image

Raad van State kritisch over techniek kilometerheffing

donderdag 19 november 2009, 13:12 door Redactie, 25 reacties

De Raad van State is kritisch over de techniek die de overheid voor de kilometerheffing wil inzetten, zo blijkt uit een aanvullend advies dat het eind september uitbracht. De invoering van een op satelliettechniek gebaseerde heffing is nieuw voor Nederland. "Dat betekent dat heel precies moet worden gekeken of alle stappen in het proces van heffing correct zijn geregeld." De Raad plaatst daarbij een aantal kritische kanttekeningen. Verder wordt opgemerkt dat het voorstel en de toelichting van de overheid een sfeer van onfeilbaarheid van de techniek ademen die de Raad niet onmiddellijk deelt. Het adviseert dan ook om toe te lichten welke maatregelen genomen worden indien de techniek faalt.

Daarnaast heeft het ook een opmerking over de opbrengsten van de kilometerprijs, die volgens het wetsvoorstel aan de infrastructuur besteed moeten worden. De kilometerprijs is dus een heffing voor het gebruik van de weg. Dit is anders dan bij 'normale' belastingheffing die niet een specifieke bestemming heeft. "Dit heeft een aantal consequenties en de Raad constateert dat de gevolgen van deze keuze niet altijd volledig lijken te zijn doordacht."

Reacties (25)
19-11-2009, 13:46 door Anoniem
Wat mij verbaast bij deze 'innovatieve en unieke' techniek, is dat deze gebruik maakt van GSM en GPS. Twee technologieen die er over 10, 20 jaar misschien helemaal niet meer zijn.
19-11-2009, 14:08 door Anoniem
Het systeem maakt gebruik van Galeleo, dat systeem gaat asap pas in produktie en heeft een nauwkeurigheid van 1 meter.
19-11-2009, 14:16 door Anoniem
Waarom high tech als low tech ook kan:
Een verzegelde kilometerteller die bij de apk of anders periodiek, wordt afgelezen?
Dan heeft de belastingdienst toch de gegevens die ze wil en de privacy is optimaal beschermd.
Kan ook nog helpen tegen het terugdraaien van tellers bij verkoop.
19-11-2009, 14:45 door Anoniem
En wat nou als we gewoon bij de brandstof alle belastingen betalen? Dan is een zuinige auto goedkoper uit en betaalt iedereen, ook de buitenlander. Maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan, nietwaar? Hoog tijd dat dat zooitje onbenullen in Den Haag eens de laan wordt uitgestuurd. Laten ze het kind (Balkenende) maar meteen met het badwater (het kabinet) weggooien.
19-11-2009, 14:48 door Anoniem
waarschijnlijk omdat er verschillende tarieven voor verschillende wegen zijn,
en je bijvoorbeeld ook naar het buitenland kunt rijden, (waar de nl heffing dus niet geld)
wat me bij de volgende vraag brengt.
als buitenlanders in nederland rijden, moeten ze dan ook zo'n kassie aanschaffen?
19-11-2009, 14:51 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom high tech als low tech ook kan:
Een verzegelde kilometerteller die bij de apk of anders periodiek, wordt afgelezen?
Dan heeft de belastingdienst toch de gegevens die ze wil en de privacy is optimaal beschermd.
Kan ook nog helpen tegen het terugdraaien van tellers bij verkoop.

Dan kun je niet zien waar iemand op een bepaald tijdstip is geweest. Of juist wel als dat ook allemaal wordt opgeslagen. Nee, dan heb ik liever het systeem dat in Den Bosch wordt getest door NXP, Philips (?) en IBM (?). Daarbij weet de unit in de auto hoeveel een km op een bepaald tijdstip op een bepaalde plaats kost. Op grond daarvan berekent hij hoeveel je moet betalen en alleen die betaling gaat naar de overheid. Zij zijn met dat systeem dus niet op de hoogte van waar iemand is geweest.

Die partijen werken hieraan omdat ze proberen meer diensten op die unit hopen te kunnen verkopen. Een soort appstore. Want het is natuurlijk handig als je op je TomTom naast "geen snelweg" en "kortste route" ook kunt opgeven "goedkooptste route".

Al schijnt het dat de AIVD een veto wil uitspreken over die units omdat ze daar geen toegang toe hebben of krijgen.

