image

Juridische vraag: Mag je abonnement per e-mail opzeggen?

woensdag 9 september 2009, 13:59 door Arnoud Engelfriet, 4 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet
en maak kans op zijn boek "De wet op internet".

Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.

Vraag: Steeds meer abonnementen kun je telefonisch of via een website afsluiten. Alleen, als je er dan weer vanaf wil, moet dat schriftelijk. E-mail wordt dan niet geaccepteerd is mijn ervaring. Maar hoe zit dat juridisch?

Antwoord: Om een overeenkomst (contract of abonnement) te sluiten, of om ze op te zeggen, stelt de wet geen eisen. Je mag als partijen zelf bepalen hoe je dat wil doen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je alleen lid kunt worden door een formulier uit te knippen en in te sturen, of door op een website bepaalde gegevens in te vullen. Ook kun je samen afspreken dat opzegging op een bepaalde manier moet gebeuren. Nu is dat "samen afspreken" wel erg idyllisch - de meeste bedrijven zetten in hun algemene voorwaarden hoe zij het willen, en jij als klant hebt dat maar te accepteren. Op zich is dat rechtsgeldig.

Als je het abonnement echter "langs elektronische weg" afsluit, dan staat er in de wet (art. 6:267 BW) dat je langs diezelfde weg het contract ook weer kunt ontbinden. Alleen, "ontbinden" is een speciaal geval: dat doe je als je opzegt wegens wanprestatie en dergelijke. Voor gewoon opzeggen staat nergens in de wet dat dat langs elektronische weg kan. Dit heeft me altijd verbaasd, en ik verdedig dan ook dat je ook gewone opzeggingen langs dezelfde weg moet kunnen doen als de "speciale" opzegging die ontbinding heet. Tot dusverre heeft niemand het bij de rechter durven proberen.

Maar over een dik jaar komt daar hopelijk verandering in. Dan zou het wetsvoorstel-Van Dam over stilzwijgende verlenging in werking moeten treden. Naast een bepaling dat je (na het eerste jaar) per maand moet kunnen opzeggen, komt er dan in te staan dat je een consument niet meer kunt verbieden om op dezelfde manier op te zeggen als waarop je het abonnement bent aangegaan. Wie dus via internet boekt, kan dan ook via internet gaan opzeggen.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".

Reacties (4)
09-09-2009, 18:07 door Anoniem
"langs elektronische weg" ... Via een website of via email .... het zijn 2 verschillende dingen imo.
Vaak kan je al niet uitschrijven via een website en is email dan wel hetzelfde?
Schriftelijk is vrij duidelijk imo
10-09-2009, 08:17 door Arnoud Engelfriet
Website, e-mail, Twitter, MSN, het zijn allemaal elektronische kanalen. Het moet dus straks mogelijk zijn om als je via een website lid wordt, via die website ook weer op te zeggen.
11-09-2009, 11:04 door Anoniem
Wij stellen als eis dat opzeggen van abonnementen op mailings net zo snel en makkelijk moet kunnen als abonneren. OPTA doet dat dacht ik ook.
12-09-2009, 08:53 door Anoniem
In het wetsvoorstel van Van Dam staat ook dat je telefonisch kunt opzeggen als je een contract telefonisch bent aangegaan. Maar hoe bewijs je dat als het bedrijf achteraf stelt dat je dat niet gedaan hebt.

Nemop heeft een dienst waarbij je derglijke gesprekken opneemt en je de opname direct per e-mail ontvangt. Van Dam zegt heirover in een reactie toen wij hem hiermee confronteerden: "Kijk, dat vind ik nou een slimme dienst. In het debat kwam het al aan de orde. Dank voor uw mail!"
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.