image

Kamercommissie wil downloaden illegaal maken

woensdag 17 juni 2009, 16:27 door Redactie, 25 reacties

Als het aan een commissie van de Tweede Kamer ligt, worden downloaders van auteursrechtelijk beschermd materiaal voortaan vervolgd, waarbij ouders van minderjarigen aansprakelijke gesteld moeten worden. Dat blijkt uit het rapport over auteursrecht dat werd opgesteld door leden van SP, CDA, VVD en PvdA. Het idee is om het "gratis verkrijgen" van muziek, films en games strafbaar te maken en overtreders actief te vervolgen. Deze strengere aanpak moet er voor zorgen dat er een einde komt aan jongeren die steeds vaker nieuwe film, muziek en games downloaden, soms voordat deze officieel op de markt zijn.

Unieke positie
Nederland is internationaal gezien een uniek land op dat gebied, omdat alleen uploaden strafbaar is. De Haagse rechtsbank maakte vorig jaar toch een uitzondering. "Downloaden is toch illegaal", oordeelde de rechter in een bodemprocedure. Dat vonnis is daarna echter weer betwist door juristen en rechtswetenschappers. Software, waaronder games, is wel al illegaal om te downloaden.

Alternatieven
De Kamer zegt dat er als compensatie wel eerst legale alternatieven moeten zijn. Dat betekent zodra films, muziek of games op een legale manier te downloaden zijn, de strafbaarstelling voor illegaal downloaden ingaat. Tenslotte wil de Kamer de hele thuiskopieheffing stopzetten. Die vergoeding op verkochte lege CD's en DVD's moet dan in de komende drie jaar worden afgebouwd. Door deze maatregelen te combineren kunnen de prijzen voor consumenten zakken, terwijl de muziek- en filmindustrie winst maakt omdat de "diefstal" hiermee wordt bestreden.

Reacties (25)
17-06-2009, 16:33 door Anoniem
gelezen in de telegraaf vandaag. Om iets op te merken legaal downloaden van muziek kan dmv itunes en games via steam.
Maar dat gaat nooit wat worden. Hoe willen ze al het verkeer gaan bijhouden en wat denk je van de misverstanden qua free-ware etc
17-06-2009, 16:43 door Anoniem
onzin onzin onzin.

Laat ze eerst die acteurs in hollywoud eens wat minder betalen en die regisseurs ook, dan worden DVD's veel goedkoper en gaat het downloaden ook al een stuk minder. Er zullen natuurlijk altijd mensen blijven die downloaden, maar aanpakken is onbegonnen werk...
17-06-2009, 17:06 door Anoniem
Dan gaan we allemaal encrypted up en downloaden....
17-06-2009, 17:20 door Anoniem
Wat is dit nu weer voor een onzin...
Niet iedereen verdient ff een paar ton om deze onzin te lullen zodat ze allemaal dvd´s kunnen kopen...

Laat iedereen toch lekker downloaden...

En alweer zijn het de onzin partijen die zoiets melden, SP, CDA, VVD en PvdA

Andere partijen hebben teminste het verstand om dit niet te lullen (PVV!)
17-06-2009, 17:28 door Anoniem
Wanneer de muziek- en filmindustrie de krankzinnig hoge prijzen voor hun produkten zouden verlagen zal het illegaal downloaden heel sterk dalen. Iedereen wil toch eigenlijk veel liever een origineel produkt met bijbehorende boekjes e.d.
17-06-2009, 17:37 door Anoniem
"Kamercommissie wil downloaden illegaal maken"

Vreemde berichtkop, immers hangt het er wel vanaf wat je download. Anders zou je ook geen freeware, shareware, e.d. meer mogen downloaden.
17-06-2009, 18:11 door spatieman
zieke gasten bij de overheid.
Maar dat is ja al bekend.

en de mensen die op die zieke gasten stemmen om ze in het zadel te houden zijn nog zieker.
hoe gestoort meot je zijn om illigaal downloaden te verbieden.
en waar is de grens voor illigaal downloaden.
17-06-2009, 18:51 door Anoniem
"hoe gestoort meot je zijn om illigaal downloaden te verbieden."