Peter
19-11-2009, 15:10 door Anoniem
Door Anoniem: waarschijnlijk omdat er verschillende tarieven voor verschillende wegen zijn,
en je bijvoorbeeld ook naar het buitenland kunt rijden, (waar de nl heffing dus niet geld)
wat me bij de volgende vraag brengt.
als buitenlanders in nederland rijden, moeten ze dan ook zo'n kassie aanschaffen?

Alleen wanneer ze meer dan 4 weken per jaar in NL wonen. Leuk dus, alle gasten die voor hun geld naar BE of DE verhuisd zijn, maar hier werken, vallen erbuiten. Toch vervuilen ze behoorlijk en verslijten ze ook onze wegen. Lijkt mij bovendien in strijd met het gelijkheidsbeginsel uit de wet, want de gelijkheid bestaat ongeacht huidskleur, nationaliteit of woonplek.
19-11-2009, 15:31 door Anoniem
Peter,
ik bedoel natuurlijk een low tech, goedkoop, mechanisch tellertje, dus zonder tijdstip en plaats.
Met in gedachte: informatie die er niet is kan ook niet worden doorgegeven, wat bij jou voorkeurssysteem misschien wel nog ergens staat. De TomTom goedkoopste route is wel leuk gevonden, maar dat bereik je al door alleen de tarieven van de weg in te voeren, net zoals nu 120 en 80km wegen worden gebruikt voor de snelste route.
Maar je hebt gelijk, ik vermoed dat ze het een prettig idee vinden dat deze extra info er wel komt.

Het buitenland en verschillende weg-tarieven heb ik idd geen rekening gehouden, maar ik dacht dat de essentie was wie meer rijdt die meer betaald en vindt het daarom zo vreemd dat er zoveel geld wordt verspilt met nieuwe systemen die slechts tot doel hebben het wegen belastingsysyteem 'iets' eerlijker te maken. We kammen al jaren met de grove kam, iedereen even veel en willen het dan opeens tot op de km nauwkeurig weten, volgens mij is grijs ook een kleur.

V.
19-11-2009, 15:56 door Anoniem
"Alleen wanneer ze meer dan 4 weken per jaar in NL wonen."

Met andere woorden, een crimineel die niet gevolgd wil kunnen worden, die kan een auto huren aan de andere kant van de grens ?
19-11-2009, 18:40 door Anoniem
Door Anoniem: "Alleen wanneer ze meer dan 4 weken per jaar in NL wonen."

Met andere woorden, een crimineel die niet gevolgd wil kunnen worden, die kan een auto huren aan de andere kant van de grens ?
Een crimineel kan gewoon zijn bestaande werkwijze blijven gebruiken: Een auto stelen.

Zelfs al krijgt de politie toegang tot de GPS gegevens, de crimineel kan al van alles hebben uitgespookt en de auto weer dumpen voordat de eigenaar erachter is dat de auto weg is...
19-11-2009, 19:10 door cjkos
De grootste vraag is of de satelieten het wel aankunnen. Ik las ergens, weet helaas niet meer waar, dat er nu al problemen waren met wat satelieten. Van de zoveel satelieten werkten er slechts een paar.

Een paar miljoen kastjes erbij is toch extra informatie, of is dit zo weinig info dat die satelieten dat wel aankunnen?
19-11-2009, 19:24 door Anoniem
@cjkos:
GPS is one-way verkeer, het gaat van boven naar beneden, niet retour. Die kastjes sturen hun data retour via GPRS, UMTS oid.

Dit systeem mag er echt niet komen. Zie het EPD, het DNA bedrijf, laatst T-Mobile en 60 jaar terug de religie in het paspoort, als de data beschikbaar is dan is het wachten op misbruik, door wie dan ook, dat doet niet ter zake.
19-11-2009, 19:31 door Anoniem
Mag ik even heel primair kritisch zijn: mijn grotere kosten zijn kilometer-afhankelijk: mijn banden en schokdempers, mijn olie, remmen en onderhoud, mijn ruitenwissers, tja, toch bijna alles verslijt meer bij meer kilometers en minder bij minder kilometers. Op alle onderhoud en onderdelen betaal ik BTW. Dus ik betaal eigenlijk al een kilometervergoeding. Ik ben met 53 misschien al te oud voor al deze moderniteit, maar de logica ontgaat me.
capricornus
19-11-2009, 19:36 door Anoniem
Door cjkos: De grootste vraag is of de satelieten het wel aankunnen. Ik las ergens, weet helaas niet meer waar, dat er nu al problemen waren met wat satelieten. Van de zoveel satelieten werkten er slechts een paar.

