image

Onderzoekers prijzen nieuwe "adblocker" IE9

donderdag 9 december 2010, 11:39 door Redactie, 5 reacties

Onderzoekers prijzen de "volg-me-niet" optie in Internet Explorer 9 die Microsoft gisteren aankondigde en wat volgens beveiligingsexpert Jeremiah Grossman gewoon een adblocker is. Grossman pleitte in het verleden al voor het standaard toevoegen van een adblocker aan de browser. Tijdens de Blue Hat conferentie sprak de onderzoeker met Microsoft en Mozilla over een standaard ablocker, maar beide partijen waren hier huiverig voor. In het geval van Microsoft zou het namelijk de eigen advertentie-inkomsten en die van derden kunnen benadelen.

Vorige week kondigde de Amerikaanse Federal Trade Commission een raamwerk voor een "volg-me-niet" optie in browsers aan. Grossman vermoedt dat Microsoft hier al langer van wist en ook al langer met de eigen "adblocker" bezig was. "Dit raamwerk is alles wat nodig is om advertenties in IE9 te blokkeren! Dit is fantastisch! Natuurlijk zullen gebruikers net als met Adblock Plus nog steeds een bijgewerkte lijst moeten downloaden om alle bekende adverteerders te blokkeren, maar dat probleem is al lang opgelost."

Browseroorlog
Volgens Grossman is dit het begin van een geheel nieuw hoofdstuk in de browseroorlog. "Nu moeten we onszelf afvragen of en wanneer Mozilla de functionaliteit van hun populairste extensie standaard in de browser zal inbouwen. Hoe kunnen ze dit nu niet meer doen?" De onderzoeker acht het mogelijk dat het marktaandeel van Firefox ervoor zorgt dat Microsoft mogelijk betere privacytools in IE zal inbouwen. "Ik hoop dat ze [Mozilla] terugslaan, net als Microsoft deed. Nog interessanter is om te zien hoe Google reageert. AdBlock is ook hun populairste uitbreiding. Hoe het ook zij, dit zijn goede tekenen voor iedereen op het web."

Adblocker
Ook onderzoeker Christopher Soghoian is over de actie van Microsoft te spreken. "Als deze feature je bekend in de oren klinkt, komt dat omdat Microsoft in principe AdBlocker Plus in de browser bouwt, behalve dat Microsoft niet de lijsten met adverteerders bijhoudt. Dat zal aan consumentengroepen, of misschien zelfs toezichthouders, zijn."

Soghoian spreekt van een fantastische pro-privacy en strategische actie van Microsoft. "Ik vind het fantastisch om bedrijven op het gebied van privacy te zien concurreren en betere features aan hun producten toevoegen." Ook Soghoian vraagt zich af hoe andere browseraanbieders zullen reageren.

Reacties (5)
09-12-2010, 13:15 door PeterB
Leuk initiatief, maar M$ kennende zal dat wel een Pay-For-Service actie worden om de gemiste revenuen te compenseren.
09-12-2010, 14:29 door Leejjon
Niet alle reclame is slecht. Lijkt me geen goed idee om standaard alles te blokkeren. Het is juist goed dat firefox het standaard niet heeft, maar voor mensen die het willen een extensie heeft. Zo hou je de browser minimalistisch en sneller/kleiner voor de mensen die adblock functionaliteit niet hoeven.
09-12-2010, 17:24 door Anoniem
Door Leejjon: Niet alle reclame is slecht. Lijkt me geen goed idee om standaard alles te blokkeren. Het is juist goed dat firefox het standaard niet heeft, maar voor mensen die het willen een extensie heeft. Zo hou je de browser minimalistisch en sneller/kleiner voor de mensen die adblock functionaliteit niet hoeven.

Nou, ik denk dat uw browser een stuk sneller zal zijn als al die reclame niet wordt geladen... ;-)
09-12-2010, 19:23 door Anoniem
Blocked alle ads, behalve van Microsoft zelf natuurlijk.
10-12-2010, 08:58 door Mysterio
Microsoft vult de lijsten niet, maar geeft de mogelijkheid om de lijsten te vullen. Heel goed! De mogelijkheid geven om te blokkeren zonder het standaard te doen. Ik vind het prima. Nu nog de toepassing testen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.