Men wil legaal downloaden verbieden, want iets wat illegaal is, is al verboden.... ?
17-06-2009, 19:03 door cyberpunk
Hier in België is downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal al lang illegaal. Denken jullie echt dat het iets zal uitmaken? In de praktijk komt het er in België op neer dat (fanatieke) uploaders nu en dan vervolgd worden. Downloaders daarentegen... Rechters in België hebben noch de tijd noch de middelen om zich bezig te houden met al die downloaders. IFPI en Sabam zouden dit graag anders zien, maar pech voor hun... Ik vermoed dat dit in Nederland niets anders zal zijn. (Of heeft het gerecht bij jullie geen gigantische achterstand?)
17-06-2009, 19:10 door wizzkizz
Mwah, ik vind dit een uiterst gekleurde weergave die geen recht doet aan het "echte" verhaal. Op T.net wordt het veel genuanceerder gebracht:
http://tweakers.net/nieuws/60752/kamercommissie-wil-downloaden-strafbaar-stellen.html
17-06-2009, 19:16 door jali
Ik vindt dit een beetje vreemde actie van de overheid.
We betalen toch al een heffing per data-drager ivm het downloaden??

Ik begrijp dus dat zodra het downloaden illegaal verklaart wordt dan worden de CD/DVD/BR discs goedkoper ?
Zal wel weer niet, worden gewoon aan 2 kanten genaaid.
17-06-2009, 19:53 door Necrowizard
Toch wel opvallend dat ze nooit met dit soort kut plannen komen als we in de buurt komen van een verkiezing he -.-
17-06-2009, 20:28 door sjonniev
Dat krijg je als je je als politicus laat leiden door de belangen van bedrijven en hun lobbyisten in plaats van door de belangen van de bevolking. Dat was al te zien bij de onnodige verlenging van de periode waarin auteursrecht zou mogen gelden. Auteur dood = einde auteursrecht zou ik zeggen. Maar nee, er moet eerst nog een hele bende managers van profiteren.
17-06-2009, 21:06 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
17-06-2009, 22:54 door Anoniem
Tijd voor een Nederlandse tegenhanger van de Pirate Party!
18-06-2009, 11:19 door MarkII
OK ze beslissen over het computergebruik, over de kleur van je huis, de vorm van je huis, dat roken slecht is, dat je niet te veel mag drinken of dat het slecht is voor je. Over je energie meter dat deze remote uitgeschakeld mag gaan worden. Over je zorgverzekering en wat je ervoor moet gaan betalen terwijl er niks meer standaard in je pakket zit. Dat je belasting moet betalen.

Wat is het volgende Rfid chip in je nek met een streepjescode. Misschien heel Cynisch maar het internet is van niemand, er is niet iemand die kan zeggen ik ben directeur van het internet. Dus wat gaan we krijgen dictatuur in een democratische gemeenschap.

Straks wordt er weer iets anders verboden...... Roken op straat? Geen bier meer op het terras???
18-06-2009, 11:28 door rob
Ten eerste, die thuiskopieheffing vond ik altijd echt te raar voor woorden.

Ik wist trouwens niet dat in NL downloaden van muziek en films legaal was.

Ik draai 100% gratis (en Open Source) software, dus illegaal software downloaden doe ik nooit.

Ik ben wel blij te weten dat mijn mp3 collectie en films niet illegaal zijn.

Bovendien maak ik er ook geen misbruik van. De muziek die ik goed vind koop ik bijna altijd. De films net zo..
18-06-2009, 11:33 door rob
Door spatieman:
hoe gestoort meot je zijn om illigaal downloaden te verbieden.
en waar is de grens voor illigaal downloaden.

Hier werd juist gesteld dat het nog niet llligaal was. Jij bent degene die het illigaal downloaden noemt. Ennehh... iets wat Illigaal is is toch verboden?

Trouwens, het is Illegaal......
18-06-2009, 11:35 door rob
Door jali: Ik vindt dit een beetje vreemde actie van de overheid.
We betalen toch al een heffing per data-drager ivm het downloaden??

Ik begrijp dus dat zodra het downloaden illegaal verklaart wordt dan worden de CD/DVD/BR discs goedkoper ?
Zal wel weer niet, worden gewoon aan 2 kanten genaaid.

