image

Symantec en McAfee bestraft wegens automatische verlenging

donderdag 11 juni 2009, 11:43 door Redactie, 6 reacties

Anti-virusbedrijven Symantec en McAfee hebben zonder toestemming de abonnementen van klanten verlengd en moeten nu als straf elk 375.000 dollar betalen. Volgens de openbare aanklager moeten de twee bedrijven nu openheid van zaken geven als het gaat om het verlengen van de abonnementen op anti-virus software. De twee beveiligingsgiganten gebruikten de creditcardgegevens van klanten om stilletjes de software te verlengen. Klanten ontvingen pas maanden later hun afschriften.

Na verschillende klachten besloot het Ministerie van Justitie een onderzoek naar de praktijken van Symantec en McAfee uit te voeren. Daaruit kwam naar voren dat beide bedrijven hun klanten niet goed duidelijk maken dat de abonnementen automatisch worden verlengd. De informatie was "verstopt" onderaan lange pagina's of in de kleine lettertjes van de overeenkomst. Beide bedrijven hebben met de openbare aanklager een deal gemaakt. Niet alleen worden alle klagende klanten vergoed, ook gaan ze klanten van tevoren voor het verlengen van het abonnement waarschuwen en is het mogelijk om 60 dagen na de verlenging toch het geld terug te krijgen.

Reacties (6)
11-06-2009, 13:19 door Anoniem
Dus als ik het goed begrijp is een anti-virus bedrijf verkeerd bezig als ze automatisch hun software verlengen, maar een telefoon provider mag dat wel? Wat leven we toch in een kromme wereld.
11-06-2009, 15:13 door Anoniem
Het is niet krom:

"Na verschillende klachten besloot het Ministerie van Justitie een onderzoek naar de praktijken van Symantec en McAfee uit te voeren. Daaruit kwam naar voren dat beide bedrijven hun klanten niet goed duidelijk maken dat de abonnementen automatisch worden verlengd. De informatie was "verstopt" onderaan lange pagina's of in de kleine lettertjes van de overeenkomst."

Bij telefoonproviders is het duidelijk dat er automatisch verlengd wordt, hier niet.
11-06-2009, 15:19 door Anoniem
Door Anoniem: Dus als ik het goed begrijp is een anti-virus bedrijf verkeerd bezig als ze automatisch hun software verlengen, maar een telefoon provider mag dat wel? Wat leven we toch in een kromme wereld.

Het gaat waarschijnlijk niet zozeer over het verlengen, maar over het feit dat dit

1. niet duidelijk wordt gemeld
2. via de creditcard gebeurt

Doet iemand dit via incasso bij de bank, kun je ingrijpen (storneren). Bij een creditcard is dit veel moeilijker en door de manier van vermelden soms zelfs onmogelijk.
11-06-2009, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem: Dus als ik het goed begrijp is een anti-virus bedrijf verkeerd bezig als ze automatisch hun software verlengen, maar een telefoon provider mag dat wel? Wat leven we toch in een kromme wereld.
Het is in de USA. Hier in Nederland is het zelfs voor alles nog toegestaan om automatisch en stilzwijgend een abonnement van klanten te verlengen...
12-09-2009, 17:07 door Anoniem
Er is bij mij net 70 Euro naar McAfee afgeschreven (stilzwijgend) waar ik niks van af wist voor beveiliging op een laptop die ik niet meer heb!!Pure oplichting!!! Die 375000 dollar hebben ze zo weer terug!!! Paypal werkt hier overigens aan mee!Die waarschuwen de klant ook niet dat hij een overeenkomst heeft!! Ze zullen wel een percentage van de winst krijgen!!! Witte boord criminelen!
09-11-2013, 13:20 door AHJonkman
Geachte meneer, mevrouw,

Deze 'zaak' loopt nu al enkele maanden.
Bij deze wijs ik ten strengste deze incasso, ad Eur 12,18 af, na herhaaldelijk aan zowel Clickandbuy als aan McAfee te hebben aangegeven, dat ik absoluut geen bestelling heb gedaan, noch voor stilzwijgende verlenging, voor een antivirus programma en geen gebruik maak van de aangeboden service.

Door Cickandbuy werd hier op gereageerd, dat er contact opgenomen moest worden met het andere kantoor, aldoende, en het bedrag betaalt diende te worden, aangevuld met administratiekosten. Het aangegeven andere kantoor heeft nimmer enige reactie vertoond, alsmede de firma McAfee. Ter bewijs kan ik u, indien gewenst, een kopie van alle emails toesturen.

Mag ik u er tevens op attenderen, dat in de toegestuurde email van McAfee, met het zogeheten aankoopbewijs, vermeld staat, dat indien het product niet aan de eisen voldoet, teruggave van het aankoopbedrag ad Eur 79,50 wordt gedaan.
Aangezien ik geen opdracht heb gegeven voor aankoop van een antivirus programma en dit aankoopbedrag onrechtmatig van mijn rekening is gehaald, heb ik dit zelf geretourneerd.

Het is een grof schandaal, dat indien afgezien wordt van onrechtmatige aankoop en dit ook meerdere malen aangegeven wordt, er niet gereageerd wordt en zonder meer een incasso bureau ingeschakeld wordt, met alle kosten van dien.

Het spijt me zeer voor al uw vergeefse moeite, maar ik maak gebruik van een bedrijfscomputer waarop alle antivirus programma's al geinstalleerd zijn, dus waarom zou ik een antivirus programma willen aankopen!

Voor verdere informatie verwijs ik u naar de firma McAfee, alwaar aangetoond kan worden dat ik geen gebruik heb gemaakt van de aangeboden service en ook nooit zal doen.

Ik verwijs u tevens naar deze link: https://www.security.nl/posting/25324/
Deze zaak zal kenbaar gemaakt worden bij het forum van Security,nl

Goede dag,

A.H. Jonkman
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.