld willen verdienen met hun advertenties, maar ik heb geen zin om op 80% van de sites die ik bezoek mijn ip voor google/addclick/whatever achter te laten. Als sites hun eigen advertenties zouden hosten zou ik het overwegen uit te zetten.

~sjaak
12-05-2009, 13:57 door Anoniem
Mijn inziens is het van de gekke dat een gemaksplugin zoals ABP de werking van een beveiligingsplugin in de weg zit.
18-05-2009, 08:42 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.