RTFA, er staat toch dat men overweegt die thuiskopieheffing te verminderen of op te heffen?
18-06-2009, 12:48 door Anoniem
Het download klink mij als muziek in mijn oren. Vreemd genoeg begrijp ik wel dat strafbaar is. Ik heb veel films gedownload waarvan je af vraagt of ik er wel wel gelukkig van wordt. De films die ik downloaden vielen onder copyright en Taboo. Het was bizarre marteIing die films en soms moet je ook lekker ziek zijn om hier naar te kunnen kijken! Muziek download doe ik niet zo zeer aan. Ik steel soms wel muziek uit myspace of op locaal website van een model die achtergrond muziek heeft verboregen in mp3. Maar daar kunnen ze je niet veroordelen om. Een dertig dagen versie download is altijd een hobby van mij geweest en daarna een crack of serial zoeken. Natuurlijk weet ik dat je voor Justitie kan eindigen maar ik ga gewoon door hoe ik me sinds MS-DOS ben opgevoed met copy commando. Ik maak me ook niet bewust dat ik aan het stelen ben in deze van iemand anders, ik zit gewoon achter mijn computer en heb succes!
18-06-2009, 15:38 door Anoniem
Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat we anders tegen auteursrecht aan moeten gaan kijken.
Bekijk beslist online eens TED Talk "[url=http://www.ted.com/talks/larry_lessig_says_the_law_is_strangling_creativity.html]Larry Lessing says the law is strangling creativity[/url]"
Stanford professor Larry Lessig is one of our foremost authorities on copyright issues, with a vision for reconciling creative freedom with marketplace competition.

Of download deze TED Talk, ook niet vrij van humor, [url=http://www.ted.com/talks/download/video/4533/talk/187]hier in MP4-formaat[/url] om deze in je favoriete mediaspeler te bekijken.
18-06-2009, 15:49 door Anoniem
Er is een cultuuromslag nodig bij de overheid. Laat de rijke lobbies van maffia-groepjes toch eens niet zo veel invloed uitoefenen daar.
19-06-2009, 09:26 door Anoniem
Door jali: Ik vindt dit een beetje vreemde actie van de overheid.
We betalen toch al een heffing per data-drager ivm het downloaden??

Ik begrijp dus dat zodra het downloaden illegaal verklaart wordt dan worden de CD/DVD/BR discs goedkoper ?
Zal wel weer niet, worden gewoon aan 2 kanten genaaid.


helemaal mee eens....

denken jullie echt dat al dat geld dat wij hebben betaald bij het aankoop van cd's en dvd's naar de rechthebbende is gegaan....ik dacht dus niet..die zit ergens in de zak van die lui van BREIN en andere instantie die zeggen op te komen voor de rechten van de auteurs...
23-06-2009, 01:30 door RockOpa
Ze krijgen niet eens het drugsprobleem opgelost laat staan dat ze dit kunnen oplossen,weten ze daar in Den Haag uberhaupt hoe internet werkt?
Laat ze zich met de echte problemen bezighouden en ga liever achter die kinderpornosites aan!
Stelletje Digibeten!
11-10-2009, 09:19 door Anoniem
Door RockOpa: Ze krijgen niet eens het drugsprobleem opgelost laat staan dat ze dit kunnen oplossen,weten ze daar in Den Haag uberhaupt hoe internet werkt?
Laat ze zich met de echte problemen bezighouden en ga liever achter die kinderpornosites aan!
Stelletje Digibeten!

Helemaal eens, laat ze zich eens met echte problemen bezig houden. Ik zie artiesten, filmmakers die in 1 maand meer bij elkaar "verdienen" als een normale harde werker in het hele werkzame leven (40 jaar) nooit bij elkaar krijgt. Misschien eerst daar eens wat aan doen, kunnen we voor muziek en films een eerlijke prijs betalen.

Ik vraag me ook af hoe ze willen handhaven, wordt dat weer een eis richting providers die vervolgens duur moeten investeren in mogelijkheden om data-streams te kunnen "ontleden" ?? Want daar is de overheid sterk in, zelf wat roepen en het probleem bij een ander op de kar laden.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.