Een paar miljoen kastjes erbij is toch extra informatie, of is dit zo weinig info dat die satelieten dat wel aankunnen?
Een GPS ontvanger is een ontvanger. Het zend niets uit. Zou ook gevaarlijk zijn voor militaire toepassingen als dit wel zo was.

Er waren wel berichten dat er te weinig satalieten waren omdat er minder raketten van NASA de ruimte ingingen (iirc). Bij minder satelieten wordt de nauwkeurigheid van de GPS ontvanger minder.
19-11-2009, 20:09 door Anoniem
Door cjkos: Een paar miljoen kastjes erbij is toch extra informatie, of is dit zo weinig info dat die satelieten dat wel aankunnen?
GPS is 1-weg communicatie, dus de satelliet ontvangt geen informatie terug.

Het GSM/UMTS netwerk daarentegen...
19-11-2009, 22:33 door Anoniem
Door Anoniem: "Alleen wanneer ze meer dan 4 weken per jaar in NL wonen."

Met andere woorden, een crimineel die niet gevolgd wil kunnen worden, die kan een auto huren aan de andere kant van de grens ?


Wie heeft het hier alleen maar over criminelen. Ik zal het slim vinden want dit slaat helemaal nergens meer op.
Eerst dacht ik de dans nog aardig te ontspringen vanwege de mogelijkheid om te reizen met het OV maar dat gaat ook al niet meer.
20-11-2009, 00:20 door Anoniem
die satellieten weten niet eens hoeveel gebruikers er zijn, ze zenden gewoon een baken uit.
Jou gps device ontvangt meerdere van die bakens en kan aan de hand van deze data bepalen waar je je bevind.
Het aantal clients is dus niet bepalend voor de satellieten.

Er zijn heel veel mensen die denken dat je navigatie of gps apparaat ook data uitzend maar dit zou wel heel lastig zijn met een klein apparaat dat op batterijen werkt, die satellieten zitten behoorlijk ver weg dus je moet behoorlijk wat vermogen maken om daar onder alle omstandigheden goed over te komen.
20-11-2009, 07:28 door Anoniem
Door Anoniem: "Alleen wanneer ze meer dan 4 weken per jaar in NL wonen."

Met andere woorden, een crimineel die niet gevolgd wil kunnen worden, die kan een auto huren aan de andere kant van de grens ?

Alleen dus als hij zelf ook (het grootste deel van de tijd) aan de andere kant van de grens woont.

Voor een Nederlander met een adres in NL is het niet toegestaan te rijden in een auto met buitenlands kenteken. (de belastingdienst is namelijk bang dat ze BPM mislopen).
Wanneer je hier (max. twee weken dacht ik) met een auto met buitenlands kenteken wilt rondrijden moet je dat van te voren aanmelden. Dan krijg je een soort vrijstelling.
20-11-2009, 08:35 door Anoniem
@cjkos

Het amerikaanse GPS kan het wel aan, alleen de satelieten zijn end-of-life / end-of-service. Galeleo wordt pas over 1 / 2 jaar operationeel.
20-11-2009, 08:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Dan kun je niet zien waar iemand op een bepaald tijdstip is geweest.

Peter

Peter, waarom willen ze het tijdstip of precieze wegvak weten? Om op drukke weggedeelten en tijdstippen hogere tarieven te kunnen heffen en mensen daarmee te ontmoedigen.

We hebben al twee prima manieren om mensen te ontmoedigen: tijd en geld. Onzuinige auto´s maak je duur met een hoge benzineprijs. In de spits biedt je een langere reistijd door files. Verder stimuleer je flexibele werktijden en thuiswerken.

Die kilometerheffing is dus echt overbodig. Het enige nadeel van een hogere benzineaccijns zit in de grensstreek. Maar Duitsland is ook al minder enthousiast over de kmheffing aan het worden en Belgie overweegt een vignet. Daar moeten we met onze buren dus wel uit kunnen komen. Dat duurt misschien een paar jaar, maar zo snel gaat die kmheffing ook niet. Bovendien kun je dit kosteloos en geleidelijk invoeren. Geen risico´s voor de staat dus.
20-11-2009, 18:20 door Anoniem
Het GPS systeem ligt nog lang niet op zijn gat. Alle 24(of 32) satellieten doen het nog. Geen paniek dus de kmprijs gaat echt wel werken. De satellieten worden wel ouder maar kunnen en zulllen in geval van nood vervangen worden er hangt wereldwijd teveel vanaf
De raad van State zit er dan ook goed naast met zijn techniekangst. Bijna alle tomtoms werken feilloos en zeer bedrijfszeker. Kmprijs is net zoiets.
20-11-2009, 20:49 door Anoniem
Door Anoniem: waarom willen ze het tijdstip of precieze wegvak weten?
Omdat je niets te verbergen hebt toch?
Mensen die niets te verbergen hebben zijn modelburgers voor deze regering :-)
21-11-2009, 23:16 door Anoniem
Mensen, kijk eens wat het je gaat kosten, iedereen gaat er flink op achteruit.
Bestelbusjes minimaal 30 cent per kilometer !!
De loodgieter, kraamhulp aan huis, timmerman ? voorrijkosten stijgen met minimaal 40% vanwege extra (km heffing) toeslagen !
Producten in supermarkt ? idem.
Elk produkt en alle diensten worden straks echt onbetaalbaar.

De locatie-gegevens gaan via diverse servers en vele schimmige partijen hebben toegang tot deze data, een zeer onprettig idee.

Trap er niet in !

Stem tegen !

We moeten echt in actie komen tegen deze repressiemachine !

Weet iemand de definitie nog van terrorisme ?
Juist en waar komt die nu vandaan ?
30-11-2009, 08:55 door Anoniem
Nu nog een chip in je arm dan kunnen ze ook zien waar je bent als je niet in je auto zit.
25-01-2010, 15:54 door Anoniem
De hele km heffing hangt af van wat de VS willen. waarom niet wachten op europese systeem en dan invoeren voor heel Europa!!
We geven nu al miljarden uit aan dit nieuwe systeem, dus laten we het ook gebruiken. (als het goed werkt natuurlijk)

Galileo is het Europese civiele globale satellietnavigatiesysteem dat gebouwd wordt door de Europese Unie (EU) in samenwerking met de Europese ruimtevaartorganisatie ("European Space Agency", ESA). Het Galileo-project is het grootste Europese ruimtevaartproject aller tijden. Galileo wordt het eerste civiele systeem; dit ter onderscheiding van de huidige bestaande militaire globale satellietnavigatiesystemen, te weten het Amerikaanse "Global Positioning System" (GPS) en het Russische GLONASS.

Galileo staat gepland per 2014 wereldwijd operationeel te zijn en kan vanaf dat moment door iedereen gratis in gebruik worden genomen voor tijdreferentie- en navigatiedoeleinden. Naast een ongeëvenaarde kwalitatief hoogwaardige gratis open service, zal Galileo extra kwaliteit beschikbaar stellen in de vorm van commerciële "value added" services.

De belangrijkste politieke bestaansreden van Galileo is behoud van de Europese onafhankelijkheid ten opzichte van de Verenigde Staten. Galileo zal autonoom kunnen functioneren en eveneens interoperabel zijn en kunnen samenwerken met zowel GPS als GLONASS om toegang tot en continuïteit van een gezamenlijk "Global Navigation Satellite System" (GNSS) te waarborgen.

De huidige bestaande systemen kennen een zogenaamde 'militaire precisie'. Echter, het Europese systeem wordt het nauwkeurigste systeem. Bij het ontwerp van Galileo is gedacht aan millimeterpositiebepaling, niet alleen voor blinden maar ook voor de bouwsector.

De belangrijkste reden waarom Europa een eigen systeem wilde was vooral het risico dat GPS of GLONASS ook uitgezet kunnen worden, of versleuteld terwijl Europa dit systeem ook belangrijk vindt voor de eigen vliegtuigen en schepen. Kortom, het is de bedoeling dat er altijd een satellietnavigatietechnologisch systeem online is; in Europa en wereldwijd
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.